[Grem] Holnap szerdán utoljára a Párbeszéd Házában este 7-kor:
Rita Kunsay-Sipos
ritakunsay at gmail.com
2022. Nov. 29., K, 18:40:50 CET
Hatnak-e az életünkre szentjeink? – Meskó Zsolt új darabja a Párbeszéd
Házában
KULTÚRA <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2022. november 29., kedd |
16:08
<https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https://www.magyarkurir.hu/hirek/hatnak-e-az-eletunkre-szentjeink-mesko-zsolt-uj-darabja-parbeszed-hazaban>
<https://twitter.com/intent/tweet?text=Hatnak-e%20az%20%C3%A9let%C3%BCnkre%20szentjeink?%20%E2%80%93%20Mesk%C3%B3%20Zsolt%20%C3%BAj%20darabja%20a%20P%C3%A1rbesz%C3%A9d%20H%C3%A1z%C3%A1ban%20&url=https://www.magyarkurir.hu/hirek/hatnak-e-az-eletunkre-szentjeink-mesko-zsolt-uj-darabja-parbeszed-hazaban>
17
*House of Arpad – Magyar szentek Show* címmel mutatták be november 28-án,
hétfőn este Budapesten, a Párbeszéd Házában Meskó Zsolt legújabb darabját a
szerző rendezésében.
[image: hirdetés]
<https://www.magyarkurir.hu/go1.php?b=NjY2IzY2Nl9rb255dmVzc3p1cGVyYmFubmVyLmdpZg==>
Egy kereskedelmi tévé élőben közvetíti új televíziós talkshow-ját. Egészen
különleges attrakcióról van szó: a vendégek az Árpád-ház szentjei:
államalapító Szent István; fia, Szent Imre; Szent Erzsébet és Szent László.
A műsorban arra keresik a választ: szentek-e a magyar szentek, vagy sem, és
ha igen, miért? Hatnak-e az életünkre, hétköznapjainkra? Összeköti-e őket a
ma emberével bármilyen kapocs? A darabbeli rendező az előadás elején
megadja az alaphangot: „Most ilyen idők vannak. Ha ez kell, hozzuk ki
belőle a legjobbat! Átolvastam a sztorikat, vér, minden van, amit Churchill
megígért, vér, szenvedés, könnyek… de ez magyar. Nem kérek mást tőletek,
mint hogy a végén bokáig járjatok benne. Akkor imádni fognak minket.”
A nézőben rögtön felmerül a kérdés: a legjobbat kihozni a történetből azt
jelenti, hogy megmaradni a felszínen, és nem nézni a történtek mögé? A
darabban elhangzanak Rilke szavai: „Az események, a tények elfedik a
valóságot.”
Ám a darab által bemutatott műsor vezetői, szerkesztői nem törődnek azzal,
ami a tények mögött van. Egyetlen szempont számít nekik: a lehető
legmagasabb nézettség, és ha ezért meg kell hamisítani a valóságot, a lélek
legkisebb rezdülése nélkül megteszik, félrevezetve emberek millióit,
akiknek a legrosszabb ösztöneikre építenek; kedvükre irányítják a nézőket,
mikor pfujoljanak, huhogjanak, tapsoljanak, éljenezzenek. A lényeg, hogy ne
legyen önálló akaratuk, véleményük.
A két műsorvezető, Kata és András különböző egyéniségek. A hölgy katolikus
és szép, folyamatos verbális zaklatásnak van kitéve a rendezőtől és
asszisztensétől, a hangulatfelelős Petitől, amit Kata hol finomabban, hol
pedig ingerültebben próbál leállítani. András jóképű, a lányok bomlanak
érte. Mivel népszerű, szemernyi kétsége sincs afelől, hogy mindenhez ért,
mindent ismer, sőt, mindent a legjobban tud. Ezért aztán természetes, hogy
mindenhez hozzászól. Régen okostojásnak nevezték az ilyen típusú
személyeket, ma ők az influenszerek, a véleményvezérek. Magabiztosságuknál
csak tudatlanságuk a nagyobb, de ez sem őket, sem a rajtuk áhítattal csüngő
rajongókat nem zavarja. A darabot nézve többször eltűnődtem azon: vajon
milyen képünk lenne ma Jézus Krisztus földi tevékenységéről, ha kétezer
évvel ezelőtt létezett volna sajtó, kereskedelmi média, és csak az általuk
közölt beszámolók, híradások maradtak volna fenn?
A két műsorvezető között eltérő személyiségükből törvényszerűen fakadó
ellentét feszül. Teljesen másképpen látják a világot. Kata istenhívő, bár
talán jogosan merülhet fel bennünk a kérdés, mit keres egy olyan műsorban,
ahol nyilván nem az igazság kiderítése a cél, hanem az extrém megmutatása,
és nem riadnak vissza a hazugságtól sem. Andrást viszont egyetlen dolog
érdekli, a pénz – legyen belőle minél több. Ha ehhez az szükséges, hogy
hívőnek vallja magát, akkor ezt teszi: „Nyuszikám, én mindenben hiszek,
amit a bankszámlámra átutalnak.”
A műsorvezetők feladata, hogy megszorongassák az Árpád-ház kiemelkedő
szentjeit, és hogy a műsor végére a nézők legnagyobb megelégedésére
lehulljon róluk az álarc, lekopjon a szenteskedő máz, és kiderüljön, hogy
mindaz, ami pozitív bennük, a legendák világába tartozik, semmi köze a
valósághoz. Ezért a rendező utasítására keményen kell viselkedniük velük,
addig faggatni őket, ha kell, erőszakosan, míg megvalósul a fenti koncepció.
Meskó darabja és maga az előadás is lépésről lépésre haladva mutatja be azt
a lelki fejlődést, ami lezajlik Katában és Andrásban, főleg az utóbbiban. A
négy szent nem tér ki a legkényesebb kérdések elől sem (Koppány
felnégyelése, Vazul megvakíttatása Istvánnál, a szűzi házasság kérdése
lmrénél, kisgyermekeinek elhagyása Erzsébetnél, Lászlónál pedig az, hogy
letaszította a trónról unokaöccsét, Salamont). Nem hímeznek-hámoznak, nem
beszélnek mellé, válaszolnak, vállalva tetteiket, feltárva azokat a maguk
teljességében. A keménységét mindenáron bizonyítani akaró András odáig
megy, hogy tákolmánynak nevezi Szent István uralkodását. Az államalapító
válasza: „Tákolmány… így még senki nem nevezte az életemet. Az gondolom,
hogy minden gyarlóságomtól, emberi gyengeségemtől függetlenül van személyes
szerepem abban, hogy Magyarország ma még létezik. Az életem nem üres
legenda, és nem egy tákolmány, hanem közel négy évtized uralkodása,
lehetetlen körülmények között!”
Az előadás szerint Árpád-házi szentjeinket alapvetően nem az különbözteti
meg napjaink emberétől, hogy ők tökéletesek lettek volna (nagyon is
tisztában voltak gyengeségeikkel), hanem az Istenhez való viszonyuk.
Folyamatosan kapcsolatban álltak a Teremtővel, a bűnbánat és az imádság
szinte lélegzetvétel volt számukra, csakúgy, mint a megbocsátásra való
készség. Szent László így válaszol a kérdésre, hogyan tudott megbocsátani
nagyapja megvakítójának, Istvánnak, akinek kezdeményezte a szentté
avatását: „Nemcsak a fegyverek ölnek, hanem a szavak is, és a szavak előbb
ölnek, mint a fegyverek. Kardot már csak akkor rántunk, ha szavaink nem
találnak békére. A nyugalmat pedig Istentől kaptam, és Jézus tanításából,
az imák csendjében.”
Mind a négy Árpád-házi szent Istenben bízott, minden körülmények között.
Törekedtek arra, hogy Isten hű szolgái legyenek. Amikor András megkérdezi
Szent Erzsébetet, hogyan fogadta, hogy már életében szentnek tartották, ő
így válaszol: „Tartottak engem sok mindennek: szentnek éppúgy, mint
bolondnak, különc magyarnak, betörhetetlen csikónak. Ezeket egyszerűen el
kell engedned a füled mellett, és tenni azt, amire Isten hívott.” Ugyancsak
ő az, aki azt mondja az öntelt műsorvezetőnek: „András, szerintem bárkiből
lehet betegápoló, akár magából is. Ha erre kap egy hívást Istentől. Nézzen
magába! Maga mire kapott hívást az Istentől? Kérdezze meg az Istent, és
segíteni fog. Ha nem hallja a hangját, akkor csak legyen csendben. Jönni
fog a válasz.” Szent Imre hozzáfűzi: „Néha a válasz nem is magunkból jön,
hanem a körülöttünk állók mondják ki.”
A négy szent gyakran került válaszút elé élete során. Csakúgy, mint a
talkshow műsorvezetői, Kata és András. A darabbeli rendezőt hidegen hagyja
a szentek élete, történeteik, szavaik, szenvedéseik. Őt változatlanul csak
a nézettség érdekli. A műsor vége felé válaszút elé állítja Andrást és
Katát, vagy fölteszik végre a kendőzetlen kérdéseket, vagy vége a
pályafutásuknak: „Sorban állnak az új üdvöskék, hogy műsort kapjanak.”
Érdekes, hogy itt az önmagát katolikusnak valló Kata az, aki habozik, és a
lelkében alapvető változáson keresztülment András az, aki megfogalmazza: a
kérdés az, hogy „hiszünk-e egyáltalán valamiben. Legyen az Isten, vagy egy
cél, amire odatesszük az életünket. Bele merünk-e nézni egyáltalán valaha a
saját lelkünkbe, hogy jó úton járunk-e, és nem csak mindig másokat
hibáztatunk azért, hogy bajunk van az életben?”
A szentek nem csupán „bigott propagandakreációk”, évszázadok elteltével is
hatnak ránk, ha levetkőzve velük szembeni előítéleteinket, nyitott szívvel
figyelünk rájuk, meghalljuk rajtuk keresztül Isten nekünk szóló üzenetét.
Meskó Zsolt darabjai nem ígérnek számunkra könnyű kikapcsolódást, nála
mindig az élet alapkérdéseiről van szó – ezúttal is. Életünkben gyakran
kerülünk krízishelyzetbe, és ilyenkor választhatunk a széles út és a szűk
ösvény között. Felkavaró előadást láttunk, kitűnő színészi alakításokat,
minden szereplő maximálisan odatette magát: Mérai Kata, Baksa András,
Jegercsik Csaba, Gréczy Balázs, Nemcsók Nóra, Jenei Gábor, Robin László,
Tarczali Dorina, Kókai János.
*Szerző: Bodnár Dániel*
*Részletekért és jegyekért IDE
<https://www.parbeszedhaza.hu/esemeny/house-of-arpad-magyar-szentek-show-szindarab-november-28-30-1900>
lehet
kattintani.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20221129/f9b875d3/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról