[Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
KEA
kea at turul.banki.hu
2020. Feb. 5., Sze, 09:01:58 CET
Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
Index, 2020.02.04. -- Dragomán György
https://index.hu/velemeny/2020/02/04/nat_irodalom_nemzeti_alaptanterv_dragoman_gyorgy_utopia_olvasas_szeretet/
Én nyilván egy utópiában élek, mert azt hiszem, hogy az iskolának olvasó
és gondolkodó és szabad embereket kell és kellene nevelni. Olyanokat,
akik szeretnek, akarnak és tudnak olvasni. Nem irodalomtörténetet és
életrajzot és életműveket kellene tanítani, hanem jó és élvezetes
szövegeket, elsősorban erőt adó élményt kellene adni és csak másodsorban
lexikális tudást. Hagyni kellene a tanárokat és a diákokat olyan
szövegeket választani amelyek évezhetőek és szerethetőek. Hogy mindenki
megtalálhassa az irodalomban azt, ami segít és felemel.
Ez a mostani NAT minden csak ez nem: száraz, unalmas, szinte
taníthatatlan, nem személyre szabható, gyanakvó, poros és bizalmatlan.
"Olyan mintha az lenne az célja, hogy mindenkit elijesszen az
irodalomtól és az olvasástól."
Aki írta, az nem tudja, és nem is akarja tudni, hogy mi a tanítás
tempója, hogy milyen irdatlan nehezen lehet megszerettetni egy mai
átlagos kamasszal az olvasást egyáltalán, és főleg a költészetet, és
semmit se tud a mostani digitális és egyre digitálisabbá váló világról.
„Bezzeg az én időmben” mondja, aki kitalálta, és most nyilván azt hiszi,
hogy beültethet mindenkit az időgépbe, ami ötven vagy hetven évvel
visszavisz a múltba, és ezzel majd sikeresen fogja tudni ráerőltetni a
gyerekekre és a tanárokra a saját korlátait.
Nyilván meg van győződve róla, hogy mi olyan gazdagok vagyunk, hogy
megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy ne tanítsuk és ne is
taníthassuk a gimnáziumban Ottlikot, Pilinszkyt, Nemes Nagyot, Kertészt,
Weörest, Szerb Antalt, Rejtőt, Petrit, Tamásit, Márait, Krúdyt (és hány
de hány nevet lehetne még ideírni, jaj); visszadöbben attól a
lehetőségtől, hogy egy tanár a saját ízlése szerint választhasson ebből
a kincsesházból, attól a gondolattól meg, hogy a jó tanár azt
taníthasson a magyar és világirodalomból, amit valóban szeret, egyenesen
kirázza a hideg.
"Szilárdan hisz abban is, hogy úgy kell tennie, mintha kortárs magyar
irodalom nem is létezne: a jó író a halott író."
Számára a gyerek is és a tanár is csak arra kell, hogy kioktassa,
számonkérje, megalázza. Rettegjen csak szegény tanár, amiért nem tudja
teljesíteni a rámért lehetetlen feladatot, nem tud mindenkiből
engedelmes, önálló gondolatokat produkálni még véletlenül se képes
magológépet nevelni, utálja csak meg szegény diák az olvasást és az
irodalmat, szenvedjen csak, úgy kell neki, mert ugye tudjuk, teher alatt
nő a pálma.
Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk, ide jutottunk.
Egyedül csak az eddig is emberfeletti munkát végző tanárok önfeláldozó
munkájában és józan belátásában lehet még bízni; abban, hogy erejüket
megfeszítve, mindennek ellenére azt fogják tenni ezután is, ami miatt
hősiesen kitartanak a pályán: olvasó, szabad embereket nevelnek, akiknek
megpróbálják átadni az olvasás és az irodalom életre szóló szeretetét.
Kár, hogy egyre kevesebben vannak, és egyre nehezebben bírják.
(Tudom, tudom, utópia, de alapjaiban kellene megreformálni az
irodalomoktatást, szakítani a kronologikus oktatással, kiscsoportos
olvasóköröket szervezni, és közben persze legalább a mostani ötszörösére
kellene emelni a tanári fizetéseket. Harminc éve is késő lett volna már,
most meg...)
Az eredetileg a Facebook-oldalán megjelent írást Dragomán György
engedélyével közöljük.
(Borítókép: Dragomán György. Fotó: Mészáros László / Dragomán György /
Facebook)
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról