[Grem] szkíták

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2020. Dec. 7., H, 18:26:07 CET


Kedves Trixi!

Az általad kiemelt újkori történelmi folyamat a mai technológiával nagyon könnyen megfordítható volna, nem? A vasút -- elsősorban újabb formái, a mágneses lebegtetésű gyorsvasút vagy akár a TGV és kinai vagy japán testvérei -- ugyanis ma talán már kontinens szinten is versenyképes lehetne a többi szállítási móddal: szinte repólőgép sebesség mellett alkalmas hajózási volumenű áru szállítására.  Persze egyelőre lényegileg csak személyszállításra használják, ha jól tudom, de hát csak szándék és kezdeti befektetés kérdése, hogy másra is használható legyen, nem?

Kíváncsi volnék valami gazdasági elemzésre etéren.

De a szkítákra is kíváncsi vagyok.

Gyuszi


> From t.romhanyi at gmail.com Mon Dec  7 09:27:56 2020
> Date: Mon, 7 Dec 2020 17:27:06 +0100
> From: Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com>
> To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] szkíták
> 
> Kedves Gyuszi és Mind!A mellékelt térkép igen tanulságos, de alapvetően a 16-17.  századtól, a gyarmatosítás kezdetétől érvényre jutó világképet ábrázolja. Ezt erősítette meg, hogy a II. Vh után Nyugat-Európa számára az USA létfontosságú szövetségessé vált, a transzatlanti kapcsolat pedig a világrend egyik alapköve lett. De ez nem volt mindig így, és ahhoz, hogy kialakuljon - egyebek mellett - szükség volt arra, hogy az angol hajók a fél világot szó szerint megkerülve Kína tengeri kikötőin keresztül szerezzék be azokat az árukat (selyem, tea, porcelán stb.), amelyek korábban az Ázsiát és Európát összekötő Selyemúton át jutottak el nyugatra. Ez nagyon jó volt az angoloknak, egy darabig jó volt a kínaiaknak, rossz volt Európának, és azon belül különösen Közép-Európának, még rosszabb volt Kelet-Európának, és katasztrofális volt Közép-Ázsiának.
Üdv
Trixi
> 
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról