[Grem] Bogár László: A nép uralma
KEA
kea at turul.banki.hu
2020. Júl. 6., H, 17:26:21 CEST
A nép uralma
Magyar Hírlap, 2020.07.06.
https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20200706-a-nep-uralma
Amikor a szemünk láttára hullik szét a nyugatias demokrácia, egyre
sürgetőbb lenne elgondolkodnunk, hogy vajon mi jöhet az összeomlás után
A demokrácia azt jelenti, hogy a nép uralma. Az Egyesült Államok eddig
is tökéletes népuralom volt, nyilván ezért is oktatott ki mindenkit
fölényesen és fenyegetőn, akit szigorú ítélete nem talált elég
demokratikusnak. Úgy látszik azonban, hogy egy ilyen tökéletes
demokráciát is lehet még tovább tökéletesíteni, aminek szép és nyilván
követendő példáját láthattuk számos amerikai városban, ahol intenzíven
uralkodni kezdett a nép, de sehol nem volt olyan felemelő, tökéletesen
demokratikus ez az uralom, mint Seattle belvárosában.
Néhány hete, hogy pár ezer fős kíséretével megjelent itt egy Solomon
Samuel Simone nevű húszéves, fekete bőrű „előadóművész”, aki
kijelentette, hogy ez a terület többé már nem az Egyesült Államok része,
hanem előbb CHAZ, Capitol Hill Autonomous Zone (Capitol Hill Autonóm
Övezet), majd később CHOP, Capitol Hill Organized Protest (Capitol Hill
Szervezett Tiltakozás) lett.
A környéken áthaladó fehéreknek tíz dollárt kellett fizetniük, ha arra
lévén dolguk, belépni kívántak e népi köztársaság területére, s aki
esetleg ezt megtagadta, azt agyba-főbe verték, majd kirabolták a nép
nevében. A demokrata városvezetés kitörő örömmel fogadta a „győztes
forradalmat”, és utasította a rendőrséget, hogy tartsa tiszteletben a
CHOP integritását, mi több, a polgármester asszony felháborodott
nyilatkozatban ítélte el Trump elnököt, amiért az nemtetszését fejezte
ki a fejleményekkel kapcsolatban.
A mentálisan még viszonylag ép, és nyilván emiatt időközben menesztett
rendőrfőnök asszony viszont korrekt módon arról számolt be a sajtónak,
hogy három hét alatt megtízszereződött a bűnesetek száma, tombol az
erőszak. Amikor azonban a heveny lövöldözések nyomán már tarthatatlanná
vált a helyzet, a zónát végre diszkréten felszámolták.
Történt mindez a tökéletesen demokratikus Amerikai Egyesült Államok
egyik leggazdagabb, legelegánsabb, a különböző felmérések szerint
legjobb életminőséget nyújtó, valóban gyönyörű fekvésű nagyvárosában,
Seattle-ben. Mindennek nyomán most nem is az Amerikában egyre inkább
elmélyülő polgárháború szempontjából kellene rátekintenünk minderre,
hanem inkább elméleti szemszögből megvizsgálnunk, hogy mi is az a
demokrácia. Uralkodhat-e a nép, s ha igen, miért nem? Ha
történetiségében vizsgáljuk a kérdést, nem árt előre bocsátani, hogy
Platón és Arisztotelész a demokráciát degeneratív berendezkedésként
értelmezte, mert úgy vélte, hogy a nép minden ilyen esetben pusztán
hivatkozási alap, és a népre hivatkozás primitív díszletei mögött
rejtett, ám annál kegyetlenebb és pusztítóbb diktatúra húzódik meg.
Ha ennek fényében tekintünk rá az elmúlt két és fél ezer évre, igazolva
látjuk e két szellemóriás ítéletét. A nép soha nem volt, ma sincs, és
soha nem is lesz uralmon, egész egyszerűen azért, mert nem ez a dolga,
az uralom ugyanis ősidőktől kezdve a szakrális hierarchia szellemi
elitjének a feladata. Minden uralkodó, amikor kinyilvánította akaratát,
úgy fogalmazott, hogy „mi, Isten kegyelméből ez és ez ura, így
határoztunk”, vagyis a szakrális legitimitás az isteni rendre
hivatkozott, és ezt váltotta fel a „népre” való hivatkozás ma is
fennálló rendszere, egy elég hosszú történelmi korszak termékeként.
E drámai folyamat előbb Németalföldön, majd Angliában, végül a nagy
francia forradalomnak nevezett brutális tömeggyilkosság-sorozatban
teljesedett ki. Tragikomikus, hogy soha olyan kegyetlenül nem sérültek
az ember elemi jogai, mint miután 1789 nyarán ünnepélyesen deklarálták
az emberek egyetemes jogait, és a gyorsan „kiteljesedő demokrácia”
éveken át az európai történelem legszörnyűbb terrorgépezetét indította
be. A bolsevik terror valójában a jakobinus terror mintázatainak silány
utánzata volt csupán, még ha mennyiségileg túl is tett elődein. És ugye
el kellene hinnünk, hogy ebből hajtott ki a máig is folyamatosan
tökéletesedő nyugatias demokrácia, amelynek világszerte való
elterjesztésével (valójában némi pedagógiát is tartalmazó „exportjával”)
eljön az örök béke és jólét korszaka, ahogy Francis Fukuyama jövendölte
a Történelem vége című művében.
Most, amikor a szemünk láttára hullik szét a nyugatias demokráciának
nevezett rejtett globális diktatúra, egyre sürgetőbb lenne
elgondolkodnunk azon, hogy vajon mi jöhet az összeomlás után. Van-e,
lehet-e olyan berendezkedés, ami átveszi a szerepét? Ha őszinte választ
akarunk, akkor nincsenek túl jó híreink ezzel kapcsolatban, mert
egyelőre még az az elbeszélési mód se nagyon van kialakulóban, amely
alkalmas lehetne a helyzet elemi szintű tisztázására. Ehhez ugyanis arra
volna szükség, hogy részletesen feltárjuk, miként roncsolta szét a
tradicionális szakralitás létberendezkedését az a „láthatatlan” erő,
amely ezt követően Isten helyére a soha nem definiált „népet” helyezte,
ami egészen egyszerűen azért nem uralkodhat, mert ő a szellemi
hierarchia legalsó szintje.
Ez a nagy történelmi „perverzió”, amelynek hívószavai a szabadság és
egyenlőség voltak, éppen a lételméleti lényeget hamisítja meg
brutálisan, csakhogy ennek átlátása és nyilvánosságra hozatala elég
reménytelen vállalkozásnak látszik. Az elmúlt évszázad során ez a
láthatatlan történelmi erő engedelmes munka- és fogyasztóerő állatok
gigantikus csordáivá igyekezett tenni az emberiséget, így a szellemi
lejtőn cinikus gátlástalansággal lefelé rugdalt emberiség egyre
nehezebben lenne képes a helyzet megértésére is, nemhogy az átgondolt és
összehangolt cselekvésre. Amit tehetünk, az egyelőre annyi, hogy
megpróbáljuk minél pontosabban megérteni ennek a lejtőnek a lényegét, és
ahol csak lehet, fékezni a pusztítást. Reménykedvén abban, hogy lesz
még, lehet még egyáltalán visszafordulás.
(A szerző közgazdász)
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról