[Grem] interjú a Domonkosok 800 évéről / az Árpádházi Szt. Margitról Nev. domonkos rendi nővérek főnöknőjével

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Feb. 23., K, 19:59:36 CET


 Isten szavát hirdetni, közösségben – Beszélgetés Deák Viktória Hedviggel a
domonkosok 800 évéről
Megszentelt élet <https://www.magyarkurir.hu/megszentelt-elet> – 2021.
február 21., vasárnap | 20:05

https://www.magyarkurir.hu/hirek/isten-szavat-hirdetni-kozossegben-beszelgetes-deak-viktoria-hedviggel-domonkosok-800-everol

Jubileumi évet ünnepelnek a domonkosok: a rendalapító Szent Domonkos 800
évvel ezelőtt, 1221. augusztus 6-án adta vissza lelkét a Teremtőnek.
Halálának esztendeje a Magyar Domonkos Rendtartomány megalapításának éve
is. Deák Viktória Hedviggel, az Árpád-házi Szent Margitról Nevezett Szent
Domonkos Rendi Nővérek Apostoli Kongregációjának főnöknőjével, egyetemi
tanárral beszélgettünk.

*– Mit kell tudnunk Szent Domonkosról, milyen indíttatásból hozta létre a
rendjét?*

– Szent Domonkosról a középkor más személyiségeihez képest* viszonylag
sokat tudunk. 1170 körül Kasztíliában született arisztokrata családból, és
már igen korán klerikus pályára szánták. Egy pap nagybátyjánál tanult
Palenciában, majd lett kanonok Osmában. A kanonokok az akkori időben a
püspökkel együtt élő papi közösség tagjai voltak, akik gyakorlatilag
monasztikus stílusú szerzetesi életet éltek. Ebből az inkább elvonult,
kontemplatív életformából egy utazás mozdította ki Domonkost,* nemcsak
fizikailag, hanem spirituálisan is. A *püspökét, Acebói Diegót elkísérte
egy diplomáciai küldetésre Skandináviába. Hosszú volt az út, Kasztíliából a
Pireneusokon átkelve jutottak el Észak-Európáig. Visszafelé jövet a
dél-franciaországi Montpellier-ben találkoztak a pápa legátusaival –
többségükben ciszterci apátokkal –, akiket III. Ince pápa azért küldött
oda, hogy a katar eretnekség ellen prédikáljanak*. *Diego és Domonkos azt
javasolták a pápai legátusoknak, hogy váltsanak stratégiát, és az eretnekek
körében végzett missziójuk során szó szerint kövessék az evangélium
utasításait. **Szálljanak le a lóról, szabaduljanak meg főpapi
poggyásszuktól és a kíséretüktől, szegényen és gyalogosan menjenek
prédikálni az eretnekek közé*,* úgy, ahogyan Jézus meghagyta az
apostoloknak. A pápa legátusai megfogadták ezt a tanácsot, Domonkos pedig
ott maradt Dél-Franciaországban. Mélyen érintette ugyanis, hogy tömegek
távolodtak el Istentől és az üdvösségtől azért, mert nem az evangélium
szellemében hirdették nekik Isten igéjét. *Itt k*ezdődött el igehirdetői
tevékenysége, melyet ekkor még csak néhány társával végzett, 1216-ban pedig
megszületett a szerzetesi közösség.*

*– A domonkos rendet prédikáló és kolduló rendnek nevezik. Mit jelent ez
pontosan?*

– *A domonkos rend hivatalos neve Prédikátor Testvérek Rendje, és legfőbb
küldetése az igehirdetés*. A prédikáció, az isteni Szó hirdetése
elsődlegesen szóbeli tevékenység.* Szent Pál is azt mondja, hogy a hit
hallásból ered. Ám ahhoz, hogy meghalljuk Isten igéjét, valakinek meg kell
hirdetnie.* Az igehirdetés emellett lehet írásbeli is. És *a tanítás,
amelynek során rávezetünk valakit Isten igazságaira, az is a prédikáció egy
formája*. Fontos hangsúlyoznunk, hogy *Domonkos korában prédikáción nem a
templomi homíliát értették. A középkorban a szentmisén nem volt homília,
Domonkos és társai tehát nem a liturgikus szertartáson prédikáltak. Sokszor
nem is a templomban, hanem olyan helyeken, ahol nagyobb számban tudtak
összegyűlni az emberek.* *Úgy hirdették Isten igéjét, ahogyan Szent Pál
Athénban, az Areopáguszon*. Ma sem akarjuk leszűkíteni a prédikációt
fogalmát, nem a templomi homíliát értjük alatta. Homíliát mondani a pap
feladata. Ám, ahogyan egy domonkos testvér megfogalmazta,

*Szent Domonkos nem a homilisták, hanem a prédikátorok rendjének alapítója*.

Ami pedig a közösség kolduló jellegét illeti: *Domonkos szakítani akart a
monasztikus élet struktúráival. Olyan szerzetesi életformát akart, amely
kész a misszióra, közel van az emberekhez, és rászorul másokra, tehát nem
önellátó.* Domonkos *számára ezért fontos volt, hogy a rendjének ne
legyenek birtokai, sem állandó jövedelme.*

*– Mit kell tudnunk Pálról, túl azon, hogy az ő nevéhez fűződik a domonkos
rend Magyarországra hozatala?*

– *Magyarországi Boldog Pál Bolognában volt joghallgató, kánonjogot
végzett. A domonkos rend már Szent Domonkos életében megjelent az egyetemi
városokban. Párizs a teológia, Bologna az egyházjog művelésének központja
volt. Magyarországi Pál is itt találkozott a domonkosokkal. 1218–1219 körül
lépett be a rendbe, és Szent Domonkos 1221-ben őt küldte Magyarországra
azzal a céllal, hogy megalapítsa a rend hetedik provinciáját.*

*Szent Domonkosnak ugyanis az volt a vágya, hogy Magyarországra jön és
megtéríti a kunokat. Nagyon erős volt benne a missziós lelkület, a pogányok
között akart téríteni. *

*– A domonkos rend mindkét ága, a női és a férfi is megalakult ekkor
Magyarországon?*

– *Diego püspök és Domonkos 1208-ban, tehát még a rend megszületése előtt
megalapították a prouille-i apácakolostort az eretnekségből megtérített nők
számára*. Arra vonatkozóan nincsenek pontos adataink, * hogy itthon mikor
és hol létesült az első domonkos apácakolostor.* *A legvalószínűbb, hogy a
veszprémi volt az első,* amely kezdetben feltehetően beginaközösség volt,
később pedig a domonkosok rendjéhez csatlakozott. *Árpád-házi Szent
Margitot is a veszprémi domonkos apácák nevelték.*

*– IV. Béla király lánya 1254-ben tette le az örökfogadalmát a domonkosok
rendjében. Az életéről szóló Margit-legenda Ráskay Lea domonkos apáca
kézírásában maradt ránk. *

– *Margit legrégebbi életírását valószínűleg Marcellus fráter, a
gyóntatója, az akkori domonkos tartományfőnök készítette 1274–1275 körül.
Ennek a legendának később keletkezett egy bővített változata:
kiegészítették például Margit szenttéavatási perének vallomásaiból vett
részletekkel, a tanúkról szóló adatokkal, csodák leírásával.* Teljes
biztonsággal nem állapítható meg, hogy mikor készült ez a magyar nyelvű
írás, és hogy fordítás-e vagy önálló magyar nyelvű szöveg. M. Nagy Ilona
sokrétű kutatásai több kérdést megvilágítottak már, szerinte inkább önálló
alkotásról lehet szó, amely a 15. század eleje utánra keltezhető. Annyi
bizonyos, hogy Ráskay Lea 1510-ben másolta le ezt a szöveget a *Szent
Margit élete* című kódexbe, amely a mai napig megvan. Ez a Margit-szigeti
kolostorban készült, sok más magyar nyelvű kódexszel együtt, hiszen *a
szigeti apácakolostor a magyar anyanyelvű irodalom egyik legfontosabb
központja volt a középkor végi Magyarországon. Mintegy ötven magyar nyelvű
középkori kódexünk maradt fenn, ezek közül tizenötnek a keletkezése köthető
ehhez a kolostorhoz.*

*– Árpád-házi Szent Margiton és Ráskay Leán kívül kik voltak még híres női
domonkosok?*

– Kevés konkrét adat áll rendelkezésre, de* ismert például Boldog Ilona, a
veszprémi kolostor apácája, akiről fennmaradt egy, a történeti hitelességét
illetően sok kérdést felvető legenda.* Több nevet ismerünk azonban abból a
másolóműhelyből, amely évtizedeken keresztül működött a szigeti
kolostorban. Ráskay Leán kívül említhetjük Legéndy Kató és Sövényházi Márta
nevét, vagy a 15. században élt híres priorisszát, Annát. Rajtuk kívül *sokakat
ismerünk név szerint a szigeti kolostorból mint Margit szenttéavatási
perének tanúit. Az egyik leghíresebb, legkalandosabb életű apáca Margit
egyik unokahúga, Erzsébet hercegnő volt.*

*– A hazai domonkosok háromszor voltak végveszélyben: a török hódoltság,
majd II. József uralkodása idején, végül 1950-ben, amikor az állam megvonta
a működési engedélyt a rendek többségétől, köztük a domonkosoktól is.
Hogyan sikerült túlélni ezeket a nagy történelmi traumákat?*

– Nem könnyen. *A török hódoltság és a reformáció eredményekén*t
*rendünk* *gyakorlatilag
megszűnt* *Magyarországon**, a női ág a 17. században kihalt. A rend férfi
ágát ugyanebben az évszázadban sikerült újraindítani Szombathelyen. A
kontemplatív női ág újjáélesztésére a 20. században történtek kísérletek,
először a második világháború környéki években, majd 1990-től, de ezek a
próbálkozások eddig sajnos nem jártak sikerrel, pedig nagy szükség lenne a
kontemplatív domonkos életre is.*

Úgy tűnik, a történelmi kataklizmák után hosszabb, több évtizedes folyamat
szükséges a helyreállításhoz, *és kellenek olyan személyiségek is, akik
képesek a szerzetesi élet megreformálására.*

*Ilyen volt például Tommaso Anselmi, aki az osztrák–magyar provincia
megreformálója volt a 19. században, s egyúttal a mi kongregációnk
születésének az előmozdítója is.*

*– Az Árpád-házi Szent Margitról Nevezett Szent Domonkos Rendi Nővérek
Apostoli Kongregációja viszont 1868 óta működik, bár a szocializmus négy
évtizede alatt természetesen szüneteltetni kényszerültek a tevékenységüket.*

– Igen, *a kommunizmus idején* *egyes nővérek titokban végeztek apostoli
munkát. 1991-ben aztán újraindult a közösségi életünk. *

*– Jelenleg hány tagja van a női ágnak?*

*– Körülbelül ötven.*

*– Azt hallottam, hogy a budakeszi rendházukat, ahol most beszélgetünk, ki
kellett bővíteniük, mert annyian jelentkeznek. Igaz ez?*

*– Most is tartanak még a bővítési, átépítési munkálatok. *Arról azért
nincs szó, hogy tömegek ostromolnának minket, de az igaz, hogy *az utóbbi
évtizedben minden évben voltak új belépők. Ez utóbbi sok mindennek
köszönhető. Elsősorban Isten ajándéka, de szerepet játszik benne az egyes
nővérek és a közösség hivatásgondozó munkája, a fiatalok jelenléte, a
közösségi élet és közös imádság, vagyis amit a rend karizmájának hívunk. A
karizma nem más, mint a domonkos rend sajátos kegyelme, amely által
Krisztus életének egy szempontját szeretné tükrözni. A mi esetünkben ez jól
körülhatárolható és megfogalmazható:*

*karizmánk Isten szavának hirdetése közösségben, közös apostoli tevékenység
által.*

*– Sokat beszélnek ma a modern igehirdetésről. Mit jelent ez valójában?*

– Az igehirdetés alapja, hogy Isten igéje élő valóság. Persze mindig
kellenek, akik hitelesen tudják továbbadni, de

*Isten igéjének olyan ereje van, amely nem függ a mi emberi gyengeségünktől
vagy korlátolt emberi szavainktól, tehát nem a mi hitelességünk miatt lesz
hatékony, „sikeres”.*

*Ugyanakkor aki prédikál, az mindig konkrét személyekhez intézi a szavait,
hozzájuk kell, hogy szóljon az Isten igéje*. Kényes egyensúly ez az örök
ige és a véges emberi élethelyzetek között. Ám *a legkiválóbb igehirdetők,
mint például Szent Ágoston szavai ezerhatszáz év távlatából is ugyanolyan
frissek*. Nyilvánvalóan minden kor más, és változik az is, hogyan lehet
elérni az embereket. *A modern médiának is megvannak a maga eszközei az
emberek eléréséhez,** de a személyes kapcsolat ma is elengedhetetlen.*

*– A domonkosok női ága hogyan kerül ma kapcsolatba az emberekkel?*

– *Az apostoli munkánkon keresztül. Van két iskolánk, Kőszegen óvoda,
általános iskola, gimnázium és kollégium működik, Hódmezővásárhelyen pedig
szeptembertől egy általános iskola. Összesen mintegy kilencszáz gyerekkel
foglalkozunk ezekben az intézményekben, és rajtuk keresztül rengeteg
emberrel kerülünk kapcsolatba. Az apostoli munkánk további csatornái a
főiskolai oktatás, a lelkivezetés, a plébániai katekézis, ezeken keresztül
is sok embert érünk el. És természetesen internetes fórumokon is
megtalálhatók vagyunk.*

*– Mi lehet a domonkosok szerepe ebben a mai relativizált, szekularizált
világban, amikor az emberek keresik a transzcendenciát, de nem elsősorban a
katolikus vallásban?*

– Akárcsak nyolcszáz évvel ezelőtt, *ma is nagy szükség van az olyan
igehirdetésre, amely nem marad meg pusztán a felszínen, nemcsak jelszavakat
hangoztat, hanem az igazság imádságos szemlélésén alapul, és van tartalma,
intellektuális mélysége, igényessége.*

*A domonkos rend mottóként ezt a szót tűzte a zászlajára: Veritas, azaz
Igazság*. *Természetesen ez nem csupán az intellektuális dimenziót foglalja
magában, de a hit tartalmát, értelmességét azért meg kell mutatni.*

*– Az Igazság Jézus Krisztusra vonatkozik.*

*– Igen, ez egyértelmű. Ám ez az Igazság szól az ember értelméhez és a
szívéhez is, világosságot ad neki és vonzza is*. *Ezt a kettőt szeretnénk
valahogyan egyben tartani, hogy a teljes emberrel tudjunk szót érteni.*

*– A domonkos rendet sokan mindmáig komornak tartják.*

– *Úgy gondolom, ez egy sztereotípia, amely a rendnek a középkori
inkvizícióban játszott szerepével függ össze. De a valóság teljesen más.
Ajánlom elolvasásra az ír domonkos költő és lelkiségi író, Paul Murray
könyvét, melynek címe: A domonkos lelkiség új bora. A szerző szerint már az
első domonkos nemzedéket is az evangélium öröme jellemezte leginkább.
Remélhetőleg ez azóta sem ment feledésbe.*

*– Hogyan látja a domonkos rend jövőjét?*

– Nem látok a jövőbe. Amiről konkrét tudomásom van, az az, hogy *egyes
országokban a rend több évtizedes krízis után újra virágzásnak indult.
Nemcsak Afrikában vagy Ázsiában, ahol amúgy is terjed a kereszténység és
növekszik az Egyház, hanem például az Egyesült Államokban is. Sőt, az
újrakezdés jeleit látni Európában is, olyan országokban is, mint például
Hollandia, ahol gyakorlatilag már a kihalás szélére jutott a domonkos rend.
**Jézus nem beszélt arról, hogy a kereszténység hol és hogyan, milyen
formában fog megmaradni, csak az Egyház egészének adott ígéretet. Európában
én gyakran az Egyház egyfajta fáradtságát érzékelem. **Nem látom* *az
igényt a hitünk mélyebb megértésére vagy arra, hogy felismerjük a
hagyományaink, az identitásunk fontosságát.*

*Elkötelezettebbeknek, kreatívabbaknak kellene lennünk, olyan
embereknek, akikről **leolvasható, miért is éltető a Krisztusban való hit.*

Néha úgy érzem,* túl sok figyelmet fordítunk magunkra, arra, hogy milyennek
kellene lennie* *az Egyháznak, ahelyett, hogy Istennel, Krisztussal
foglalkoznánk. Mintha magával a lényeggel nem tudnánk mit kezdeni.*

*Fotó: Lambert Attila*

*Bodnár Dániel/Magyar Kurír*

*Az interjú*

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_4934409090451406713_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210223/e0ba3b6a/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról