[Grem] Szabadság és emberi jogok
KEA
kea at turul.banki.hu
2020. Aug. 12., Sze, 09:49:06 CEST
Szabadság és emberi jogok
Magyar Hírlap, 2020.08.12. -- Boros Imre
https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20200812-szabadsag-es-emberi-jogok
Ha a baloldal azzal állna elő a mai fejlettnek mondott világban, hogy
baj van a jogokkal, erőlködésük közröhejbe fulladna, hiszen a napi
szintű joggyakorlás régóta adott – általános választójog, vélemény- és
szólásszabadság, és sorolhatnánk tovább
A szakrális monarchiák alkotmányos monarchiává vagy köztársasággá
változtatását mindig vérontás kísérte. Az átalakítást végzők, a magukat
forradalmároknak nevezők zászlaikra minden esetben a szabadság szent
jelszavát tűzték. Már a korabeli Angliában, Cromwell köztársaságában
tízezreknek kellett meghalnia és az államhatalmat megtestesítő királynak
is tönkre kellett hajtania a fejét az „önkényt felváltó szabadság”
jegyében, hogy kevesebb mint fél évszázad múltán visszatérjenek a máig
működő monarchiához oly módon, hogy a hajdani forradalmárok és a
monarchia mindkét fél részére jól jövedelmező üzletet kötött. A
monarchia az adózók költségén rendelkezésre bocsátotta a gazdasági
terjeszkedéshez szükséges erőket, főként a hadsereget, a hajdani
forradalmárok ebből jól meggazdagodtak, de cserébe minden földi jóval
ellátták a monarchiát. A vetélkedő üzleti csoportok két pártba
rendeződtek, és felváltva töltik be mindmáig őfelsége kormánya, illetve
ellenzéke szerepkörét.
Másfél század múlva a szabadság, egyenlőség, testvériség jegyében a
forradalmi Franciaországban negyvenezer főnek kellett porba hullania
azért, mert nem volt „ egyenlő”, ott is az áldozatok között volt a
király. Joseph Fouché Lyonban egyenesen nagyipari módon, tüzérségi
kartácstűzzel végeztetett ki halálraítélteket, mert a hóhérok nem
győzték a sok munkát. A nagy októberi szocialista forradalom sok
milliónyi áldozata, ugyanúgy, mint Mao Ce-tung rendszerének
megszámlálhatatlanul sok áldozata is a „szabadság” áldozata lett. A
szabadság bajnokai az elmúlt két és fél évszázadban mindig baloldaliak
voltak, és eszméik rendre vértengert hoztak.
Ma a nemzetközi baloldal ismét a szabadság, ezúttal konkrétan az emberi
szabadságjogok nevében agitál. Mielőtt az emberi szabadságjogok
elemzésébe fognánk, érdemes magát a szabadság fogalomkörét körbejárnunk.
A balliberális körökben úgy hírlik, hogy az korlátlan, annak korlát nem
szabható, mi több, egyre-másra újabb és újabb szabadságelemekkel
bővíthető szinte a végtelenségig. A fogalmat az egyén szempontjából úgy
lehet megközelíteni, hogy akkor szabad, ha cselekedeteiben külső
körülmények nem korlátozzák, azt tesz, amit jónak lát, függetleníti
magát a természeti és a társadalmi körülményektől.
Az ember valóban nagyon korán felfedezte, hogy a víz a hátán hordozza,
ha alkalmas eszközt készít, ami szolgálatába állítja a víz felhajtó
erejét. Hajózás nélkül ma nem tudnánk létezni. A levegő meghódítása
sokáig váratott magára, hiába irigykedtek sokan az ég madarainak ügyes
röptére. A levegő felhajtó erejének meghódítására nem volt elegendő, ha
egyes álmodozók – Ikarosz – szárnyakat ragasztottak maguknak.
Elpusztította őket a kemény valóság, a gravitáció ereje. A természet
leigázását célul tűző ábrándozóknak rengeteg kudarc jutott
osztályrészül, amikor ábrándjaik megvalósításába fogtak, folyók
folyásirányát akarták megfordítani vagy lápot lecsapolni, erdőt irtani
ott, ahol a természet törvényei ezt nem engedték, és ennek sok esetben
szörnyű következményei lettek. Kietlen pusztaságok a korábban virágzó
természet helyett. A teremteni akaró „szabadság” rendre pusztulást hozott.
A baloldal igazi szabadságterepe azonban az emberi közösségek
gátlástalan átalakítása. Ezt kísérték a múlt évszázadokban az egyre
nagyobb hullahegyek, demokrácia helyett kegyetlen diktatúrák. A korábbi
évtizedekben az általunk joggal irigyelt nyugati demokráciákban az
időközben ismét erőre kapott baloldal már megint a szabadság jelszavával
kampányol. Ezúttal az emberi szabadságjogokéval. Messze nem érik be
azzal a modellel, ami hosszú évtizedekig kiválóan működött. Kevés nekik,
hogy az embereknek joguk van vezetőiket megválasztani, a társadalom
működtetésében választóként és választottként egyaránt részt vállalni.
Ahogy a francia forradalomban, majd Oroszországban, ismét jogot
formálnak maguknak arra, hogy megmondják, mi több diktálják is, hogy
milyen hiányokat szenvedünk jogokban. Ezúttal az úgynevezett emberi
jogokból.
Apelláta ezek ellen a jogajánlások ellen nincs, mindazok, akik
tiltakoznak, megnézhetik magukat, hamarosan ellentmondást és véleményt
nem tűrve mindenféle ellenségek, kirekesztők, ilyen-olyan fóbok lesznek.
Az elmúlt másfél évtizedben több emberi joggal „gazdagodtunk”. Végre
megtudhattuk, hogy több évezred bezártsága és emberi közösségek közötti
szabályozott mozgások helyett szabad a gazda, mindenki oda megy, ahova
akar, ott él, ahol akar. Létfenntartása költségeit pedig azok a
befogadók lesznek kötelesek fedezni, ahova az öntörvényű vándorok
érkeznek. A kényszerbefogadók ehhez az elképzeléshez kapcsolódó
jogkorlátozása említést sem érdemel. Meg tudjuk csinálni! – hangzott a
veretes német felszólítás. Micsoda jogkorlátozás az – mondják a mai
balos jogmérnökök –, hogy házasság csak két különnemű ember, férfi és nő
között létesülhet, akik utódok létrehozására szövetkeznek. Ez
tűrhetetlen, az azonos neműek is legyenek házasok, ha akarnak, mi több,
fogadhassanak örökbe gyermekeket is. Nem elég, ha a társadalom csak
toleráns módon tudomásul veszi az ilyen viszonyokat. Noha az egyházi
esküvő már régen nem törvényi kötelezettség, az azonos neműeket mégis
adják össze az egyházak is, ha azok azt kérik. Az azonos neműek
együttélésének népszerűsítését nem lehet elég korán elkezdeni, annak már
ott a helye az általános iskolákban. Szaporítani kell azokat a művészeti
alkotásokat, amelyek ilyesmiről szólnak. Ifjúsági filmeken is bátran
csókolózzon nő nővel, férfi férfivel, az is tanulságos, ha templomok
falán a freskók között olyant is találunk, amikor az Édenben azonos nemű
párok szednek a tiltott gyümölcsből.
Sorolhatnánk a nap nap után kreált emberjogi innovációkat, de inkább
felteszem a kérdést, hogy mire is megy ki ez a játék. Természetesen nem
másra, mint a hatalom megszerzésére. A nemzetközi baloldal mindenütt
gyengül, nemzeti szemléletű baloldal meg nincs. A hatalom viszont nagyon
kellene nekik, hogy az Internacionáléban megénekelt vágyuk, a
nemzetközivé változtatott világ végre megéledjen.
Ha a baloldal azzal állna elő a mai, fejlettnek mondott világban, hogy
baj van a jogokkal, erőlködésük közröhejbe fulladna, hiszen a napi
szintű joggyakorlás régóta adott – általános választójog, vélemény- és
szólásszabadság, és sorolhatnánk tovább. A mindenkori forradalmárok
szerint újra itt az ideje az innovációnak, a joggyártásnak.
Természetesen minden legyártott új emberjogi ágazatnak van és lesz
követője. Ki ne szeretne alacsonyabb létnívót pusztán szociális alapon
magasabbra váltani? Természetesen az ellátás mellé emberjogi alapon
járjon választójog is. Az azonos neműek miért ne büszkélkedhetnének
azzal, amivel heteroszexuális embertársaik, a gyermekeikkel? Ha így sem
jön össze a kellő támogatás, hát nem kell attól sem visszariadni, hogy a
nem tetsző csoportokat kirekesztjük a tradicionális alapjogok, mint a
választójog gyakorlásából. Ilyenek az idősek, vagy esetleg az alacsony
iskolázottságúak.
A társadalom mérnökei, ezek a balliberális guruk tudják, hogy messze nem
az övék a többség, ezért nagy igyekezettel sok és agresszív kisebbséget
szerveznek, ebből kívánnak egy új, szivárványszínű többséget szervezni.
Lenintől is tanultak. A hajdani Oroszország szociáldemokrata pártjában
egy militáns kisebbség kijelentette magáról, hogy ő a többség, és
fegyveres puccsal adott ennek nyomatékot. Ők világállamról és
világforradalomról ábrándoztak. Az ötlet ma is él. Hazánkban éppen azok
képviselik arcátlan nyíltsággal, akiknek a felmenői az előző rendszer
efféle törekvéseiben kudarcot vallottak. Ez zavarja a társadalomban a
békés együttélést? Igen, nagyon is. Törődtek ezzel annak idején a
bolsevikok, vagy ma az emberi jogi iparosok? Nem.
Az úgynevezett baloldalon mindig ugyanaz a nóta, legfeljebb más-más
színű mezben futnak ki a pályára, ezt jól véssük az emlékezetünkbe. Azt
is érdemes megjegyezni, hogy a szabadság nem más, mint a természeti és a
társadalmi korlátok felismerése, tehát nem lehet parttalan és korlátlan.
Akik az ellenkezőjét állítják, hátsó szándékkal teszik, ezért óvakodjunk
tőlük.
(A szerző közgazdász)
=== === ===
További információk a(z) Grem levelezőlistáról