[Grem] Szt. László a keresztény férfi eszményképe a mai keresztény férfi számára is / a győri Szt. László ünnepen

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2020. Jún. 28., V, 21:19:32 CEST


 Szent László megszentelte a lovagi eszményt – A lovagkirály győri ünnepe
Hazai <https://www.magyarkurir.hu/hazai> – 2020. június 28., vasárnap |
14:50

https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-laszlo-megszentelte-lovagi-eszmenyt-lovagkiraly-gyori-unnepe
Június 27-én Veres András megyéspüspök beiktatta a győri székes- és a
soproni társaskáptalan új tagjait a Nagyboldogasszony-székesegyházban. A
szertartást megtisztelte jelenlétével Marton Zsolt váci megyéspüspök, Pápai
Lajos nyugalmazott győri püspök és Németh László győri nagyprépost,
általános püspöki helynök.
Kedves Püspök Atyák, kedves Paptestvérek, Krisztusban kedves Testvéreim!

Szent II. János Pál pápáról még életében megjelent egy kedves kis könyv,
amely a pápa mindennapi arcát mutatja be. A mű címe: *Mi a titka?*
Kimondatlanul is arra keresi a választ: mitől válik valaki szentté? Amikor
egy szent életét vizsgáljuk, életművét szemléljük, hasonló kérdés
fogalmazódhat meg bennünk. Miért volt olyan nagy hatással kortársaira, és
miért hat még ma is?

*A középkor legnépszerűbb magyar szentje László. Miért?* A magyar nép
áhítatos, távolságtartó tisztelettel tekintett Szent Istvánra, de az a
krisztusi ideál, amit ő állított, még nagyon új és magas követelményeket
támasztó a nép számára. Szent Imrét csodálta, de az ő szűzi életállapota és
életáldozata mintha csak külön erre elhívottaknak szólna. *Azonban Lászlót
mindenestül magáénak érezte a magyar nép. Ő lett a szent magyar király
ideálja. A középkori templomokban az ő képével találkozunk legtöbbször. Egy
vatikáni kódexben 28 képet találunk legendáiból.*

*„A nemzet akkor válik kereszténnyé, amikor eszményeit keresztelik meg” –
írja Prohászka Ottokár püspök* Szent László király méltatása kapcsán. *Azt
mondja a tudós főpap eleinkről, hogy László föllépéséig a magyarok meg
voltak ugyan keresztelve, de a nép még nem.*

*Lászlóban „virágzott ki jellemző típussá a magyar kereszténység; benne
forrt össze a keresztény szentség a nemzeti szellemmel. Addig *a
kereszténység idegen földbe ültetett fa volt: öntözte azt István
könnyeivel, a hithirdetők keresztvízzel, a vértanúk vérükkel, meg is
fogamzott, de* még nem gyökeresedett meg úgy, hogy magába tudta volna
szívni a föld sajátos elemeit” *– írja Prohászka.

Azt mondja a fehérvári püspök: „A nép hajlamait, harci hagyományait,
bátorságát, vitézségét lépteti be az eddig inkább csak tűrő, szenvedő,
csöndes megadású kereszténységbe, s ezzel vezeti be az Egyházat a magyar
népéletbe.” Valóban,* László személyében a pogány múltat idéző magyar dalia
(honfitársainak eszményképe), és a szent szintézist alkot.*

Érdemes felidéznünk az* életé*t.* A Szent István király ellen lázadó Vazul
egyik fiának, a száműzetésben élő Béla hercegnek és Richeza lengyel
királylánynak a házasságából született, 1046 táján. A mintaszerű katonai és
lovagi nevelést, valamint országkormányzói elveit apjától kapta. A mélyen
vallásos, katolikus hitre anyja vezette rá. 1077-ben lett magyar király, és
a Szent István-i művet folytatva, az országot megszilárdította a keresztény
hitben. Nagyváradon és Zágrábban püspökséget alapított, számos monostort
létesített. Az ő kezdeményezésének köszönhetőek az első magyar szentek,
István király, Imre herceg és Gellért püspök 1083-as szentté avatása.
1092-ben Szabolcsban zsinatot tartott, amely nagyban rendezte a papság és a
nép vallási és erkölcsi életét. Az országra támadó kunokat és besenyőket
legyőzte, egy részüket megszelídítette és letelepítette. 1095. július 29-én
Nyitra mellett halt meg. Már életében szentnek tekintik és számos legenda
lengi körül. Nagyváradi temetkezési helye igen hamar zarándokhellyé válik,
csodák történnek sírjánál. Ugyanott halála után alig száz évvel, 1192.
június 27-én szentté avatják.*

Mi az az ideál, amit Szent László testesít meg? A régi hagyomány három
jelzőt is megőrzött róla: lengyel*, bátor és kegyes*. Az első
lengyelországi születésére és kisgyermekkorára utal, melynek nagy részét
ott töltötte. Hamar új jelzőt kap: bátor. Ez állandó jelzője lett, még az
őt dicsőítő latin himnusz sem fordítja le ezt a szót. A harmadik attribútum
a kegyes, ez elkötelezett keresztény hitére utal.

*László a keresztény férfi ideálja*. Az őt dicsőítő himnusz ezt írja róla:
„válladtul fogva mindeneknél magasb”, és „csak szépséged császárságra
méltó”. Kortársai szerint *ő a haza atlétája* (athleta patriae). A francia
Saint-Gilles-monostor hazánkba jött szerzetese úgy nyilatkozik róla, hogy ő *a
legelegánsabb királ*y (elegantissimus rex). Ő *a vitéz, a harcos, a
hős *mintaképe.
A középkori lovagi eszménykép tökéletes megtestesítője. *Három alkalommal
is hadba száll az ország védelmében*. A történelmi tényeken túl a róla
szóló elbeszélések is érzékeltetik alakját, amikor például a sebesült
király a cserhalmi ütközetben elrabolt lányt ment ki egy kun vitéz kezéből.
László a *férfierő eszményképe*, aki azonban *a lovagi hősiességet
megszentelte, * keresztény erénnyé tette.

Egyes történészek szemére vetik kemény törvénykezését. Jó tudnunk, hogy nem
korrekt a 21. századból nézve ítéletet alkotnunk egy középkori
királyról. *Szigorú
törvényeinek oka az anarchia felé tartó közállapotok megfékezése és a
törvényesség helyreállítása* volt. Keresztény uralkodóként azt írja a
montecassinói apátnak, hogy* ő magát szegény, nyomorult bűnösnek tartja.**
Kéri, imádkozzon érte, mert nagyon nehéz olyan világi hivatásban élni, mint
a királyság.*

Szent László *élete nemcsak erő, hanem odaadás is*. Egész életét odaadja
Egyházáért, hazájáért. Szilárdan áll VII. Gergely pápa mellett az Egyház
szabadságáért vívott harcában. Önfeláldozó: a mogyoródi csatában ruhát
cserél bátyjával, hadd higgye az ellenség, hogy ő a vezér, őt öljék meg
inkább. László *nagylelkű is: unokatestvére, a korábbi király, Salamon
áskálódásait újból és újból megbocsátja neki, majd szabadon engedi *a
visegrádi várból.

*Mit üzen nekünk ma Szent László király? Hogy maradjunk keresztények és
magyarok!* Isten ajándéka, hogy őseink megtértek.* Merjünk büszkék lenni
keresztény nemzeti értékeinkre,* legfőképpen *magyar szentjeinkre, * Szent
István királytól kezdve Batthyány-Strattmann László orvoson át a győri Apor
Vilmos vértanú püspökig és Salkaházi Sára vértanú szociális testvérig.

Továbbá *alázattal, de bátran merjük elismerni, hogy a magyar ember éppen
olyan tehetséges, mint más nemzetek gyermeke.* Tudjuk-e, hogy a budapesti
földalatti Európa második metróvonala volt, megelőzve Párizst? Százhúsz éve
a Budapesti Műszaki Egyetem az erősáramú elektronika világközpontja volt.
2001-ben a lerombolt Világkereskedelmi Központ tönkrement számítógépeit egy
magyar cég tudta helyreállítani. A koronavírus elleni oltóanyag kutatásában
is élen járunk.

Úgy legyünk keresztények, hogy a mi eszményeinket, céljainkat, terveinket,
álmainkat, de a gondolatainkat, szavainkat és *mindennapi cselekedeteinket
is járja át a krisztusi hit. Így leszünk képesek elődeinkhez méltó
keresztény magyarok lenni és maradni.*

Ezen kívül Szent Lászlónak ma is élő, speciális üzenete: *szükség van
hitvalló magyar férfiakra*.* Ma is kellenek hősök és szentek *a rendkívüli
helyzetekben és a hétköznapokban is (*családapák, papok, szerzetesek,
politikusok, üzletemberek, gazdák *stb.), *akik az evangéliumi értékek
alapján gondolkodnak, beszélnek és cselekszenek.* A lélektan kutatói szerint*
a kisgyermek számára a családban a férfi a rend és a törvény képviselője.
Ma is kellenek ilyen férfiak.* A jó törvény biztonságot ad, mint a
védőkorlát a tetőteraszon, vagy a lánc, amibe kapaszkodni lehet a hegyi
túrán. *Kellenek imádkozó férfiak is!* Szent László azt mondja nekünk:
kereszténynek lenni férfi dolog is. A férfi útja nem mindig könnyű, de*
férfiként kereszténynek lenni ma is szent kaland. Ki a férfi? * Sík Sándor
Szent Lászlóról szóló egykori rádióbeszédében ezt mondja: „…nemcsak az az
erős, aki vállal magasabb mindenkinél, hanem *az is, aki lélekben magasabb,
szilárdabb másoknál…** Az erő: lélek, az erő: akarat. Az erő odaadás. Ez a
szentlászlói férfiúság” *(Sík Sándor: Szent magyarság, SZIT 1936).

Szent László nemcsak a férfiakhoz szól, hanem mindnyájunkhoz *odaadó,
szolgáló életé*vel. *Az élet értelme a másokért való élet: Egyházért,
hazáért, családért. Erre hív bennünket, mindnyájunkat!*

Győr pártfogója, de Váchoz is köze van a róla szóló legenda szerint. Az
első székesegyház építésének helyét egy szarvas mutatta meg neki és Géza
bátyjának. Ezt a jelet egyértelműen László ismerte föl és közölte
testvérével. *Kérjük Szent László királyt, hogy segítsen nekünk, hogy
helyünket mindig megtaláljuk korunk kihívásaiban, és megtalált helyünkön
mindig hitvalló, hűséges és boldog keresztény magyarok tudjunk lenni. Ámen*.

*

A szentmise után Veres András megyéspüspök fogadalmi körmenetet vezetett a
Szent László-hermával Győr belvárosában. Az ünnepen zenei szolgálatot
végzett Ruppert István orgonaművész, székesegyházi karnagy, a győr-újvárosi
Urunk színeváltozása templom szkólája Horváth Csaba papnövendék
vezényletével, valamint a Győri Filharmonikus Zenekar Fúvösötöse Németh
Tamás irányításával.

*Forrás:** Győri Egyházmegye*
<http://gyor.egyhazmegye.hu/#/hir/szent_laszlo_megszentelte_a_lovagi_eszmenyt__a_lovagkiraly_gyori_unnepe_>

*Fotó: Krizsán Csaba/MTI*

*Magyar Kurír*

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200628/4d29ed65/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról