[Grem] A mai szentmise igéi
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2021. Sze. 6., H, 17:33:23 CEST
ALLELUJA
*Jézus mondja: † „Juhaim hallgatnak szavamra; * ismerem őket, és ők a
nyomomban járnak*.” Jn 10,27 – 1 D2. tónus.
*† EVANGÉLIUM Szent Lukács könyvéből A farizeusok szemmel tartják Jézust,
és még jótetteiben is csak azt keresik, hogy mit fordíthatnak ellene. Jézus
az egyik szombaton elment a kafarnaumi zsinagógába, és tanítani kezdett.
Volt ott egy jobb kezére béna ember. Az írástudók és a farizeusok figyelték
Jézust, vajon meggyógyítja-e szombaton; hogy aztán okot találjanak a
vádaskodásra. Ő azonban ismerte gondolataikat. Megszólította tehát a béna
kezű embert: „Kelj fel, és állj ide a középre!” Az felkelt és odaállt.
Jézus akkor hozzájuk fordult: „Kérdem tőletek: Szabad-e szombaton jót vagy
rosszat tenni, életet menteni vagy pusztulni hagyni?” Végignézett rajtuk,
aztán így szólt az emberhez: „Nyújtsd ki a kezedet!” Az megtette, és
meggyógyult a keze. Erre esztelen harag szállta meg őket, és arról kezdtek
tanakodni, hogy mit tegyenek Jézussal. Ezek az evangélium igéi. *
*Lk 6,6-11*
Friends,
*in our Gospel today, Jesus heals a man with a withered hand. As I’ve said
many times before, we tend to domesticate Christ, reducing him to a guru or
a teacher, one spiritual guide among many. But this is to do violence to
the Gospel, which presents him not simply as teacher but as savior.I
realize that the culture militates against Christianity at this point, for
it steadily teaches the ideology of self-esteem and self-assertion: “I’m
okay and you’re okay”; “Who are you to tell me how to behave?”But this sort
of thing—whatever value it might have politically or psychologically—is
simply inimical to a biblical Christianity. The biblical view is that we
have, through the abuse of our freedom, gotten ourselves into an impossible
bind. Sin has wrecked us in such a fundamental way that we have become
dysfunctional. Until we truly feel what it means to be lost and helpless,
we *will not
*appreciate who Jesus is and what he means. Jesus is someone who has
rescued us, saved us, done something that we could never, even in
principle, do for ourselves.*
* Halálom óráján hívj magadhoz engem! Add, hogy eljussak hozzád, és
szentjeiddel dicsérjelek téged, mindörökkön-örökké. Ámen. (Loyolai Szt.
Ignác ima 3. rész) *
<https://ac.wordonfire.org/Prod/link-tracker?redirectUrl=aHR0cHMlM0ElMkYlMkZiaWJsZS51c2NjYi5vcmclMkZiaWJsZSUyRnJlYWRpbmdzJTJGMDkwNjIxLmNmbQ==&sig=EWmxAQXwvQJsVepyXCzrJ4qLu41CUGQtK7tnqcmoQXkF&iat=1630909079&a=999795128&account=wordonfire%2Eactivehosted%2Ecom&email=CeDQbpAmg49PSTKHYpRos4vy7T5YEJ8ohjC9vauJg30%3D&s=f4b404287914110dac7009c89e87fa0d&i=6538A13123A29A1444964>
Twenty-third Week in Ordinary Time
Luke 6:6–11
*Friends, in our Gospel today, Jesus heals a man with a withered hand. As
I’ve said many times before, we tend to domesticate Christ, reducing him to
a guru or a teacher, one spiritual guide among many. But this is to do
violence to the Gospel, which presents him not simply as teacher but as
savior.I realize that the culture militates against Christianity at this
point, for it steadily teaches the ideology of self-esteem and
self-assertion: “I’m okay and you’re okay”; “Who are you to tell me how to
behave?”But this sort of thing—whatever value it might have politically or
psychologically—is simply inimical to a biblical Christianity. The biblical
view is that we have, through the abuse of our freedom, gotten ourselves
into an impossible bind. Sin has wrecked us in such a fundamental way that
we have become dysfunctional. Until we truly feel what it means to be lost
and helpless, we will not appreciate who Jesus is and what he means. Jesus
is someone who has rescued us, saved us, done something that we could
never, even in principle, do for*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210906/32da616f/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról