[Grem] Aki nem tudja, az az interneten prédikálja

KEA kea at turul.banki.hu
2021. Sze. 5., V, 08:23:28 CEST


Aki nem tudja, az az interneten prédikálja

Vasárnap, 2021.09.03. -- Francesca Rivafinoli
https://vasarnap.hu/2021/09/03/aki-nem-tudja-az-az-interneten-predikalja/


Az a rossz ebben a sok budapesti dugóban, hogy a választópolgárok 
folyton csak a Wazét bújják, miközben olvasgathatnák Karácsony Gergely 
friss oktatáspolitikai krédóját is.


Pedig a dolgozatnak már a borítóképe is ígéretes: egyik oldalról 
Szent-Györgyi Albert és Karácsony Gergely kedves, mosolygós arcát 
látjuk, egy-egy idézettel a két géniusztól. A másik oldalon egy zord 
monokróm Orbán Viktor fintorog ránk a létező legelőnytelenebb fotóján, 
amelynek már egyszeri publikálásáért is életfogytiglan járna egy 
valamirevaló diktatúrában, nálunk azonban kedvére használhatja fel 
bármely kampányanyagában az ellenzék tetszőleges politikusa.

Ezt az illusztrációt gondolta megfelelőnek a Nyírtassi Polihisztor 
írásművéhez, amely szerint a jelenlegi oktatási rendszerből kikerülő 
polgárok nem tanulják meg a kritikus gondolkodást. Amennyiben mellékelt 
volna egy kis didaktikus figyelmeztetést, hogy
„lám, ez is milyen tendenciózus kollázs, na ezért fontos a kritikai 
mérlegelés: Szent-Györgyi és én egy szinten, haha, jó vicc”,

akkor nem is lenne gond, csak hát nem mellékelt. Bírálja a kritikus 
gondolkodás hiányát, de azért szorgosan igyekszik visszaélni vele, ügyes.

Aztán felütésképpen a főpolgármester rögtön lamentál egy sort az idegen 
nyelvet beszélők alacsony aránya miatt. Ez valami újfajta pedagógiai 
iskola lehet, ahol az oktatás-nevelés legjobb módszere nem a 
példamutatás és az egyéni erőfeszítés, hanem a felelősséglerázás: a 
kormány a hibás azért, ha egy hátrányos helyzetű csenyétei lurkó nem 
ugorja meg azt a lécet, amelyet az értelmiségi családba született és 
egyetemet végzett, szép magasra nőtt miniszterelnökjelölt-jelölt maga is 
lever. Ha nálam lenne a kasszakulcs, kétségkívül meglépnék egy újabb, 
érdemi béremelést a pedagógusoknál, hátha akkor valamivel kevesebb 
nyelvtanárt szipkázna el a versenyszféra (egyáltalán nem biztos), de 
azért csak meg kell jegyezni, hogy az Eurostat adatai szerint 2007-ben 
még a magyarok 74,8 százaléka nem beszélt egyetlen idegen nyelven se, 
2016-ra viszont ez az arány 57,6 százalékra csökkent. Akárhogy is, de 
javul a helyzet, a románokat már leköröztük – pedig azért annak, aki 
eleve Bună searával köszön este, nem túl nagy etvasz egy idegen nyelvű 
„Buona sera” megértése.

Orbán Viktor számlájára írja továbbá Karácsony Gergely azt is, hogy 12 
ezer főállású pedagógus hiányzik a közoktatásból. Csakhogy egyrészt volt 
itt bizonyos „átszervezés” még 2010 előtt, amelynek keretében sikerült 
kipenderíteni a rendszerből bő tízezer tanárt (2007-ben a 
Gyurcsány-kormány illetékes minisztériuma kifejezetten javasolta a 
leépített 
tanerőknek[http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/2007/uj-lehetosegek], hogy 
képezzék át magukat banki szakügyintézőnek vagy idegennyelvű 
levelezőnek, de a külföldi munkavállaláshoz is adott tippeket 
előzékenyen), másrészt a tanárhiány Európa-szerte általános. Ez persze 
rajtunk nem segít, de sajnos tévedés azt hinni, hogy a Fidesz elüldözése 
esetén máris lelkesen tódulnának az ifjak fizikát tanítani a kisvárdai 
tankerületbe. Bezzeghollandiában tavaly 55 ezer általános iskolásnak nem 
jutott osztályfőnök, a középiskolai tanárok bő negyede burnoutban 
szenved, a nagyvárosi tanárhiányt 30%-ban képesítés nélküliekkel 
pótolják. Pedig ott nincs gonosz NAT, nincs KLIK, semmi poroszos beütés 
– s mégis. A kanapén, hómofiszban webfejleszteni sajnos kényelmesebb 
meló, mint széteső családok magatartászavaros gyerekeivel küszködni 
reggel nyolctól, ha esik, ha fúj.

Ingyen diplomát, szabad bölcsészeket

A további részekben az unalomig ismert liberális toposzok között (ingyen 
diplomát mindenkinek, betanított kőművesek helyett szabad 
bölcsészeket!!) ígéretet kapunk a szegregáció felszámolására is. Ez 
szinte hiteles is lenne, ha nem épp liberálisék szegregálnának 
gyerekeket (évi 1,3 milliós tandíj fejében, ó, nyomorgó 99%!) saját 
iskolákba, gondosan megválogatva, milyen családok sarjai nyerhetnek 
bebocsátást. Amint azt már egy másik jeles szociológus kifejtette, el 
kell fogadni „a valóság részeként”, hogy elitkörnyéken, elitiskolában 
„nyilvánvalóan” nincs kisebbségi osztálytársa a gyereknek – a problémás 
faluban élő szülő azonban ne merészelje elhordani zseni gyermekét a 
legközelebbi egyházi iskolába, mert az bűnös kirekesztés. Aki eleve 
szegregálja magát a polgári zöldövezetbe, annak mintegy jár a békés 
buborék; aki viszont hajlandó más társadalmi rétegek között építkezni, 
az lesz szíves nem náciskodni az iskolaválasztásnál, az Egyenlőség 
ideálja fölé helyezve saját gyermekének érdekeit.

Az állam egyébként (a másik 899 idei köznevelési beruházás mellett) épp 
a héten adott át Budapesten egy vadonatúj, ingyenes, befogadó alternatív 
gimnáziumot a maga teljes, offline valóságában, szülői és tanulói 
igények nyomán. De nem kell aggódni: Tordai Bence már szelfizett is 
egyet az épület előtt, morcosan szidva az elnyomó iskolarendszert és 
hergelve a szülőket. Nehogy még a végén valaki rájöjjön: lám, nem 
hiperpasszív szociológusoktól kell várni a közoktatás felvirágoztatását; 
simán elég, ha a maga helyén mindenki tesz érte. Akár azzal, hogy 
felépít egy ingyenes alternatív iskolát, akár pedig azzal, hogy 
szorgalmasan megtanulja a rá eső egy darab idegen nyelvet.

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.


További információk a(z) Grem levelezőlistáról