[Grem] Bernhard Meuser: Az egyházszakadás már megtörtént
KEA
kea at turul.banki.hu
2022. Feb. 12., Szo, 08:13:57 CET
Bernhard Meuser: Az egyházszakadás már megtörtént
Katolikus.MA, 2022.02.09.
https://katolikus.ma/bernhard-meuser-az-egyhazszakadas-mar-megtortent/
Bernhard Meuser a Kath.net-nek adott interjúban az úgynevezett
„szinódusi útról”: az egyházszakadás már megtörtént. Már csak a harmadik
szint hiányzik, az tudniillik, hogy az Egyház hivatalosan is
megállapítsa az Istennel és az Egyházzal kötött szerződés megszegését.”
Petra Lorleberg interjúja.
„A szinódusi út minapi közgyűlésén a német egyház válsága új minőséget
ért el.“ Ezt világítja meg az augsburgi teológus, könyvszerző és
Youcat-elindító Bernhard Meuser a kath.net-nek adott nagyinterjúban,
ahol az egyházszakadás veszélyére vonatkozó kérdésekre is válaszol:
kath.net: Tényleg igaz, hogy a szinódusi út legfrissebb fejleményeivel
elértük az „egyházszakadás” állapotát?
Bernhard Meuser: Nem vagyok egyházjogász, ezért csak a laikus
véleményével szolgálhatok. Itt a következőket mondanám: a szinódusi út
minapi közgyűlésével a német egyház válsága új minőséget ért el. Nem
annyira arról van szó, hogy az Egyház dolgaiban illetéktelenek csoportja
az egyházon belül és az egyházon kívül a kamerák kereszttüzében
mindenféle nagy csinnadrattával milyen többségi véleményt fogalmaz meg.
Ez még csak a skizma első szintje: az egyetemes egyház álláspontjával
ellentétes tanok közös kinyilvánítása.
kath.net: És ezt a szintet már átléptük?
Meuser: Igen – sajnos most a második szintet értük el a háromból:
Németország katolikus püspökeinek valódi többsége olyan határozatokat
hozott és olyan szándéknyilatkozatokat hagyott jóvá, amelyek
egyértelműen ellentétesek az érvényes tanítással. Ezzel nyilvánosan
megszegték a szenteléskor tett ígéretüket.
kath.net: Hogyan hangzik ez az ígéret?
Meuser: A megfelelő helyen ezt mondják: „Készen vagy rá, hogy az
apostolok által ránk hagyományozott hitletéteményt, melyet az Egyházban
mindig és mindenütt megőriztek, tisztán, a maga teljességében
továbbadd?” Válasz: „Készen vagyok”.
kath.net: Mit jelent a „hitletétemény”?
Meuser: Van erre egy latin fogalom, a depositum fidei. Leginkább az
Egyházra bízott szent kincsnek fordíthatnánk, olyan tartalomnak, amihez
nem szabad hozzányúlni, mert különben a kinyilatkoztatás lényegének
ártunk. A hitletéteményt azoknak kell szőröstül-bőröstül védelmezniük,
akik a kincset őrzik, vagyis az apostolok utódainak, a püspököknek,
éspedig abban a formában, ahogyan az az Egyház apostoli hagyományában az
egyes korokon átívelően mint hitünk nélkülözhetetlen tárgya jelenik meg.
Röviden: A katolikus egyház lényege ez – az a tartalom, amelyre az
egyház épül. A hitletéteményhez tartozik egyébként az Egyház imádsága is
– például a misekánon, melyet minden szentmisén hallhatunk. Az a hit is
ide tartozik, hogy az Egyház – minden bűn dacára – isteni misztérium és
Krisztus valóságos jelenléte. Már csak ezért is problematikus, mikor
egyes püspökök „tettestársaságnak” nevezik. Ott vannak aztán az évszázad
nagy angol történészének, az anglikán Arnold Toynbee elgondolkodtató
szavai, aki egyszer azt mondta, hogy a katolikus egyházat olyan aljas
őrülettel irányították a korokon át, hogy az a tény, hogy még mindig
létezik, az isteni alapítását bizonyítja.
kath.net: És most Németország püspökei ezt a hitletéteményt ásták alá?
Meuser: Igen, legnagyobb elképedésemre ezt kell megállapítanom.
kath.net: Értem. És akkor vajon nem beszélhetünk-e ténylegesen
egyházszakadásról?
Meuser: Az egyházszakadás már megtörtént. Tulajdonképpen csak a harmadik
szint hiányzik: az Egyháznak hivatalosan is meg kell állapítania, hogy
az Istennel és az Egyházzal kötött szerződést megszegték. Ez nem fog
elmaradni, mert nem maradhat el. Mikor a püspökök úgy gondolkodnak, hogy
a sarkukban kiabáló hangadókat kell követniük, abban az illúzióban
ringatják magukat, hogy ha Rómát kész tények elé állítják, és elég
arcátlanul lépnek fel, megfordul majd a szél, és nem a német egyháznak
kell visszavonulót fújnia, hanem a világegyház teszi magáévá a német
modellt.
kath.net: Lehet, hogy ez fog történni?
Meuser: Ez nem fog megtörténni, éspedig nemcsak azért, mert ez az
irányzat nem élvez többséget a világegyházban, hanem elsősorban belső
okokból. Az egyházszakadás megállapítása nem lehetőség, hanem az Egyházi
Törvénykönyv 751. kánonja szerint kötelesség, amennyiben az tényleg
megvalósul. Az Egyház tanítása kiegészíthető, pontosítható és
elmélyíthető ugyan, de nem cserélhető le valami újra, ahogyan nem
mondhatjuk azt sem, hogy: „Január 1-én úgy döntöttünk, hogy ez és ez nem
bűn többé, és nem kell többé meggyónni.“ A tanítás nem így jön létre.
kath.net: Akkor hogyan?
Meuser: Amit a keresztények hisznek, az a kinyilatkoztatásra vonatkozik,
ahogyan azt mindenekelőtt a Szentírásban, Isten igéjében találjuk. A
Biblia itt a hit olyan mércéje, amely maga semmilyen további mércének
nincs alávetve (norma normans non normata), ugyanakkor ha csak önmagában
tekintjük, bármi kiolvasható belőle (Shakespeare: „Hogy célját elérje,
maga az ördög is a Bibliából idéz.”) A Biblia egyértelmű és világos
tanítása ezért csak akkor tárul fel, mikor az Egyház az egyes korokon és
népeken átívelően közösen olvassa. Amit hinnünk kell, azt az Egyház
Isten igéjére hivatkozva mint a „hit tanításának biztos normáját” a
Katekizmusban terjeszti elő. Amit ezen a normán túl teológiailag
továbbgondolnak, azt nem szabad eleve gyanúsnak tekinteni, különben a
hitletétemény valamiféle holt dolog lenne. Csak akkor tudjuk ugyanis
elmélyíteni és pontosítani, ha az értelméről és a mondanivalójáról újra
és újra elgondolkodunk. A teológia ezért segíthet abban, hogy a hit
lényegét egyre jobban megértsük. Itt azonban azt látjuk, hogy
magánvéleményeket emelnek a dogma szintjére (például egyes magabiztos
feminista teológusnők szerint teljesen lényegtelen, hogy Jézus milyen
nemű volt), azt pedig senki sem várhatja el, hogy a magánvéleményéhez
hitből fakadó engedelmességgel viszonyuljunk.
kath.net: Ha az egyházszakadás már megtörtént, hogyan lehet azt gyógyítani?
Meuser: Induljunk ki abból, hogy az egyházszakadás megtörtént. Nem
Kovács Pistike vitte végbe, hanem az Egyház által a hivatalukba iktatott
püspökök (!), úgyhogy visszafordítani is csak ezek a püspökök tudják,
éspedig úgy, hogy szellemi elsötétülésüket elismerik, és visszatérnek az
egyetemes egyház közösségébe.
Különben formálisan sem tekinthetők többé római katolikus püspököknek.
Aztán a szektájuknak új címkét kellene nyomtatniuk. Lehetnének, mondjuk,
„német katolikus egyház”. Képzeljük csak el a kölni dómot mint a német
katolikus egyház szívét. Egyszerűbb lenne, ha ókatolikusok lennének,
ahol tényleg minden megvan, amit az egyház álmodozójának szíve a római
katolikus egyháztól kíván.
kath.net: Szabad erre vágyni?
Meuser: Nem, ez nagyon súlyos bűn lenne. Krisztus testének további
szakadására senki sem vágyhat. El kell ismernem azonban, hogy néha érzek
rá kísértést.
kath.net: „Jól tudom, hogy a Neuer Anfang“ (Új kezdet) című
kezdeményezésükkel a világ 3000 püspökének írtak?
Meuser: Igen, írtunk nekik: „Mikor X. Leó pápa Martin Luther téziseit
egykor »egy szerzetes érdektelen perpatvarának« minősítette, talán az
egyháztörténelem legnagyobb tévedését követte el. Pontosan 500 évvel
később a római katolikus egyház ismét azon van, hogy egy nem túl távoli
országban folyó teológiai vitát bagatellizáljon, semmibe vegyen és német
problémának minősítsen. A kereszténység újabb szakadása van a küszöbön.
És ismét Németországból érkezik. Ezúttal az összes helyi egyházat meg
fogja fertőzni a lázadás és az evangélium elárulásának szellemével, ha
az egyetemes egyház nem erősíti meg az egy, szent, katolikus és apostoli
hit alapjait, és nem mutatja fel ezeket a Németországban élő hívőknek.“
kath.net: A világ püspökei válaszoltak?
Meuser: Ó, igen. Alighogy elküldtük az emaileket, Amerikából,
Ausztráliából és Indiából máris reagáltak rá. És az egyetértő levelek
azóta is jönnek. Tudnunk kell: az Egyház tanítóhivatala nemcsak Rómában
van. Az igaz hit tanítása a püspökök közösségére van bízva. Ezt a
közösséget riadóztattuk. Ezt a mi szerény kezdeményezésünk mellett mások
is megtették.
kath.net: Olvasható valahol, amit a püspököknek írtak?
Meuser: Ó, igen. Csak fel kell keresni a www.neueranfang.online
honlapot, ott megtalálják a cselekvési tervet és a hét vonatkozó
kérdést. Egy hírlevélre is fel lehet ott iratkozni, ha valaki
folyamatosan szeretne értesülni a legfrissebb hírekről. Mindenkinek
ajánlanám, aki – mint mi – a német szinódusi utat a „visszaéléssel való
visszaélésnek” tartja. Szerencsére egyre több katolikus jön rá, miről is
van szó. Az őrület az egészben az, hogy az ellenállásunkban egészen sok
evangélikus keresztény erősít minket. Emlékeztetnek minket arra, hogy
vallási közösségük szétesését saját hitük fokozatos felszámolása
(Wolfgang Huber a „Selbstsäkularisation“ szót használja) okozta, és
könyörögnek, hogy ne kövessük el ugyanezt a hibát.
kath.net: Ez azt jelenti, hogy egyfajta ellenálló csoportot alkotnak?
Meuser: Egyelőre igen. A német szinódusi út vezető alakjai
funkcionáriusok és baloldali teológusnők. A szinódusi út nem egy
résztvevőjének igen nagy a szája, holott alapos gyanúnk van rá, hogy
soha nem láttak még belülről katekizmust, és valószínűleg a templom
küszöbét sem sokat koptatták. Mind az értelem, mind az erő hiányzik az
egészből, és mikor majd a puskapor füstje elszáll, és az egyházi adóból
befolyó pénz elapad, kártyavárként omlik össze. Tíz évvel a pirruszi
győzelem után romokat fogunk látni. Akkor jön el az ideje a megújult
egyháznak, melyet azok alkotnak, akik Jézust állítják a középpontba – és
ezt már most is teljes nyugalomban és belső békében teszik.
Hangsúlyozom: Mindez a felekezeti határok felett történik! Akik most
Jézust keresik, felismerik egymásban a tanítványt. Azt hiszem,
egyáltalán nem nehéz felismerni Isten ujját az eseményekben. Isten nem
téved. És amit most katasztrófának érzünk, és amitől eláll a szavunk, az
később talán a kegyelem csodálatos művének bizonyulhat.
Fordította: Sallai Gábor
Forrás: Kath.net
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról