[Grem] Szakrális terek kiállításmegnyitó február 7. péntek 17.30
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2020. Feb. 9., V, 15:54:42 CET
Istentől való az akarat, mely újraépíti a falakat
https://www.magyarkurir.hu/hirek/istentol-valo-az-akarat-mely-ujraepiti-falakat
21
*Szakrális terek* címmel rendezett kamarakiállítást a Magyar Képzőművészek
és Iparművészek Szövetsége Interdiszciplináris szakosztálya az intézmény
Andrássy úti székházában, Budapesten. A február 8-án, szombaton megnyitott
tárlatot február 27-ig tekinthetik meg az érdeklődők. Helyszín: MKISZ
székhelye (1061 Budapest, Andrássy út 6. I. em.)
*Hatalmas félgömb emelkedik ki a földből, tetején a Szent Koronával*, és a
jól ismert ferde kereszttel. Isaac Newton síremléke jut az ember eszébe,
miközben azt a tablót nézi meg, amely *Rainer Péter építész-belsőépítész
tervrajzait, makettjeit, templomépítészeti elgondolásai*t tartalmazza. *A
rajzon igazi gömböt láthatunk, amelynek nagyobb része a föld alá tagozódik,
több emelet mélységben*. Mindenképpen rendkívüli látványt nyújt ez a
figyelemre méltó építészeti megoldás. A tabló csak egy azok közül,
amelyeket a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége
Interdiszciplináris szakosztálya bemutatott az intézmény *Andrássy úti
székházában, pontosabban egy legalább százéves hatalmas bérház emeleti
irodájában és kiállítótermeiben.*
*Szakrális terek címmel rendeztek kamarakiállítást*, amelynek megnyitó
beszédét Simonffy Márta, az MKISZ elnöke tartotta, majd a vendégeket
Nemcsics Ákos, az Interdiszciplináris szakosztály elnöke köszöntötte. „A
tér, a naosz, a templom, szolgálja a megtérteket, a keresztény közösséget,
segíti a lelkiség valóságát és transzcendenciáját. *A szent helyek az
átlényegülés tereivé válnak. A szertartások, a vallási tanítás, a
meditáció, az ima helye, a templom, amely a közösséget szolgálja. A templom
formavilága allegorikus elemekre épül, így válik az istentisztelet terévé,
kultikus hellyé. A művészet segíti és szolgálja a Biblia érvényesítését és
megjelenítésének lehetőségét. (…) Ezen a tárlaton a magyar egyházművészet
léte és valóságának szerepe, fontossága mutatkozik be*. Összekapcsolja a
múlt építészetének, egyházművészetének megóvását szolgáló tényeket, minden
egyes tablóval és képpel” – hallhattuk *Simonffy Márta megnyitó beszédében.*
*Szakrális, vagyis vallásgyakorlás céljára szolgáló épületekről, a
templomokról van szó a kiállításon. Rainer gömbtemploma csak papíron
maradt, a valóságban nem épült meg a 2005-ben készített terv. *Az építész
többek között erről azt írta: „Régóta foglalkoztat az ideális (ökumenikus)
templom megtervezésének gondolata. Már a 70-es évek végén csináltam
ideálterveket, maketteket. Az elmúlt negyedszázad alatt sok szakrális teret
készítettem. Ezek zömmel a II. vatikáni zsinat szellemében átalakított
római katolikus templombelsők, liturgikus terek voltak, de akadt köztük
református, evangélikus, görögkatolikus, nazarénus templom- és imaházbelső
is. A mintegy 70 tervből tudtommal 14 valósult meg, természetesen
kisebb-nagyobb eltérésekkel a tervektől. Jónéhány pappal, közösséggel,
templommal hozott össze a sors.”
Az Andrássy úti kiállítás azonban korántsem csak Rainer terveiről szól. Az
egybenyíló két terem hátsó falán, *a fő helyen Bráda Tibor remekét
láthatjuk: a dunaújvárosi Krisztus Király-templomba készült, 2019-ben
átadott hatalmas méretű üvegablakait, a falra erősített fényképeit*. Hiszen
– ahogyan Nemcsics Ákos fogalmazott – a templomokat nem hozhatjuk el,
viszont róluk fényképeket, tervrajzokat mutathatunk. *Bráda Tibor festő- és
üvegművész 90 négyzetméteres, csodálatos, színes ablakai a kiállított
reprodukciókon is remekül érvényesülnek.*
*Egy másik tablón Mújdricza Ferenc hévízi Nyolc boldogság hálaadó kápolna
terve 2013-ból – csupa fantázia, organikus alkotás; kupolája olyan, mint
egy éppen összezárult virág.*
*Prokopp Mária művészettörténész szakvéleményében* azt írta 2018-ban:
„Örömmel látom *Mújdricza Ferenc építész tervét, amely az aranymetszés
törvényeit követve biztosítja a belépő számára a megnyugtató légkört, amely
a gyógyuláshoz és a relaxációhoz a legbiztosabb elindulást jelenti. Ez után
következik a lelki megnyugvás és kapcsolatteremtés a Teremtő Istennel,
akinél egyedül meglelheti az ember a BOLDOGSÁGÁT, amit a keresztény ember
számára a Nyolc Boldogság foglal össze. Mújdricza Ferenc terve ezt a
gondolatot jeleníti meg, kiegészítve a Kozmoszt idéző Zodiákus jegyekre
utaló kupolával, amely egyben a Hévizi tó jelképét, a tavirózsát, az
újjászületést jelképezi. Ezen kupolán áradna be a FÉNY, az ember lelkét
megvilágosító ERŐ, amely ugyancsak a gyógyulást, az újjászületést segítő
tényező.”*
A *kiállításon festményeket is láthatunk, hiszen a tárlat
interdiszciplináris*, vagyis több tudományt, szakterületet érintő
szándékkal készült. Sőt hozzátehetjük, ahogyan Nemcsics Ákos mondta: az
építészet itt most a festészet oldaláról közelítve mutatkozik meg. Jól
példázza ezt *Nemcsics Antal festőművész, a Budapesti Műszaki Egyetem
2019-ben elhunyt egykori tanárának a kiállításon látható freskótervei,
rajzvázlatai.*
*Gábor Mária Éva Űrbarokk című képe a science fiction világát idézi
rendkívüli erővel; Koppá*ny Attila merész színvilága, spirituális
geometriája, elvont, gondolkodásra késztető képei, mint például a *Jákob
létrái*, figyelemre méltó, modern felfogású alkotások.
Semmiképpen sem feledkezhetünk meg* Mester Éva restaurátor művész,
színdinamikai szakértő dokumentációjáról, A középkori templomi freskók
színalkalmazása Erdélyben a Szent László király ábrázolásokban című
tablójá*ról.
A homoródkarácsonyfalvai unitárius templom freskóinak színdinamikai
elemzését olvashatjuk és láthatjuk Mester Éva szakavatott elemzésében.
Megtudhatjuk például, hogy a sötét és telt színeket jobban kedvelték, mint
a világos és tört színeket; a meleg színeket előnybe részesítették a
hidegekkel szemben.
„*A fundamentum Istentől való, / És Istentől való az akarat, / Mely újra
építi a falakat. / Jönnek majd újra boldog építők, / És kiássák a
fundamentumot, / S az erkölcs ősi hófehér kövére / Emelnek falat, tetőt,
templomot” – *olvashatjuk a kiállításon* Wass Albert idevágó szavai*t.
A kiállítás megtekinthető február 27-ig, hétfőtől csütörtökig 10-18 óráig.
Helyszín: MKISZ székhelye (1061 Budapest, Andrássy út 6. I. em.)
*Fotó*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200209/b72c4367/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról