[Grem] Légi veszély Közlekedési Múzeum
Reinisch Egon
reinisch at t-online.hu
2020. Május. 26., K, 20:36:41 CEST
Kedves Lista !
Persze csak azért kérdeztem rá a Közl. Múzeum történetére,hogy kicsit a
felforrósodott liget jelenéről eltereljem a szót és meséljek a liget nem
kevéske forró 44-s évéréről
Az amik Budapest felett nem kifejezetten terror bombázást hajtottak
végre mint Németország több városában hanem hadi fontosságú ipari és
közlekedési célpontokat támadtak .A Városliget elsősorban a Rákosrendező
pályaudvar elcsúszott szőnyegeiből kapott.Valóban találatot kapott a
július 2. és szept. 17. n a Közlekedési múzeum méghozzá több 500 kilós
romboló bomba teli találatot is. Az épület 30% és a gyűjtemény 75%
elpusztult .Találatot kapott az Iparcsarnok de a Műcsarnok is . II.
József és Ferenc József is megismerte a modern háború borzalmait mert
egyszerűen eltüntek a helyükről a Millenniumi Emlékműről egy
telitalálat következtében.
Sajnos a ligetben nem tartották be a légiriadót és a pestiek kint
sétáltak hiszen úgy gondolták nem a Városliget a célpont ,de a téves
bombázás miatt tele lettek a fák egy visszaemlékezés szerint emberi
testrészekkel.Pedig időben megvolt a riasztás,a Sáriba települt magyar
fejlesztésű Viktor majd Sasnak elkeresztelt távolfelderítő radar kedvező
ionoszférikus viszonyok között már az Adria átlépése után észlelte az
amerikai B 17-s vagy Liberator nehézbombázókat.
Nagyapám mikor már már valószínű volt hogy Budapest ellen jönnek a
bombázok általában kinyitotta az ablakokat nehogy betörjenek az
üvegek,persze ez az ellen nem védett volna ha telitalálatot kap a házunk .
De miért csúsztak el a szőnyege bombázások ?Azért mert mert pont annyira
volt hatásos a légvédelem hogy az amerikai Norden bombacélzó készülék
optimális 3000 méteres mérő magassága helyett a bombázok több mint 6000
m fölött jöttek így már igen bizonytalan volt a célzás . Ha egy magyar
40 milliméteres (űrméret ) légvédelmi gépágyú 3000 méteres sugarába
berepült volna egy négymotoros bombázó a gépágyú a harmadik sorozatra
telibe találta, ezt onnan lehetett tudni hogy az alacsonyan repülő motor
sérült gépeket a gépágyúk is leszedték.6000 méter fölött azonban a
magyar 8cm-s és a Budapestre települt német 88-s légvédelmi ágyuk sem
voltak igazán hatásosak.A Hármashatárhegy csúcsán a mai napig meg van
egy négy ágyús ütegnek a bunkere középen a távmérő és lőelemképző
bunkerével. A német megszállás után ezt a bunkert a németek átvették a
magyar üteg máshova települt.A lőelemképzést ekkor már elektromechanikus
számoló géppel végezték ,Budapest légterében már volt tűzvezető német
radar rendszer így a német -magyar légvédelmi ágyúk központi
irányítással éjjel vagy felhős időben is tudtak tüzelni.
1944-ben a honi magyar légvédelem 76 db. USAF bombázót lőtt le ,a 101-s
magyar ,Puma becenevű, vadászrepülő ezred száznál is több amerikai
bombázót és vadászrepülőt lőtt le .A reöpülő ezred parancsnoka a Don
kanyart is megjárt vitéz nemes belényesi Heppes Aladár ( aki maga is
vadászrepülő ász) volt .A magyar vadász repülök részben magyar licenc
gyártású Me 109-s vadászrepülőkkel repültek elsősorban .A magyar vadász
repülök eredményesebbek voltak mint a Magyarországra települt német
vadászok .De a légi támadásokat így sem tudták megállítani csak
jelentősen zavarni ráadásul az amiknak ekkor már elképesztő mennyiségű
kísérő vadászgépe volt .
Így aztán meg is teltek az amerikai és angol pilóta temetők amik a mai
napig megtekinthetők Budapesten (illetve a 10.s út mellett ) .Az
amerikaiak meg is dicsértek minket hogy jól bántunk a pilóta foglyokkal
és a halott pilótákat minden kegyeleti szabálynak megfelelően temették
el a megfelelő hatóságok,de ugye ez mit sem számított a párizsi
békeszerződésnél .
Üdv. Egon
--
Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
https://www.avast.com/antivirus
További információk a(z) Grem levelezőlistáról