[Grem] Ma a Keresztről nevezett Szt. Terézia Benedikta (Edith Stein) szűz, vértanú, Európa társvédőszentje ünnepe
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2022. Aug. 9., K, 16:45:25 CEST
És itt van Ayuinoi Szt. Tamásról egy nagyon rövid összefoglaló, ami utal
rá, hogy A. Szt. T. minden nap az Oltáriszentség elé, tehát az Úr elé,
vitte a napi eredményeit. Itt úgy fogalmaz az 'Úr oltárára.'
Aquinói Szent Tamásra emlékezünk, az „angyali doktorra”, aki egyetemi
tanári és hittudományi munkásságának termését naponta letette az Úr
oltárára, hogy a minőségét Ő döntse el. Összegző műve, a *Summa Theologiae*
nyolcszáz év után is a katolikus gondolkodás és tanítás fontos forrása.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/aquinoi-szent-tamas-aldozopap-es-egyhaztanito
[image: width=]
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
On Tue, Aug 9, 2022 at 9:02 AM Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu> wrote:
> Európa felemelkedése és Szent Tamás
>
> Ha már Szent Terézia Benedikta esetében (aki sokat foglakozott Aquinói
> Szent Tamással )előjött Szent Tamás akkor el kell mondanom ez szervesen
> kapcsolódik az Európa felemelkedése témához :
>
> Szennt Tamás a természetes emberi jogok megfogalmazásának előfutára .És
> ezt Szent Tamás Istentől kapott természetes jogként értelmezi így Szent
> Tamás megfogalmazza elsőkén a törvényes szabadság gondolatát ami lehetővé
> tette Európában a kivételes munkakedvet. vállalkozói szabadságot amely
> miatt Európa kivételes növekedési pályára állt .
> Ráadásul Szent Tamás azzal hogy Arisztotelész munkáival és a római joggal
> is tisztában volt megteremtette a szerves kapcsolatot az antik idevágó
> hagyományokkal .
>
>
> Amikor Tamás azt mondja, hogy a ius az igazságosság tárgya, ezen azt érti:
> amiről az igazságosság szól, és amit az igazságosság gyakorlása biztosít,
> az valamely más személy vagy személyek joga – ami jár nekik, ami megilleti
> őket, ami jogosan az övék. A ius ezen jelentését teszi nyilvánvalóvá a
> Tamás által elfogadott római jogi definíció: az igazságosság állandó akarat
> másoknak megadni azt, ami az övék. […] Ami az övék, vagyis a joguk, az
> abban áll, ami az egyenlőség szerint megilleti őket […]. Ez a »valami, ami
> jár (amivel tartoznak) valakinek {debetur}«, majdnem mindig az előnyére
> válik annak a személynek, akinek joga {ius} van hozzá. […] Ha tehát
> rendelkezem egy természetes – ma azt mondanánk: emberi – joggal, akkor a
> természeti törvény {ius naturale} alapján bírok vele; ha törvényi jogom
> van, akkor a pozitív törvény {ius positivum} erejénél fogva rendelkezem
> vele […]. Ily módon a – természeti vagy tételes – törvény képezi a jog(ok)
> alapját {ratio iuris}”.
>
> És mindezt Istentől származtatja :
>
> Isteni jognak azt nevezzük, amit Isten hirdetett ki. Ehhez részben az
> tartozik, ami természet szerint igazságos, mindamellett igazságos volta
> rejtve marad az emberek előtt, részben pedig az, amit az isteni rendelés
> tesz igazságossá. Az isteni jogot ezért, miként az emberi jogot is, e két
> részre lehet felosztani. Hiszen az isteni törvény azért parancsol meg
> bizonyos dolgokat, mert azok jók, és azért tilt meg másokat, mert rosszak;
> míg ismét mások azért jók, mert elő vannak írva, s mások azért rosszak,
> mert meg vannak tiltva.”22
>
>
> És lám-lám:
>
> Szent Tamás természet jogi megfogalmazásából egyenes az út a Függetlenségi
> Nyilatkozathoz amely szintén Istentől származtatja alapvető jogait az
> embernek :
>
>
> Magától értetődőnek tartjuk a következő igazságokat: hogy minden ember
> egyenlőnek van teremtve, s hogy a Teremtő mindannyiukat felruházta bizonyos
> [velük született] elidegeníthetetlen jogokkal, melyek közé tartozik az
> élethez, a szabadsághoz és a boldogság kereséséhez való jog; hogy ezen
> jogok biztosítására az emberek között kormányzatok alakultak, melyeknek
> jogos hatalma a kormányzottak beleegyezéséből fakad; hogy valahányszor
> valamely kormányforma e célokat veszélyezteti, a népnek jogában áll azt
> megváltoztatni vagy megsemmisíteni, és új kormányzatot alkotni, mely olyan
> elveken épül fel és hatalmai olyan módon vannak megszervezve, ami a
> legalkalmasabbnak látszik arra, hogy a nép biztonságát és boldogulását
> lehetővé tegye. […] Ám ha a visszaélések és túlkapások hosszú sora
> [bizonyos időtől kezdve] mindig ugyanazt a célt követve elárulja a
> szándékot, hogy a korlátlan zsarnokság igájába akarják őket hajtani, akkor
> joguk, sőt kötelességük, hogy lerázzák magukról az ilyen uralmat, és
> jövőbeli biztonságuk érdekében új őrzőkről gondoskodjanak.
