[Grem] Bese Gergő atya: Húsvét, a járvány, egyházüldözés, elvallástalanodás, paphiány, politika, stb.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Ápr. 6., K, 13:30:25 CEST


„Most van igazán szükségünk a hitre” – Bese Gergő atya a Mandinernek
<https://mandiner.hu/cikk/20210331_most_van_igazan_szuksegunk_a_hitre_bese_gergo_atya_a_mandinernek>
III. évfolyam 13. szám <https://mandiner.hu/hetilap/iii_evfolyam_13_szam> |
Közélet
https://mandiner.hu/cikk/20210331_most_van_igazan_szuksegunk_a_hitre_bese_gergo_atya_a_mandinernek
2021. április 1.
„A Jóisten arra hív bennünket, hogy ezt az óriási tragédiát a hit erején
keresztül tudjuk szemlélni, s tudjunk felgyógyulni belőle.” *Bese Gergő
atyát kérdeztük a húsvét valódi üzenetéről, a járvány hatásáról, a 2022-es
választás tétjéről és korunk értékvesztéséről. Utóbbi kapcsán úgy
fogalmazott: a deviancia a liberalizmusban a normalitás szintjére kerül.*

*Kacsoh Dániel interjúja a Mandiner hetilapban*

*A húsvét a keresztény hit szerint a szenvedésről, a halálról és a
feltámadásról szól. *Mit üzen ez az ünnep ma egy olyan családnak, amelyben
gyermekek veszítették el a szülőjüket* a koronavírus *miatt?

Nehéz kérdés. Talán a legnehezebb. Szinte már mindennap kénytelen vagyok
szembesülni ezzel. Jánoshalmán, illetve a hozzá tartozó településeken
hárman szolgálunk katolikus papként, * oda jutottunk, hogy hetente akár tíz
temetést is tartunk,  s már nemcsak idősek, hanem negyvenesek, ötvenesek is
belehalnak a koronavírusba. *Olyan élethelyzetek vannak, hogy magam is alig
hiszem el, * az egyházközség egyre több tagjának a lelki üdvéért kell
imádkozni. Iszonyatosan megterheli a lelket ez az időszak, a papkollégák
közül is mind többen esnek ki a sorból, épp egy nálam fiatalabb káplán
került kórházba*. *Most van igazán szükségünk a hitre. Nagyjából egy éve a
nagypéntekben vagyunk, a keresztút állomásait éljük át.*

*Csakhogy a Szentírás szerint Krisztus saját döntése nyomán vette a vállára
a keresztet, mi viszont nem így vagyunk  a pandémiával.*

Aki követni akar engem, vegye fel keresztjét – buzdított mégis a Megváltó,
s megmutatta azt is, hogy valóban létezik szabadulás a szenvedésből.

Mondhatjuk, hogy ez *a járvány *Isten büntetése?

Korántsem, viszont *nagyon komoly próbatétel.* Nincs olyan ember ma a
világon, akinek valamilyen módon ne befolyásolná az életét. *Valaki a
munkáját veszítette el, más a szeretteit, a családját, és van, akinek az
egészsége ment tönkre.** Hallottam olyanról, amikor egy napon halt meg egy
édesanya a gyermekével. Minden családban megjelenik a covidgyász. * Kérdés,
hogyan kerülünk ki ebből. *A Jóisten arra hív bennünket, hogy ezt az óriási
tragédiát a hit erején keresztül tudjuk szemlélni, s tudjunk felgyógyulni
belőle. *Tudom, nehéz, de ne azt kérdezzük, miért, hanem azt: hogyan? *Hogyan
élünk tovább, hogyan állunk fel?** A keresztúton Jézusnak is borzasztó
kínokat kellett kiállnia, *mindannyiunkért, ám amikor megbotlott, mindig
fel tudott állni, s továbbment. *Tekintsünk fel a keresztre! Aki így tesz,
reménye van az üdvösségre, és ebből erőt is tudunk meríteni. Az út végén
ugyanis mindig ott van a feltámadás. *Nem tudhatjuk biztosan, mi Isten
szándéka. Ha valaki a kereszt alatt megkérdezte volna Szűz Máriát, akinek
éppen akkor ölték meg a fiát, hogy látja-e ennek az értelmét, Isten
szeretetét, aligha tudott volna válaszolni. De húsvétvasárnap, mikor már
üres volt a sír, bizonyosan boldog volt, s dicsérte az Urat. *Mi is fogunk
találkozni az elhunyt szeretteinkkel, a földi létünk csupán zarándokút,
valakinek előbb, másnak később ér véget. *
*Az igazán fontos kérdés* ennek tükrében az, hogyan éljük a
mindennapjainkat, hogyan bánunk embertársainkkal, *mire leszünk méltók
halálunk után*. J*ézus ugyanis azt mondja: én vagyok az út, az igazság és
az élet.*

*Évekkel ezelőtt úgy fogalmazott, hogy a nemzetnek is a keresztre kellene
tekintenie. *Ez most megtörténik közösségi szinten?

A minap egy kiskunmajsai káplán tartott lelkigyakorlatot Jánoshalmán.
Felidézte, hogy Ferenc pápa tavaly márciusban, az első hullám idején az
üres Szent Péter téren mondta el nagy ívű beszédét, benne a tételmondattal:
azt gondoltuk, egészségesek tudunk maradni ebben a beteg világban. Kérte
azt is, hogy a Jóisten áldása kísérjen bennünket a csapásból kivezető úton.
Ha akkor ezt a világ komolyan veszi, az emberek tényleges böjtbe és
imádságba, életrendezésbe kezdenek, szerintem már kint lennénk a bajból. *Tény:
aki imádkozik, nagyobb eséllyel gyógyul meg. *Ez nem babona, nem azért
mondom, mert pap vagyok.* Fejben kell erősnek lenni. Krisztus is az volt,
végig tudta, mi az útja, ám mivel ember is volt, félt és sírt emiatt. De
kitartott, megnyitotta az utat valamennyiünk számára az örök boldogságra,
ezt ünnepeljük húsvétkor.* Ahogy a Miatyánkban mondjuk: *„Legyen meg a Te
akaratod!” Ez nagyon komoly vállalás*, sokszor talán bele se gondolunk,
amikor kimondjuk. Nem diktálhatunk az Istennek, ám az őt szeretőknek minden
a javára válik.

*Világszinten lát valami pozitívumot, amit az emberiség kihozott ebből a
helyzetből?*

*Amikor a covid miatt megállt a világ, Indiában láthatóvá vált a Tádzs
Mahal a szmogfelhő alól, Újdelhiben kirajzolódtak a Himalája gyönyörű
csipkézett hegyláncai. *A járvány leülepítette a szemünk előtt lévő szürke
vagy épp lila ködöt,* tisztán láttuk a világot.  *
*Észrevettük, vannak szeretteink, akikért aggódni tudunk, ahogy azt is,
mennyire sebezhetők és kiszolgáltatottak vagyunk,  és mennyi felesleges
dolog van az életünkben. Rájöttünk arra, hogy amit a nagy szabadság meg a
demokrácia világának tartunk, hazugság.*
[image: Fotó: Földházi Árpád]
Fotó: Földházi Árpád

*Miért?*

*Amit a mai liberalizmus el akar veled hitetni, hogy a legnagyobb érték az
önmegvalósítás, a** minden** emberi és isteni törvényt **meghaladó
szabadosság, az valójában csak illúzió: egy láthatatlan vírus szempillantás
alatt megszünteti.*
*Korunk liberalizmusa alatt azt a felfogást értem, hogy az ember korlátok
nélkül bármit megtehet, sőt azt másokra is ráerőltetheti*. Nincs gondom
azzal, ha valaki kutyának képzeli magát, járjon nyugodtan négy lábon,
vizelje oldalba a fát, de ne akarja, hogy fütyüljek neki, és a hasát
simogassam, vagy hogy én is négy lábon közlekedjek. Valami hasonlót próbál
elérni az lmbtqi-, illetve meleglobbi. *Elképesztő, hogy már két amerikai
nagyvárosban is engedélyezték a bigámiát, egyre több elrettentő példáról
hallani. A deviancia a liberalizmusban a normalitás szintjére kerül. Bármit
mondjanak is, ez már nem demokrácia*.* Ha az volna, eldönthetném, hogyan
akarok élni*,* de most ott tartunk, **hogy ha az új, a nemi szerepeket
totálisan összezavaró, a természet rendjével szembemenő felfogással nem
értek egyet, megbélyegeznek*. Ezt hogy lehet szabadságnak nevezni? Miért
nem mondhatom el bizonyos kérdésekben a véleményemet úgy, hogy nem *tiltanak
le emiatt a közösségi média felületeiről*?

*A meleg- és transzjogokért küzdők azt mondják, az elnyomatásuk ellen
lépnek fel. *Ön szerint ez már fordítva van?

Szerintem igen. Vegyük Magyarországot. *A második világháborút, illetve az
államosításokat követően folyamatosan koptatták** az egyházat, a hi*tr*ől
azt mondták, a nép ópiuma*, a parasztság és a munkásság leveti magáról *a
klérus elnyomásá*t.* Negyvenévnyi üldöztetés következett. Aztán jött egy
nem túl jól sikerült rendszerváltozás, amelynek révén az egykori állampárt
erői vissza tudtak kapaszkodni a hatalomba. **Mi pedig csak útban voltunk a
nyugatról beszívott „megújulásnak”.*
*Nem fogadjuk el ugyanis az eutanáziát, az abortuszt, a melegházasságot.*

*A legújabb eszköz az egyház besározására mostanában a pedofília vádja.*
Szerintem ezen a téren is megtörtént egyébként a szembenézés, de mutassanak
nekem olyan iskolarendszert, állami vagy egyéb céget, amelyet hasonló
össztűz alá vettek volna a világ nyilvánosságának urai. *Pedig a gyermekek
elleni abúzus sajnos mindenütt jelen lehet, az egyház pedig határozottan
fellép e jelenség ellen, mégis mintha kettős mércével mérnének bennünket.*

*Úgy véli, hogy a kommunisták és napjaink liberálisai hasonló módon
egyházellenesek?*

Úgy gondolom, *a kommunisták unokái ütnek most* *minket.* *A régi elit
által teremtett anyagi és ideológiai miliőben szocializálódtak a gyerekek
is, a mások verejtékéből, szenvedéséből, halálából szerzett vagyonból
jutott végül nekik is.*

*A gyermekek nyilván nem tehetnek a felmenők bűneiről.*

Persze hogy nem, ám akkor is *ebben a gondolkodásmódban szocializálódtak.
Hozták magukkal őseik egyház-, nemzet- és családellenes felfogását.*
Kétségtelen, vannak nagy pálfordulások.

*A kormány kritikusai szerint viszont a történelmi egyházakat nemhogy nem
üldözik 2010 óta, de egyenesen kivételezett helyzetbe kerültek. Ön is így
látja?*

Először is:* a világ különböző részein fizikailag is üldözik* *a
keresztényeket*,* Európában ez inkább lelki, szellemi síkon zajlik*,* az
értékeink**et veszik célba*. Ettől még létező jelenségről beszélünk,
például egy püspök internetes letiltását is a kereszténység elleni
megnyilvánulásnak tartom. *Amikor az evangélium örömhírét, az egyház
tanítását szinte már nem lehet következmények nélkül felvállalni, az igenis
egyházüldözés*.* Ami hazánkat illeti, a társadalom több mint fele valamely
keresztény felekezethez tartozónak vallja magát, az egyházak pedig a
hitélet biztosítása mellett számos közfeladatot látnak el, szociális,
oktatási és egészségügyi intézményeket működtetnek, hajléktalanszállókat,
melegedőket, idősotthonokat. A Vatikánnal kötött államközi szerződés nyomán
ezért jár nekünk ugyanaz a normatíva, **mint az állami intézményeknek, ám
egy buznyákot nem kérnénk, ha a rendszerváltozáskor visszakaptuk volna a
háború után elvett javainkat, javadalomszerző létesítményeinket*. *Ez*
*legfeljebb
részlegesen történt meg, ráadásul számos ingatlan rendkívüli módon
lepusztult, a pénzbeli kárpótlást pedig jórészt elvitte az infláció.*

*Ha jól tudom, örökjáradékot is kapnak az egyházak a vissza nem kapott
ingatlanok fejében.*

Ezt igazságosnak tartom, mert a kommunisták tényleg elvettek mindent, és
tény: sok mindent nem kaptunk vissza. Még valami: amikor templomot,
temetőt, kálváriát újítunk fel állami támogatásból, egyrészt a nemzet közös
épített örökségét, idegenforgalmi vonzerőt is jelentő művészeti értékeinket
ápoljuk, másrészt nem magunknak végezzük ezt a munkát. Fogalmazzunk úgy,
hogy egyik püspökünk sem viszi magával a székesegyházát a sírba.

*Ha már templomok: a járvány miatt most jórészt üresek, ám előzőleg is az
volt a tapasztalat, hogy egyre kevesebben járnak misére. Mekkora probléma
az elvallástalanodás Magyarországon?*

S*ajnos ez létező jelenség, *szembe kell nézni vele. A doktori
disszertációmat a katolikus egyház 1990 utáni budapesti életéből írom,
látom a statisztikákat, de újabban a 2010-ben bevezetett kötelező hit- és
erkölcstanra járatott tanulók számait is. Mindebből arra lehet
következtetni, hogy *bár még nem vagyunk **a gödör alján, arrafelé
tendálunk. *Ö*römteli azonban, hogy a kereszténységüket tudatosan megélő
családok egyre erősebbek, egyre több gyermeket vállalnak. A megmaradók
tehát erős bázist jelenthetnek majd az újraépítkezéshez. Úgy szoktam
fogalmazni, lesznek oázis közösségek az országban.* Jézus azt nem mondta,
hogy a katolikus egyház mindig állni fog a Kárpát-medencében, azt ígérte,
megmarad, de azt nem jelezte, hogy hol. Úgy látom, *az az intézményi és
plébániahálózat, amelyet* *most még fenntartunk*, *két-három évtizeden
belül egész egyszerűen összeomlik.*

*Nem túl pesszimista?*

*Amikor a papság átlagéletkora hatvan év vagy annál is magasabb, akkor a
biológia szabályai szerint kénytelenek vagyunk ilyen következtetéseket
levonni. A covid miatt is elég sokan haltak meg közülünk, és nincs
utánpótlás.*
*Van olyan egyházmegye, ahol most nincs elsőéves kispap, másutt két-három
esztendő is eltelik papszentelés nélkül.*

*Mit lehet tenni? Gondolja, ha nem lenne cölibátus, vonzóbb lenne ez a
hivatás?*

Aligha. *A meg nem született **gyermeket **nem lehet **megkeresztelni, nem
lesz elsőáldozó és bérmálkozó, s értelemszerűen pap sem lehet belőle. *
Amikor egy gyermek van a családban, nem reális, hogy ebbe az irányba
segítik.* Akkor lesz több papi hivatás, ha a családjaink megerősödnek, s
újra valódi érték lesz a hit. Ahogy említettem, már vannak biztató jelek,**
ám jelen állás szerint a gyermekek kétharmada mozaikcsaládban nő fel*. Azt
is látjuk, hogy *amikor egy fiatal belép a szemináriumba, súlyos sebekkel
érkezik. Ezeket be kell gyógyítani, mielőtt pásztorként el tud kezdeni
tevékenykedni az egyház szolgálatában. *V*elük külön kell foglalkozni. Úgy
hiszem, a képzést is jelentős kihívások elé állítja az új, alfa generáció,
de a papképzés megújítása még várat magára.*

*Ezért számítunk missziós területnek? Ez mit jelent pontosan? Keresztény
még egyáltalán Magyarország?*

Sajnos olyan a helyzet, hogy *nem használnám a kifejezést. Ezt a
miniszterelnöknek is elmondtam, amikor 2018-ban volt lehetőségem találkozni
vele. Úgy fogalmaztam: az a baj, hogy amiről beszél, a keresztény
Magyarország, az nem létezi*k.* Ettől függetlenül keresztény kultúra vagy
értékrend még föllelhető, hiszen ezek még áthatják a társadalom
mindennapjait, különösen az ünnepnapjait, ám a lakosság kilencvenkilenc
százaléka nem tudja, mi történik pünkösdhétfőn.* Ez egyébként az oktatási
rendszerünk hiányosságaira is rámutat, tapasztalataim szerint *a fiatalok
többsége alig tud valamit Trianonról vagy éppen az 1956-os forradalomról.*
Elkeserítő. Nyolcadikban nem engedem át földrajzból azt a diákot, aki az
elszakított területeink nevét, az ott élő közösség alapvető jellemzőit nem
tudja. *Hihetetlen súlyos nihil veszi őket körül, borzasztó nehéz valami
értéket csempészni az életükbe.* De be kell látnom, a közönyt nem tudom
leküzdeni.

*Hogyan védjük a keresztény Európát, ha nem vagyunk keresztények?*

Szigorú voltam a miniszterelnök úrral, ez kétségtelen. *Örömtelinek tartom,
hogy a kormány ragaszkodik a Szent István-i örökséghez, de lenne még
felvetésem*. A járványhelyzet idején nem emelném privilegizált sorba a
terhességmegszakítást az egészségügyi ellátások rendszerében, ne emeljük
egy szintre a rák elleni küzdelemmel az abortuszt. *Jobban ki kellene állni
a megszületendő életek védelmében, különösen ebben az időszakban. Amikor a
koronavírussal szemben életeket védünk,* *a másik oldalon ezrével oltjuk ki*.
Nem ellentmondás? *A magát kereszténynek nevező kormányzatnál ráadásul
házon belül is volna mit kigyomlálni, nemcsak jónak kell lenni, hanem jónak
is kell látszani.*
A baloldalnak egy morális bukás ezrével hozza a szavazatokat, a konzervatív
oldalon tízezrével viszi.

Ez óriási felelősség, hiszen a nemzet jövőjéről van szó.

*Ezek szerint aggódik a kormányért. Politizálhat egy katolikus pap?*

*Én is szavazópolgár vagyok, nem? Beszéljünk őszintén, fogalmazzunk
egyértelműen! **Aki áttekinti az utóbbi harminc, illetve tíz évet,
láthatja, melyik politikai oldal mit tett le az asztalra. Nekem katolikus
papként különösen is olvasnom kell az idők jeleit, és erre csak akkor
vagyok képes, ha felismerem, hogy milyen változásokon ment keresztül az
ország.** Egyházi személyként azt tudom mondani, hogy végre emberszámba
vesznek, részt tudok venni a következő nemzedékek nevelésében*, úgy, hogy
nem szólnak meg érte. *Nem tudom eléggé hangsúlyozni, mekkora lehetőség ez.
Megélem, ahogy változik a közösség, Isten neve már nem szitokszó, a
kollégákkal tudok beszélni az örök életről, az elengedésről, az élet
értelméről. **Az államosítás** előtt az oktatás kétharmada egyházi kézben
volt,* *2010-ben hat százaléknál kullogtunk.** Mostanra ez megduplázódott,
de még így is jócskán elmarad a hívők társadalmi arányától. **Viszont
kezdünk ismét megjelenni a társadalom életében, a történelmi
igazságtalanságok után a dolgok kezdenek helyrerázódni. A 2022-es választás
tétje egyházi szempontból az, hogy mindez megmarad-e.*

*Nyugatról sokan szívtelennek nevezik a magyar kormányt, amiért Európa
védelmére hivatkozva nem befogadó a menekültekkel szemben, kerítést
épített. Erről mit gondol?*

*Képmutatónak tartom az elkényelmesedett, valójában csak a saját jólétével
törődő nyugati liberálisokat, akik napjainkban meghatározzák a
közvélekedést. **Különösen az egykori gyarmattartókat, amelyek annyi
konfliktust, szenvedést okoztak *az elmúlt évszázadokban a Föld távoli
pontjain. *Most is haszonelvűségből befogadók: a hiányzó munkaerőt akarják
pótolni annak érdekében, hogy fenn tudják tartani az életszínvonalukat. Ne
higgyünk az önzetlenségüknek,** ez csak marketing! ** Ezzel* s*zemben a
magyar kormány azt ajánlja, hogy a helyben maradásban segítsük az
elesetteket, különösen is a keresztény közösségeket. Jártam többször
Libanonban, és személyesen tapasztaltam, mennyire hálásak az ott élők a
milliárdokban is megmutatkozó magyar támogatásért. Ez mindenképp
példaértékű, örülök, hogy a lengyelek is kezdenek követni bennünket ezen az
úton. Szerintem ez a szolidaritás, ez a gyengékhez való lehajolás képessége
része a magyar népléleknek, a történelem során többször is tanújelét adtuk,
hogy működik bennünk a segítő szeretet.*
*Bese Gergő Péter*
1983-ban született Budapesten. Tanulmányait az Eötvös Loránd
Tudományegyetemen és a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán végezte.
2007 és 2010 között Csömörön tanított földrajzot és németet, ez idő alatt
megszületett benne az elhatározás, hogy a papi hivatás felé fordul.
Felvették a Kalocsa–kecskeméti Főegyházmegye intézményébe, és egy évet
töltött el a Központi Papnevelő Intézetben is. Kiskunhalason és
Kiskunfélegyházán folytatta a felkészülést, 2013-ban pappá szentelték a
kecskeméti Urunk mennybemenetele társszékesegyházban. Végig kiemelt
feladatának tekintette az ifjúság nevelését, iskolalelkészi feladatokat
látott el Balatonfüreden és Budaörsön. Jelenleg Jánoshalmán káplán,
iskolalelkész.

*Nyitókép: Földházi Árpád*

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_7964027127347957082_m_-2961838558004892167_m_3100438765565019658_m_4025308245439800501_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210406/fe711679/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról