[Grem] ma Aquinói Szt. Tamás hitvalló és egyháztanító ünnepe
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2021. Már. 7., V, 10:00:29 CET
<https://www.facebook.com/sharer.php?u=https%3A%2F%2Fkatolikusvalasz.blog.hu%2F2018%2F03%2F07%2Fmarcius_7_aquinoi_szent_tamas_hitvallo_es_egyhaztanito%3Futm_source%3Dbloghu_megosztas%26utm_medium%3Dfacebook_share%26utm_campaign%3Dblhshare>
<https://www.tumblr.com/share/link?url=https%3A%2F%2Fkatolikusvalasz.blog.hu%2F2018%2F03%2F07%2Fmarcius_7_aquinoi_szent_tamas_hitvallo_es_egyhaztanito%3Futm_source%3Dbloghu_megosztas%26utm_medium%3Dtumblr%26utm_campaign%3Dblhshare>
<https://twitter.com/share?text=%40Bloghu&url=https%3A%2F%2Fkatolikusvalasz.blog.hu%2F2018%2F03%2F07%2Fmarcius_7_aquinoi_szent_tamas_hitvallo_es_egyhaztanito%3Futm_source%3Dbloghu_megosztas%26utm_medium%3Dtwitter%26utm_campaign%3Dblhshare>
Március 7. Aquinói Szent Tamás hitvalló és egyháztanító
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/03/07/marcius_7_aquinoi_szent_tamas_hitvallo_es_egyhaztanito>
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/03/07/marcius_7_aquinoi_szent_tamas_hitvallo_es_egyhaztanito
[image: aqszt.jpg]*Mikor magához szólította az Úr a középkor legnagyobb
szentjét, Assziszi Szent Ferencet (+ 1226), gondoskodott, hogy új csillag
gyúljon ki az Egyház egén, s akarta, hogy ez a csillag az egész
kereszténység dísze és világossága legyen.*
*Ez a ragyogó csillag Aquinói Szent Tamás, aki 1225-ben született **az
aquinói grófok ősi családjának a nápolyi királyságában fekvő Roccasicca
nevű várában*. Atyja Landulf gróf, anyja Teodóra grófi leány. *Alig volt
egy éves, amikor dajkájának minden ellenzése ellenére lenyelt egy kis
papírlapot, amelyre az „Üdvözlégy Mária” volt leírva. Környezete ebből arra
következtetett, hogy a fiú Szűz Mária különös tisztelője lesz*.* Első
iskolája a híres montekasszinói bencés apátság, ahol 700 évvel előtte a
nagyjelentőségű Szent Benedek-rend bölcsője ringott. *Öt évig volt itt. *Tíz
éves korában Nápolyba került, ahol** a nagyváros könnyelmű tanuló ifjúsága
között* *is meg tudta őrizni lelke tisztaságát. Itt ismerkedett meg az
akkor még fiatal domonkos-renddel, amelynek mai napig ő a legnagyobb fia és
dicsősége.*
*Tizenhétéves korában *családja akarata ellenére belépett a domonkosok
közé. *Az az érett megfontolás vezette, hogy a hivatás kérdésében inkább
kell engedelmeskednie az Istennek, mint az embereknek.* Elöljárósága
rövidesen Párizsba akarta küldeni, de erőszakos testvérei útközben elfogták
s egy várba zárták, hogy a szerzetbelépés gondolatát kiverjék fejéből. A
több mint, egyéves fogságban azonban *minden hivatásellenes családi
rábeszélés, erőszakoskodás és kísértés* *meddőnek bizonyult*. *A szobájába
aljas módon beküldött rosszhírű nőt **zsarátnokkal űzte ki; s az Úristen
kegyelme megjutalmazta ezért az elszántságért: ezután a tisztaság terén
sohasem voltak nehézségei*. *Állhatatossága annyira hatott húgaira, hogy*
*hivatása* * legnagyobb ellenzői**ből** maguk is apácák lettek. *A várból
sikerült kötélen leereszkedve kimenekülnie, s Nápolyban kitöltötte az
egyéves próbaidőt.
*A húsz éves ifjút maga a rend legfőbb elöljárója vitte Nápolyból a párizsi
egyetemre, hogy ott végezze el hittudományi tanulmányait*. Párizsban épp
akkor kezdte meg előadásait a középkor legegyetemesebb műveltségű tudósa, a
sváb eredetű Nagy Szent Albert (nov. 14). A kiváló mester legjelesebb
tanítványa Párizsban s később Kölnben a magábavonult, folyton gondolkodó és
búvárkodó Tamás. A mester érezte, hogy tanítványa túl fogja szárnyalni.
Amikor megtudta, hogy *a hallgatag ifjút pajzánkodó társai néma ökörnek
nevezik*, figyelmeztette őket: *„Meglátjátok, hogy ha ez a „néma ökör”
egyszer megszólal, bőgésével betölti az egész világot”. Úgy is lett.*
*Szent Tamás lángelméje csakhamar kezdte ragyogtatni fénysugarait. Alig 27
éves, s máris tanár a párizsi egyetemen*. Itt, majd Rómában és Nápolyban
köréje sereglett az akkori keresztény világ tudományéhes ifjúsága. Az ifjak
kenyeret kértek, s a mester törte nekik a hitből táplálkozó tudomány
kenyerét. Az egész világ lelkes bámulata és tapsai között vívta meg
küzdelmeit a keresztényellenes tudománnyal; *csodálatos mélységgel,
elmeéllel, rendszerességgel és világossággal írta egymásután műveit. **Az a
32 hatalmas kötet, amelyet megírt, a kereszténység egyik legértékesebb
kincse.*
*S noha tudománya előtt meghajolt Európa ifjúsága, pápák és királyok,
tudósok és szentek, barátok és ellenfelek, Tamás megmaradt egyszerű,
alázatos szerzetesnek, nem egyszerűen tudós tanárnak, hanem mint később
nevezték „angyali doktor”-nak.*
Mennyit mond, hogy *ez a lángelme egy-egy tanítása, tanulása, búvárkodása
előtt és után letérdel és imádkozik; ha nehézsége támad, melyet nem tud
mindjárt megoldani, külön elimádkozik egy Üdvözlégyet; **ha a nehézség nem
akar világosságba oldódni*, *az imádságot böjttel tetézi.* Mily fölséges
dolog, hogy rendjében semmi állást nem fogadott el s következetesen kitért
minden fölajánlott egyházi méltóság elől, *írásait pedig letette az Úr
Jézus lábaihoz s alázatosan kérdezte, tetszenek-e neki; s a hagyomány
szerint a Keresztrefeszített ezt mondta neki: „Jól írtál rólam, Tamás! Mi
jutalmat kívánsz tőlem?” „Semmi mást - úgymond Tamás - csak tégedet, Uram!”*
Mennyi áhítat sugárzik azokból a himnuszokból, amelyeket IV. Orbán pápa
fölkérésére írt az úrnapi zsolozsmába, s amelyek egyikének vége (Tantum
ergo... Genitori...) a mi áhítatunkat is annyiszor kigyújtja a
legméltóságosabb Oltáriszentség előtt. Mennyire egész lelkével dolgozott a
maga üdvösségén ő, aki tanította, hogy a legbiztosabban úgy üdvözülünk, ha
komolyan akarunk. *Mennyire óvakodott a legkisebb bűntől ő, aki
csodálkozott azon, miként alhatik vagy nevethet az olyan ember, aki halálos
bűnben van s így az örök kárhozathoz közel jár. *Nemcsak tanította, hogy a
hazugság nagy bűn, hanem ennek érvényt is akart szerezni a gyakorlati élet
minden megnyilatkozásában. Egy szerzetes testvérével sétált, amikor az
egyszer csak tréfából mondja, hogy a levegőben egy ökör repül. A szent
fölnézett s nem látva az ökröt, nevető társához így szólt: „Hamarabb
elhiszem, hogy az ökör repül, mint hogy egy keresztény hazudjon”.
X. Gergely pápa 1274-ben a délfranciaországi Lyonba egyetemes zsinatot
hívott össze. A zsinatra hivatalos volt az egyszerű domonkos szerzetes is.
Szent Tamás elindult Nápolyból, de csak a középitáliai Fossanuova
ciszterci, kolostorig tudott eljutni: *Hirtelen betegsége ágyhoz szegezte.
Ágyában az utolsó percig imádságos lélekkel diktálta az Énekek énekének
magyarázatát. Lelke 1274 március 7-én szállott el ahhoz, akiről s akiért
annyit írt és tanított.*
Szent Tamás angyali élete és hatalmas tudományos munkássága megadja a
feleletet arra, miért ünnepelte és ünnepli őt mindig az Egyház s az egész
keresztény világ.
Nem egy kiváló festői lángelme örökítette őt meg. Most csak egy képre
gondolunk, amely Traini nevű festőnek 1345-ből való alkotása s a pizai
Szent Katalin-templomban látható. Egy nagy kerek dicskör (aureola) közepén
ül a hittudósok fejedelme, az „angyali doktor”, egyik könyvével a térdén. A
kép felső részén lebegő kerubok tartják az Úr Krisztust, aki alatt s
közvetlenül Szent Tamás fölött a felhőben lebegnek Mózes, Szent Pál s a
négy evangélista. A szent két oldalán áll az ókor két legnagyobb
gondolkozója, a görög Plátó és Arisztoteles, lábai alatt pedig hever a
keresztényellenes gondolkozás legyőzött képviselője, az arab Averroes. A
kép alsó részén jobbra-balra sok-sok tanítvány. A képen látni, mint árad az
Úr Jézus fölvilágosító sugara az ó- és újszövetséget képviselő Mózesre,
Pálra s az evangélistákra, azután pedig az Úrból is, ez utóbbiakból is
Szent Tamásra. De áradnak feléje sugarak a két görög lángelmétől is. Ezeket
a sugarakat azután földolgozza lelke hatalmas kohójában, összeolvasztja
mindazt, amit a természetes észből és a természetfölötti
kinyilatkoztatásból nyert s fölséges új világosság alakjában lövelli maga
körül. A keresztényellenes tudományt e sugarak a földre teperik, a
tanítványokat pedig éltetik, boldogítják.
S a sugarak melegségét és világosságát élvező tanítványok sokaságában a
régi századok mellett ott állunk mindnyájan papok és világiak, tudósok és
tudatlanok, akik csak tanultunk valaha hittudományt, vallástant vagy
katekizmust, mert tudománya, amely kimutatta, hogy nincs ellentét a hit és
ész között, érvei, fogalmazásai ott találhatók a legtudományosabb, de a
legegyszerűbb vallástani könyvben is.
Az Egyház az angyali doktort a 1323-ban szentjei közé iktatta s a
szenttéavató pápa ajkával mondatta, hogy legnagyobb műve (Summa theologica)
annyi csodát művelt, amennyi cikkelyt tartalmaz. A trienti zsinat
(1545-1563) asztalán a Szentírás és a Summa egymás mellett foglaltak
helyet. a 1567-ben egyházi tanítónak nyilvánította ki a pápa s elrendelte,
hogy ünnepét ugyanúgy üljék meg, mint a négy latin nagy egyházatyáét;
Nápoly számára külön nyilvános ünnepnek engedélyezte. A hittudomány és
bölcselet általános süllyedése idején XIII. Leó pápa 1890-ben Szent Tamás
„arany bölcsességének” követésére hívta föl a keresztény tudomány
figyelmét. Ez a bölcsesség szerinte rengeteget tett és még fog tenni „a
katolikus hit védelmére és dicsőségére, a társadalom javára és az összes
tudományok gyarapodására”. A nagy pápa őt tette meg a katolikus iskolák égi
védőjének. A katolikus tudományosság legújabb föllendülése is Szent Tamás
tanulmányozásával kapcsolatos, s ezért az egyházi törvénykönyv (1918) is az
ő szellemének ápolását teszi a katolikus iskolák kötelességévé.
(Forrás: Balanyi György - Schütz Antal - Sebes Ferenc - Szamek József -
Tomek Vince: Szentek élete az év minden napjára. 1-4. köt. Szerk. Schütz
Antal. Budapest, 1932)
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210307/7977fe02/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról