[Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
Romhányi Beatrix
t.romhanyi at gmail.com
2020. Feb. 7., P, 08:55:07 CET
Azért a középiskolákban tanító tanárokat (biztosan van ilyen legtöbbünk
környezetében) érdemes megkérdezni. Ha más baj nem volna a NAT-tal
(egyébként van), az minimum felróható, hogy irdatlan mennyiség megtanítását
várná el. A szemléletről meg csak annyit, hogy a négyosztályos
gimnáziumokban 9. osztályban kellene eljutni az őskortól a középkor végéig.
Ennek következtében a teljes Anjou-korra vagy a Hunyadiakra marad kb. két
óra. Az meg extra vicces, hogy az Árpád-kor és a késő középkor győztes
csatáit emeli ki (mintha azokból állna a történelem). Vagyis a forrásokból
alig ismert pozsonyi csata kell, Muhi nem kell, a nándorfehérvári diadal
jöhet, a nikápolyi vagy a várnai vereség nem. És akkor mit kezdjünk
Moháccsal? Vagy az elmaradt? Igény, mondjuk, lett volna rá, de ettől még
megtörtént, és mintha lett volna egy-két következménye. A NAT bölcsész
részének a szemléletével van baj. Aki szerint ez nekünk jó, az adjon a
gyereke kezébe Herceg Ferenc könyvet (ugyanis kötelező olvasmány lett).
Szép napot!
Trixi
gabszodt <gabszodt at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7., P, 6:32):
> Evek ota megy a NAT tervezese. Bizonyos pedagogus körök ott tettek
> keresztbe a NATnak ahol lehet. Az elso NAT javaslat elbukott, azt a kormany
> hivta vissza, tenyleg ocska volt. Az elitgimnaziumok vezetoi vegig benne
> voltak az elokeszitesben, lattak, hogy mi keszul, nem erte oket
> felkeszuletlenul a dolog. A tanarokat igazabol alig ellenorzik,
> gyakorlatilag szabadon azt tanitanak amit akarnak. Az a baj, hogy szinte
> mindenből politikai kerdest csinalnak, ezert nem lehet valodi szakmai
> vitakat folytatni Magyarorszagon szinte semmirol, es utana persze jon a
> vad, hogy OV mindent lesopor az asztalrol.
>
> Az egyik legszebb ilyen pelda a Varral kapcsolatos Hauszmann program
> vitaja volt, ahol a "szakertok", fo ellenerve az volt, hogy a fidesz a
> Horthy korszak epiteszetet akarja visszahozni, pedig ezek az epuletek 1914
> elott epultek. A Kossuth ter rendbetetelenel is horogtek a baloldalon, hogy
> miert eppen rossz emleku 1944-es evi allapotot hozzak vissza es feltek,
> hogy a nyari husito vizparasito rendszer igazabol azert lett betervezve,
> hogy konnygazt spricceljenek az ellenzeki tuntetok koze. Ez nem az a szint,
> amin ertelmes vitakat lehetne ma Magyarorszagon lefolytatni. Nagy kar, ez
> mindenkinek rossz!
> G.
>
>
>
> Az üzenetet Samsung táblagépről küldték.
>
> -------- Eredeti üzenet --------
> Feladó: László Baják <laszlo.bajak at gmail.com>
> Dátum: 2020. 02. 05. 18:44 (GMT+01:00)
> Címzett: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Tárgy: Re: [Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
>
> A NAT tudtommal nem a gyerekeknek szól, hanem a tanároknak. (nem
> követelmény, hogy egy terv izgalmas legyen.) Az izgalmakat a tanárnak kell
> beletennie! A NAT Nem tankönyv, hanem tanulmányi terv. A NAT egyáltalán nem
> tiltja meg, hogy a tanár mást, másokat is tanítson vagy olvastasson, mint
> amit a normatíva előír. Szerencsére sokkal több jó író van, semhogy
> mindenki beleférjen. Mindig ki fog maradni egy csomó jó író. Nem értem ezt
> a hisztériakeltést, azaz persze értem, de ez nem az irodalomról szól.
>
> KEA <kea at turul.banki.hu> ezt írta (időpont: 2020. febr. 5., Sze, 13:48):
>
>> Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
>>
>> Index, 2020.02.04. -- Dragomán György
>>
>> https://index.hu/velemeny/2020/02/04/nat_irodalom_nemzeti_alaptanterv_dragoman_gyorgy_utopia_olvasas_szeretet/
>>
>>
>> Én nyilván egy utópiában élek, mert azt hiszem, hogy az iskolának olvasó
>> és gondolkodó és szabad embereket kell és kellene nevelni. Olyanokat,
>> akik szeretnek, akarnak és tudnak olvasni. Nem irodalomtörténetet és
>> életrajzot és életműveket kellene tanítani, hanem jó és élvezetes
>> szövegeket, elsősorban erőt adó élményt kellene adni és csak másodsorban
>> lexikális tudást. Hagyni kellene a tanárokat és a diákokat olyan
>> szövegeket választani amelyek évezhetőek és szerethetőek. Hogy mindenki
>> megtalálhassa az irodalomban azt, ami segít és felemel.
>>
>> Ez a mostani NAT minden csak ez nem: száraz, unalmas, szinte
>> taníthatatlan, nem személyre szabható, gyanakvó, poros és bizalmatlan.
>>
>> "Olyan mintha az lenne az célja, hogy mindenkit elijesszen az
>> irodalomtól és az olvasástól."
>>
>> Aki írta, az nem tudja, és nem is akarja tudni, hogy mi a tanítás
>> tempója, hogy milyen irdatlan nehezen lehet megszerettetni egy mai
>> átlagos kamasszal az olvasást egyáltalán, és főleg a költészetet, és
>> semmit se tud a mostani digitális és egyre digitálisabbá váló világról.
>>
>> „Bezzeg az én időmben” mondja, aki kitalálta, és most nyilván azt hiszi,
>> hogy beültethet mindenkit az időgépbe, ami ötven vagy hetven évvel
>> visszavisz a múltba, és ezzel majd sikeresen fogja tudni ráerőltetni a
>> gyerekekre és a tanárokra a saját korlátait.
>>
>> Nyilván meg van győződve róla, hogy mi olyan gazdagok vagyunk, hogy
>> megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy ne tanítsuk és ne is
>> taníthassuk a gimnáziumban Ottlikot, Pilinszkyt, Nemes Nagyot, Kertészt,
>> Weörest, Szerb Antalt, Rejtőt, Petrit, Tamásit, Márait, Krúdyt (és hány
>> de hány nevet lehetne még ideírni, jaj); visszadöbben attól a
>> lehetőségtől, hogy egy tanár a saját ízlése szerint választhasson ebből
>> a kincsesházból, attól a gondolattól meg, hogy a jó tanár azt
>> taníthasson a magyar és világirodalomból, amit valóban szeret, egyenesen
>> kirázza a hideg.
>>
>> "Szilárdan hisz abban is, hogy úgy kell tennie, mintha kortárs magyar
>> irodalom nem is létezne: a jó író a halott író."
>>
>> Számára a gyerek is és a tanár is csak arra kell, hogy kioktassa,
>> számonkérje, megalázza. Rettegjen csak szegény tanár, amiért nem tudja
>> teljesíteni a rámért lehetetlen feladatot, nem tud mindenkiből
>> engedelmes, önálló gondolatokat produkálni még véletlenül se képes
>> magológépet nevelni, utálja csak meg szegény diák az olvasást és az
>> irodalmat, szenvedjen csak, úgy kell neki, mert ugye tudjuk, teher alatt
>> nő a pálma.
>>
>> Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk, ide jutottunk.
>>
>> Egyedül csak az eddig is emberfeletti munkát végző tanárok önfeláldozó
>> munkájában és józan belátásában lehet még bízni; abban, hogy erejüket
>> megfeszítve, mindennek ellenére azt fogják tenni ezután is, ami miatt
>> hősiesen kitartanak a pályán: olvasó, szabad embereket nevelnek, akiknek
>> megpróbálják átadni az olvasás és az irodalom életre szóló szeretetét.
>>
>> Kár, hogy egyre kevesebben vannak, és egyre nehezebben bírják.
>>
>> (Tudom, tudom, utópia, de alapjaiban kellene megreformálni az
>> irodalomoktatást, szakítani a kronologikus oktatással, kiscsoportos
>> olvasóköröket szervezni, és közben persze legalább a mostani ötszörösére
>> kellene emelni a tanári fizetéseket. Harminc éve is késő lett volna már,
>> most meg...)
>>
>> Az eredetileg a Facebook-oldalán megjelent írást Dragomán György
>> engedélyével közöljük.
>>
>> (Borítókép: Dragomán György. Fotó: Mészáros László / Dragomán György /
>> Facebook)
>>
>> --
>>
>> Üdvrivalgással:
>> KEA.
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200207/088a7244/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról