[Grem] 91 évesen elhunyt Morricone / zene, spiritualitás

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2020. Júl. 7., K, 13:53:35 CEST


 továbbított küldemény:
Ennio Morricone: Remélem, imáim meghallgatásra találnak

Magyar Kurír, 2020. július 6., hétfő | 20:28

https://www.magyarkurir.hu/hirek/ennio-morricone-remelem-imaim-meghallgatasra-talalnak


[image: https://www.magyarkurir.hu/img1.php?id=106982&v=0&img=c_3.jpg]

Július 6-án, 91 éves korában elhunyt a Ferenc pápa által is nagyra becsült,
Oscar-díjas olasz zeneszerző, Ennio Morricone. Rá emlékezve korábbi
interjúját közöljük újra, amelyben hitéről, a zene földöntúli erejéről
nyilatkozott.

*– Mester, én mindig azt hittem, hogy a **Volt egyszer egy Amerika** zenéje
előbb született meg, mint maga a film.*

– Igaz! Sergio Leone azelőtt kérte tőlem a munkát, mielőtt elkezdett volna
forgatni. Azok a rendezők, akik több időt hagynak, segítik ezzel magukat és
engem is: nekem van időm kigondolni az egészet, ők pedig hozzászoknak a
dallamokhoz, amelyeket javasolok. Amikor az utolsó pillanatban érkezik a
zene, csalódást okozhat. A rendezőkkel való együttműködésem a legtöbbször
jó volt, de nem mindig. A zene művészet, és ha a film társa, testvére akar
lenni, éppen arra van szüksége, amire a filmnek is: időre… A film zenéje
honnan jön? Egy titokzatos, földöntúli világból.

*– Kevésbé titokzatos a hite…*

– Keresztény családból származom. A hitem a családban született meg,
nagyszüleim nagyon vallásosak voltak. Mielőtt aludni mentünk, anyámmal és
lánytestvéreimmel mindig imádkoztunk. Emlékszem, a háború alatt, azokban a
szörnyű években a rózsafüzért imádkoztuk. Mindannyiunk számára nagyon
fontos volt az ima. Látom magamat, ahogyan válaszolok, amikor anyám elkezdi
az Üdvözlégyet. Mindig vallásosak voltunk, vasárnap jártunk misére,
áldoztunk.

*– Milyen egy hívő ember?*

– Becsületes, másokra figyelő, tiszteli Istent és felebarátját. Szeretni a
többieket, ez a fontos, még ha a *szeretni* szó túl erősnek tűnik, akkor is.

Én valóban gondolok arra, hogy másoknak jó legyen, hogy a felebarátomat ne
bántsa meg az, ahogyan viselkedem. Teljesen természetes számomra, hogy
azért kell megtennem valamit, mert tisztelem a másik embert.

*– Olyan értékek ezek, amelyeket a családjában is továbbadott.*

– Igen, és az áldozathozatal fontosságát is. Az utóbbi időben még több
áldozatot kell hozni. Magam is hozok áldozatokat. A feleségemmel, aki
nagyon ügyes és lelkiismeretes, nagylelkűségre neveltük gyermekeinket. Ez
nem jelenti azt, hogy a gyerekeim teljesen elsajátították a leckét – azt
nem tudom, de azt tudom, hogy nagyon jó gyerekek, és hasonlítanak az
anyjukra, az apjukra.

Szeresd a többieket, ahogyan magadat szereted: számomra ez a létezés
normális módja.

*– A zene közel van az Atyához?*

– A zene egészen biztosan közel van Istenhez. Ugyanakkor a zene benne van
az ember lelkében, elméjében is. Lehetővé teszi számára, hogy elmélkedjen.
A discantus és az ellenpont a gregorián ének első polifón próbálkozásaiból
ered. Ott született meg a nyugati zene. A zene egy egyetlen igazi művészet,
amely valóban az örök Atyához, az örökkévalósághoz közelít.

Magamban azt gondolom, néha a feleségemnek is elmondom, hogy a zene, úgy
ahogy van, mindig is létezett. Az a zene, amit leírtak, és az is, amit
később fognak leírni.

A zeneszerző pedig megragadta, vagy meg fogja ragadni a jövőben. Oly módon
ragadja meg, amilyen a kor, amelyben él, az idő, amelyben alkot, amilyen
korának civilizációja, a zenei kutatásának állapota.

A zene létezik, akkor is, ha még nincs!

*– A nagyközönség kevéssé ismeri kortárs zenei alkotásait, amelyeket pedig
a legfontosabbaknak tart. Ez a hangzásvilág gyakran spirituális tartalmakat
hordoz.*

– Egyszer megkeresett egy rendező, Luciano Salce, akinek sok filmjéhez
írtam már zenét, és azt mondta: „Meg kell válnom tőled.” Barátok voltunk,
és egészen haláláig azok is maradtunk. Meg is magyarázta: „Mert én komikus
filmeket készítek, te pedig spirituális, szakrális zenét írsz. Muszáj
megválnom tőled.” Ez a jelenet nagy hatással volt rám. Neki köszönhetem,
hogy elkezdtem gondolkozni ezen. *Valószínűleg akkor is szakrális
tartalmakat fejezek ki, amikor nem gondolok erre,* nem ez a szándékom. Még
csak nem is ihletről beszélek, az nem létezik. Gondolatokról beszélek.
Talán olyan úton vagyok, ami ebbe az irányba vezet.

*– Repertoárjában van szakrális zene is, néhány héttel ezelőtt pedig
eljátszották a Missa Papae Franciscit
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/bemutattak-morricone-uj-muvet-ferenc-papa-misejet>,
ezt a különleges szépségű és erejű alkotást, amellyel kifejezi tiszteletét
Ferenc pápa iránt.*

– Az *Amen* című zeneművet a római Santa Maria degli Angeli-templom kórusa
számára kérték tőlem, egy olyan fesztiválra, amelyen hat kórus vett részt a
világ minden tájáról. Úgy döntöttem, egy olyan operát írok, amelyben csak
az Amen szót éneklik, ebbe viszont bevonom mind a hat kórust. Egisto Machi
pedig azt kérte tőlem, írjak egy Via Crucist. Igent mondtam. Nemrég pedig a
teremtésről írtam egy zeneművet: levegő, fény, víz, tűz, föld, ember; aztán
a Bábel tornya, ahonnan hangok sokasága ered, egyre erőteljesebb
crescendóban.

*– Melyik bibliai jelenetet szereti a legjobban?*

– Kétségtelenül Krisztus példabeszédeit. De a kánai menyegző története is
nagyon megindít. És természetesen a passió története. Végtelenül fontos
pillanat Krisztus életében és a mi életünk számára is.

*– **Talán* *A misszió** az a film, amely a leginkább lehetővé tette, hogy
az emberi lelkiismeretről komponáljon. Miközben egy nehéz történelmi időről
beszél a film, a zene epizódról epizódra egyre erőteljesebben szól, végül
spirituális magasságokba ér, amit talán úgy tudnék jól kifejezni,
jellemezni, mintha bocsánatkérés lenne.*

– A film társproducere, Fernando Ghia elvitt Londonba, hogy megnézzem a
filmet. A végénél, amikor a portugálok és spanyolok lemészárolták az
indiánokat és a jezsuitákat, már sírtam. Akkor azt mondtam a jelen lévő
rendezőnek és két producernek: „Nem, ezt nem csinálom meg, ez így szép,
ahogy van.” Azt hiszem, még egy fél órán át sírtam. De ők kitartóak voltak,
és a végén beleegyeztem: „Megírom a zenéjét.” Azért nem akartam elvállalni,
mert ha rosszul csinálom, elrontom vele a filmet. Végül három olyan elem
köré csoportosítottam a zenét, amelyeket nem hagyhattam figyelmen kívül:
Gábriel jezsuita atya oboajátéka, a kórus és az indiánok népzenéje. Azt
hiszem, csoda volt, hogy sikerült olyan zenét létrehozni, amelyben három,
egymástól ennyire független hangzás képes volt egyszerre működni.

*– A zene nagyon intenzív imádság is lehet.*

– Persze! De a zenén túl kellenek a szavak, a szándékok, a koncentráció.

Naponta egy órát imádkozom, de akár többet is. Ez az első, amit teszek
reggel. És amikor sikerül, napközben is. Reggel megállok a nappaliban a
Krisztus-kép előtt, és este is. Remélem, imáim meghallgatásra találnak.

Ennio Morricone 1928. november 10-én született Rómában. Feleségével, Maria
Traviával négy gyermeket neveltek fel.

Az olasz zeneszerzőt a nagyközönség elsősorban filmzenéiről ismeri. Több
mint 550 filmhez írt kísérőzenét. A Grammy- és többszörös Golden
Globe-díjas Morricone a 2016-os Oscar-díjat megelőzően 2007-ben megkapta az
amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia életműdíját.

A római Santa Cecilia-konzervatóriumban végezte zenei tanulmányait, és
egyebek mellett trombitán tanult játszani. Tehetségére hamar felfigyeltek,
sorra kapta a megbízásokat, bár pályája kezdetén elsősorban
westernfilm-zeneszerzőként tartották számon, sok más műfajban is maradandó
kísérődallamokat alkotott a vígjátékoktól a romantikus filmeken át a
horrorfilmekig.

Legismertebb filmzenéi: *Egy maréknyi dollárért; Pár dollárral többért; A
Jó, a Rossz és a Csúf; Volt egyszer egy Vadnyugat; A profi; Volt egyszer
egy Amerika; Polip; A misszió; Aki legyőzte Al Caponét; Az óceánjáró
zongorista legendája; A lator.*

*Fordította: Thullner Zsuzsanna, Forrás és fotó: Famigliacristiana.it,
Vatican News, Magyar Kurír*

MISSZIÓ film. *https://www.youtube.com/watch?v=Ui91q7Y9xPk
<https://www.youtube.com/watch?v=Ui91q7Y9xPk>*


<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200707/06837b59/attachment.html>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.jpg
Type: image/jpeg
Size: 273052 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200707/06837b59/attachment.jpg>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról