[Grem] Ugyanaz a szobor másik olvasatban:

Rita Kunsay-Sipos ritakunsay at gmail.com
2020. Okt. 4., V, 13:21:30 CEST


https://www.evangelikus.hu/isten-vezette-muvesz-kezet-az-alkotasban
Interjú <https://www.evangelikus.hu/taxonomy/term/2>
Isten vezette a művész kezét az alkotásban
Létrehozva: 2020.10.02. 08:23, Frissítve: 2020.10.02. 08:27

   - FACEBOOK
   <https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https%3A%2F%2Fwww.evangelikus.hu%2Fisten-vezette-muvesz-kezet-az-alkotasban>
   - TWITTER
   <https://twitter.com/intent/tweet?text=Isten%20vezette%20a%20m%C5%B1v%C3%A9sz%20kez%C3%A9t%20az%20alkot%C3%A1sban&url=https%3A%2F%2Fwww.evangelikus.hu%2Fisten-vezette-muvesz-kezet-az-alkotasban>
   - GOOGLE+
   <https://plus.google.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.evangelikus.hu%2Fisten-vezette-muvesz-kezet-az-alkotasban>
   - EMAIL
   <?subject=Isten%20vezette%20a%20m%C5%B1v%C3%A9sz%20kez%C3%A9t%20az%20alkot%C3%A1sban&body=https%3A%2F%2Fwww.evangelikus.hu%2Fisten-vezette-muvesz-kezet-az-alkotasban>

Szöveg és fotó: Horváth-Bolla Zsuzsanna, további fotó: Baráth Mea, T.
Mónika, Győriné Szabó Mónika,
„Hosszú, rögös út vége ez, hogy elkészült ez a szobor – mondta 2020.
szeptember 30-án, a szoboravatáson Detkovics Anikó evangélikus
szobrászművész. – Meg lehetett tapasztalni közben a mélységeket és a
magasságokat is. Számomra nagyon tanulságos időszak volt ez, sokat adott az
alkotás. Az egész alkotófolyamat során úgy éreztem, hogy fentről irányítják
a kezemet, hogy egy terv részese lehetek. Sosem voltam egyedül és nap mint
nap csodákat élhettem meg, amíg megszületett ez a munka. Nagyon hálás
vagyok, hogy dolgozhattam rajta és bízom benne, hogy leginkább a szobor fog
helyettem beszélni.”

És valóban, az alkotás most már fennen hirdeti a kereszténység legfontosabb
üzenetét, Pál apostol Szeretethimnuszának gondolatait (Hit, remény,
szeretet) a Lebstück Mária utca-Kassai utca-Munkásotthon utca által
határolt területen, az újpesti evangélikus templom, a baptista imaház, a
Benkő István Református Iskola, valamint a Szent János Apostol Katolikus
Iskola szomszédságában.

Az ötletgazda Solymár Péter evangélikus lelkész őszintén sorolja milyen
áldatlan állapotok uralkodtak sokáig ezen a területen, amikor az újpesti
evangélikus templom mögötti területről kérdezzük.

„Ez egy igen ramaty állapotban lévő tér volt, ahol korábban volt egy
ketrec, amit focipályának lehetett volna használni, de felvetette a gaz a
betont és így senki sem sportolt rajta. Voltak elhagyatott részei, ahol
hajléktalanok húzták meg magukat, meg volt egy ad hoc jellegű meggyfaliget,
amit valamikor valaki az itt lakók közül odaültetett.”

A lelkész a sötét és használhatatlan terület felhasználására az
önkormányzatnál többször tett javaslatot.

„2017-ben, a reformáció évében kezdeményeztem, hogy legyen itt egy
reformációi park, négy felekezet (evangélikus, református, baptista és
katolikus) közös hitvallásában, tehát nem egy Luther-szobrot, hanem egy
túlmutatóbb, ökumenikus üzenetű alkotást gondoltunk itt felállítani. Akkor
több művészt megkerestünk és a városvezetéssel is elindult egyeztetés.”

A szobor terve azonban dugába dőlt, mert nem sikerült forrást szerezni
hozzá sem az önkormányzat, sem a gyülekezet részéről. De ottmaradt talonban
az, hogy ha lehetőség adódik valamilyen módon egy pályázatra, amelyben
megfogalmazódik egy találkozási és feltöltődési lehetőséget adó tér
létrehozásának gondolata, jelentkezni fognak.

„2018 végén az önkormányzat keresett meg, hogy végre adódott egy pályázat,
amelyhez a térfelújításban művészi alkotás létrehozására is lehetőség van –
magyarázta a lelkész. – Megpróbáltuk elővenni a reformációi anyagot, újra
megkerestük a művészeket. Benczúr Emesének is volt egy javaslata, de
felvettük a kapcsolatot Detkovics Anikóval is. Nem egy statikus szobrot
akartunk, hanem olyan installációt, ami bevonja az embert, és így az része
lehet az alkotásnak. Mozgalmas, dinamikus elgondolást szerettünk volna a
négy felekezet szimbólumaival. Sok jó ötlet jött. Detkovics Anikó egy hajó
szimbólumot tartalmazó vizes plasztikával pályázott. Ez a hajóúsztató
Újpest gyökereire utalt volna, de az installációban a közös hajóban való
lét a városnak és az egyháznak is szimbolikus értelemmel bírt. Végül
visszautasították a tervet, mert a városrész vezetősége nem szeretett volna
újabb vizes plasztikát.”

Mivel több egyházi intézmény is van a terület körül, így az evangélikusok
temploma, a baptisták imaháza, sőt egy lakótömb mellett katolikus iskola és
református általános iskola és gimnázium is, ezért ezután felvetődött újra
az egyházi jellegű szoborcsoport ötlete. Eredetileg három szobor lett volna
a terv, a hit, a remény és a szeretet hármasa, melyből végül nem három
különálló, hanem egy komplex szobor lett megformálva. A három térelem a
horgony (hit), szív (szeretet) és a kereszt (remény) egy vízformával került
összekötésre. Életutat járunk be rajta, születéstől az egész életen át a
halál pillanatáig.

A térplasztika egyes nézetei más-más szimbólumot helyeznek előtérbe.
Felülnézetből a horgony, elölnézetből a szív, oldalnézetből pedig a kereszt
motívuma jelenik meg elsődlegesen. De minden megérkezési irányból
változatos és értékes képet mutat a szoborkompozíció, nincs úgymond
hátoldali nézete. A térplasztika felülnézeti képében egy enyhe S-alakú ív
helyezkedik el. A föld síkjából emelkedik ki a fűvel beültetett területen,
majd innen ível a magasba, és tér vissza újra.

„A földbe simulva az egész emberlét egy horgonnyal indul, ami a hitet és
családi-, keresztény kötődést is szimbolizálja, de Újpest múltjára is utal,
majd két pontból indul, s összeérve, egy pontba futva jön a szeretet
szimbóluma, a szív, amely az életútban a legmagasabb rész, szimbolizálva
azt, hogy a szeretetben élés az emberi lét csúcsa, majd ennek vége a
kereszt felé, felfelé, az ég felé mutat, ami a reménységet fejezi ki
életünk végén, a megváltás örömére utalva” – magyarázta érdeklődésünkre a
szobrászművész, Detkovics Anikó, aki az alkotói folyamatba bevonta az
egyházakat is, idézeteket gyűjtött a térelemekre. Nagyszámú pályázat
érkezett. Diákok, gyülekezeti tagok is jelentkeztek, protestáns, katolikus,
de egyetemes és univerzális üzenetekkel is.

Ezek közül Bedő Katalin alpolgármester, Solymár Péter lelkész és maga a
szobrászművész választották ki a megfelelő idézeteket. Később a koronavírus
és a tavaszi karantén ideje alatt ezek a mondatok mindannyiuk számára még
erősebb értelmet nyertek.

A horgonyon most Piliszky János katolikus költő ezen gondolatát
olvasni: „Megadatott
a kegyelem:/miközben minden áll és hallgat,/egyedül az öröklét működik.”

Gyökössy Endre neves református lelkésznek, lelkigondozónak még nem volt
emléktáblája Újpesten, az ő munkája előtt tisztelegve helyezték el az
alábbi sorokat a szív szimbólumán: „Árnyék mögött / fény ragyog,/Nagyobb
mögött még nagyobb,/Amire nézek, az vagyok!”
A keresztre, annak vízszintes részére pedig egy bibliai idézet került:
„Jézus mondja: Én vagyok a világ világossága!”(Jn 8,12)  – ez a krisztusi
közös hitet szimbolizálja.

A szobor a Sóskúti Kőbányából származó horvát mészkőből készült, 22 külön
elemből alkotta a művész és segítője, Rostás Beáta Piros DLA. 1:10-es
léptékű, a kövek szerinti osztás mentén szétszedhető makett biztosította a
mintát az egymásra épülő elemek pontos kialakításához. Először Detkovics
Anikó műtermében kerültek megformálásra az egyes részek, majd kamionokkal
érkeztek a térre, óriási darukkal illesztették össze az egyes elemeket. Az
alap be lett zsaluzva, a stabilitás érdekében. A művész pedig a karantén
egész ideje alatt több mint két hónapig a téren csiszolta formára az
elemeket, hogy az ívek, az egész vonulata, jelképrendszere látható és
egységes legyen.

A váci evangélikus kötődésű művész alkotta meg korábban az újpesti templom
rézből készült Erős vár a mi Istenünk feliratát is. A BAHCS művek második
ivókútja Vácon pedig az ottani evangélikus templom tengelyére szerkesztve
szintén a szobrászművész és Helmle Csaba együttműködéséből született meg.
Az ott megvalósult térplasztika egy interaktív játékra ösztönző ivókút. A
szomjúság oltása és a játék mellett a szem gyönyörködtetése és a tapintás
iránti vágy felkeltése is feladata. A kút számára előzetesen kijelölt hely
az evangélikus templom tengelyére lett szerkesztve, ezzel ott is a templom
és a kút között egy lényegibb kapcsolat jöhetett létre, így a templom
tengelyébe nem a kút mint objektum, hanem a szomját oltó ember került.

Hogy mióta alkot, arról így beszél Detkovics Anikó: „Hároméves voltam,
amikor anyukám segítségével agyaggal kezdtem el foglalkozni, de addig is
már sokat rajzoltam. Teljesen céltudatosan készültem a művészi pályára. Nem
volt kérdés, mi szeretnék lenni. A művészeti középiskola után jött a pécsi
egyetem, egyenes volt a pályám.”

Művészeti tanulmányait Dohnál Tibor szabadiskolájában kezdte Egerben.
Középiskolai tanulmányait a szegedi Tömörkény István Művészeti
Szakközépiskolában végezte. 2001-ben felvételt nyert a Pécsi
Tudományegyetem Művészeti Karára, ahol 2006-ban szerzett diplomát az
egyetem szobrász szakán.

„Fentről kapom az útmutatást, folyamatosan irányítják a kezemet – vallja
Detkovics Anikó. – Úgy érzem, minden munkámban Isten jelen van, az alkotás
folyamatában is érzem az isteni jelenlétet. Én magam is evangélikus vagyok,
erős a kötődésem az egyházhoz.”
Képgaléria az alkotói folyamatról:
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20201004/a8bb7c73/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról