[Grem] Egyház ez, vagy egy naiv NGO?
KEA
kea at turul.banki.hu
2020. Aug. 5., Sze, 11:23:34 CEST
Egyház ez, vagy egy naiv NGO?
Vasárnap, 2020.08.04. -- Francesca Rivafinoli
https://vasarnap.hu/2020/08/04/egyhaz-ez-vagy-egy-naiv-ngo
„A modern világ tele van a régi jó keresztény erényekkel, melyek
megháborodtak. Éspedig azért háborodtak meg, mert elszigetelték őket
egymástól, és mindegyik a maga kósza útjára kelt.”
(G. K. Chesterton)
Olvasom, hogy a napokban munkába áll a Földközi-tengeren a legújabb
migránsbeszállító hajó, a Sea Watch 4. Ami nem lenne különösebben
érdekes (business as usual), csakhogy ezt nem ám a Gyurka bá’ vagy
valamely obskurus NGO finanszírozta, hanem teljes valójában maga a Német
Evangélikus Egyház – katolikus honfitársaik nagyvonalú támogatásával.
A hajót 1,5 millió euróért vásárolták meg, majd további félmillióért
alakíttatták át és adták egy NGO kezelésébe, hogy most aztán jöhessenek
vele befelé Európába az udvarias, mindig készséges ruandai
katedrálisfelgyújtó templomszolgák.
Van, akinek erről az akcióról az irgalmas szamaritánus története jut
eszébe, nekem viszont sajnos sokkal inkább az „agyrém” szó.
Először is: minden ellenkező tévképzet ellenére egy keresztény egyház
alapvető feladata nem a humanitárius segítségnyújtás és az evilági
vágyak kielégítésében való segédkezés, hanem az emberek üdvösségének
szolgálata. Lelkipásztor, ugye, így hívják ezt a hivatást igen
kifejezően – a vízimentők, a coachok, meg a jogvédők, meg a
Coelho-olvasókör, az másik céh. Míg Szent Domonkost még az a kérdés
gyötörte folyton álmatlan éjszakáin, hogy „Uram, mi lesz a
bűnösökkel?!”, napjaink Marx bíborosa azon aggódik, eljut-e álmai
földrészére Abdul Líbiából. Miért, ha eljut, üdvözül?
A német egyházi vezetők érve persze lehengerlőnek tűnik: „Az ember nem
hagy másokat vízbe fulladni.” Naná, hogy nem. És a sivatagban szomjan
halni? Vagy ez itt egy ilyen mélykeresztényi akadályverseny volna, ahol
a nemzetközi vizekig eljutókat kimentik, a többi pedig hulljon? Sajátos,
ha képzett, tudós férfiak, a teológia doktorai ennek visszásságára nem
figyelnek fel, mint ahogy arra sem, hogy miközben az NGO-k és az
egyházak immár együtt sürgölődnek a Földközi-tengeren (tévéstábok
ünneplő kíséretében), a világban hatpercenként meghal egy keresztény –
észrevétlenül, a hite miatt, a saját lakóhelyén, anélkül, hogy a jólét
reményében egy lélekvesztőben kockára tette volna életét.
Aztán itt van a nantes-i katedrális rektora. Rábízza Isten házának
kulcsait hét illegális bevándorlóra, akik közül a ruandai Emmanuelt a
francia állam bő fél éve kiutasította az országból. Az atyák viszont
végtelen humanizmusukban azt mondják neki, Emmanuel, maradj csak, mi
megbízunk benned, oly csöndes srác vagy.
Majd amikor egy reggel üszkös romokkal lesz teli a székesegyház, és a
nyomozók Emmanuelre gyanakodnak, a katedrális titkára tiltakozik: „Egy
pillanatra sem gondolom úgy, hogy ő tehet a tűzről”.
Amely naivitás megkapóan gyermeki, de mégiscsak tény, hogy ma is
hirdetné Isten dicsőségét a XVII. századi orgona, és ma is ki lehetne
szolgáltatni az Oltáriszentséget a katedrálisban, ha a lelkipásztorok
nem önjelölt idegenrendészeti szakértőként forgolódnának a világ
dolgaiban, hanem gondot viselnének saját nyájukra.
Az általam ismert Szentírás ugyanis azt tanítja,
a jó pásztor életét adja juhaiért. A saját életét, a saját juhaiért.
Például nem intézi el egyetlen kézlegyintéssel, hogy a nagy
migránsmentés közepette tömegek hagyják el a rábízott egyházat és
keresik boldogságukat a reikiben és a tajcsiban (eredménytelenül). Hanem
szívósan és csöndesen küzdve felépít egy olyan egyházközösséget, ahol
nem afrikai importsekrestyéssel kell megoldani a templom nyitását és
zárását. Vagy legalább atyai odafigyeléssel elbeszélget az „oly csöndes”
afrikai ministránssal – hátha a 13 éves korában átélt, európai ésszel
felfoghatatlan ruandai törzsi mészárlás hagyott benne nyomokat,
időzített bombaként. Vagy ha a lelkipásztor arra érez hivatást, akár
misszióba is elmehet, és a nélkülözést, a fizikai munkát és az
üldöztetést is vállalva helyben segítheti az afrikaiakat a boldogulásban.
De persze ki tudja – lehet, hogy a német püspökök tényleg arra kaptak
meghívást, hogy migránsokat hozassanak be és itt fáradozzanak az ő lelki
üdvükért. Ebben az esetben viszont szuboptimális a kivitelezés. A Sea
Watch eddigi négy hajója együttvéve mintegy 35 000 ember mentésében
segédkezett; ezzel szemben a „Sea Watch 4” kétmillió eurós beszerzési
árából kapásból 20 ezer Tunisz–Berlin repülőjegyet lehetne venni az Air
France kényelmes járatára. Minden támogató befogadhatna egy jövevényt a
saját házába, együtt imádkozhat vele, taníthatja, segítheti. Na, valahol
itt kezdődne az áldozatos, elkötelezett felebaráti segítségnyújtás, ha
már. Addig viszont ez az egész sajnos nem tűnik többnek egy
pszeudokeresztény NGO-akciónál.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról