[Grem] Aki nem tudja, az az interneten prédikálja
KEA
kea at turul.banki.hu
2021. Sze. 5., V, 08:23:28 CEST
Aki nem tudja, az az interneten prédikálja
Vasárnap, 2021.09.03. -- Francesca Rivafinoli
https://vasarnap.hu/2021/09/03/aki-nem-tudja-az-az-interneten-predikalja/
Az a rossz ebben a sok budapesti dugóban, hogy a választópolgárok
folyton csak a Wazét bújják, miközben olvasgathatnák Karácsony Gergely
friss oktatáspolitikai krédóját is.
Pedig a dolgozatnak már a borítóképe is ígéretes: egyik oldalról
Szent-Györgyi Albert és Karácsony Gergely kedves, mosolygós arcát
látjuk, egy-egy idézettel a két géniusztól. A másik oldalon egy zord
monokróm Orbán Viktor fintorog ránk a létező legelőnytelenebb fotóján,
amelynek már egyszeri publikálásáért is életfogytiglan járna egy
valamirevaló diktatúrában, nálunk azonban kedvére használhatja fel
bármely kampányanyagában az ellenzék tetszőleges politikusa.
Ezt az illusztrációt gondolta megfelelőnek a Nyírtassi Polihisztor
írásművéhez, amely szerint a jelenlegi oktatási rendszerből kikerülő
polgárok nem tanulják meg a kritikus gondolkodást. Amennyiben mellékelt
volna egy kis didaktikus figyelmeztetést, hogy
„lám, ez is milyen tendenciózus kollázs, na ezért fontos a kritikai
mérlegelés: Szent-Györgyi és én egy szinten, haha, jó vicc”,
akkor nem is lenne gond, csak hát nem mellékelt. Bírálja a kritikus
gondolkodás hiányát, de azért szorgosan igyekszik visszaélni vele, ügyes.
Aztán felütésképpen a főpolgármester rögtön lamentál egy sort az idegen
nyelvet beszélők alacsony aránya miatt. Ez valami újfajta pedagógiai
iskola lehet, ahol az oktatás-nevelés legjobb módszere nem a
példamutatás és az egyéni erőfeszítés, hanem a felelősséglerázás: a
kormány a hibás azért, ha egy hátrányos helyzetű csenyétei lurkó nem
ugorja meg azt a lécet, amelyet az értelmiségi családba született és
egyetemet végzett, szép magasra nőtt miniszterelnökjelölt-jelölt maga is
lever. Ha nálam lenne a kasszakulcs, kétségkívül meglépnék egy újabb,
érdemi béremelést a pedagógusoknál, hátha akkor valamivel kevesebb
nyelvtanárt szipkázna el a versenyszféra (egyáltalán nem biztos), de
azért csak meg kell jegyezni, hogy az Eurostat adatai szerint 2007-ben
még a magyarok 74,8 százaléka nem beszélt egyetlen idegen nyelven se,
2016-ra viszont ez az arány 57,6 százalékra csökkent. Akárhogy is, de
javul a helyzet, a románokat már leköröztük – pedig azért annak, aki
eleve Bună searával köszön este, nem túl nagy etvasz egy idegen nyelvű
„Buona sera” megértése.
Orbán Viktor számlájára írja továbbá Karácsony Gergely azt is, hogy 12
ezer főállású pedagógus hiányzik a közoktatásból. Csakhogy egyrészt volt
itt bizonyos „átszervezés” még 2010 előtt, amelynek keretében sikerült
kipenderíteni a rendszerből bő tízezer tanárt (2007-ben a
Gyurcsány-kormány illetékes minisztériuma kifejezetten javasolta a
leépített
tanerőknek[http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/2007/uj-lehetosegek], hogy
képezzék át magukat banki szakügyintézőnek vagy idegennyelvű
levelezőnek, de a külföldi munkavállaláshoz is adott tippeket
előzékenyen), másrészt a tanárhiány Európa-szerte általános. Ez persze
rajtunk nem segít, de sajnos tévedés azt hinni, hogy a Fidesz elüldözése
esetén máris lelkesen tódulnának az ifjak fizikát tanítani a kisvárdai
tankerületbe. Bezzeghollandiában tavaly 55 ezer általános iskolásnak nem
jutott osztályfőnök, a középiskolai tanárok bő negyede burnoutban
szenved, a nagyvárosi tanárhiányt 30%-ban képesítés nélküliekkel
pótolják. Pedig ott nincs gonosz NAT, nincs KLIK, semmi poroszos beütés
– s mégis. A kanapén, hómofiszban webfejleszteni sajnos kényelmesebb
meló, mint széteső családok magatartászavaros gyerekeivel küszködni
reggel nyolctól, ha esik, ha fúj.
Ingyen diplomát, szabad bölcsészeket
A további részekben az unalomig ismert liberális toposzok között (ingyen
diplomát mindenkinek, betanított kőművesek helyett szabad
bölcsészeket!!) ígéretet kapunk a szegregáció felszámolására is. Ez
szinte hiteles is lenne, ha nem épp liberálisék szegregálnának
gyerekeket (évi 1,3 milliós tandíj fejében, ó, nyomorgó 99%!) saját
iskolákba, gondosan megválogatva, milyen családok sarjai nyerhetnek
bebocsátást. Amint azt már egy másik jeles szociológus kifejtette, el
kell fogadni „a valóság részeként”, hogy elitkörnyéken, elitiskolában
„nyilvánvalóan” nincs kisebbségi osztálytársa a gyereknek – a problémás
faluban élő szülő azonban ne merészelje elhordani zseni gyermekét a
legközelebbi egyházi iskolába, mert az bűnös kirekesztés. Aki eleve
szegregálja magát a polgári zöldövezetbe, annak mintegy jár a békés
buborék; aki viszont hajlandó más társadalmi rétegek között építkezni,
az lesz szíves nem náciskodni az iskolaválasztásnál, az Egyenlőség
ideálja fölé helyezve saját gyermekének érdekeit.
Az állam egyébként (a másik 899 idei köznevelési beruházás mellett) épp
a héten adott át Budapesten egy vadonatúj, ingyenes, befogadó alternatív
gimnáziumot a maga teljes, offline valóságában, szülői és tanulói
igények nyomán. De nem kell aggódni: Tordai Bence már szelfizett is
egyet az épület előtt, morcosan szidva az elnyomó iskolarendszert és
hergelve a szülőket. Nehogy még a végén valaki rájöjjön: lám, nem
hiperpasszív szociológusoktól kell várni a közoktatás felvirágoztatását;
simán elég, ha a maga helyén mindenki tesz érte. Akár azzal, hogy
felépít egy ingyenes alternatív iskolát, akár pedig azzal, hogy
szorgalmasan megtanulja a rá eső egy darab idegen nyelvet.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról