[Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE, az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
Gy Greschik
gy.greschik at teguec.com
2021. Dec. 7., K, 10:24:12 CET
Kedves Egon!
Nem kellene a "több, mint kilencven” középkorban köteleező egyházi ünnephez még hozzátenni az ilyen-olyan feljebbvalóságok (tartótiszt/földesúr/király/stb.) által elrendelt ünnepléseket és a népi ünnepnapokat is? Az előbbire példák? előkelőség menyegzője vagy halála, koronázás, kinevezések, hálaadások, megemlékezés győzelemre, stb. Az utóbbira a mi házunk táján: locsolkodás, betlehemezés, busójárás. (Ki tudja, még mi minden volt ami már kihalt a középkor óta?)
Egyszer régen hallottam, hogy nem-egyházi ünnepnap is volt bőven a középkorban.
Mellesleg: nem minden pihenás a mulatozásról szólt akkor sem. A mulatozás (a „tánc”) ellen gondolom, sokat felemelték a szavukat -- nekem most hirdelen viannei Szt. János egyik prédikációja (XIX. sz. első fele) jut eszembe. A fő fatimai látnok, az akkor még kislány Lucia később papírra vetett visszaemlékezéseiben is említtetik egy helyi pap aki betiltotta a táncot (1910-es évek), kivéve a gyerekek közti táncolást (gondolom, az utóbbi afféle körtánc-jellegű mondókás dolgokat jelenthetett).
Érdekes, ahogy Lucia erről hogyan ír: az illető „jó pap”-ra meleg szavakkal emlékezik, de említi egyesek morgolódását is: hogyanis van az, hogy eddig ez a dolog nem volt bűn, most meg hirtelen az lett? Lucia szempontjából ez azért érdekes, mert nagyon szeretett táncolni. Kislányként folyton táncra perdült, amikor zenét hallott. Élete egyébként is vidám volt, ennek a vidámságnak a Mária jelenések vetettek véget. Mint más látnokok esetében, a Szűzanya megjelenése az ő életébe is a környezete részéről megaláztatásokat, kivetettséget, szenvedést, magányt hozott.
Gyuszi
On Mon, 6 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:
> Date: Mon, 6 Dec 2021 19:42:08 +0100
> From: Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu>
> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE,
> az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>
>
>
> Az európai történelem egészére egyszerűen nem igaz hogy ma többet pihenünk
> mint bármikor máskor .
>
> A középkorban sokkal több ünnepnap volt kötelező munka szünetként és sokkal
> többet mulattak az emberek mint manapság hol van nekünk évi több mint
> kilencven kötelező munkaszüneti ünnep ?Igaz egyházi ünnepen általában volt
> délelőtt kötelező mise volt de délután buli volt .
>
> Tényleg jópofa dolog az hogy azt hisszük régente nem mulattak és nem voltak
> pl. hedonisták azok akik megtehették .Pl. Bakócz Tamás idejében a pápa
> választás majdnem csak a pénzről szólt ,olvassa el valaki milyen elképesztő
> pompával és pazarlással mutatta be a vagyonát Rómában Bakócz Tamás mikor be
> vonult Rómába.
>
> https://hetedhethatar.hu/hethatar/?p=8212
>
> Igaz középkor végére mikor megnőtt Európa népessége sok ember számára már
> nem volt megfelelő megélhetés .
>
> Az ipari forradalom után a vad rabló kapitalizmus ezeket eltörölte a régi
> ünnepnapokat még a vasárnapokat azon proletárok számára akik beköltöztek a
> városba mert vidéken már nem jutott munka és megélhetés nekik .Való igaz
> hogy a vasárnapot a munkás mozgalomnak úgy kellett vissza kunyerálni
> .Magyarországon a vasárnapi munkát csak 1891-ben tiltotta meg a kormány az
> ipari munkásság és alkalmazottak számára .A parasztok számára munka idényben
> még nem volt kötelező a vasárnapi szünet de ők ugye mikor nem volt szántás
> -vetés -betakarítás pihenhettek ha megéltek persze .
>
> Régente a kis emberek nem tudtak az emberek utazni mert lehetett még két
> háború között sem(ami gyakran volt a középkorban ) és nem is volt erre
> pénzük ,de mulatni piacozni kocsmázni azt tudtak néha igen vadul .Sokkal
> inkább voltak még működő közösségek nem volt olyan elidegenedés mint ma
> ez igaz de durva mulatozás bicskázás az volt .
>
> Így tehát az a megállapítás : """Az emberek annyit soha nem pihentek mint ma
> """ a középkorra egyszerűen nem igaz .
>
> És hozzá kell tennem nem igaz arra korra sem amikor az emberek még nem
> telepedtek le nem szántottak-vettek és nem tartottak állatokat sem csak
> halásztak vadásztak és gyűjtögettek .Napi 4-3 óra gyűjtögetéssel megéltek az
> emberek egy sikeres vadászat után több pihenő nap is összejött .Lehet a
> legrosszabb döntést akkor hozták meg őseink mikor letelepedtek vége lett a
> vidámságnak ,igaz a régi életmóddal soha sem lett volna gáz turbinás
> repülőnk ,megérte ?
>
> Üdv. Egon
>
> 2021.12.06. 17:52 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
> helyesbítés: nem a valóság előli menekülésre van szükségük
>
> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
> Mentes a vírusoktól. www.avg.com
>
> On Mon, Dec 6, 2021 at 5:50 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
> wrote:
> Mi a különbség az igazi és a hamis pihenés között: a pápa
> válasza
>
> https://katolikus.ma/mi-a-kulonbseg-az-igazi-es-a-hamis-pihenes-kozott-a-pa
> pa-valasza/
>
> A tényleges pihenésben az a trükk, hogy tudjuk, miért tesszük.
> Mit jelent ez?
>
> A pihenés legyen könnyű, nem igaz? De Ferenc pápa szerint nem
> az, mert tudnunk kell, hogyan tegyünk különbséget az igazi és a
> hamis pihenés között. A pápa 2018-ban hívta fel a figyelmet erre
> a szükségszerű megkülönböztetésre, amikor a Tízparancsolatról
> tartott katekézis-sorozatot. Tanítása ma újra időszerű.
>
> “A mai társadalom szomjúhozik a szórakozásra és az
> ünnepekre”
>
> – mondta a pápa, aki rámutatott, hogy felfogásunk szerint a
> pénzkeresés arra való, hogy ki tudjunk szakadni a munkából és
> szórakozni tudjunk.
>
> “Az életről ma uralkodó felfogás súlypontja nem a
> tevékenységen és az elkötelezettségen van, hanem a
> menekülésen” - – mondta.
>
> Ferenc pápa arra figyelmeztetett, hogy ezzel a mentalitással egy
> olyan kielégületlen élet felé csúszunk, amelyben“a szórakozás
> csak elkábít; nem pihentet, hanem elidegenít, és ténylegesen a
> valóságtól való menekülést jelenti”.
>
> Az emberek még soha nem pihentek annyit, mint ma, de még soha
> nem tapasztaltak annyi ürességet, mint ma! Vannak lehetőségek a
> szórakozásra, a kimozdulásra, a világjárásra, az utazásokra; de
> ez a sok minden nem adja meg a szív teljességét. Igazából nem
> nyújtanak pihenést.
>
> Mi ad pihenést?
>
> A harmadik parancsolat szavai segítenek nekünk, mert
> megmutatják, hogy mi is a pihenés valójában. Ez a parancsolat
> indítékot ad. Az Úr nevében való pihenésnek pontos oka van.
>
> „Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1, 31)
> Így kezdődik a nyugalom napja, amely Isten öröme mindazért, amit
> teremtett. A szemlélődés és az áldás napja.
>
> Mi tehát a pihenés e szerint a parancsolat szerint? A
> szemlélődés pillanata, a dicsőítés pillanata, nem pedig a
> menekülésé. Ez az az idő, amikor rátekintünk a valóságra, és azt
> mondjuk: Milyen szép is az élet!
>
> Isten kinyilatkoztatja, hogy a pihenéshez az embereknek
> valójában nem a valóság előli menekülésre van szükségük. Sokkal
> inkább olyan pihenésre van szükségük, amely a valóság áldása.
>
> Ezért áll a heti pihenőnap középpontjában az Eucharisztia, a
> “hálaadás”.
>
> Ez az a nap, amikor azt kell mondanunk Istennek: Köszönjük,
> Uram, az életet, az irgalmadat, minden ajándékodat. A vasárnap
> nem arra való, hogy a többi napot elfelejtsük, hanem az
> emlékezés, az áldás és az élettel való megbékélés napja. A
> vasárnap az a nap, amikor megbékélünk az élettel, és kimondjuk:
> az élet értékes; nem könnyű és néha fájdalmas, de értékes.
>
> Fordította: Solymosi Judit
> Forrás: Aleteia
>
>
> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
> Mentes a vírusoktól. www.avg.com
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról