[Grem] Alternatív irodalomóra noárista diáktüntetőknek!
KEA
kea at turul.banki.hu
2022. Dec. 8., Cs, 14:04:33 CET
Alternatív irodalomóra noárista diáktüntetőknek!
Mandiner, 2022.12.08. -- Francesca Rivafinoli
https://mandiner.hu/cikk/20221208_noar_diaktuntetes_tanartuntetes_francesca_rivafinoli
Kedves gyerekek! Bemelegítő kérdés: hány óra netflixezésről mondtatok
le, elkerülendő az orosz fűtőelemek használatával termelt paksi áram
fogyasztását?
Kedves tizenkettedik bé, mai óránkon a tantárgyalapú–frontális oktatást
meghaladva komplex csoportmunkába kezdünk, élményszerűen és szinte
észrevétlenül fejlesztve ismereteinket és készségeinket a szövegelemzés,
a matematika, az etika, a médiatudatosság, a logika, az idegen nyelvek,
valamint az állampolgári nevelés terén.
Kiindulópontunk
a tanártüntetések ikonikus költeményévé nemesült kortárs slam,
amelynek hétvégi verzióját immár profi színművész közreműködésével
élvezhette a tanár- és diáksereg. Három csoportot fogunk alkotni,
mindhárom csoport feladata a műalkotás 1-1 apró részletének feldolgozása.
Lássuk az elsőt. „Széchenyi fogalmazta meg a legszebben: / »Ha egy
hitvány kormány huzamosan megmarad a helyén, / akkor bizonyos, hogy a
nemzetben van a hiba.«” Kezdésnek végezzetek tényellenőrzést: Mikor és
hol mondott ilyet Széchenyi? Ha véletlenül már a legelső találatokból
kiderülne, hogy
valójában egy bizonyos Surányi Miklós 1936-ban íródott szépirodalmi
művében szerepel a mondat,
akkor vitassátok meg, a forráskritika elve szempontjából helyénvaló-e
nagy nyilvánosság előtt, a kritikai gondolkodás előmozdításáért is
tartott megmozdulásokon visszatérően azt állítani, hogy az idézett
szavakat maga Széchenyi vetette papírra, kvázi a noÁr mozgalom
előfutáraként?
Aztán amikor ezekre a kérdésekre megvan a válasz, akkor – kedves diákok
– nézzetek ügyesen utána az idézet eredetijének, ellenőrizendő a
kontextust, ahogyan azt művelt értelmiségi körökben szokás.
Amennyiben szövegrészletünk az eredetiben úgy indul, hogy „Én utálom a
vénasszonyos lamentációt, amely minden bajért a kormányt teszi
felelőssé”, majd a rosszul kormányzott hibás népekre példaként azzal
zárul, hogy „Mit használna a dél-afrikai feketéknek az, ha valami isteni
hatalom megajándékozná őket Anglia, Franciaország vagy Magyarország
alkotmányával?”, akkor először készítsetek plakátot a legnépszerűbb
felelősségelhárító lamentálásokról, összevetve őket a tényekkel (jöhet
bármi, az éjféltájt is a telefont nyomkodó diákok NAT-ra visszavezetett
koncentrációs problémáitól kezdve a médiaviszonyok feletti kesergésen,
majd alternatívaként egy DK TV felmutatásán át egészen „a szavazó a
hibás” kontraproduktív mantrájáig), utána pedig értelmezzétek, valójában
hogyan is rangsorolja az idézett szövegrészlet a világ népeit. Végezetül
vitassátok meg,
mennyire menő egy kollektív bűnösséget pedzegető és mai szemmel
rasszizmusba hajló szöveget használni
folyamatos hivatkozási alapként egy progresszív demonstráción.
Miután a tüntetők delegációja épp azon Dobrev Kláráék vendégeként
utazott Brüsszelbe, akiknek köszönhetően a Fidesz-kormány ilyen
huzamosan megmaradhat a helyén.
A második csoport az alábbi sorokat fogja elemezni: „Mert tényleg érzem
a szomszéd nyomást / a mi magunk hátán is, hogy a 12 éves
Putyin-barátságunk mehet a kukába. / De mi mégse hagyjuk, mert a rezsiár
fontosabb, mint Európa most is.” Itt az első feladat ez lenne, hogy a
„12 év” helytállóságát ellenőrizendő utánanéztek, hány évvel ezelőtt
mely miniszterelnök hívta meg utoljára a saját otthonába Vlagyimir
Putyint, majd mely politikus-házaspár látogatta meg őt Moszkvában
magánemberként.
Aztán a nyelvtudásotok segítségével nyomozzátok ki, van-e esetleg olyan
ország Európában, amely számára a gyémántpiac fontosabb, mint az
Ukrajnával való „szolidaritás”, sőt, esetleg akad-e olyan tagállam is,
amely gazdasági erejét kihasználva teljes egészében átvállalja az összes
háztartás és a kkv-k decemberi fűtésszámláját, aláásva ezzel az uniós
belső piac egységét. Kutatásaitok eredményeit foglaljátok össze írásban,
grafikonon ábrázolva, mely uniós ország mennyi fosszilis tüzelőanyagot
vásárolt Oroszországtól a háború kezdete óta (igen, a rekordmennyiségű
LNG is beleszámít, és nem, Hollandia esetében az a méretéhez és
fekvéséhez képest bődületes szám nem elírás), majd állapítsátok meg,
mennyiben vagyunk alábbvalóak más nemzeteknél.
Levezetésképpen pedig végezzetek közvélemény-kutatást, felmérve, a
környezetetekben élő ellenzéki szavazók milyen arányban és mértékben
kerülték az elmúlt évben elvi okokból a hatósági áras benzint; az
átlagfogyasztás alatti rezsin megspórolt pénz mekkora hányadát utalták
át Ukrajna megsegítésére (vagy legalább mikroadományként az ellenzék
kampányaira); továbbá mind egy szálig ellenálltak-e a kísértésnek, hogy
jól bespájzoljanak olcsó kristálycukorból.
A kapott eredményeket esszé formájában vessétek össze azzal a brechti
meglátással, hogy „Előbb a has jön, aztán a morál”, majd beszéljétek
meg, személyesen Ti hányszor mondtátok szüleiteknek az elmúlt kilenc
hónapban, hogy
kösz, ne gyere értem kocsival, bojkottáljuk az orosz olajat,
illetve hány óra netflixezésről és hifihasználatról mondtatok le,
elkerülendő az orosz fűtőelemek használatával termelt paksi áram
fogyasztását.
Szorgalmi feladatként a matekosok azt is kiszámolhatják, mennyivel járt
volna jobban egy egygyermekes pedagógus, ha nem rezsicsökkentést és
adóvisszatérítést kap, hanem a noári felvetésnek megfelelően a
miniszterek és a parlamenti képviselők idei fizetésemelésének összegét
vonták volna el és fordították volna a pedagógusbérek rendezésére.
Végezetül a harmadik csoport a slam alábbi sorait fogja vizsgálni: „A
t*kömet bele az ideológiákba, / mert mi már merünk azok lenni, akik
akarunk valójában, / de a kispista nem meri megmondani, hogy / amúgy ezt
a fiút szereti a szomszéd faluban.” Első körben számoljátok meg,
költeményünk hány különböző helyen, összesen hány sorban érinti
valamilyen formában az LMBT-ideológiát „az apa férfi, az anya nő”
alapelv gúnyolásától a „nem számít, / ki az anya, és ki az apa”
felkiáltásig terjedő ívben, és vitassátok meg, lehet-e hatása az
LMBT-lobbinak a lírai énre, amennyiben a tanártüntetéseken elhangzó és a
jövőről szóló művében kiemelt problémaként jeleníti meg a falusi coming
out nehézségeit.
A bioszfaktosok emellett elemezzék, mely állítás tekinthető
ideologikusabbnak: az-e, hogy az apa férfi, vagy az-e, hogy az apa simán
lehet nő is vagy akár nembináris. A többiek csak vessenek egy pillantást
noÁr webshopjára, és mérlegeljék, mennyi helye van a tanártüntetéses
pólók között a LOVEMBTQIA+ feliratnak, illetve ha arra nagyon is szükség
van ideológiamentesen, akkor
miért nem kapható „ne bántsd a ducit” vagy „Áj láv kancsalok” szövegű
pulcsi is.
Ezt követően mérjétek fel a környezetetekben, hányan tartanák
elengedhetetlenül fontosnak a pedagógusbérek emelését, és hányan
rühellik az LMBT-lobbi nyomulását – és mekkora a két halmaz közös metszete.
Ha biztosra akartok menni, akkor ellenőrzésképpen megvizsgálhatjátok az
április 3-i választási eredményeket is, összevetve, hányan utasították
el a népszavazáson az LMBT-lobbi iskolai jelenlétét, és hogyan aránylik
számuk a Fidesz, illetve az ellenzék szavazóbázisához. Végül vonjátok le
a következtetést, marketingszempontból hoz-e vagy esetleg visz, ha a
pedagógusok melletti kiállás mellé noÁrék árukapcsolással, kiskorúak
előtt tolják a folyamatos szivárványos érzékenyítést.
Jó munkát kívánok egy, a nemzet felemelkedésének és jövőjének témájában
ténylegesen Széchenyitől származó idézettel: „hogy a keresztény vallás
zavaratlan forrásán megtisztult erkölcsi jó ma legegészségesb mint
leghosszabb életidőt ígérő feneke a nemzetiségnek. S hogy hazánk akkor
lesz boldog, ha ily felemelkedett nemzeti szellem éleszti földieinket”.
(Nyitókép: MTI/Mónus Márton)
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról