[Grem] Két fiatal vietnámi jezsuita Magyarországon

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2020. Júl. 4., Szo, 19:44:24 CEST


 Két fiatal vietnámi jezsuita Magyarországon
Megszentelt élet <https://www.magyarkurir.hu/megszentelt-elet> – 2020.
július 4., szombat | 16:48
https://www.magyarkurir.hu/hirek/-ha-isten-akarja-kuldje-oda-ahova-neki-tetszik-ket-fiatal-vietnami-jezsuita-magyarorszagon

3
Két vietnámi tanuló rendtag jelenléte színesíti Budán a Sodrás utcai
jezsuita rendház életét. Phamdinh Ngoc József SJ és Tran Van Ngu József SJ
12+1 kérdésre válaszolva beszél hazájukról, valamint a beilleszkedés
kihívásairól és örömeiről.

*– Ngoc, a jezsuita blogban már írtál **február elején **a koronavírusról**,
legutóbb pedig a járványhoz kapcsolódó keresztutat állítottál össze. Télen,
amikor a vírus még messze volt, miért foglalkoztatott annyira a kérdés?*

*Ngoc:* Amikor a vírus 2019 decemberében megjelent Kínában, úgy érzékeltem,
Vietnámot egyre súlyosabban érinti a helyzet, mert a két ország közel
fekszik egymáshoz. Sőt január végén Kína és Vietnám holdújéve volt, amire
rengeteg kínai hazament Európából, és foglalkoztatott, hogy az ünnepről
visszatérők idehozzák-e a vírust. Imádkoztam, gondolkodtam, és szerettem
volna tenni valamit, hogy a betegség véget érjen. Isten pedig meghívott,
hogy írjak arról, mi áll a betegségről a Bibliában; arról, hogy ő soha nem
hagyja el az embert. Számomra az Istennel való kapcsolat az egyik
legfontosabb, amire hangsúlyt kell fektetni a járvány leküzdéséhez. (...)

Szent Ignác azt tanítja, hogy az életben kövessük azt a tanácsot, amit
szakember ad. Mivel a koronavírust még nem ismerjük eléggé, inkább nem
kísértem Istent, hanem követem az előírásokat.

*– Vietnámban a hívők elsöprő része az ősi népi vallásosság vagy a
buddhizmus követője. Milyen inkulturációs folyamatokon keresztül vert
gyökeret a katolikus hit, és a keresztény liturgiában van-e nyoma a
vietnámi hitvilágnak?*

*Ngoc:* Ha valamelyik vallást követik, akkor *a vietnámiaknak erős a
hitélete. Mindig értékelik a közösséget és az ünnepeket, így amikor a
katolikus hit 1615-ben Vietnámba érkezett, a helyi egyháznak sok alkalma
volt az inkulturációra**. A buddhizmus és a kereszténység között vannak
hasonló vonások, például mindkettő megtanítja az embereket, hogyan éljenek
jól.* *Az inkulturációt gyakran az emberi élettel kezdjük: a személyes
történetekben és vágyakban minden vallású emberrel osztozunk a
meggyőződésben, hogy Isten segít mindenkinek, azoknak is, akik még nem
hisznek őbenne*. (...)

*A katolikusok helyzete most sokkal jobb, mint húsz évvel ezelőtt.
Megünnepelhetik a szentmisét, felvehetnek új embereket a papság soraiba, és
a szerzetesrendek is tevékenykedhetnek*. Számos terület azonban még nem
kapta meg az evangelizáció szabadságát, a vallási létesítményeket még nem
adták vissza az egyháznak, *templomok és más hitéleti helyszínek építéséhez
továbbra is állami engedély kell.*

*Általában az állam figyeli az Egyház tevékenységét, mert úgy véli, a
katolicizmus külföldi „import”, és be akar avatkozni a vietnámi
belpolitikába.*

*A hatalom azt akarja, hogy a katolikusok kapcsolódjanak az államhoz,*
*akárcsak
a buddhizmus, **de mi tudjuk, hogy Rómához, illetve elsősorban Jézushoz
tartozunk.*

*– Vietnámban minden európai képzeletet felülmúl a hivatások száma. Miután
Vízi Elemér provinciális 2018 végén a hazátokban járt, arról számolt be,
hogy 120 jelölt készült jezsuitának. Mi ennek az oka?*

*Ngoc: Ez a nagy Isten kegyelme, amiben közrejátszik az Egyház törekvése,
hogy kísérje a fiatalokat, valamint a papok és szerzetesek jó példája.
Vietnámban a családoknak még sok gyermekük van, a fiatalok egymást hívják
szerzetesnek, és a szülők általában támogatják őket.*

*Ngu:* *A hivatás a családban születik, és a legtöbb szülő nálunk örül, ha
egy gyermeket Istennek adhat. A vietnámi emberek pedig tisztelik azokat,
akik erre az útra lépnek.  A másik ok a külső környezet. Húsz éve
Vietnámban a keresztény élet nagyon nehéz volt, és ez megerősítette a
keresztény identitást*.


*– Szüleitek mennyire nehezen engedtek el jezsuitának, illetve Európába?*

*Ngoc:* *Hálát adok Istennek a szüleim hozzáállásáért. „A fiunk Istenhez
tartozik; ha Isten azt akarja, küldje oda, ahova neki tetszik” – mondták.
Boldogok, hogy Magyarországon vagyok. Gyakran kapcsolatba lépünk egymással
a Facebookon.*

*Ngu: Tízen vagyunk testvérek. Szüleim rám bízták, hogy családot
alapítok-e, vagy szerzetes leszek. Végül az öcsém is jezsuita lett, a
bátyám egyházmegyés pap, nővérem pedig a Szent Szív Társaságába lépett be.
Amikor úgy döntöttem, Magyarországra jövök, még nem tudtam, mennyi ideig
maradok itt. Szüleim azt hitték, csak rövid időre jövök. Gondolom, ha
tudták volna, hogy ennyi ideig élek majd Magyarországon, kicsit szomorúak
lettek volna, hiszen ritkán tudunk személyesen találkozni. Gyakran
telefonálunk viszont, és örülnek, hogy jól érzem magam.*

*– Miért éppen hozzánk jöttetek?*

*Ngu:* Amikor befejeztem a filozófiát, a magyar jezsuiták felajánlották,
hogy ide jöhetünk probációra. Korábban *néhány magyar jezsuita már szolgált
Vietnámban, ezért volt már kapcsolat a két provincia között. Imában
megerősítést kaptam arra, hogy Magyarországra jöjjek.*

*Ngoc:* A most elhunyt Adolfo Nicolás korábbi jezsuita generális vietnámi
látogatásán azt mondta: „Nem csupán a vietnámi rendtartományba léptetek be,
hanem a jezsuita rendbe is.” Megértettem, hogy Isten bárhova és bármikor
küldhet minket a provinciális által. Úgy gondolom, jó hivatás, ha
Magyarországon szolgálok, és „híddá” válok Európa és Vietnám között. (...)

*– Kinek nehezebb: egy vietnáminak megtanulni magyarul, vagy fordítva?*

*Ngu:* *A magyar nyelvtan nagyon különbözik a vietnámitól. Nálunk például
nincs ragozás, és minden szót csak egy hang jelöl. A vietnámi nyelvtan
egyszerűbb, de a nyelvünkben hat tónus van, ami hiányzik a magyarból. Egy
példa: a „tinh” éles szemű ember; a „tính” számol, tulajdonság; a „tình”
szerelmes; a „tỉnh” felébred; a „tĩnh” csend; a „tịnh” pedig belső csend. A
mentalitás is különböző. Konfuciusz és Buddha tanítása meghatározza a
kultúránkat, és nagyon fontos a rend, illetve az öregek tisztelete. Ha
például az idősebb beszél, akkor a fiatalabb hallgat.*

*– A Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán tanultok. A nyugati
teológia fogalmai mennyire képesek leírni azt az istenképet, ami bennetek
él?*

*Ngu:* *Vietnámban a nyugati teológiát alkalmazzuk, így az alapfogalmaink
ugyanazok. A lelkipásztori területen van csupán némi különbség a kultúra
miatt. Magyarországon azonban a görögkatolikus vonal miatt színesebb a
teológia.*

*A vietnámi kultúrában pedig fontos szerepe van a nőnek, aki megteremti a
harmóniát. Ezért a vietnámi katolikusok nagyon tisztelik Szűz Máriát: bármi
történik az életben, hozzá fordulnak.*

*– Mivel tud gazdagítani a ti hitéletetek bennünket, és van-e olyan
terület, ahol a kultúrátok tanulhat a magyaroktól?*

*Ngu:* *Magyarországon már a X. században megjelent a katolikus hit,*
*Vietnámban* *csak a XVII. században. *Ezért *a magyar egyháznak több a
tapasztalata. Különösen szépnek és gazdagnak látom a bizánci liturgiát és
teológiát. Emellett azt tapasztalom, itt a katolikus ember személyesebb
módon tud imádkozni, és a csendes ima, a szentségimádás jobban jelen
van. **Nálunk
a közösségi, hangos imák a megszokottak, még a szentségimádás alatt is. *Nagyon
*tetszik, hogy világi professzorok is taníthatnak teológiát, illetve sok
civil válhat hitoktatóvá*. *Vietnámban csupán papok, szerzetesek
taníthatnak.*

*– Ha befejezitek a tanulmányaitokat, maradtok-e Magyarországon, vagy
hazamentek?*

*Ngoc:* P*apszentelésem** után szeretnék Magyarországon élni. Két,
egymással összefüggő terület vonz különösen: az ignáci lelkiség és a
fiatalok kísérése. Ezért talán ha a lelkiséget úgy tanulom majd, hogy a
fiatalokkal fogok foglalkozni, akkor bennem is hatékonyan megvalósulhat az
egymást erősítő kapcsolat.*

*Ngu:* *Fiatalokkal szeretnék foglalkozni, iskolában vagy egyéb
területeken, és segíteni, hogy megtalálják az útjukat. Három évet töltöttem
a miskolci jezsuita gimnáziumban, nagyon szép tapasztalat volt. Szeretnék
itt maradni, hogy tovább tanulhassak magyarul. Tudom, hogy a nyelv és a
kultúra miatt több lesz a kihívás, de jól érzem magam itt, és szeretem az
új tapasztalatokat.*

*Az interjú teljes terjedelmében ITT
<https://jezsuita.hu/hidda-valni-europa-es-vietnam-kozott-vajon-maradna-e-phamdinh-ngoc-jozsef-sj-es-tran-van-ngu-jozsef-sj-magyarorszagon/?fbclid=IwAR0bS1cPhCeT7B6K9Jgnzr-Pjc0YlVKVsvyybWwO2e8vKoUSjk392VUTKOM>olvasható.*


*Forrás: jezsuita.hu
<https://jezsuita.hu/hidda-valni-europa-es-vietnam-kozott-vajon-maradna-e-phamdinh-ngoc-jozsef-sj-es-tran-van-ngu-jozsef-sj-magyarorszagon/?fbclid=IwAR0bS1cPhCeT7B6K9Jgnzr-Pjc0YlVKVsvyybWwO2e8vKoUSjk392VUTKOM>*


*Fotó: Pásztor Péter*

*Magyar Kurír*

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200704/a1f007f5/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról