[Grem] Nincs mese

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2020. Nov. 2., H, 20:32:22 CET


 A Meseország mindenkié csak a jéghegy csúcsa – Pécsi Rita nyílt levele a
szülőkhöz
https://vasarnap.hu/2020/11/02/a-meseorszag-mindenkie-csak-a-jeghegy-csucsa-pecsi-rita-nyilt-levele-a-szulokhoz/

„*A *megjelent *»Meseország mindenkié« mesekönyv *nem önmagában érdekes, *ez
csak a jéghegy csúcsa*, viszont ráirányítja a figyelmet egy kibontakozóban
lévő problémára, amellyel foglalkoznunk kell, amit nem kerülhetjük meg –
írta a szülőknek és nagyszülőknek címzett nyílt levelében Uzsalyné Pécsi
Rita PhD neveléskutató, főiskolai docens.

A szülőknek, nagyszülőknek, nevelőknek címzett *nyílt levelében Pécsi Rita
azt írja*: *létezik egy olyan törekvés, mely azt szeretné elérni, hogy
fellazítsuk, sőt tagadjuk a férfi, illetve női nemet és az ezzel járó
életszövetség elfogadott, életre nevelő kereteit, és erre már
kisgyermekkortól kezdve „érzékenyítsük”, azaz befolyásoljuk a gyerekeket
-mesékkel, foglalkozásokkal, szerepjátékokkal, egyéb eszközökkel.*

Kiemeli, hogy *a Meseország mindenkié című könyvben sokat foglalkoznak a
mesék azzal, hogy a fiú lány, a leány fiú akar inkább lenni, a herceg a
hercegbe szeret bele, és hozzá is megy azon nyomban, a suta őzike
agancsokra vágyakozik és bak őzként akar inkább élni, stb. „A kötethez
óvodások és iskolások számára foglalkozástervek is készültek*. A
törvényeink egyelőre lehetővé teszik, hogy az intézményekben ezeket a
foglalkozásokat megtartsák, a meséket felolvassák, feldolgozzák,
olvastassák gyermekeinkkel” – fűzi hozzá.

*Az óvodás és a kisiskolás korú gyermeknek *– hangsúlyozza levelében Pécsi
Rita *– nemcsak a fizikai világban van szüksége biztonságos keretekre,
útmutatásra, szabályokra, egyértelmű vezetésre *(ne nyúlj a konnektorba; az
éjszaka az alvás ideje; nem eszünk mindent össze-vissza; napirend,
öltözködés, stb.)*, hanem a lelki, szellemi életében is (jó döntés jó
következménnyel jár;* *a rossz tettek rossz gyümölcsöt teremnek;* a kicsire
vigyázni kell; nem a tárgyak birtoklása az igazi gazdagság; nem szégyen
tévedni, de vállalni kell; az élet nem konfliktusmentes sétagalopp; *a
növekedés lassú és erőfeszítéseket kíván, de számíthatsz a természetes és a
természetfölötti segítőre is*, stb.)

*Az idegrendszeri fejlettségük ugyanis nem tart még ott, hogy saját
döntéseket hozzanak, nem képesek a fekete-fehér sablonok közötti átmenetek
megértésére, pláne nem a finom mérlegelésre.*

Ezen kívül pedig *a nemi identitás ebben az életkorban úgymond „puha”, még
nem szilárdult meg*, ezért a természetes, biológiai nem kibontakozásának
megerősítésre, és nem érzékenyítés címén történő összezavarásra van
szüksége. Így magyarázza a szakértő:* gondoljuk meg*, *milyen hatással
lehet az, ha az óvodában ilyeneket hallanak a kisgyerekek, hogy: „képzeld
csak el, mi lenne, ha inkább te is kislány kisfiúruhákban járnál, ha a
királylányt nem érdekelné a szerelem, ha mindenki nagy ámulatára a herceget
nem a királykisasszony kedves tekintete, hanem a másik herceg bűvölné el,
stb?”*

*Előfordulhat, hogy egy napon gyermekünk ilyen élményekkel tér haza, és jó
esetben kérdezősködni fog, hogy miként is van ez…*

Ebben az esetben *mindenképpen beszélgessünk velük, nagyon fontos, hogy
megtapasztalják, átéljék, hogy mi mit gondolunk erről a kérdésről*. Pécsi
Rita szerint

semmiképpen nem kell tehát követendőnek, normálisnak mondanunk azt, ami
meggyőződésünk szerint nem az.

*Természetesen elmondhatjuk, hogy van ilyen a világon, de nem ebből
születik az élet, Isten férfinak és nőnek teremtett minket, és ez már
magzatkorunkban egyértelműen látszik. Minden sejtünkben hordozzuk ezt a
valóságot, és nagy öröm, ha ezt bontakoztatjuk ki. Ha valaki ezt mégsem így
tapasztalja, annak inkább segíteni kell, hogy visszataláljon a saját
lehetőségeihez, és felnőtt korában majd boldogan éljen az őt kiegészítő
társával, és a szerelmükből született gyerekeivel. Ezzel együtt elfogadjuk
őt mint embertestvérünket, nem csúfoljuk, játszunk vele, köszönünk neki,
segítünk, ha bajba kerül, adunk neki a sütinkből és így tovább *– ad
tanácsot a szakember.

*Mivel a mesén és annak ilyen jellegű feldolgozásán keresztül erős érzelmi
azonosulás történik, ez jelentős befolyással van gyermekünk személyiségére*,
ezért jogunk és *kötelességünk belátásunk szerint megvédeni őt *ettől.

Ma szabad iskola/óvodaválasztás van, és ahol erre nincs lehetőség, ott
világnézeti semlegességet kell garantálnia az intézménynek. Ez a felfogás
enyhén szólva nem semleges, tehát *minden családnak joga van arra, hogy
kérje: ne találkozzon a gyermeke ezzel a nézettel *– figyelmeztet Pécsi
Rita.

Úgy fogalmaz: bizonyára a csoportban, az osztályban több szülő gondolkodik
így, jó lenne összefogni, és megkérni az intézményvezetést, hogy mellőzzék
ezt és a hasonló értékrendet közvetítő összes játékot/mesét/foglalkozást a
gyermekünk nevelése-oktatása során. Ezen kívül pedig, *ha bármilyen
szexuális felvilágosító program, vagy családi életre nevelés címén hasonló
program megtartását tervezi az iskola,*

*a szülő minden esetben kérheti, hogy előzetesen tájékoztassák arról,
hogy **pontosan
kik, milyen tartalommal fognak részt venni ebben*. Ennek nyomán pedig
minden család eldöntheti, hogy azon részt kívánnak-e venni a
gyermekükkel. *Minden
következmény nélkül mondhatunk nemet is.*

*Az igazi szabadsághoz a bátorság vállalása is szükséges, és ehhez a
felelős szülői magatartáshoz valóban kell bátorság, következetesség és
bölcsesség is, ebben segítsük, erősítsük egymást *– és aki teheti, kérje a
Szentlélek mindenkor meghívható erejét, világosságát – nem fog csalódni
Benne! – zárul Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató, főiskolai docens levele.





<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20201102/e05513b5/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról