[Grem] Az Egyház tanítása a polgárilag újraházasodott elváltak és a szentség viszonyáról
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2020. Május. 23., Szo, 19:38:03 CEST
Az Egyház tanítása az újraházasodott elváltak és a szentségek viszonyáról
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2020/05/08/az_egyhaz_tanitasa_az_ujrahazasodott_elvaltak_szentsegek>
*Az alábbi összefoglalót Velasio de Paolis CS olasz bíboros írta a 2018-ban
magyarul is megjelent Megmaradni Krisztus igazságában
<http://kairosz.hu/p/10374/robert-dodaro-osa-megmaradni-krisztus-igazsagaban>
című
könyvben [Szerkesztette: Robert Dodaro OSA; Fordította: Sallai Gábor;
Kiadó: Kairosz]. A könyvhöz korábban ajánlót is írtunk
<https://www.facebook.com/KatolikusValasz/posts/2000186893375756>, a
beszerzését és elolvasását mindenkinek javasoljuk.*
*https://katolikusvalasz.blog.hu/2020/05/08/az_egyhaz_tanitasa_az_ujrahazasodott_elvaltak_szentsegek
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2020/05/08/az_egyhaz_tanitasa_az_ujrahazasodott_elvaltak_szentsegek>*
[image: prayer-before-communion-for-spiritual-healing.jpg]
Az Egyház kezdetektől fogva ugyanazt tanítja az Istennel való barátságról,
a bűnbánatról és arról, hogy *a hívő ember akkor oldozható fel súlyos bűne
alól a bűnbánat szentségében, ha megfogadja, hogy többet nem vétkezik.*
Mivel az újraházasodott elváltak helyzete egyre általánosabbá vált, és így *az
Egyházr**a egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy változtasson a fegyelmén*,
az Egyház vonatkozó tanítása még határozottabb megerősítést nyert,
különösen Szent II. János Pál hosszú pápasága alatt, majd utódja, XVI.
Benedek idején. Ez a tanítás nem pusztán megismétli a hagyományos
egyházfegyelmi előírásokat, hanem meg is indokolja, miért *nem lehetséges a
változtatás*, ugyanakkor azt is jelzi, *milyen más lelkipásztori megoldások
jöhetnek szóba. *
*Az Egyház tanítása az alábbi pontokban foglalható össze a Tanítóhivatal
szövegei alapján:*
*1.* Ez a tanítás mindenekelőtt azokra vonatkozik, akik korábban a
szentségi házasság kötelékét vállalták magukra, majd új kapcsolatot
létesítettek akár úgy, hogy egyszerűen együtt élnek, akár pedig olyan
élettársi közösséget hoztak létre, amelyet a polgári jog is elismer.
*2.* Az újraházasodott elváltak helyzete nagyon különböző lehet, és a
papoknak különbséget is kell tenniük köztük. *Másképpen kell kezelni
azokat, akik őszintén próbálták megmenteni első házasságukat, majd
igazságtalanul elhagyták őket, és azokat, akik az egyházjogilag érvényes
házasságukat saját súlyos vétségükkel tették tönkre. Végül azok is ott
vannak, akik gyermekeik kedvéért új házasságot kötöttek, és olykor
lelkiismeretükben teljesen biztosak benne, hogy a korábbi és
visszafordíthatatlanul tönkrement házasságuk soha nem is volt érvényes.*
*3.* Ami ezt a sokféle helyzetet illeti, *az Egyház a Szentírás alapján
újra megerősíti gyakorlatát, hogy nem engedi a kiengesztelés szentségéhez
és szentáldozáshoz azokat az elváltakat, akik új házasságot kötöttek.*
*4.* Az Egyház nem pusztán az egyházfegyelmi rendjét ismételgeti, hanem *meg
is indokolja azt. Hűséges kíván lenni Jézus szavaihoz *(vö. Mk 10,11-12),
amelyek szerint* az új kapcsolat* *nem tekinthető* *érvényesnek*, *amíg a
korábbi házasságot a megfelelő hatóság nem nyilvánítja semmisnek.* *Az
Egyház egyszerűen nem tehet **másként,* akkor sem, ha szeretne. *Ezért ha
az elvált személyek új kapcsolatot létesítenek, és házastárs módjára együtt
élnek, akkor az új életállapotuk objektíve mond ellent **annak a
szeretetkapcsolatnak, amely Krisztus és az Egyház között áll fenn, és
amelyet az Eucharisztia jelez és megvalósít.*
*5.* Erre az igazságra épül a 915. kánon, amely kijelenti, hogy az
áldoztató nem engedheti szentáldozáshoz azokat, akik kitartanak a
nyilvánvaló, objektíve súlyos bűnben.
*6.* A súlyos bűnt objektíve kell érteni. A "makacs kitartás" a bűn olyan
objektív helyzetére utal, amely huzamos ideig fennáll, és amelynek nem
kívánnak véget vetni. A "nyilvánvaló" jelleg azt jelenti, hogy a közösség
is tud a helyzetről.
*7.* Ezek a személyek a bűnbánat szentségében sem részesülhetnek. *Szentségi
feloldozást az kaphat, aki megbánta, hogy megsértette Isten törvényét, és
őszintén készen áll arra, hogy olyan életformát folytasson, amely többé nem
mond ellent a házasság felbonthatatlanságának.* *Bűnbánatot kell tehát
tartania, és meg kell fogadnia, hogy elégtételt ad az okozott sérelemért,
amihez az is hozzátartozik, hogy szakítani akar bűnös életmódjával.*
*8.* Ez a tanítás nem büntetni vagy hátrányosan megkülönböztetni kívánja az
újraházasodott elváltakat, hanem arra az objektív helyzetre utal, amely
lényegénél fogva zárja ki, hogy szentáldozáshoz járuljanak.
*9.* *Az Egyház nem hagyhatja magukra az újraházasodott elváltakat*. *A
papoknak figyelmes szeretettel kell a segítségükre sietniük.* Nem szabad
úgy tekinteni rájuk, mintha nem tartoznának az Egyházhoz *(kiközösítve**
sincsenek, *és más egyházjogi büntető szankció sem vonatkozik rájuk).
Továbbra is az Egyházhoz tartoznak, sőt arra *bátorítjuk őket, hogy
hallgassák Isten igéjét, járjanak szentmisére, tartsanak ki az imádságban,
gyakorolják az irgalmasság cselekedeteit, neveljék gyermekeiket az Egyház
hite szerint, és ápolják magukban a bűnbánat lelkületét.*
*10.* A szentségekhez vezető út azonban még sincs teljesen elzárva előlük.
Azok az újraházasodott elváltak, akiknek az objektív helyzete lehetetlenné
teszi a különválást, *akkor járulhatnak a szentségekhez, ha vállalják, hogy
teljes önmegtartóztatásban élnek, vagyis tartózkodnak mindazoktól a
cselekedetektől, amelyek csak a házaspárokat illetik meg. *A botrányt is
kerülniük kell, hiszen amíg közösségük tagjai többnyire tudnak róla, hogy
elváltak és új házasságot kötöttek, az, hogy nem férjként és feleségként
élnek együtt, nem mindig ennyire egyértelmű.
*11. Amennyiben kétségek merülnek fel a megkötött szentségi házasság
érvényességét illetően, attól még nem lesz törvényes az új kapcsolat, hogy
a házastársak szubjektíve meg vannak győződve a korábbi kötelék
érvénytelenségéről. * Ebben az esetben az embernek *élnie kell a törvény
által biztosított eszközökkel, **és meg kell bizonyosodnia arról, hogy a
házasság érvényességével kapcsolatos kételye valóban megállja a helyét*,
attól azonban óvakodnia kell, hogy a lelkigondozást és az Egyház törvényét
szembeállítsa egymással. Mind a törvény, mind a lelkigondozás az igazság
szeretetére épül.
A fent bemutatott fegyelmi rend nem csupán azért jött létre, hogy az
újraházasodott elváltak helyzetét szabályozza. *Ezek a rendelkezések minden
keresztény életét meghatározzák a bűnbánat és az Eucharisztia szentségével
kapcsolatban. Egyetlen keresztény sem járulhat szentáldozáshoz gyónás
nélkül, amennyiben tud róla, hogy a súlyos bűn állapotában van*. *És
egyetlen keresztény sem kaphat feloldozást a bűn alól, ha nem tart
bűnbánatot, és nem áll készen arra, hogy elégtételt adjon az okozott
sérelemért.*
*A témában az Egyházi Tanítóhivatal több megnyilatkozását megjelentettük
vagy idéztük:- Szent II. János Pál pápa, Familiaris Consortio apostoli
buzdítás, 84. <http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=202#FC84>- Hittani
Kongregáció: NEM az újraházasodott elváltak áldoztatására!
<http://katolikusvalasz.blogspot.hu/2017/02/hittani-kongregacio-level-katolikus.html>-
Hittani
Kongregáció: Válaszok a Kasper-javaslatra
<http://katolikusvalasz.blogspot.hu/2017/02/hittani-kongregacio-valaszok-kasper.html>-
Szent II. János Pál pápa, Veritatis Splendor enciklika, 55-56.
<https://www.facebook.com/KatolikusValasz/photos/a.1327276860666766.1073741829.508858245841969/1589113814483068/>-
A
szentszék 2000-ben: Soha egyetlen egyházi hatóság sem engedélyezheti az
újraházasodottak áldoztatását!
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/11/13/a_szentszek_2000-ben_soha_egyetlen_egyhazi_hatosag_sem_engedelyezheti_az_ujrahazasodottak_aldoztatas>-
Hittani
Kongregáció: "Méltónak lenni az Oltáriszentség vételére - Általános elvek"
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/11/01/hittani_kongregacio_meltonak_lenni_az_oltariszentseg_vetelere>-
XVI.
Benedek pápa, Sacramentum Caritatis apostoli buzdítás, 29.
<https://www.facebook.com/KatolikusValasz/photos/a.1327276860666766.1073741829.508858245841969/1608055302588919/>*
*További kapcsolódó összefoglalónk:- Amoris Laetitia: a megvalósult
freiburgi lázadás
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/02/18/amoris_laetitia_a_megvalosult_freiburgi_lazadas>*
*****
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200523/92a0eb2b/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról