[Grem] 800-szorosára nőtt a figyelemzavaros fiatalok száma / Pécsi Rita, neveléskutató

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2022. Aug. 20., Szo, 09:06:23 CEST


1./   A piarista oktatásról beszélgetés a mosonmagyaróvári piarista iskola
igazgatójával, Zsódi Viktorral
https://www.magyarkurir.hu/hirek/gyogyito-es-inspiralo-legyen-neveles-zsodi-viktor-piarista-iskolak-megujulo-profiljarol

2./  Beszámoló a Magyar Iskolák Találkozójáról

*Beszámoló a Magyar Iskolák Találkozójáról*


*forrás: A Védett Társadalom 2022.aug.19-i hírlevele*



*A Magyarok Országos Gyűlése keretein belül került sor a Magyar Iskolák
Találkozójára*, amely a Védett Iskola Hálózat program egyik állomásaként
számos biztató eredménnyel zárult.

Korunk globális szennyáradatában kifejezetten üdítő jelenség egy *olyan
oktatási forma létrehozatala, mely* nem a gyermekek uniformizálására
törekszik, nem akarja kiölni belőlük azt a természetes igényt, amely *a
nemzeti hagyományok, a magyar néplélek, kultúra, történelem, harcművészet
megismerése iránt fogalmazódik meg egyre intenzívebb formában*. Még a
méltán sokat átkozott szocialista társadalomban is nagyobb hangsúlyt kapott
az oktatásban a magyar népi kultúra. Az iskolákban rengeteg népdalt
tanítottak, Kodály módszerén alapult az ének-zene tanítás, és fénykorát
élte a táncház mozgalom. Alapműveltség kategóriájába tartozott egyes *magyar
költők, írók művei*nek akár szó szerinti ismerete is.

*A globális technológiák elterjedése, a nyugati tömegkultúra többnyire
értéktelen „termékeinek” a napi rutin részévé válása hozta el a mai „kütyü”
világot*, amely az utóbbi 15-20 évben szinte maradéktalanul beszippantotta
gyermekeinket, unokáinkat, és *a tendenciák oda mutatnak, hogy már a
két-hároméves korosztály is fertőzött a virtuális valóság ördögi világától.
*A mobilok, applikációk, videójátékok korában a gyermekeknek nem maradt
idejük saját életük megélésére. *A szülők jelentős része örömmel áldoz
olyan eszközök beszerzésére, amelyek biztosítják számára a nyugalmat,
megszabadítják a gyerekekkel való foglalkozás „nyűgétől”.* *Ez a fajta
magatartásforma visszaköszön bizonyos pedagógusi attitűdben is. **A
korszerűség hamis látszatát keltő digitális oktatási fejlesztések tovább
erősítik a jövő generációjának teljes életképtelenségre nevelését, **a
problémamegoldó gondolkodás **totális kipusztulását,* hiszen a mesterséges
intelligencia majd úgyis cselekszik helyettünk, nekünk csak a megfelelő
gombot kell tudni megnyomni.

Ez a fajta megoldási forma viszont aligha fogja megállni a helyét, *ha
korunk válságai tovább eszkalálódnak és, mondjuk, a villamosenergia nem áll
majd korlátlanul rendelkezésre*. *Akkor* *lesz majd szükség a józan észre,
a hasznos tudásra, amire csak olyan képzési formákban lehet szert tenni,
amely az évezredeken át felhalmozódó,** de mára jórészt elfeledett* *valós
hagyományainkban gyökerezik.* Ezek megmentése, a tudás továbbadása a jövő
generációinak a magyarság túlélésének talán legfontosabb záloga.* A Védett
Iskola Hálózat Program célkitűzései pont ebbe az irányba mutatnak.* Növekvő
érdeklődés kíséri az olyan „úttörő” intézmények tevékenységét, amelyek már
voltak elég bátrak, hogy belekezdjenek egy, a mai monolit oktatási
rendszert alapjaiban megreformálni képes programba. Ezen törekvések
összehangolására, a hálózatosodás elősegítésére és, ha kell, szervezésére
vállalkozott -többek közt- a Védett Társadalom Alapítvány. *A Magyarok
Országos Gyűlése *kiváló alkalomnak mutatkozott arra, hogy az ebben a
szellemben élők, gondolkodók kicseréljék egymással tapasztalataikat, új
innovációkkal ismertessék meg egymást és kialakuljon a szükséges kontakt a
megvalósuláshoz vezető úton.

A *találkozón olyan iskolák és közösségek vettek részt, amelyek a magyar
szellemiségnek és lelkiségnek megfelelő oktatás iránt elkötelezettek.
Szakmai kérdésekben alapszinten a gödi Búzaszem Iskola, illetve annak
akkreditált pedagógusképzése ad iránymutatást a magyar iskolák
működtetéséhez.*

Finanszírozási kérdésekben *a mezőörsi Magyar Műhely Alapítvány jár elöl.
Ők már középiskolai szinten is képesek a térség meghatározó iskolájaként
működni. *Hozzájuk kötődik *a Nádudvari Népi Kézműves Szakgimnázium* és *az
abai Attila Király Gimnázium.*

A találkozón megfogalmazódott, hogy *a meglévő és alakuló iskolák
támogatják egymást, és azon túl, hogy közvetlen környezetüket is segítik,
igyekeznek a közjót is szolgálni.*

Felelősségünk a jövőért abban rejlik, hogy a *lehetőséget biztosítsuk a
teremtő-, természet- és közösségközpontú nevelésnek, és elsajátítsuk azokat
a jó példákból eredő gyakorlatokat, amelyek a nemzet megtartó és
ellenállóképességét erőssé teszik a mindenkori kihívásokkal szemben.*













*dr. Németh HenrikHajda Iván*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220820/2d898e41/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról