[Grem] Korzenszky Richárd: Kellenek-e egyáltalán templomok?
KEA
kea at turul.banki.hu
2020. Sze. 17., Cs, 08:21:24 CEST
Kellenek-e egyáltalán templomok?
Magyar Kurír, 2020.09.16. -- Korzenszky Richárd
https://www.magyarkurir.hu/nezopont/korzenszky-richard-kellenek-e-egyaltalan-templomok
Szeptember 13-án emlékeztek a tihanyi apátsági templom felszentelési
évfordulójára, mely alkalomból Korzenszky Richárd emeritus tihanyi
perjel a templomról írt jegyzetet, amit ezúton közreadunk.
Templomunk felszentelésének évfordulója van. Ünnep ez a nap. Tizenkét
gyertya ég a templom falain, ahol a szentelő főpap a kereszt jelét
rajzolta krizmával a templom falára.
Tizenkét gyertya, tizenkét kereszt, tizenkét fénylő láng…
A tizenkét apostolt idézi, a kereszt vállalására figyelmeztet, az igaz
világosságra irányítja tekintetünket.
Miért építenek az emberek ősidők óta templomot? Szükséges, hogy legyenek
szent helyek, amelyek elkülönülnek a profán, az evilági, szekuláris
világtól. Az ember egész lénye sóvárog a szent után. Az időbe, térbe
beszorított ember ösztönösen is keresi a teljességet. Ki akar vonulni a
mindennapok szűkösségéből, és be szeretne lépni a szent valóságába.
A templomok olyan helyek, amelyek egybegyűjtik a sok különböző
embert, akik azonban megegyeznek abban a vágyban, hogy szeretnének
kiszakadni a hétköznapi világból, és szeretnének találkozni az Istennel.
A templom ugyanakkor az időből való kiszakadásnak is a helye. Ahol
megtapasztalhatom, mit jelent találkozni a titokkal, az ésszel föl nem
érhetővel. Ahol az ünneplésben, az évről évre visszatérő
megemlékezésben, a múlt nagy történéseinek fölelevenítésével,
jelenvalóvá tételével egybe sűrítve titokzatos módon érzékelhetővé válik
a hívő ember számára a létezés nagy titka.
Zakeusnak, a vámszedőnek a történetét olvassuk az evangéliumból (Lk
19,1–10). Egy „rangja van, becsülete nincs” emberről van szó. A vámosok
elöljárója. Akinek a kezéhez bizonyára jogtalanul pénz tapadt. Mindenki
ismeri, tud róla. Könnyen ítélünk.
Ez az alacsony termetű ember meghallja, hogy Jézus megy arrafelé. Látni
szeretné. Hogy miért akarja látni? Ez az ő titka. De ez a vágy annyira
erős benne, hogy nem törődik emberi tekintetekkel. Fölmászik az út menti
fügefára, hogy láthassa Jézust.
Amikor Jézus odaér, találkozik a tekintetük. Aki emberi tekintetekkel,
megjegyzésekkel nem törődve látni akarja Jézust, azt Jézus a tömeg
tolongása ellenére is észreveszi. Elképzelem, miféle megjegyzések
hangzanak el: odanézz, ki van ott! Mit keres ez a vámos, ez a bűnös
ember éppen itt, amikor Jézus jár erre? (Zárójelben jegyzem meg:
hányszor hallottam megjegyzéseket a templom előtt, buzgó, rendszeres
templomba járóktól: „Ha tudná az atya, hogy miféle emberek jönnek ide!”
Csak annyit szoktam mondani: „Sejtem…”)
Mi, akik templomot építünk, valamennyien esendő, bűnös emberek vagyunk.
Nekünk van szükségünk arra, hogy találkozzunk az Úrral.
Ha valóban látni akarjuk Jézust, ha nem számítanak emberi
tekintetek, ha mindent megteszünk, ami tőlünk telik, akkor Jézus nekünk
is azt mondja: „Ma a te házadba akarok betérni.”
A templom a találkozások helye. Találkozik itt az ég a földdel. A barokk
templomok mennyezetfreskói át akarják törni a lezárt falakat, ki akarják
nyitni az égre a boltozatot, fel akarják emelni a tekintetünket az
odafönn valókra.
Találkozik itt szegény és gazdag, esendő és bűnös, mindenféle ember,
akiben ugyanaz az olthatatlan vágy él.
Találkozik itt a liturgia mélységében, a szentségek kegyelmi valóságában
az esendő ember és a végtelen Isten.
Kellenek-e egyáltalán templomok? – kérdik egyre gyakrabban és egyre
többen, mert eltorzult emberképpel élünk ma a világban. A templomok
leképezik a kozmikus rendet, jelképrendszerükkel figyelmeztetnek a
teremtés rendjére.
Ahol az ember helyezi magát az Isten helyére, összezavarodik a
világ, elmosódik a különbség a jó és a rossz, a szent és a profán között.
A történelem folyamán sokszor megpróbálták profanizálni a templomokat.
Egy olyan világban, ahol semmi sem szent, valóban nem igényli a világ a
szent helyeket. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk a küldetésről:
menjetek az egész világra, tegyétek tanítványaimmá a népeket…
A templomnak üzenete van a külvilág számára. Templomunk, a tihanyi
kéttornyú apátsági templom messziről látszik, igazodási pont a Balatonon
hajózók számára. De üzenete van a templomnak a turisták számára is, akik
egyszerűen érdekességet, látványosságot keresnek. A gazdagon díszített
templombelső önmagában semmire sem való, nincs gazdasági haszna, nem
lehet eladni, nem lehet árucikké formálni. Figyelmeztető jel: voltak
emberek, akik pénzt, fáradságot nem kímélve építettek, és látták el
művészi alkotásokkal ezeket a helyeket, elsősorban nem emberi
tekinteteknek, hanem az élő Isten tiszteletére, aki hitünk szerint ura
életnek és halálnak.
Nagy kihívás mindannyiunk számára: a templomaink maradjanak templomok, s
ne a profán világ hatoljon be a falaik közé! S templomaink legyenek
igazi fényt sugárzó helyek, amelyek meg tudják szentelni az egyre
sivárabb, egyre profánabb világot, amelyben sokak szerint semmi helye
nincs az Istennek.
Templomunk kettős tornya az égre mutat. Tornyaiban megszólaló
harangjaink hangja messzire eljut. De
minden kőből épített templomnál fontosabb az élő kövekből felépülő
szentegyház, a Jézust valóban látni akarók közössége, akiknek élete – ha
valóban találkoztunk az Úrral, megváltozik, mint a Jézussal találkozó
Zakeus élete is megváltozott.
S ha megtapasztalják az emberek azt a békességet, amely a Jézussal való
találkozásból fakad, akkor bizonyára egyre többen lesznek, akik élete
megszenteli ezt a profán világot. S nem másutt keresik az élet értelmét,
mert meggyőződéssel ki tudják majd mondani: „Uram, hová menjünk? Az örök
élet Igéi tenálad vannak.” (Jn 6,68)
Vajda Sámuel apát fejezte be a templom belső kialakítását, és
szenteltette fel a templomot. A templomszentelés szertartását Bajzáth
József veszprémi püspök végezte 1778. szeptember 13-án.
Forrás: Korzenszky Richárd OSB közösségi oldala
Fotó: Lambert Attila
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról