[Grem] A jó és rossz kormányzásról
KEA
kea at turul.banki.hu
2020. Sze. 18., P, 19:40:44 CEST
A jó és a rossz kormányzásról
Magyar Hírlap, 2020.09.18. -- Lóránt Károly
https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20200918-a-jo-es-a-rossz-kormanyzasrol
A demokratikus rendszer működését egyre inkább kisajátította egy olyan
hatalom, amelynek érdekei nem esnek egybe a nép érdekeivel, de
demokratikus úton le nem váltható
„Természeténél fogva az állam a háznépnél és mindegyikünknél előbbre
való, hiszen az egész szükségszerűen előbbre való, mint a rész”
Arisztotelész
E cikken már sokat gondolkodtam, a legutolsó lökést az erről alkotott
gondolataim kifejtéséhez a Lukasenka elleni külföldi támadások adták, de
igazában Kadhafi, de még előbb Nicolae Ceausescu sorsa gondolkodtatott
el azon, hogy mit is jelent a jó és a rossz kormányzás.
Az, ami bennünk, európaiakban közös, és megkülönböztet bennünket más
kontinensek népeitől (és amire egy európai együttműködést építeni
lehetne), az a görög gondolkodóktól és művészettől induló közös
kulturális örökség, és ha kérdéses esetekben visszanyúlunk az antik
gondolkodókhoz (vagy művészetekhez), az eligazíthat bennünket abban,
hogy mit lássunk helyesnek vagy helytelennek a mai világban. Én is így
tettem most, amikor elővettem Arisztotelész Politika című könyvét, hogy
mit ír a jó és a rossz államformákról.
Arisztotelész három jó és három rossz államformát különböztetett meg. A
jók a királyság, az arisztokrácia és a politeia, a rosszak pedig a
türannisz, az oligarchia és a demokrácia. Arisztotelész szerint a rossz
államformák a jók elkorcsosulásai, én inkább azt látom bennük, hogy
szerkezetüket tekintve páronként azonosak, tehát a jó vagy rossz
kormányzást nem a kormányzás formája, hanem az uralkodó(k) célja
határozza meg, ami, ha a közjót, az egész társadalom érdekeit szolgálja,
akkor jó, ha egyénit szolgál, akkor rossz.
Arisztotelész például azért nem kedvelte a demokráciát, és tartotta
rossz formának, mert a túlnyomó többségben lévő köznép kifoszthatta a
módosabb társadalmi réteget, ami például a népi demokráciákban is
megtörtént. Helyette a politeiát, az arisztokrácia és a demokrácia
egyfajta keverékét tartotta jónak, ahol az arisztokrácia fő jellemvonása
az volt, hogy a megbecsülést erény szerint juttatta. Az arisztokrácia
mértéke ugyanis az erény, míg az oligarchiáé a gazdagság – vallotta az
ókori filozófus, akinek államelmélete kifejtésének során állandóan
visszatérő problémája volt, hogy hogyan kerüljön az államvezetés nemes,
erényes, a társadalom egésze érdekeit szolgáló vezetők kezébe. A
politeia állameszményt a mai korban leginkább még a hatvanas–hetvenes
évek nyugati demokráciái közelítették meg, de mára már ezek is
elkorcsosultak. A történelem azt bizonyítja, hogy a jó kormányzásra
nincs államszerkezeti garancia, az minden korban az uralkodó réteg
erkölcsiségétől függ.
És most vissza a mába, illetve a közelmúltba, bár amiről most szeretnék
szólni, az is közel ötvenéves történet. A hetvenes években a
kelet-közép-európai országok eladósodtak, a lengyelek és a románok
azért, mert gazdaságukban nagy ugrást akartak végrehajtani, és közbejött
az olajválság, a magyarok meg azért, mert az olajválságra – a korábbi
életszínvonal-növekedés megszakadásától való félelem, no meg a rossz
tanácsadók miatt – négy évvel később reagáltak, akkor, amikor már az
ország benne volt az adósságcsapdában. A lengyelek a rendszerváltáskor
nagyrészt leíratták az adósságukat, mi hurcoljuk tovább (az ország
bruttó külső adóssága a GDP nyolcvan százaléka, szemben mondjuk a
negyvenszázalékos latin-amerikai átlaggal), a románok meg – a világon
egyedüliként – visszafizették. Ceausescu számára mindennél fontosabb
volt az adósságcsapdából való kiszabadulás, hogy ne legyen országa
kiszolgáltatva a külföldnek, és mindent, amit csak dollárért el lehetett
adni, eladtak. A nép közel volt az éhezéshez, „racionális táplálkozási
normákat” vezettek be, amit a lakosság nehezen viselt, le is lőtték
Ceausescut az első adandó alkalommal. Na most, hogyan ítéljük meg? Úgy,
mint a román nép sanyargatóját, vagy mint azt, aki megszabadította
Romániát az adósrabszolgaságtól? Hasonló helyzetben a dél-koreai
lakosság összeadta az aranyát, ma azért járunk KIA-val és veszünk
Samsung tévét. Ott a kritikus időkben (1961 és 1979 között) egy ember,
Pak Csong Hi vezette az országot, az ő nevéhez fűződik az ország
gazdasági felemelkedése. A végén azonban őt is lelőtték, lányát viszont
2013-ban az ország elnökévé választották, igaz, 2018-ban 25 év börtönre
ítélték hatalommal való visszaélés vádjával. A kormányzás ezek szerint
még egy ennyire sikeres országban sem egyszerű.
Kicsit hasonló a története Líbia volt vezetőjének Moammer Kadhafinak,
aki 1969-ben államcsínnyel megdöntötte a királyságot, államosította az
olajcégeket, és bezáratta a brit és amerikai katonai bázisokat.
Politikájában a pánarab összefogást sürgette, és támogatta a nyugati
világ rendje ellen lázadó csoportokat. Emiatt 1986-ban, egy a lakóhelye
ellen intézett amerikai bombatámadással meg is akarták ölni, de csak a
lányát sikerült. Kadhafi az olajjövedelemből egyfajta arab szocializmust
akart megvalósítani. Az oktatást ingyenessé és a második szintig
kötelezővé tette, az egyetemek számát kettőről tizenkettőre emelte, a
diákok állami támogatással a világ bármely egyetemére beíratkozhattak. A
fiatal házasok ingyen kaphattak lakást, a szociális rendszer kiterjedt
az özvegyekre, árvákra, a munkaképtelenné válókra, az anyasági segélyre.
A nyugdíjkorhatárt 65 évben állapították meg, a nyugdíj felső határa a
kereset nyolcvan százaléka volt. Négy méter átmérőjű vasbetoncsövekből
háromezer kilométer hosszú mesterséges folyót építtetett a tengerparti
városok édesvízzel való ellátására a Szahara belsejében lévő kutakból.
De ez már úgy látszik, sok volt a lakosságnak, 2011-ben, az arab tavasz
során, amerikai segítséggel a felkelők megölték, azóta az ország két
részre szakadt és külső támogatók segítségével háborúzik egymással.
A Kadhafi által visszafogott menekültek pedig folyamatosan áramlanak
Európa felé.
Végül Lukasenka. Ő 1994-ben nyolcvanszázalékos eredménnyel nyerte a
választásokat korrupcióellenes programjával. A gazdasági válság
megfékezése érdekében leállította a privatizációt, a gazdaságot
fokozatosan központi irányítás alá vonta. Emiatt a Világbank és a
Nemzetközi Valutaalap leállította a hitelek folyósítását. Lukasenka
támogatottságát az életszínvonal csökkenésének megállításával, a
szovjetrendszer szociális vívmányainak fenntartásával érte el. Ennek a
politikának eredményeként a volt szovjet tagköztársaságok közül itt a
legalacsonyabb a szegények aránya, itt a legkisebb a jövedelmi
egyenlőtlenség, és itt nincsenek oligarchák. Ám a magát Belarusz Népi
Frontnak nevező szervezet már két év múlva utcai tüntetésekkel próbálta
Lukasenka hatalmát megdönteni, és amikor nem járt sikerrel, vezetőjük,
Zjanon Paznyak az Egyesült Államokba menekült. A mostani
tüntetéssorozatot az váltotta ki, hogy az augusztusi választás
eredményét, ahol Lukasenka megint nyolcvan százalékot ért el, a tüntetők
nem fogadják el. A tüntetők anyagi és politikai támogatást kapnak az
EU-tól, Lukasenka szerint a NATO felsorakozott az ország határánál, de a
NATO ezt tagadja. A játszma függőben.
Milyen tanulságok vonhatók le az elmondott történetekből? Ha Ceausescu
történetét kihagyjuk, mert a gazdasági függetlenség megteremtését sokan
nem sokra becsülik, akkor is az látszik, hogy nagyon sikeres kormányzás
a kormányzottak részéről nem kap elismerést. Harminc év alatt ugyanis
felnő egy új nemzedék, amely nem érzékeli, hogy az adott ország honnan
indult, és mit ért el, az eredmények számára természetesek, viszont
hatalomra áhítozik. Még inkább így van ez, ha egy ország belsőleg
vallási, világnézeti vagy etnikai szempontból erősen megosztott, amire
külső erők geopolitikai érdekeik mentén rájátszanak.
Arisztotelész a fenti eseteket saját rendszerében talán a királysághoz
sorolná, hiszen az egyeduralkodók politikája az egész ország
felemelésére irányult. Az Arisztotelész kora óta eltelt csaknem két és
fél ezer év történelme is azt bizonyította, eredményeket csak erős
központi hatalommal lehet elérni. A rendszer azonban instabil, nincs
megoldva az utódlás kérdése. Ugyanakkor a nyugati típusú demokráciák sem
stabilak abban az értelemben, hogy a nép érdekeit szolgálnák. A
demokratikus rendszer működését egyre inkább kisajátította egy olyan
hatalom, amelynek érdekei nem esnek egybe a nép érdekeivel, de
demokratikus úton le nem váltható. Nincs tehát olyan rendszer, amely
önmagában biztosítaná a jó, a társadalom egésze érdekét szolgáló
kormányzást. Ezt valószínűleg Arisztotelész is érzékelte, ezért
hangsúlyozza, hogy a vezetőben a tökéletes erkölcsi kiválóságnak kell
meglennie, mert az erkölcsi törvények az írott törvényeknél is
egyetemesebb hatásúak.
(A szerző közgazdász, a Nemzeti Fórum tanácsadója)
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról