[Grem] A két kard az evangélium szerint
csakany
csakany at cs.bme.hu
2021. Nov. 11., Cs, 18:48:38 CET
Kedves Egon, Emőke és Mindenki!
Az idézet Lukács evangéliumából nagyon elgondolkodtatott (eddig nem tűnt
fel). Mindenesetre ez is, meg az árusok kiűzése a templomból, sőt még a
fügefa megátkozása is (ami szintén "zavaró momentum", legalábbis nekem),
Jézus életének utolsó hetében, Virágvasárnap után történt (és szerintem
eléggé ellentmond Jézus addigi viselkedésének, ill. tanításának, pl.
előtte is volt már a templomban, és nem csinált ilyet).
Nem ismer valaki (teológiai) magyarázatot ezekre?
Emőkének: a "viperák fajzatát" konkrétan Keresztelő Szent János mondta,
nem Jézus (MT 3,7). A képmutatást, egyéb bűnt persze elítélte, de
konkrétumok miatt. És bár a farizeusokra is sok rosszat mondatt (Mt 23.
fejezete szerint, ő egyébként különösen nem szerette korának zsidó
vezetőit, mint az evangéliumából több helyen kitűnik), de ez is
Virágvasárnap után volt.
Tehát továbbra is érdekelne, mit mondanak erről a hozzáértők.
Köszönöm, sziasztok Rita
On Thu, 11 Nov 2021, Reinisch Egon wrote:
>
> Igen egyetértek Kedves Tamás ,semmilyen erőszakot nem szabadna alkalmazni embertársainkkal ,már
> csak azért sem mert mindenkinek a lelke ezt (esetleg jóvátehetetlenül megsínyli )
>
> Mindig emlegetem hogy soha nem éltünk ilyen békés világban mert a történelem során nem volt
> példa arra hogy ennyire kevesen haltak volna meg lakosság arányosan mint a 21 . században
> .manapság többen halnak öngyilkosság miatt és autóbalesetben mint fegyveres erőszakban .
>
> Az érdekes az ,hogy mire a 18 .századra egyre nagyobb fegyveres erők lettek Európában (Mária
> Terézi kora 170 000 fő benne a magyar csapatok 83 000 fővel ) és háborúk is voltak valójában a
> fegyveres erőszakban kevesebben haltak meg mint bármely korban előtte .Ennek két oka volt a
> hadifogoly megállapodások és az hogy egyre inkább törvényes rend kezdett kialakulni. Tehát a
> kisközösségek maguk és a egyes emberek sokkal durvábban oldották meg a konfliktusokat mint
> képletesen szólva ezt "a törvény "tette.
>
> Egy történész tett egy becslést hogy a XX. században pedig akkor két világ háború és népirtás is
> volt ,tehát ha a XX. században annyian haltak volna meg fegyveres erőszakban csak mint a
> középkorban lakosság arányosan akkor ez legkevesebb két háromszáz millió embert jelentett volna
> világháborúk nélkül is .
>
> Ennyit legalább elértünk mi emberek de azért sok helyen van még súlyos fegyveres konfliktus
> lád. a most előjött téma Kongó és Afganisztánba újra .De a nagyon régi világ ilyen volt
>
> .Én a halálbüntetéssel sem értek két okból is.Ezzel megfosztjuk esetleg ember társunkat attól
> hogy megtérjen és megbánja bűnét és a bíróság bármikor ítélhet tévesen .
>
> Természetesen az önvédelmi harc megengedett keresztény ember számára de csak akkor ha mindent
> megtett a békés megoldásért .
>
> És most feltehetnék egy találós kérdést honnan jön a két kard de a téma érzékenysége miatt nem
> teszem .
>
> Tehát a két kard : Hogy került kard Péterhez ?Hát így :(tehát Jézus kifejettem---természetesen
> csak is önvédelemre ---fel fegyverzi tanítványait ,ez csak Szent Lukácsnál szerepel és szinte
> sohasem idézik a hívek előtt mert magyarázkodni kellene .EZ IS EGY ADALÉK ARRA MIKOR MENNYIT
> MONDUNK EL A TÖRTÉNELEMBŐL ÉS KIKNEK .A két kard elmélete lett később a világi hatalom és
> egyház feladatainak szétválasztásának a megfogalmazása amelyet a pápák hirdettek :a Király
> törődjön a világ rendjével a pápa törődik az emberek lelkével.Péterre azért szólt rá Jézus mert
> ha a tanítványai fegyveresen megvédték volna nem teljesedik be az ige,de a tanítványokat nem is
> tudta elfogni a templomi őrség, azért mert fel voltak fegyverezve .Még egyszer leírom ez nem
> jelenti azt a felebaráti szeretet tanítását nem kellene alkalmazni k amíg ez lehetséges .)
>
> Idézet a KATOLIKUS LEXIKON-ból
>
> két kard: a Szentírás szavaiban gyökerező, vitatott tartalmú jelkép. - Szt Lukács elb-e szerint
> az utolsó vacsora végén Jézus megkérdezte apostolait: „Amikor elküldtelek benneteket erszény,
> tarisznya és saru nélkül, szenvedtetek-e hiányt valamiben? Semmiben - felelték. Most azonban -
> folytatta - akinek van erszénye, vegye elő, ugyanúgy a tarisznyáját is. Akinek pedig nincsen,
> adja el a ruháját és vegyen rajta kardot. Mondom nektek, be kell következnie annak, amit az Írás
> rólam mond: »A gonosztevők közé számították«. Sorsom beteljesedik. Uram - mondták -, nézd, van
> itt két kard! Erre csak annyit mondott: »Elég.«” (22,32-38). - I. Szt Geláz p. (ur. 492-496) óta
> a ~ a világi (királyi) és az egyházi hatalom jelképe. Ezek viszonyát magyarázza a →két
> kard-elmélet. - Ikgr. A 9-15. sz. műv-ében az Utolsó ítélet-képeken Krisztus szájából ~ jön elő.
> A Jel 1,16 kétélű kardját Nagy Szt Albert a jutalmazás és büntetés hatalmaként értelmezte.
> Később a jobb oldali kard a kegyelemé, a bal oldali a kárhozaté lett. A szimmetriát kedvelő műv.
> e magyarázatot ábrázolta. Később a kegyelem kardját liliommal helyettesítették. **
>
> Kirschbaum II:136.
>
>
>
>
>
> [icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]
> Mentes a vírusoktól. www.avast.com
>
>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról