[Grem] A mai domonkos 'vándorprédikátorok' / van Igazság, van fekete és fehér és a szentgyónás jobban gyógyít mint a pszichológia, stb.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Jan. 25., H, 19:02:10 CET


 Mindig érdemes újrakezdeni – Tokodi László OP Szent Domonkos mának szóló
üzenetéről
Nézőpont <https://www.magyarkurir.hu/nezopont> – 2021. január 25., hétfő |
11:30

https://www.magyarkurir.hu/hirek/mindig-erdemes-ujrakezdeni-tokodi-laszlo-op-szent-domonkos-manak-szolo-uzeneterol
8
Kettős jubileumot ünnepel idén a magyarországi domonkos közösség: Szent
Domonkos halála és a Magyar Domonkos Rendtartomány alapításának 800.
évfordulója alkalmából jubileumi évet hirdettek. A debreceni rendházban
szolgáló Tokodi Lászlóval beszélgettünk.

*– Fehér szerzetesi habitusban járja a várost, megszólítja az embereket, és
bárkivel szívesen elbeszélget, aki szóba elegyedik Önnel.
Katekumencsoportokba hívja az érdeklőket, a „Szólj be a papnak!”
kezdeményezés egyik elindítója, a Szurkolj a pappal!, Sörözz a pappal!
rendezvények lelkes résztvevője. Mire buzdítja a ma emberét Szent Domonkos
életpéldája?*

– *Szent Domonkos képes volt arra, hogy mindentől megváljon. Elment az
eretneknek tartott közösségekhez, és velük lakott. Vándorprédikátor volt,
eleinte nem is kolostorban élt, hanem az emberek között*. Ez az
odafordulás, nyitottság egészen rendkívüli volt az ő korában. A ciszterci
atyák ekkor már komoly szerzetesrendként működtek. Lovon mentek az emberek
közé, igyekeztek megtéríteni őket, aztán visszatértek a rendtársaikhoz.

*A domonkosok azonban együtt maradtak az emberekkel, sorsközösségben éltek
velük, vállalták a szegény körülményeket*. Domonkos követői* Isten igéjének
hirdetésére tették fel az életüket*. Ma is ez áll mindennek a
középpontjában, ezt szolgálja a rendben a liturgia, a tanulás, a közösségi
élet. Azért tanulok, hogy jobban tudjam hirdetni Jézus tanítását. Azért
vagyok a szerzetes testvéreimmel, hogy együtt tegyünk tanúságot Jézusról*.
Azért imádkozom, hogy az imából fakadjon a készenlétem az igehirdetésre. *

*– Domonkos vándorprédikátorként élt, és a viszályt is vállalva küzdött
azért, hogy a közösségük a Prédikátorok Rendje nevet viselje. Miért volt ez
ennyire fontos számára?*

– Valóban botrány volt, hogy prédikátoroknak nevezték Domonkost és a
társait. A ferencesek azt akarták, hogy az emberek csak prédikálóknak
tartsák az elődeinket. De *Domonkos kiállt azért, hogy rendként működhessen
a közössége, és IX. Gergely pápa kanonizálta a Prédikátorok Rendjét*. Az
elnevezés kifejezi, hogy* mi teljesen az Ige szolgálatára szenteljük
magukat, a prédikátorság a hivatásunk.* A megtestesült Igét szeretnénk
elvinni az emberekhez, ez áll minden tevékenységünk középpontjában.

Engem is ez ragadott meg a rendben. Csak az evangélium hirdetése számít.
Nincsenek intézményi kötöttségek, nem ragaszkodunk struktúrákhoz.

A prédikálás alapvetően egyirányú tevékenység. Én hirdetem, hogy mi az
igazság, és hogyan kell élni, a másik fél pedig meghallgatja mindezt.* A
vándorprédikátorság* ezzel szemben *azt jelenti, hogy odamegyek a másik
emberhez, hirdetem neki Isten igéjét, és elfogadom őt, illetve azt, amit
ad. Ő otthon érzi magát a saját környezetében, míg én ki vagyok
szolgáltatva a számomra ismeretlen közegben. Figyelnem kell rá, és meg kell
találnom a módját, hogyan tudom befogadhatóvá tenni számára az evangélium
igé*it. Nincsenek sémák, *mindenkivel másképpen kell foglalkozni.* Ez nem
csak lehetőségeket, de *nagy nehézséget is jelent. *

*– Hogyan készíti fel erre a szerzetest a rend?*

*– Két és fél évig csak filozófiát tanulunk.* Nem csupán azért, hogy
megismerjük a különféle filozófiai iskolákat. Cél az is, *hogy megéljük: a
filozófia a bölcsesség szeretete, az igazság keresése.* Az értelemmel bíró
ember képes ezt felfedezni. *A filozófia megtanít gondolkodni, hogy
eljussak az igazsághoz, aki nem más, mint Jézus Krisztus. *A tanulmányokban *a
filozófia után a teológia következik. Klasszikus, tomista képzést kaptam. A
forráshoz, Aquinói Szent Tamáshoz nyúltunk vissza, az ő műveit olvastuk
eredetiben.* Szent Tamás megkerülhetetlen egyháztanító. *A Summa Theologiae
című művében összefoglalja a dogmatikát, az erkölcstant, és beszél az
imádságról is.* Tamás szinte az egész katekizmust megírta. A domonkos
képzés ezzel olyan alapokat ad, amelyek képessé teszik a szerzetest arra,
hogy bármihez hozzá tudjon szólni, és magabiztosan haladjon előre a
gondolkodásban. *Képessé válunk arra, hogy meglássuk az igazságot, és
elvessük a hazugságot.* *A rendi habitusunk fekete és fehér. Időnként azt
szokták a szemünkre vetni, hogy fekete-fehéren gondolkodunk, *holott színes
a világ. Pedig *van, amikor ki kell mondani, hogy ez igen, ez nem, és nincs
harmadik lehetőség. *

*A Domonkos-rendi gondolkodás *alapvető sajátossága az is, hogy* folyamatos
tanulásra ösztönöz. Közeledni akarok az emberekhez, ezért figyelnem és
tanulnom kell a gondolkodásukat, szüntelenül új módszereket igyekszem
felfedezni.*

Ha kell, újra és újra változtatok a nézőpontjaimon és a módszereimen,
persze *mindig azon alapszabályok mentén, amelyeket a szívembe véstem a
képzésem során, *és amelyeket bárhol alkalmazni tudok.

*– Milyen utakra viszi az emberek gondolkodásának tanulása? Honnan és
hogyan tanul?*

– A legfontosabb, hogy soha nem szakadok el az alapoktól:* a Szentírás az
alapkönyv, vallom, hogy minden évben el kell olvasni.* *Többször előveszem
Arisztotelész és persze Aquinói Szent Tamás műveit is. Szeretem a
klasszikusokat, akár többször is újraolvasom őket. Regényeket, meséket is
olvasok. Megvettem például Rúzsa Magdi mesekönyvét. **Kíváncsi vagyok arra,
mit mond egy befutott énekesnő a mesén keresztül *magáról, a világról. Az
informálódásban ma fontos az internet.

*Rendszeresen nézek influenszereket és youtubereket, hiszen ők azok, akikre
figyelnek a fiatalok. Ezeken az online platformokon mindenről szó esik, ami
a világban történik. Egyszerűen elengedhetetlen, hogy onnan is
tájékozódjam, ahonnan azok, akiket szeretnék elérni az ige hirdetésével.*

Több internetes hírportált is rendszeresen olvasok, így rengeteg
információt szerzek. Emellett *nekem is van vlogom (Prédikátorok
<https://www.youtube.com/channel/UCGX7sccTvup9MFah4e8sabA>*), és tervezem,
hogy a TikTokra is felteszek majd videókat, mert a tini korosztályt már
csak ott lehet elérni. Alapvetően pedig *sokat járom a várost, nyitott
vagyok a beszélgetésre. *

*– Milyen a fogadtatás az emberek részéről?*

– *Amikor habitusban jelenek meg, könnyű a párbeszéd, komolyan vesznek. Még
a fiatalokban is van tisztelet a pap iránt*. Ha azt mondom valamelyiküknek,
hogy imádkozom érted, nem utasít el, kéri az áldást, és gyakran megoszt
velem valami mély tapasztalatot, mondanivalót is az életéből.

*Sokszor az Egyházban van a hiba, mi nem megyünk közel az emberekhez*.
Elzárkózást feltételezünk, holott *érdekli őket, amit mondani akarunk. De
számukra érthető nyelven kell beszélnünk, és érdeklődnünk kell irántuk.*

Fontos, hogy a másik ember érezze: tudni akarjuk, mi van vele, és miért
alakult ki benne ellenszenv, meg nem értés, hogyan alakult az élete. Ha nem
vagyunk kíváncsiak erre, akkor őt sem érdekli, ami nekünk volna fontos*. Az
embereknek elegük van abból, hogy valaki megmondja nekik a frankót. *

*– Tapasztalatai szerint ez megfelelő alap a párbeszéd folytatásához? *

– *Általános vélekedés szerint a dialógus az, amikor egy beszélgetésben az
egyik és a másik fél is elmondja a magáét, és lehet, hogy a kettőben lesz
valami közös.* *Számunkra a párbeszéd az igazság közös keresése. Meghívás,
hogy együtt fedezzük fel az igazságot, *keressük, milyen úton indulhatunk
el, és hogyan tarthatunk együtt egy közös cél felé. *Aquinói Szent Tamás*t
sem az érdekelte, hogy ismételgessen egy dogmát.* A valóságot, az igazságot
kereste. **Akár kellemetlen kérdéseket is feltett, és előfordult, hogy a
választ pogány filozófusoknál vagy olyan embereknél kereste, akiknek semmi
közük nem volt az Egyházhoz. Megesett, hogy átvett tőlük szövegrészeket,
elismerve, hogy bár az illető pogány, ez vagy az a gondolata igaz.*

*– Az igazság közös keresését, a párbeszédet szolgálja a debreceni domonkos
plébánián alapított Szent II. János Pál Intézet is. *

– Igen*. Fontosnak tartjuk, hogy felmutassuk, mi a katolikus válasz az
embereket foglalkoztató kérdésekre. A család, a házasság például központi
téma*, amelyben lényeges helyet foglal el a házasságra való felkészítés.
Foglalkozunk a gyermekáldás nehézségeivel, és a krisztusi tanítás
eszközeivel igyekszünk segítséget nyújtani a fiataloknak*. A megbocsátás, a
belső ellenállás feloldása Isten szeretetének és a megváltottság
tapasztalatának megélése révén lehetséges.* Hihetetlen, *mennyi szorongás
van* *az emberekben*, *mennyi feszültség, meg nem* *bocsátás**, harag. ** A
gyermekáldás elmaradása akár ezzel is összefüggésben lehet. * Szent
Domonkos arra tanít, hogy egyszerre foglalkozzunk a testtel és a lélekkel,
az egész emberrel. V*issza kell térni a keresztény alaptanításhoz: Isten
teremtette az embert, nem véletlenül vagyunk a világon. Amit Isten
szeretetből alkotott, az jó. Ő emberi méltóságot adott nekünk, férfinak és
nőnek teremtett bennünket, és terve van az életünkkel.* Mégis miért nem
sikerül az életünk? Min csúszik el?

A pszichológia mindenütt problémákat lát, és ezek megoldásában gondolkodik.
Én – Pilinszkyhez hasonlóan – tragédiákat látok. *Papként azt tapasztalom,
hogy pszichológiai módszerekkel lehet ugyan foltozgatni az emberek életét,
de az igazi megoldást nem ez hozza el.*

*A gondok sokszor a bűnből erednek, és az emberek a szentgyónás után élik
meg a gyógyulást.*

*– Milyen az élet a debreceni domonkos plébánián? *

– Az itt élő testvérek szándéka, hogy a plébánián érezhető legyen a
domonkos lelkiség. Mi közösségként élünk, mindennap együtt vagyunk. A misék
után van időnk a hívekkel foglalkozni, együtt lenni az emberekkel. Van
közöttünk idősebb és fiatalabb testvér is, így minden korosztály
megtalálhatja a maga „atyját”. *Evangelizáló plébánia szeretnénk lenni,
várjuk az embereket, a megtérni vágyókat. Nálunk megismerhetik a hitet,
meghallgathatják az evangéliumot, és közelebb kerülhetnek Istenhez*. Már
elterjedt a hírünk, sok katekumencsoportunk van, és folyamatosan indítunk
újakat. Az itt töltött öt évem alatt felnőtt két csoport. Ezek a fiatalok
már bekapcsolódnak a plébániai szolgálatba, és létrejött egy közösség is,
amely még keresi a nevét. Egyelőre viccesen Debreceni Dinamikusan Növekvő
Karizmatikus Közösségnek nevezzük magunkat. Karizmatikus abban az
értelemben, hogy a plébániának és a közösségnek is olyan helynek kell
lennie, ahol az emberek megélhetik, gyakorolhatják a karizmáikat, és ezzel
szolgálhatják a közösséget.

*– A nyolcszáz évvel ezelőtti alapítást ünneplik idén. Mi az, amit kiemelne
a Domonkos-rend nagy múltra visszanyúló történetéből? *

*– Az állandó újrakezdésről szól a rend története*. Sokszor szakadt meg a
folytonosság hosszabb-rövidebb időre. A tatárjárás előtt érkeztünk
Magyarországra, de *a tatár pusztításnak részben a közösségeink is
áldozatul estek. **Később a török kor, a protestantizmus, a
kommunizmus *állította
kihívások elé a domonkosokat,* legújabban pedig a vallási semlegesség.*
Ezen próbálunk most változtatni, és tanúságot tenni arról, hogy mindig
érdemes újrakezdeni.

*Fotó: Lambert Attila*

*Trauttwein Éva/Magyar Kurír*


<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_-630414304040353106_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210125/3cc4e534/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról