[Grem] Alternatív irodalomóra noárista diáktüntetőknek!

KEA kea at turul.banki.hu
2022. Dec. 8., Cs, 14:04:33 CET


Alternatív irodalomóra noárista diáktüntetőknek!

Mandiner, 2022.12.08. -- Francesca Rivafinoli
https://mandiner.hu/cikk/20221208_noar_diaktuntetes_tanartuntetes_francesca_rivafinoli


Kedves gyerekek! Bemelegítő kérdés: hány óra netflixezésről mondtatok 
le, elkerülendő az orosz fűtőelemek használatával termelt paksi áram 
fogyasztását?

Kedves tizenkettedik bé, mai óránkon a tantárgyalapú–frontális oktatást 
meghaladva komplex csoportmunkába kezdünk, élményszerűen és szinte 
észrevétlenül fejlesztve ismereteinket és készségeinket a szövegelemzés, 
a matematika, az etika, a médiatudatosság, a logika, az idegen nyelvek, 
valamint az állampolgári nevelés terén.

Kiindulópontunk

a tanártüntetések ikonikus költeményévé nemesült kortárs slam,

amelynek hétvégi verzióját immár profi színművész közreműködésével 
élvezhette a tanár- és diáksereg. Három csoportot fogunk alkotni, 
mindhárom csoport feladata a műalkotás 1-1 apró részletének feldolgozása.

Lássuk az elsőt. „Széchenyi fogalmazta meg a legszebben: / »Ha egy 
hitvány kormány huzamosan megmarad a helyén, / akkor bizonyos, hogy a 
nemzetben van a hiba.«” Kezdésnek végezzetek tényellenőrzést: Mikor és 
hol mondott ilyet Széchenyi? Ha véletlenül már a legelső találatokból 
kiderülne, hogy

valójában egy bizonyos Surányi Miklós 1936-ban íródott szépirodalmi 
művében szerepel a mondat,

akkor vitassátok meg, a forráskritika elve szempontjából helyénvaló-e 
nagy nyilvánosság előtt, a kritikai gondolkodás előmozdításáért is 
tartott megmozdulásokon visszatérően azt állítani, hogy az idézett 
szavakat maga Széchenyi vetette papírra, kvázi a noÁr mozgalom 
előfutáraként?

Aztán amikor ezekre a kérdésekre megvan a válasz, akkor – kedves diákok 
– nézzetek ügyesen utána az idézet eredetijének, ellenőrizendő a 
kontextust, ahogyan azt művelt értelmiségi körökben szokás.

Amennyiben szövegrészletünk az eredetiben úgy indul, hogy „Én utálom a 
vénasszonyos lamentációt, amely minden bajért a kormányt teszi 
felelőssé”, majd a rosszul kormányzott hibás népekre példaként azzal 
zárul, hogy „Mit használna a dél-afrikai feketéknek az, ha valami isteni 
hatalom megajándékozná őket Anglia, Franciaország vagy Magyarország 
alkotmányával?”, akkor először készítsetek plakátot a legnépszerűbb 
felelősségelhárító lamentálásokról, összevetve őket a tényekkel (jöhet 
bármi, az éjféltájt is a telefont nyomkodó diákok NAT-ra visszavezetett 
koncentrációs problémáitól kezdve a médiaviszonyok feletti kesergésen, 
majd alternatívaként egy DK TV felmutatásán át egészen „a szavazó a 
hibás” kontraproduktív mantrájáig), utána pedig értelmezzétek, valójában 
hogyan is rangsorolja az idézett szövegrészlet a világ népeit. Végezetül 
vitassátok meg,

mennyire menő egy kollektív bűnösséget pedzegető és mai szemmel 
rasszizmusba hajló szöveget használni

folyamatos hivatkozási alapként egy progresszív demonstráción.

Miután a tüntetők delegációja épp azon Dobrev Kláráék vendégeként 
utazott Brüsszelbe, akiknek köszönhetően a Fidesz-kormány ilyen 
huzamosan megmaradhat a helyén.

A második csoport az alábbi sorokat fogja elemezni: „Mert tényleg érzem 
a szomszéd nyomást / a mi magunk hátán is, hogy a 12 éves 
Putyin-barátságunk mehet a kukába. / De mi mégse hagyjuk, mert a rezsiár 
fontosabb, mint Európa most is.” Itt az első feladat ez lenne, hogy a 
„12 év” helytállóságát ellenőrizendő utánanéztek, hány évvel ezelőtt 
mely miniszterelnök hívta meg utoljára a saját otthonába Vlagyimir 
Putyint, majd mely politikus-házaspár látogatta meg őt Moszkvában 
magánemberként.

Aztán a nyelvtudásotok segítségével nyomozzátok ki, van-e esetleg olyan 
ország Európában, amely számára a gyémántpiac fontosabb, mint az 
Ukrajnával való „szolidaritás”, sőt, esetleg akad-e olyan tagállam is, 
amely gazdasági erejét kihasználva teljes egészében átvállalja az összes 
háztartás és a kkv-k decemberi fűtésszámláját, aláásva ezzel az uniós 
belső piac egységét. Kutatásaitok eredményeit foglaljátok össze írásban, 
grafikonon ábrázolva, mely uniós ország mennyi fosszilis tüzelőanyagot 
vásárolt Oroszországtól a háború kezdete óta (igen, a rekordmennyiségű 
LNG is beleszámít, és nem, Hollandia esetében az a méretéhez és 
fekvéséhez képest bődületes szám nem elírás), majd állapítsátok meg, 
mennyiben vagyunk alábbvalóak más nemzeteknél.

Levezetésképpen pedig végezzetek közvélemény-kutatást, felmérve, a 
környezetetekben élő ellenzéki szavazók milyen arányban és mértékben 
kerülték az elmúlt évben elvi okokból a hatósági áras benzint; az 
átlagfogyasztás alatti rezsin megspórolt pénz mekkora hányadát utalták 
át Ukrajna megsegítésére (vagy legalább mikroadományként az ellenzék 
kampányaira); továbbá mind egy szálig ellenálltak-e a kísértésnek, hogy 
jól bespájzoljanak olcsó kristálycukorból.

A kapott eredményeket esszé formájában vessétek össze azzal a brechti 
meglátással, hogy „Előbb a has jön, aztán a morál”, majd beszéljétek 
meg, személyesen Ti hányszor mondtátok szüleiteknek az elmúlt kilenc 
hónapban, hogy

kösz, ne gyere értem kocsival, bojkottáljuk az orosz olajat,

illetve hány óra netflixezésről és hifihasználatról mondtatok le, 
elkerülendő az orosz fűtőelemek használatával termelt paksi áram 
fogyasztását.

Szorgalmi feladatként a matekosok azt is kiszámolhatják, mennyivel járt 
volna jobban egy egygyermekes pedagógus, ha nem rezsicsökkentést és 
adóvisszatérítést kap, hanem a noári felvetésnek megfelelően a 
miniszterek és a parlamenti képviselők idei fizetésemelésének összegét 
vonták volna el és fordították volna a pedagógusbérek rendezésére.

Végezetül a harmadik csoport a slam alábbi sorait fogja vizsgálni: „A 
t*kömet bele az ideológiákba, / mert mi már merünk azok lenni, akik 
akarunk valójában, / de a kispista nem meri megmondani, hogy / amúgy ezt 
a fiút szereti a szomszéd faluban.” Első körben számoljátok meg, 
költeményünk hány különböző helyen, összesen hány sorban érinti 
valamilyen formában az LMBT-ideológiát „az apa férfi, az anya nő” 
alapelv gúnyolásától a „nem számít, / ki az anya, és ki az apa” 
felkiáltásig terjedő ívben, és vitassátok meg, lehet-e hatása az 
LMBT-lobbinak a lírai énre, amennyiben a tanártüntetéseken elhangzó és a 
jövőről szóló művében kiemelt problémaként jeleníti meg a falusi coming 
out nehézségeit.

A bioszfaktosok emellett elemezzék, mely állítás tekinthető 
ideologikusabbnak: az-e, hogy az apa férfi, vagy az-e, hogy az apa simán 
lehet nő is vagy akár nembináris. A többiek csak vessenek egy pillantást 
noÁr webshopjára, és mérlegeljék, mennyi helye van a tanártüntetéses 
pólók között a LOVEMBTQIA+ feliratnak, illetve ha arra nagyon is szükség 
van ideológiamentesen, akkor

miért nem kapható „ne bántsd a ducit” vagy „Áj láv kancsalok” szövegű 
pulcsi is.

Ezt követően mérjétek fel a környezetetekben, hányan tartanák 
elengedhetetlenül fontosnak a pedagógusbérek emelését, és hányan 
rühellik az LMBT-lobbi nyomulását – és mekkora a két halmaz közös metszete.

Ha biztosra akartok menni, akkor ellenőrzésképpen megvizsgálhatjátok az 
április 3-i választási eredményeket is, összevetve, hányan utasították 
el a népszavazáson az LMBT-lobbi iskolai jelenlétét, és hogyan aránylik 
számuk a Fidesz, illetve az ellenzék szavazóbázisához. Végül vonjátok le 
a következtetést, marketingszempontból hoz-e vagy esetleg visz, ha a 
pedagógusok melletti kiállás mellé noÁrék árukapcsolással, kiskorúak 
előtt tolják a folyamatos szivárványos érzékenyítést.

Jó munkát kívánok egy, a nemzet felemelkedésének és jövőjének témájában 
ténylegesen Széchenyitől származó idézettel: „hogy a keresztény vallás 
zavaratlan forrásán megtisztult erkölcsi jó ma legegészségesb mint 
leghosszabb életidőt ígérő feneke a nemzetiségnek. S hogy hazánk akkor 
lesz boldog, ha ily felemelkedett nemzeti szellem éleszti földieinket”.

(Nyitókép: MTI/Mónus Márton)

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.


További információk a(z) Grem levelezőlistáról