>
> *(Az amerikai gyarmatok Függetlenségi nyilatkozata; Philadelphia, 1776.
> július 4.)*
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> *From:* Emoke Greschik
> *Sent:* Tuesday, August 9, 2022 6:39 AM
> *To:* grem at turul banki. hu ; Dorottya Mogyorósi ; Emoke Greschik
> *Subject:* Re: [Grem] Ma a Keresztről nevezett Szt. Terézia Benedikta
> (Edith Stein) szűz, vértanú, Európa társvédőszentje ünnepe
>
> színezés helyesbítés.
> *próbálja összeegyeztetni Aquinói Szent Tamás és Husserl filozófiáját*.
>
> On Tue, Aug 9, 2022 at 6:34 AM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
>
>> A Keresztről nevezett Szent Terézia Benedikta (Edith Stein) szűz és
>> vértanú, Európa társvédőszentje
>> Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2022. augusztus 9., kedd
>> | 9:00
>>
>> https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-keresztrol-nevezett-szent-terezia-benedikta-edith-stein-szuz-es-vertanu-europa-tarsvedoszentje
>>
>> A Keresztről nevezett Szent Terézia Benediktára, Edith Steinre, Európa
>> társvédőszentjére emlékezünk ünnepén, augusztus 9-én. A zsidó származású
>> filozófusnő, később kármelita szerzetesnő hitéért halt vértanúhalált az
>> auschwitz-birkenaui koncentrációs táborban 1942-ben ezen a napon.
>>
>> *Edith Stein **1891. október 12-én született Breslauban (Wrocław) zsidó
>> származású porosz állampolgárként. **Tanulmányait szülővárosában, majd
>> Göttingenben végezte, ahol Husserl tanítványa, később Freiburgban
>> tanársegédje volt. *
>>
>> *Egész életében szenvedélyesen kereste az igazságot, míg végre Avilai
>> Szent Teréz önéletrajzát olvasva megtalálta*. *Ennek hatására 1922.
>> január 1-jén megkeresztelkedett, és akkori gyóntatója, Schwindt prelátus
>> közreműködésével a speyeri** dominikánus leányiskolában lett nevelő és
>> tanár. **Amíg itt tanított (1922–1932), Erich Przywara jezsuita
>> megbízásából németre fordította **Henry Newman bíboros leveleinek és
>> naplójának egy kötetét, Aquinói Szent Tamás De veritate** (Az
>> igazságról) című művét, és a katolikus filozófiát tanulmányozta*. *1932-ben
>> a **Münsteri** Pedagógiai Intézetben docensi állást kapott*, *de a náci
>> kormányzat által hozott **antiszemita** törvények** arra
>> kényszerítették, hogy 1933-ban lemondjon* *állásáról*. *Ugyanez év
>> október 14-én belépett a kölni kármelbe, ahol a Keresztről nevezett Terézia
>> Benedikta nevet kapta. *
>>
>> *Kármelita szerzetesként is folytathatta tudományos munkáját: itt írta
>> meg Endliches und ewiges Sein (Véges és örök lét) című könyvét, amelyben
>> próbálja összeegyeztetni Aquinói Szent Tamás és Husserl filozófiáját*.
>> *1938-ban* *a nácik **elől a hollandiai Echt kármelita kolostorába
>> mentették át elöljárói. Itt írta Studie über Joannes a Cruce:
>> Kreuzeswissenschaft (Tanulmányok Keresztes Szent Jánosról – A kereszt
>> tudománya) című könyvét. *
>>
>> *„Ebben az írásban Keresztes Szent János életútját elemezve saját – a
>> kereszt és a szeretet kapcsolatáról vallott – felfogását ismerhetjük meg.
>> Jézus Krisztus kereszthalála Isten szeretetének a megnyilvánulása, így a
>> kereszt és a szeretet összekapcsolódik, eggyé válik, **egyet jelent.
>> Isten a keresztben mutatta meg a szeretetét. A szeretet kölcsönösségéből
>> következően az ember Isten iránti szeretetének is a keresztben kell
>> megmutatkoznia. »Krisztussal meg kell halni a kereszten, hogy Vele együtt
>> feltámadjunk! Minden hívő és minden pap számára valósággá lesz ez a vágy a
>> szentmiseáldozatban*. A hit tanítása szerint a szentmise a kereszt
>> áldozatának megújítása. *Aki élő hittel mutatja be vagy vesz részt a
>> szentmisén, annak lelkében megismétlődik a Golgota eseménye.« A kereszt
>> tudományában Edith Steinnek a korai korszakában meglévő pszichológiai
>> érdeklődése, irányultsága bontakozik, **illetve teljesedik ki,
>> gazdagodva a filozófiában és a vallási életben szerzett tapasztalatokkal**.
>> A léleknek azt a belső útját írja le, amelynek során egyesül Istennel,
>> ehhez felhasználja a misztikus szerzőknél – **főként Keresztes Szent
>> Jánosnál és Avilai Szent Teréznél – megtalálható fogalmakat, szimbólumokat
>> (sötét éjszaka, titkos létra, lelki eljegyzés).*
>>
>> A három fő részből álló mű *(A kereszt üzenete; A kereszt tanítása; A
>> kereszt követése) *utolsó része nincs befejezve, *a kereszt követése
>> Edith Stein életútjában valósult meg. Örökfogadalmi szentképére felírt,
>> Keresztes Szent Jánostól vett mondatát – »Ezentúl az lesz a feladatom, hogy
>> jobban szeressek!« – bibliai értelemben valósította meg*, *mivel János
>> evangéliuma szerint **»Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha
>> valaki életét adja barátaiért.«* (Jn 15,13).” (Kormos József: *Edith
>> Stein a filozófiáról és a vallásról*
>> <http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_04/kormos.html>)
>> *Edith Stein* *Hollandiában* *sem volt **biztonságban*: *a holland
>> püspöki konferencia 1942. július 20-án nyilvánosan elítélte **a náci
>> fajelméletet;* *az állásfoglalást az ország összes templomában
>> felolvasták*. *Válaszként július 26-án **Hitler** elrendelte* *Hollandiában
>> **is *a*z áttért zsidók* *letartóztatását,* *akiket addig megkíméltek. *
>>
>> *Augusztus 2-án Rosa nővéré**vel Auschwitzba hurcolták, ahol augusztus
>> 9-én megölték*.* Vértanúként* *halt meg** népéért és hitéért, egészen
>> elégő áldozatként.*
>>
>> Maria Amata Neyer nővér, a kölni Edith Stein Archívum vezetője így írt az
>> elhurcolásról: „Miközben Edith elbúcsúzott a kármeltől, odaszólt
>> Rosának: »Gyere, hiszen mi a népünkért megyünk!« Korabeli megcáfolhatatlan
>> tanúságtétel igazolja, hogy ezek a szavak így hangzottak el. Jelentésüket
>> azonban nem tudjuk egészen pontosan értelmezni. Edithnek e szavait
>> többnyire a zsidó népre vonatkoztatják, hiszen a zsidó néppel való
>> sorsközösséget ő soha nem adta föl. Már a zsidóüldözés elején
>> kinyilvánította, »ennek a népnek a sorsa az én sorsom is.« Edith azonban
>> más kérdéseket is feltett, és erről is cáfolhatatlan tanúságtételünk van.
>> Élete vége felé többször is megkérdezte: »Ki fog majd engesztelni
>> mindazért, amit a német nép nevében a zsidó nép ellen elkövetnek? – Ki
>> fogja a bűnnek ezt az iszonyú áradatát mindkét nép számára áldássá
>> változtatni?”« – Azt hiszem, szabad azt remélnünk, hogy Edith életének
>> utolsó útján a német népért is engesztelt.”
>>
>> *Edith Stein egész életére jellemző igazságkeresés a szeretet
>> megtalálását jelentette. Szerinte a lényeg*, *az igazság és a szeretet
>> összefügg egymással.* *II. János Pál pápa 1987. május 1-jén avatta
>> boldoggá. 1998. október 11-én, szentté avatásakor pedig így fogalmazott: *
>> „*Keresztről nevezett Teréz Benedikta nővér mindnyájunknak mondja: Ne
>> fogadj el semmit igazságnak, ami a szeretet nélkül van. És ne fogadj el
>> semmit szeretetnek, ami az igazság nélkül van!”*
>>
>> *Edith Stein *a* 20. század egyik legjelentősebb filozófusnője. **Alakja
>> mégsem tudományos vagy tanári munkája miatt vált századunk egyik jelképévé,
>> hanem sorsa miatt.*
>>
>> * * *
>>
>> *Edith Stein* kereste az igazságot, és megtalálta Istent. *Műveiből
>> idézünk:*
>>
>> *„Létezik egy olyan hívás, amely arra ösztönöz, hogy Krisztussal
>> szenvedjünk, és ezért együttműködjünk vele a megváltás művében. Ha az Úrral
>> egyesülten élünk, tagjai vagyunk Krisztus titokzatos Testének: Krisztus
>> tagjaiban tovább folytatja életét s szenved bennük: az Úrral egyesülten
>> viselt szenvedés az Ő szenvedése, bekapcsolódik a megváltás nagy művébe, és
>> ezért termékeny**. Ez az az alapelv, amelyre valamennyi szerzetesrend,
>> különösképpen pedig a Kármel élete épül*: a szabadon vállalt és
>> örvendező szenvedés által közbenjárni a bűnösökért, és együttműködni az
>> emberiség megváltásában” – írta egyik levelében a szíve mélyén fölismert,
>> majd életre váltott hivatásról.
>>
>> „Mosolyognom kell azon a kérdésen, hogy mennyire szoktam már meg a
>> magányt. Életem során többnyire sokkal magányosabb voltam, mint *itt (a
>> Kármelben). Nem hiányzik semmi abból, ami odakint van, s megvan mindenem,
>> ami odakint hiányzott, **úgyhogy már csak hálát kell adnom a hivatás
>> mindent meghaladó kegyelméért, amelyet egyáltalán nem érdemeltem meg.”*
>> „A Szent Éjszaka: egy nemzet üdvössége, az ember üdvössége, a te
>> üdvösséged!
>>
>> Uram, mi Istenünk, kijelöltél számunkra egy hosszú és sötét, köves és
>> kemény utat.
>>
>>
>> *Miért a szenvedés, mely rázúdul a világra? Miért tűnik úgy, hogy csökken
>> a reménység, amikor a fény kialvóban van? Gyakran kevesek erőim, és szinte
>> nem remélem, hogy a fény még felragyoghat. Azonban, amikor a szívem
>> megkövesedett egy mély fájdalomban, íme, segítséget nyújtott számomra egy
>> világosság, egy édes csillag. Hűségesen kísért engem – és én követtem őt,
>> eleinte tétován, aztán mindig biztosabban. Így újra megtaláltam egy kunyhó
>> ajtaját és megláttalak Téged: *Szeretet Misztériuma!
>>
>>
>> *Isten nagysága egy szűk istállóban! Az én szívem most jászollá
>> változott, mely Téged vár. Tudom, hogy nem kell sokáig várnom. Mert ahol
>> látod a szegénységet, Te ott vagy. Ahol könny van, Te hozod a vigasztalást,
>> ahol reménytelenség és félelem van, ott Te simogatsz szereteteddel, mely
>> enyhülést ad.”*
>>
>> *Végrendeletéből: *
>>
>> *„Köszönetet mondok teljes szívemből elöljáróimnak és minden kedves
>> nővértársamnak azért a szeretetért, amellyel befogadtak, és minden jóért,
>> amiben ebben a házban részesültem.*
>>
>> *Azt a halált, amelyet Isten nekem szánt, örömmel fogadom el már most
>> tökéletes megadással Isten szent akaratában. Kérem az Urat, hogy fogadja el
>> életemet és halálomat az ő dicsőségére és magasztalására, Jézus és Mária
>> Szent Szíve és az Anyaszentegyház minden ügyéért, különösen szent rendünk,
>> nevezetesen a kölni és echti Kármel fennmaradásáért, megszenteléséért és
>> tökéletesedéséért, engesztelésül a zsidó nép hitetlenségéért, hogy az Urat
>> az övéi fogadják be és eljöjjön az Ő dicsőséges országa, Németország
>> megmentéséért és a világ békéjéért, végül élő és elhunyt
>> hozzámtartozóimért, és mindenkiért, akit Isten nekem adott: hogy közülük
>> egy sem menjen veszendőbe. *
>>
>>
>> *1939. június 9-én, úrnapja nyolcadának péntekén, lelkigyakorlatom 7.
>> napján.Az Atya, Fiú és Szentlélek nevében.”*
>>
>> *A Keresztről nevezett Teréz Benedikta nővér O.C.D.*
>>
>> * * *
>>
>> *Atyáink Istene, te Szent Teréz Benedikta vértanúdnak megadtad, hogy
>> keresztre feszített Fiadat megismerje és egészen a halálig kövesse.
>> Közbenjárásodra add, hogy Krisztust minden ember elismerje Üdvözítőjének,
>> és általa eljusson örök színelátásodra. Aki veled él és uralkodik a
>> Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Amen. *
>>
>> *Forrás*
>> *Kármelitakolostor.hu *
>> *Kormos József: Edith Stein a filozófiáról és a vallásról*
>>
>> *Képek: Kármelitakolostor.hu; Philomelablogja.blogspot.com
>> <http://Philomelablogja.blogspot.com>; Common Wikipédia*
>>
> ------------------------------
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> Mentes
> a vírusoktól. www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>
> <#m_1961486110680334059_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220809/e39dce60/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról