[Grem] Szabad a gazda – Törvényessé tette a fiktív lakcímet a parlament
KEA
kea at turul.banki.hu
2021. Nov. 17., Sze, 08:04:45 CET
Vajon mi lesz ebből? Szabadverseny, hogy ki tud ügyesebben, többet csalni?
* * *
Szabad a gazda – Törvényessé tette a fiktív lakcímet a parlament
Szabad Európa, 2021.11.16.
https://www.szabadeuropa.hu/a/szabad-a-gazda-torvenyesse-tette-a-fiktiv-lakcimet-a-parlament/31564130.html
Salátatörvénybe rejtve szavazta meg az Országgyűlés azt a javaslatot,
amely szélesre tárja a kaput a voksturizmus előtt – írja a Társaság a
Szabadságjogokért. A módosítás megváltoztatja a lakóhely fogalmát: a
jövőben nem kell ténylegesen az adott címen élnie annak, aki lakóhelyet
létesít.
A lakóhely így egyfajta kapcsolattartási címmé degradálódik, nem várja
el az állam az állampolgártól, hogy a bejelentett lakcímén éljen – írja
a TASZ. Így a nyilvánvalóan fiktív lakóhelyek jogi értelemben vett
fiktív jellege is megszűnik – teszi hozzá.
Ehhez jön még, hogy ugyanabban a salátatörvényben a Btk.
közokirat-hamisításról szóló része is módosul, mégpedig úgy, hogy a
tulajdonos hozzájárulásával vagy saját tulajdonú ingatlanra bárki
bejelenthet lakcímet büntetőjogi szankció nélkül – még akkor is, ha már
az első pillanattól nyilvánvaló, hogy nem fog ott élni. Vagyis a fiktív
lakóhely létesítése vagy az abban való közreműködés egyszerűen nem lesz
többé büntethető.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A Szabad Európa többször is írt arról, hogy Szabolcs megyében hamis
címre adtak ki ukránoknak lakcímkártyát, egy tornyospálcai házba például
háromszáznegyven fantomlakost jelentettek be. Ők azért létesítettek
lakcímet, hogy választójoggal élhessenek Magyarországon. A hatóságok
több bizonyítékot találtak voksturizmusra a 2018-as országgyűlési és a
2019-es önkormányzati választásokon Északkelet-Magyarországon, ám az
elmúlt években csupán két polgármester és egy önkormányzati ügyintéző
ellen emeltek vádat, és egyetlen kormányhivatalban dolgozót sem vontak
eddig felelősségre. A törvénymódosítás nyomán a jövőben nem lesznek
büntetőjogi értelemben felelősségre vonhatók azok és segítőik, akik
rosszhiszeműen, kizárólag ezzel a céllal létesítenek – a tényleges ott
élés szándéka nélkül – magyarországi lakóhelyet, hívja fel rá a
figyelmet a TASZ.
Az Alkotmánybíróság érvelése már nem áll
A társaság szerint a lakóhely fogalmának módosítása zárójelbe teszi az
Alkotmánybíróság (AB) 2016-ban hozott döntésének érvelését is. E szerint
azért elfogadható, hogy másképpen szavazhatnak azok a polgárok, akiknek
van magyarországi lakcímük, illetve azok, akiknek nincs, mert „a
Magyarországon állandó lakóhellyel rendelkező választópolgárok
kapcsolata az állammal közvetlenebb és erősebb, mint az ilyen, állandó
lakóhellyel nem rendelkező választópolgároké”.
* * *
Törvényjavaslat benyújtása
Országgyűlés, 2021.10.12. -- Semjén Zsolt
file:///tmp/mozilla_kea0/17277.pdf
(...)
2. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló
1992. évi LXVI.törvény módosítása
2. § A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló
1992. évi LXVI. törvény (atovábbiakban: Nytv.) 5. § (2) és (3) bekezdése
helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A polgár lakóhelye: annak a lakásnak vagy szállásnak (a
továbbiakban együtt: lakás) a címe,amely a polgár állammal, továbbá a
természetes és jogi személyekkel, jogi személyiséggel nemrendelkező
szervezetekkel való hivatalos kapcsolattartása, valamint lakóhelyhez
kötött jogai éskötelezettségei megalapozásául szolgál.
(3) A polgár tartózkodási helye: annak a lakásnak a címe, ahol a polgár
– a lakóhely-változtatásszándéka nélkül – három hónapnál hosszabb ideig
tartózkodik.”
(...)
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról