[Grem] !!!!!! interjú Bocsa József piarista atyával / a szellemi küzdelem, az Eucharisztia imádása, a Szűzanya, Szt. József, a szentek tisztelete, a szellemek megkülönböztetése, az engesztelés, a katolikus egyház üdvözítő jellege stb.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Már. 28., V, 14:25:03 CEST


 A végső összecsapás a családokat éri el – Bocsa József piarista a
Vasárnapnak
https://vasarnap.hu/2021/03/26/bocsa-jozsef-piarista-engeszteles-szellemek-megkulonboztetese-liberalis-relativizmus-tamadasok-csaladvedelem/
[image: Bocsa József piarista hangsúlyozza az engesztelés fontosságát és a
családok védelmét a gonosz szellemektől]

*A Szent József ünnepén elkezdődött családok éve *különleges lehetőséget
kínál számunkra*. „A végső összecsapás a sátán és Isten között a családok
területén fog zajlani” *– *emlékeztetett **Bocsa József piarista atya*. A
pap tanár egyértelműen *rámutat* *az imádság és az engesztelés **kiemelt
szerepére* *a liberális, mindent relativizáló áramlatokkal* *szemben*. A
katolikus atya ugyanabban a közösségben szerezte első, meghatározó
istenélményeit, mint Németh Sándor, a Hit Gyülekezetének vezető lelkésze.
Bocsa József azonban úgy látja: *„a Jézus Krisztus által alapított
katolikus egyház**on kívü*l* a többi felekezet* *sok minden*t* feladott **Jézus
tanításá**ból.*” Szerinte *az Eucharisztia és Jézus anyja, Mária tisztelete
tarthatja meg az egyházat **abban a szellemi küzdelemben, amely leképezve* *a
piarista iskolák**ban** is tetten érhető.*

*– Azt mondják, minden ember életében létezik az a pillanat, amikor Isten
mellett dönt. Az önében ez mikor történt?*

– Falusi, parasztcsaládból származom. Családom mélyen vallásos volt. Apai
ágról két unokabátyám is pap volt. Templomba jártam egészen kicsi koromtól
kezdve, ministráltam is. *Egy alkalommal, amikor gyóntam, a káplán atya
kérdezte meg tőlem, hogy nem akarok-e pap lenni. Igent mondtam rá gyerek
fejjel. *Később ugyan kicsit elbizonytalanodtam, de gimnáziumban már azzal
a céllal mentem, hogy pap leszek, és tudatosan választottam a latin
nyelvet, és tanultam különleges alapossággal. A gimnáziumban picit
meginogtam az elhatározásomban. Végül arra jutottam: ha nem pap leszek,
akkor tanár*. **Az Új Ember hetilap hirdetéséből értesültem: van olyan is,
hogy paptanár. 1968-ban érettségiztem, és azonnal beléptem a piarista
rendbe. Egyetemi tanulmányaim alatt sokat beszélgettem a hit kérdéseiről *is
csoporttársaimmal. Egyiküknek nem nagyon voltak hitbéli ismeretei. Úgy
éreztem, sokat tudok adni neki ezen a téren. Azután ő egy közösségbe
került, és mintha megfordult volna a helyzet, mintha neki lett volna
olyasmije, ami nekem nem volt. Feltette nekem a kérdést, hogy „megtértem-e
már”. Értetlenül néztem rá. Azt feleltem neki, hogy pap vagyok, hogyan
kérdezhet ilyet.

*– Jogos volt a kérdése?*

– Teljesen jogos. Ellátogattam én is a csoporttársam közösségébe. Ennek a
karizmatikus közösségnek egy protestáns lelkész, *Bereczky Sándor *volt a
vezetője*.*

*A megtérésem abban mutatkozott meg számomra, hogy személyesebben kezdtem
olvasni a Szentírást, annak az Igéi megszólaltak bennem*. A gyóntatási
praxisomat is ott, a protestáns lelkésznél kezdtem el.

*Fontos lett számomra az a mozzanat, hogy a megtérő átadja az életét
Istennek*. Számomra a megtérés akkor azt jelentette, hogy minden új fényben
kezdett ragyogni előttem. *Egy alkalommal ott, abban a közösségben került
felolvasásra Ezekiel prófétának a látomása a templom küszöbe alatt
felfakadó forrásról, amely folyóvá dagadt, mindkét partján teli
gyümölcsfákkal, amelyek egész évben gyümölcsöt hoznak.*
<https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/03/20210301_100410-scaled.jpg>

*Bocsa József piarista a váci rendház belső udvarán, háttérben a piarista
Szent Anna-templom (Fotó: Gável András)*

Azt éreztem, hogy ez rám vonatkozik. És valóban, 71 éves koromban
visszatekintve *életemre, tényleg jellemző volt mindvégig, hogy nekem csak
ki kellett nyújtanom a kezemet, és leszakítanom az ízletesnél ízletesebb és
tápláló gyümölcsöket. Én is jól laktam, és nyújthattam ezeket tovább
másoknak is.*

*– A megtérésen kívül, hozott még mást is ez a közösség az életébe?*

– Nem volt problémamentes már az oda indulásom sem. Egy álmom volt, amely
megerősítette bennem, hogy elmenjek közéjük. Ennek az álomnak nemcsak egy
konkrét mozdító jellege volt számomra, hanem szimbolikus értelme is. *Azt
álmodtam, **hogy be voltunk valahová zárva, ahol éheztünk és szomjaztunk*. *Én
valahogy kiszabadultam, és azt láttam, hogy források fakadnak egy
hegyoldalban. Ittam ezekből, és vittem belőle mindjárt társaimnak is*. *De
ahogy vittem, azt láttam*, *hogy nem **egészen tiszta a víz*.* Az emberek,
akik ott voltak, azt mondták nekem, hogy gödröt kell mélyíteni, és abban
majd leülepszik, és letisztul.*

*– Mit üzent ez a különleges álom?*

– *Bizony sok tisztulnivaló volt, * *nemcsak abban a közösségben, hanem az
én életemben és az egyház életében is*. *A második vatikáni zsinat* *utáni
években voltunk akkor*. *A zsinat ** nemcsak **megújulást*, *hanem sokakban
elbizonytalanodást is hozott. ** Rengetegen otthagyták azokban az
években* *papi,
szerzetesi hivatásuk**at*, *kolostorok* *néptelenedtek el világszerte*.* A
szemináriumokban oktatott teológia* *sem adott **szilárd tartás*t*
mindenkinek.* *A karizmatikus mozgalom akkor volt kibontakozóban a
katolikus egyházban is. De egy jellemző példa, hogy*

*Németh Sándor is ugyanabba a protestáns karizmatikus közösségbe járt, aki
akkor még a központi szeminárium civil hallgatója volt. Ő lett a Hit
Gyülekezetének a vezetője,* *én pedig – igaz több évbe telt – a hagyományos
katolikus hitemben szilárdultam meg.*

*– A karizmatikus tapasztalatok folytatódtak?*

*– Igen*. *Ebben úttörők voltunk a nemrég elhunyt
<https://vasarnap.hu/2020/11/07/elhunyt-kovacs-gabor-papkolto/> Kovács
Gábor
<https://vasarnap.hu/2020/01/17/az-egymassal-talalkozo-szavak-zenejeben-jelen-van-isten-kovacs-gabor-papkolto-a-vasarnapnak/>
atyával, a már korábban elhunyt Privári István atyával, Kárpáti Sándor,
Szegedi László atyákkal. És a Szociális Testvérek Társasága is megnyílt a
karizmatikus tapasztalatok előtt, akikkel erősítettük egymást.*

*– Miben kellett erősíteniük egymást?*

– *Például a szellemek megkülönböztetésében*. *Marosi Izidor* püspök atya
is nyitott volt a karizmatikus megújulásra. Akkoriban Kecskeméten voltam, ő
a nagytemplom plébánosa volt. Egy alkalommal a budapesti katolikus
karizmatikus regionális találkozón vele együtt tartottam előadást a
szellemek megkülönböztetéséről. *Erről könyvem is született.
<http://www.ppek.hu/>Fila Béla professzor lektorálta. Jó érzékkel
rátapintott azokra a részekre, amelyek bizony még a protestáns karizmatikus
közösségből való indulásom lenyomatai voltak.*

*Ma már az ökumenizmusnak is tisztábban látom a határait.*
A szentek életének tanulmányozásának új útjain

*– Akkor kezdett letisztulni a forrásvíz, mélyült az a gödör, amit álmában
is látott annak idején? *

– *Miután elszakadtam a protestáns karizmatikus közösségtől, elkezdtem
keresni, hogy az a kincs, amit ott megtapasztaltam, hol van jelen a
katolikusoknál*. *A szenteknél találtam meg.* *Avilai Szent Teréz,
Keresztes Szent János és más szentek írásaiban leltem rá*. *Az ő életüket
és írásaikat tanulmányozva* nemcsak az eredeti karizmatikus
tapasztalataimban erősödtem meg, hanem* rádöbbentem, hogy náluk sokkal több
gazdagság van. Kiadtam egy kis könyvet A szentektől tanulni címmel. Ennek a
mottója egy Avilai Szent Teréztől való idézet:*

„Nem olyan időket élünk, hogy hinni lehetne mindenkinek*. Ne higgyetek ti
másnak, mint az olyannak, akinek élete az Úr Jézus életét tükrözi vissza.”*

*A másik szentekről szóló munkám: Az egyháztörténelem nagy alakjai
<https://bocsajozsef.piarista.hu/aj%C3%A1nlott-irodalom>. *A karizmatikus
megújulásban az utóbbi évtizedekben már nem veszek olyan intenzíven részt.
A karizmatikus megújulásban megtanultam, hogy Isten mindenkinek személyre
szabott karizmákat ad. *A Szentlélek immár két évtizede más utakra hívott
engem.*

*– Milyen utakra?*

– *Isten az engesztelés üzenetét írta a szívembe. Egy olyan téma ez, amely
bár magja a katolikus tanításnak*, de sokan még papok közül sem látják az
engesztelés lényegét. Protestáns testvéreink csak az egyik, egyébként
katolikus tanítást hangoztatják és követik, miszerint Jézus Krisztus az
egyedüli megváltó. Az engesztelés számukra emiatt kevésbé értelmezhető. Pedi*g
Pál apostol mondja azt, hogy*

*„kiegészítem testemben azt, ami Krisztus szenvedéséből
<https://vasarnap.hu/2020/04/16/dicsoites-szenvedes-jezus-keresztje-biblia-22-ik-zsoltar/>
hiányzik az egyház javára”.*

*XI. Pius pápa a Jézus Szíve tiszteletéről szóló Miserentissimus Deus
enciklikájában világosan elmagyarázza Szent Ágoston nyomán, hogy mit is
jelent ez**. „Krisztus mindent elszenvedett, amit szenvednie kellett; semmi
sem hiányzik a szenvedés mértékéből. Tehát befejeződött a szenvedés. De
csak a fejben. Fennmaradt még a szenvedés a testben.”* *Erről is írtam egy
másik munkámban.  <https://engesztelok.hu/tobima.pdf>*
A dicsőítés gyógyító ereje és az állandó szentségimádás

*– Jézus Krisztus keresztvállalását lehet a dicsőítés tökéletes mintájának
tekinteni?*

– *A dicsőítés igazán a húsvéthoz tartozik. Nagyböjtben nem éneklünk
alleluját. De Jézus minden bizonnyal nagypénteken is boldog lehetett,
hiszen az Atya akaratát teljesíthette. Nekünk sem csak akkor kell
dicsőítenünk Istent, amikor annyira jól megy a sorunk. A dicsőítés az
imádságnak egyik formája, kifejezési módja.*

*Ha dicsőítjük Istent minden élethelyzetben, akkor gyógyulni fogunk, akkor
a nehezebb időket is könnyebben átvészeljük.*

*A váci piarista templomban úgynevezett gyógyító szentmiséket tartunk.
Imádkozunk, hogy meggyógyuljunk a **betegségeinkbő*l. *Persze minden
szentmise gyógyító. Ezeken a szentmiséken azonban ez áll a középpontban.
Egyre inkább családfagyógyító szentmisékké alakultak az utóbbi időben ezek
az alkalmak. *Erről *bővebben a** Kiengesztelődés, gyógyulás, szabadulás
<https://bocsajozsef.piarista.hu/kiadv%C3%A1nyok/811-bocsa-jozsef-kiengesztelodes-gyogyulas-szabadulas>
című könyvemben írtam. **Az engesztelés, a kiengesztelődés, a gyógyulás és
a szabadulás összetartoznak. **Csak az lehet jó engesztelő, aki
kiengesztelődött Istennel, embertársával, önmagával.* Az tudja igazán mások
gyógyulását, megváltását is szolgálni.

*– Vácon megszervezte az állandó szentségimádást. Mi hajtotta erre?*

– *Kalazanci Szent József,
<https://vasarnap.hu/2019/08/25/a-piaristak-atyja-mindenet-elvesztette-utolso-eveiben/>
a piarista rend alapítója. Iskolájában úgy folyt a tanítás, hogy a tanítás
ideje alatt egy piarista atya az Oltáriszentség előtt térdelve imádkozott*. *A
gyerekeket is ott, az Eucharisztia előtt tanították imádkozni. A munka így
szervesen összefonódott az imádsággal. * Egyensúlyban volt minden
mindennel. Ez a szempont nekem is fontossá vált. A mai hajszában egyre több
ember átérzi az imádság, különösen is *a szentségimádás fontosságát, hogy
személyesen találkozzék az Oltáriszentségben köztünk lévő Jézussal. *Jelenleg
ez csak online lehetséges.
<https://orok-imadas-vac-szent-anna-piarista-templom.click2stream.com>
[image: Bocsa József piarista hangsúlyozza az engesztelés fontosságát és a
családok védelmét a gonosz szellemektől. Fotó: Gável András]
<https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/03/20210301_100356_2-scaled.jpg>

*Bocsa József piarista hangsúlyozza az engesztelés fontosságát és a
családok védelmét a gonosz szellemektől (Fotó: Gável András)*
A szellemek megkülönböztetése, az ítélkezés és a liberális ellenszél

*– Térjünk még vissza a szellemek megkülönböztetésére, mert ez korunk
embere számára is különösen fontosnak látszik. *

– *A latin „sapientia” szó bölcsességet, tudást jelent, és a „sapere”
szóból származik, amely eredetileg az ízleléssel történő megkülönböztetésre
vonatkozott**. Amikor még az emberiség gyűjtögető életmódot folytatott, az
számított bölcsnek, aki ízleléssel meg tudta különböztetni, hogy mi az
ehető és mi nem a*z. *Az az igazi bölcsesség, ha meg tudjuk különböztetni
szellemileg is, hogy mi szolgálja az épülésünket, szellemi-lelki életünket.*

*Alapvető fontosságú, hogy mit hiszünk, mit tartunk valósnak, igaznak. A
szellemek megkülönböztetésének egyik alapszabálya az, hogy minden, ami
bennünket ér, végső soron vagy Istentől vagy a gonosz lelkektől származik.*

*A bennünk születő ösztönzéseket és a minket érő hatásokat **el kell
különítenünk* *egymástól*. *Most, amikor egy összezavarodott világban *
*élünk*, *ennek a megkülönböztetésnek létfontossága van.*

*– De aki ma megkülönböztet, azt kirekesztőnek és ítélkezőnek
<https://vasarnap.hu/2020/07/01/az-vesse-ra-az-elso-kovet/> bélyegzik meg.
Ennek ellenére ki kell tudnunk mondani mi jön Istentől és mi a sátántól?*

– *A Szentírásból **csak azt a részt szokás idézni, hogy* *ne ítéljetek,
akkor titeket sem ítélnek e*l*. De Jézus azt is mondta, hogy „igaz
ítélettel ítéljetek” (Jn 7,24**). Az ítéletalkotás az emberi gondolkodáshoz
tartozik. Ítéletalkotás nélkül nincs emberi élet*. *Meg kell különböztetni
egymástól az igazságot és a hazugságot.* *De az nem mindegy, hogy az igaz
vagy hamis ítéleteinket, amelyek a Szentírásból kell hogy táplálkozzanak,
hogyan kommunikáljuk a környezetünk felé.* *Ha megismerjük az igazságot, az
fog szabaddá tenni, és megóvni minket **a sátán rabszolgasorba, kárhozatba
taszítani igyekvő törekvéseivel* *szemben*, *amelyek emberi vélekedések,
sugalmazások formájában érnek el minket.*

*Nekünk védenünk kell magunkat, családunkat, gyermekeinket, a ránk
bízottakat a hamis vélekedésektől, kényszerektől, amelyekkel a sátán az
emberek által és az ő kezében lévő média által terelni akar minket.*

*Minden döntésünket, egész viselkedésünket igaz ítélettel kell
megalapoznunk. Nem* *engedhetjük, hogy olyan irányokba tereljene*k *minket*,
*olyan döntésekbe kényszerítsenek, amelyekről egyértelműen látható, hogy
rosszak.*

*– A liberalizmus viszont nem engedi megszólalni azt az ítéletalkotást,
amely az abszolút igazság nevében érkezik. Hogyan lehet így a jót és az
igazat képviselni?*

– *Az igazi katolikus tanítást minden katolikusnak ismernie kell*. Én *most
a napjaimat éppen azzal töltöm, hogy Bing Arelano atyának a II. János Pál
pápa által kiadott Katolikus egyház katekizmusa az általa készített**
katekéziseit
<https://engesztelok.hu/szent-csalad-nemzetkozi-szovetsege-ahfi/1403-bing-atya-1-magyarorszagi-lelkigyakorlatanak-az-anyagai>fordítom
magyarra. Ő a Szent Család Nemzetközi Szövetségének az elnöke, a teológia
és a kánonjog doktora, Ázsia kinevezett exorcistája. Az általa vezetett
szövetséget egy friss alapítású szerzetesrenddel, annak férfi-, illetve női
ágával és az őket segítő harmadrend tagjaival együtt szolgálja.*

*A fő küldetésük a család, az ifjúság és a média megszentelése, valamint a
papság megszentelése, segítése.*

*Bing atya *két éve Vácott, az én templomomban is tartott lelkigyakorlatot.
Ők számomra *azok közé tartoznak, akik az életükkel valóban az Úr Jézus
életét tükrözik vissza*. *Ma **az evangelizáció* *a mindent relativizálás
hatására háttérbe szorult.* * Azt halljuk mindenhonnan, hogy minden
vallásban lehet üdvözülni. **Ezzel* * szemben a katolikus hit tévedhetetlen
dogmája, hogy a katolikus egyházon kívül nincs üdvösség
<https://engesztelok.hu/szent-csalad-nemzetkozi-szovetsege-ahfi/1579-4-egyhaz-bing-atya-katekezise>.
*

*– Ez a felfogás nehezen összeegyeztethető az ökumenikus törekvésekkel. A
felekezetek egysége soha nem tud így megvalósulni?*

–* Bing atya ebben a hivatkozott a katolikus egyház lényegét bemutató
katekézisében mondja, hogy Jézus nem* *azt mondta* *Péternek*,* hogy te
kőszikla vagy és én erre építem egyházaimat, **hanem azt mondta, hogy az
egyházamat.*

*A* J*ézus Krisztus által alapított katolikus egyházon kívül a többi
felekezet sok mindent feladott Jézus tanításából.*

*Jézus a megváltást, annak gyümölcseit elsősorban az általa alapított
szentségeken keresztül közvetíti számunkra*. *Márpedig a különféle
keresztény felekezetek** elvetették** a szentségek* *többségét*. *Annak
alapján mondhatók kereszténynek, és kapcsolódnak a katolikus egyházhoz,
hogy a keresztséget még megtartották. Sok érték van* *náluk*,* de csak a
katolikus egyház jellemzője az, hogy egy, szent, apostoli. Ennek a
sajátossága a tévedhetetlenség és a sértetlenség (indefectibilitas). Csak
erre vonatkozik Jézusnak az a kijelentése, hogy* *„a pokol kapui nem
vesznek erőt rajta”.*

*– Ezt az álláspontot nem fogják sokan támadni azzal, hogy „szeretetlen”?*

– *Ma nagyon nagy támadást élünk meg, hogy ne csak hogy ne* *hirdessük az
evangéliumo*t,* hanem* *ami még maradt az egyházban, Jézus minden népnek és
minden időkre szóló tanításából, azt ** is adjuk fel*. *Don Bosco
látomásában az a két oszlop, amelyhez odakötözte a pápa az egyház hajóját,
az*

*Eucharisztia és a Mária-tisztelet. Ezeket nem adhatjuk fel.*

*Keressük az egységet **a nem katolikus keresztények**kel, tiszteljü*k *a
nem keresztény vallások képviselőit **is, de a hitünk lényegét nem* *adhatjuk
fel*. *Jézus engesztelő áldozata, amely jelenvalóvá válik minden
szentmisében, nem lehet számunkra **pusztán emlékezet vagy valami
szimbolikus jelenlétté kicsinyített szertartás*. *Nekünk, katolikusoknak a
szentmise, az Eucharisztia és a többi szentség
<https://engesztelok.hu/szent-csalad-nemzetkozi-szovetsege-ahfi/1575-a-szentsegek-bing-atya-2-katekezise>
feladhatatlanok. *
Szent József, az egyház és a családok védelmezője a bálványimádással szemben

*– Az ön védőszentje Szent József, Szűz Mária jegyese?*

*– Nemcsak az enyém, hanem Kalazanci Szent Józsefé is…*

*– Szent József életpéldája hogyan tud bennünket Jézushoz közelebb
segíteni?*

– *Éppen most végzek egy** Szent Józsefhez szóló harmincnapos ájtatosságot,
amelyet Szent József köpenye ájtatosságnak is hívnak. Ezt mindenkinek
ajánlom.
<https://engesztelok.hu/aktualis/1578-3-penteki-gyogyito-szentmise-2021-marcius-19>*

*– Szent József a családok védőszentje is.*

– *Igen. A családok azok, akik a leginkább támadás alatt állnak ma.
Fatimában a Szűzanya előre jelezte, hogy*

*a végső összecsapás a sátán és Isten között a családok területén fog
zajlani.*

*Ezért fontos kérnünk a „gonosz szellemek rémét”, ahogyan a Szent József
litániájának egyik invokációja nevezi őt, hogy oltalmazza a családjainkat a
gonosz szellemek támadásaival szemben.* *Szent József védi tehát az
egyházunkat, a családunkat, amellyel **szemben frontális támadás indult **az
ember nemi identitásá**nak a **megkérdőjelezéséve*l, *az egyház és a
társadalom alapsejtjeit jelentő család elleni támadások révén**. A gonosz
lelkek, amelyek ezek mögött a támadások mögött vannak, igazán már nem is
rejtőzködnek. Nyílt sátánkultusz zajlik a világban.*

*Bizonyos stílusú könnyűzenében is megjelenik a sátánimádat. Ezért sem
mindegy, hogy milyen könnyűzenét játszanak templomainkban.*

*Kérnünk kell Szent József segítségét a család évében. Oda kell ajánlanunk
magunkat Jézus Szent Szívének, Mária Szeplőtelen Szívének és Szent József
Szívének, a Szent Családnak, amely mintája az egészséges családnak. Amikor
Jézus a kereszten azt mondja, hogy „íme a te anyád”, akkor nemcsak az
édesanyánkká válik, hanem bevesz minket a Szent Családba. Nekünk is
oltalmazónkká válik Szent József. A neki szentelt Szent József-évben
különösen is odabújhatunk a Szent Család fejének köpenye alá.
<https://engesztelok.hu/felk.pdf>*
A piarista iskolákban ugyanaz a küzdelem zajlik, mint a nagyvilágban

*– Kalazanci Szent Józsefnek is van köpenye. Mekkora kihívás ma tanítani a
piarista iskolákban a felnövekvő ifjúságot?*

– *Nagyon nagy kihívás, mert nem könnyű a helyzet. Rengeteg akadállyal
találjuk **magunkat **szemben*. *Ám a jövő a fiatalokon múlik*. *Minden
fáradságot megér az ő tanításuk*.* Fontos, hogy milyen lesz a hitük, a
kitartásuk, a családi életük, az egyházban és a társadalomban való
elköteleződésük, szerepvállalásuk.*

*Sajnos az iskoláinkban tanító piarista szerzetesek
<https://vasarnap.hu/2020/07/11/fejleszteni-akarunk-mert-piaristak-vagyunk-guba-andras-piarista-a-vasarnapnak/>
és a nálunk tanító nagyon sok, derék civil tanár is ki van téve a világ
szellemének
<https://vasarnap.hu/2020/02/27/neves-piaristak-szerint-elhibazott-lepes-volt-a-tanarok-allasfoglalasa/>.*

Ezzel együtt ők viselik ennek a szép, de ma megnehezített munkának a terhét.*
Én magam nyugdíjas lévén már nem tanítok az iskolában. Jelenleg éppen az
említett katekézisek fordításával szeretném a piarista iskolákban
<https://vasarnap.hu/2018/10/29/gorbe-laszlo-a-diakok-lelkevel-is-foglalkozunk/>
és más egyházi iskolákban folyó tanító-nevelő munkát támogatni, ilyen módon
megélve a piarista szerzetes negyedik speciális fogadalmát, az ifjúság
tanításával és nevelésével való különleges törődést.*
[image: Bocsa József piarista hangsúlyozza az engesztelés fontosságát és a
családok védelmét a gonosz szellemektől. Fotó: Gável András]
<https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/03/20210301_101630-scaled.jpg>

*Bocsa József piarista a váci rendház kapujában (Fotó: Gável András)*

*Gável András*

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210328/53781a25/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról