[Grem] 'A TAPINTAT RÉMURALMA' filozófia zoom 2. folytatása (az előző tárgymegj. átalakult ezért indul újra)

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Aug. 12., Cs, 19:51:36 CEST


 *Az igazságnak ereje van*
*A közéleti diskurzusban ma sokszor esik szó a homoszexualitásról, a
biológiai nem megváltoztathatóságáról. Gyakran úgy tűnik, a vitában nem
egyenrangúak a felek. Míg az LMBT+-lobbi – legalábbis a nyugati világban –
képes érvényesíteni az érdekeit, addig a hagyományos felfogást képviselők
véleményét meg sem akarják hallgatni. Ezt a kényes témát Koronkai Zoltán
jezsuita szerzetessel jártuk körül.*
2021. augusztus 12. 10:23
https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html
<https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/120217-Az_igazsagnak_ereje_van.html#>

*– A Katolikus Egyház Katekizmusa (KEK) említi a homoszexualitást. Milyen
megfontolások rejlenek az Egyház tanításában?*

– *Az Egyház nem ítéli el azokat az embereket, akiknek ilyen hajlamaik
vannak. A homoszexuális beállítottság önmagában nem morális kategória. Ez
egy állapot, amely létezik, és amelynek eredete nagyrészt még föltáratlan.
Semmiképpen nem szabad ezért elítélni vagy bántani valakit.*

A katekizmus szerint a keresztény embernek „tisztelettel, együttérzéssel és
gyöngédséggel” kell a homoszexuális hajlammal élő ember felé fordulnia. Ami
viszont a cselekedeteket illeti, itt van egy egyértelmű morális értékelés.
Ahogyan a Katolikus Egyház Katekizmusa a 2357-es pontban megfogalmazza, „a
homoszexuális cselekedetek belső természetük szerint rendetlenek”. A KEK
azt is leszögezi, hogy „nincs olyan eset, amikor jóváhagyhatók lennének”.
Az Egyház soha nem fogadta el értékként az azonos nemű emberek közötti
szexuális kapcsolatot. Ebben van egy nagyon egyértelmű folytonosság.
Hozzátenném, hogy erkölcsi szempontból az összes nagy világvallás
hagyományos tanítása a Katolikus Egyházhoz hasonlóképpen ítéli meg a
homoszexuális kapcsolatokat.

*A hajlam tekintetében is van azért minősítés a katekizmusban. Az
„objektíve rendetlen” (KEK 2358) megfogalmazást bizony rosszul eshet
hallania egy homoszexuális embernek, de itt egy filozófiai-teológiai
érvelésről és nem erkölcsi minősítésről, legkevésbé pedig emberek
elmarasztalásáról van szó.*

*Az Egyház azt hangsúlyozza, hogy létezik egyfajta rend a teremtésben, az
Alkotónak volt egy szándéka, amit a Teremtés könyve is leír: az Úristen
„férfinak és nőnek teremtette” az embert. Férfi és nő vonzódik egymáshoz,
kiegészítik egymást, és a szerelmük életre szóló elköteleződéshez vezet,
amely életet fakaszt, termékeny. A keresztény világkép ebből az ideából
indul ki, *j*óllehet a valóság azért ennél összetettebb*. *Az „objektíve
rendetlen”* *kifejezés ezt az eltérést fogalmazza meg*.* Az Egyház tehát
különbséget tesz a hajlamok között is, nem tekinti őket egyformának,
egyenértékűnek, ami komoly kihívás napjaink egyenlőségre törekvő
kultúrájában.*

*– Ön szerint milyen szerepet játszanak a fiatalkori behatások abban, hogy
valaki homoszexuális lesz?*

– Ez valóban kulcskérdés. Éppen ezért nagy a tétje a most folytatott
diskurzusnak. Mert nem pusztán arról van szó, hogy felnőtt emberek miképpen
élik a szexuális életüket. Ez érinti a felnövekvő nemzedékek formálódását
is, hiszen gyerekekről és serdülőkről beszélünk, akiknek a nemi identitása
éppen alakulóban van.

*A kamaszkor általában különösen érzékeny életszakasz, sok változás,
hullámzás, próbálgatás jellemzi olykor szélsőséges megnyilvánulásokkal, és
ez a szexualitás terén is így van. **A statisztikák azt mutatják, hogy a
fiúknál a serdülőkori átmeneti homoszexuális vonzalom meglehetősen gyakori
jelenség, ugyanakkor ezeknek a fiataloknak a nagy többsége huszonéves
korára a heteroszexuális vonzalomnál állapodik meg. **Napjainkban viszont
sokan azt ajánlják a kamaszoknak, hogy vállalják fel, amit éppen éreznek;
ha homoszexuális vonzalmat észlelnek magukban, akkor fogadják el, éljék ki.*
Itt nagy a felnőtt társadalom felelőssége, hogy teret enged-e a
rendeződésnek, vagy felerősít egy olyan állapotot, ami a legtöbb esetben
átmeneti. *Ha valaki ilyenkor még biztatást is kap arra, hogy élje ki az
ilyen irányú hajlamát, és bevezetik a homoszexuális életmódba, akkor sokkal
valószínűbb, hogy az rögzül. * Hasonló problematika* a nemváltás kérdése,
ami még komolyabb és visszafordíthatatlan következményekkel jár a
hormonális kezelések és a sebészeti beavatkozások miat*t. Bizonyos
országokban látványosan csökken a magukat heteroszexuálisnak tekintő
fiatalok száma, és nő az LMBT+ valamelyik irányzatával azonosulók aránya.
Nem nehéz felfedezni az összefüggést az ilyen jellegű kultúra és e
változások között.

A szexuális vonzalom problematikája vagy a nemi identitás kérdései,
válságai mögött gyakran egészen más kérdések is rejlenek, ezért nem
elegendő felszínesen csupán a szexuális szabadságjogok és cselekvés
szintjén tekinteni ezekre.

*Keresztényként arra is különösen érzékenynek kell lennünk, hogy még a
számunkra teljesen elfogadhatatlan magatartást gyakorlókkal se legyünk
ellenségesek, gyűlölködők vagy megvetőek. Minden ember szeretetre és
elfogadásra vágyik, és ez az a közeg, ami gyógyít és éltet.
Lelkipásztorként látom, mennyi küzdelem, szenvedés, vajúdás lehet ezeknek
az embereknek az életében*. *A szeretet és az elfogadás **iránti vágy *r*ejlik
sok olyan törekvés mögött is, amivel esetleg nem tudunk egyetérteni.*

*– Hogyan közelítsünk a helyreállító terápiához? Ez a kérdés azért is
érdekes, mert a helyreállítás kifejezés – amit már a KEK is említ –
feltételezi, hogy a homoszexualitás olyasmi, ami nem normális, amit
lehetőség szerint vissza kellene fordítani.*

– Vannak olyan emberek, akik el tudják fogadni a homoszexuális
orientációjukat, ám sokaknak ez gondot okoz, és „énidegen” módon élik meg.
Ők változást szeretnének. Ebben segíthet a reintegratív terápia. *Napjainkban
azokat a szakembereket, akik ezzel foglalkoznak, a nyugati világban gyakran
nemcsak elszigetelik és kirekesztik a tudományos közegből, de helyenként
kifejezetten büntetik is a tevékenységüket. *A múltban valóban léteztek
olyan terápiás eljárások, melyeket ma már jogosan megengedhetetlennek
tartunk. A melegeket kényszerrel átnevelni próbáló eljárások emléke még
mindig kísért, és meg kell értenünk, ha már az ilyen kérdésfeltevés is
ellenérzéseket vált ki. De azért még nem volna szabad dogmatikus alapon
elutasítani az olyan embereknek való segítségnyújtást, akik maguk akarják,
hogy a szexuális orientációjuk változzon. Ma, amikor a „tudomány” nemváltó
beavatkozásokat végez, lehetetlen volna bármi változást elérni a szexuális
orientáció terén? Márpedig létezik ilyen változás, számos ember
tanúsíthatja, hogy megtörtént az életében. Ezek a reintegratív terápiák a
kapcsolati, kötődési mintákra és traumákra összpontosítanak. Lehetséges,
hogy a homoerotikus vonzalom mögött egy korábbi lelki megrázkódtatás áll,
amelynek a feldolgozása megváltoztatja a nemi vonzalom irányát is.

*A szakemberek körében is vitatott, hogy mi okozza a saját biológiai nemtől
való elidegenedést.* Ha manapság valakiben felmerül, hogy esetleg más
neműnek kellene lennie, akkor egyes *nyugati országokban az orvosok,
pszichológusok nagyon hamar hormonális vagy sebészi beavatkozást
javasolnak.** A katolikus emberkép szerint viszont inkább a biológiai nemet
kellene alapértelmezésnek tekinteni, és ennek elfogadásában támogatni az
illetőt*. *Sok esetben előfordul – elsősorban fiatalkorban –, hogy a
biológiai nemhez kötődő identitás csak meginog.* *Ha ilyenkor rögtön
hormonkezelésre vagy operációra kerül sor, az életre szóló károkat okozhat
az emberben, és lehetetlenné válik, hogy saját gyermeke születhessen. A
mélyen fekvő problémákat ez nem oldja meg*. Véleményem szerint ez is egyike
az okoknak, amelyek miatt *a műtéten átesett transz emberek körében nagyon
magas az öngyilkosságok száma.*

*– Sokszor beszélnek LMBT+-közösségről, holott, ha jobban utánanézünk, a
különféle szexuális irányultságok képviselői egymással is vitában állnak.
Sokkal inkább az látszik, hogy egy pszeudoidentitásról van szó, melyet a
hagyományos értékeket – család, nemzet, vallás – felmutató identitások
ellen mozgósítani lehet. Milyen veszélyek rejlenek ebben?*

– Úgy látom, hogy *minden belső vita ellenére azért erős összetartás
figyelhető meg az LMBT-körökön belül. Úgy tűnik számomra, hogy szinte
vallásos meggyőződéssel képviselik az álláspontjukat, amelynek megvannak a
maga dogmái.* Ezeket nem szabad kétségbe vonni, illetve aki ezt teszi, azt
a homofób jelzővel illetik. Persze *számos olyan megfogalmazásuk van, amit
mi, katolikusok is központi értéknek tartunk, ilyen az elfogadás, a
szeretet, a tisztelet, a szabadság, és közös bennünk az is, hogy
elutasítjuk az erőszakot, a megbélyegzést*.* Ugyanakkor mi tévedésnek
tartjuk a család és a házasság fogalmának mesterséges kiterjesztését,
legfőképpen pedig az emberről alkotott képünk nagyon más: elutasítjuk, hogy
az ember úgy formálhassa önmagát, ahogy neki tetszik*

*– Milyen összefüggés van az LMBT-propaganda és a genderelmélet között? Az
utóbbit Ferenc pápa ideológiai gyarmatosításnak nevezte.*

– Az összefüggés nyilvánvaló, erre többen is felhívták már a figyelmet,
például Gabriele Kuby a *Globális szexuális forradalom* című könyvében.
Ennek lényege, hogy *nem spontán folyamatokról van szó, hanem egy jól
szervezett, a társadalom átalakítását a zászlajára tűző ideológia
térnyeréséről*. Ennek csak egy része a homoszexuális gyakorlat
elterjesztése. *E sajátos mozgalom szélsőségesebb képviselői szerint a
vallás, a nemzet és a család struktúráinak felbomlasztása kifejezett cél,
ez utóbbira is úgy tekintenek, mint az elnyomás egyik színterére.* A pápa
meglátása pontos, hiszen* Nyugat-Európában az abortusz, az eutanázia éppúgy
„alapjog” lett, mint a homoszexuális házasság, és a fejlett világ gyakran
immár ezen „jogok” elfogadásához köti a szegényebb országoknak nyújtandó
segítséget. *Ezért használja Ferenc pápa ezt a kemény kifejezést, hiszena
fe jlett világ amellett, hogy meglehetősen rafinált eszközökkel továbbra is
kizsákmányolja a globális dél országait, az ideológiáját is exportálja,
amely a demokratikus értékek mellett egyre jobban áthatott az életellenes
eszmeiségtől is.

*– Az is megfigyelhető, hogy napjainkban az LMBT-vel kapcsolatos
problémakörhöz nem tudományos, szakmai alapon, hanem ideológiák mentén
közelítenek. Van esély így egyáltalán valamiféle konszenzusra?*

*– Sajnos Nyugat-Európa és Észak-Amerika eljutott addig a pontig, hogy
pusztán ideológiai és filozófiai elvek alapján megbélyegeznek olyan
tudományos elméleteket és eljárásokat, amelyek nem egyeznek meg a
mainstream felfogással. *Ez azért is megdöbbentő, mert a Nyugat ethoszának
fontos része a szólásszabadság és a tudományos kutatás szabadsága. *Ez nem
más, mint egyfajta kultúrharc. Az LMBT-lobbi és az őket támogató körök a
társadalmi változások hosszabb távú következményeiről nem beszélnek.
Sokszor csak az egyén emberi jogairól esik szó, holott **itt sokkal több
forog kockán*. Valóban azt szeretnénk, hogy az emberről és a társadalomról
alkotott alapvető elképzeléseink ilyen nagy mértékben megváltozzanak?
Véleményem szerint *a magyarországi törvényhozás jogosan igyekszik behúzni
a féket*, *még ha nyilvánvalóan erős hatalomtechnikai játszmák húzódnak is
a háttérben.*

Ezzel az irányzattal azért nehéz konszenzusra jutni, mert – mint a
marxizmus ateizmusa esetében is látható volt – az álláspontok gyökeresen
eltérnek egymástól, más világ- és emberkép van mögöttük.

*Az emberek közötti párbeszéd viszont nem csak lehetséges, de kívánatos is.
Fontos, hogy az ideológiai ellentétek dacára ne ellenséget lássunk
egymásban*. Szerintem *az igazságnak ereje van, nekünk pedig ki kell
állnunk az igazság mellett, még akkor is,* *ha úgy tűnik, hogy az
elkövetkező évek inkább arról szólnak majd, hogy minden lehetséges
eszközzel elnyomják** a józan hangokat. Bízom abban, hogy előbb-utóbb
elérkezik a normalitás reneszánsza is,* mert *tévedésekre* *tartósan nem
lehet *t*ársadalmat építeni.*

*Baranyai Béla*

*Fotók: Fábián Attila*




Magyar Kurir
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210812/3d8994a1/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról