[Grem] Európa lassan elhülyül
KEA
kea at turul.banki.hu
2020. Ápr. 2., Cs, 15:39:25 CEST
Európa lassan elhülyül
Demokrata, 2020.04.01. -- Hernádi Zsuzsa
https://demokrata.hu/vilag/europa-lassan-elhulyul-221666/
Egyre több tanulmány és könyv hívja fel a figyelmet arra a szomorú
tényre, hogy a fejlett ipari országok az elbutulás útjára léptek. Míg a
múlt században folyamatosan emelkedett az emberek értelmi képességének
szintje, a folyamat a kilencvenes években megtorpant, mára pedig
csökkenésnek adta át a helyét.
Nem demenciáról vagy az Alzheimer-kórról van szó, noha ezeknek a
betegségeknek az előfordulása az élettartam hosszabbodásával szintén
növekedést mutat. A nyugat-európaiak IQ-szintjében bekövetkezett mérhető
csökkenésre hívják fel a figyelmet, amelynek nagysága évtizedenként 1,23
pont – állítják az Intelligence szaklapban megjelent tanulmány szerzői.
A vizuális reakcióidő mérésével tesztelték azt a felvetést, amely
szerint a XIX. század embere okosabb volt a mai, high-tech eszközöket
használó nemzedéknél. Ennek egyik oka több korábbi tanulmány szerint,
hogy a XX. században a magasabban képzett nők kevesebb gyermeket
vállaltak, a népesség gyarapodásához az alacsonyabb intelligenciájúak
nagyobb mértékben járultak hozzá, így egy adott populáción belül
jelentős IQ-csökkenés következett be. A migrációs hullám ezt az arányt
tovább rontja. De nem ez az egyedüli ok.
/Siegfried Lehr/ hosszú éveken át akadémikus-igazgatóként vezette az
erlangen-nürnbergi egyetem pszichiátriai klinikáját. Munkássága során
évtizedeken keresztül kutatásokat folytatott az emlékezőtehetség, a
memóriateljesítmény és az intelligencia tárgykörében. A növekvő
elbutulás fő okai közt a két ellentétes pólust, a túl- és az
alulterhelést nevezi meg: mindkettő árt az intelligenciának és a
szellemi teljesítménynek. A túlterheltség a korunk új követelményeinek
való megfelelési kényszerben, az állandó telefoncsörgésben,
e-mail-özönben, határidőkben ölt testet, amelyek kizsákmányolják a
szellemi erőforrásokat.
/„Aki krónikus stresszben szenved, negyvenéves korára leépül”/ – állítja
a professzor. Aki jobb teljesítményt akar elérni, annak meg kell
tanulnia gazdálkodni az energiáival. Ehhez nagyon fontos, hogy tudjunk
szünetet tartani. 70-100 perces koncentrált figyelem után mindenképp be
kell iktatni egy rövid szünetet, hogy ne merítsük ki végképp a mentális
tartalékainkat. Ám az agyat nem csak a túl sok stressz terheli túl.
A monotónia is valóságos méreg az értelem számára. A hosszú tévézés, a
lustálkodás nagymértékben csökkenti a szellemi teljesítményt.
Már egy ötnapos semmittevés alatt öt ponttal csökken az IQ. Ezt klinikai
körülmények közt, olyan pácienseken mutatták ki, akiket nem terheltek a
mindennapi élet feladatai, és nem érintkeztek annyi emberrel, mint
korábban, számolt be a tapasztalatairól Lehr. Úgy találta: két-három nap
semmittevés még jót tesz, de azután már megkezdődik a leépülés. Három
hét alatt az IQ akár húsz ponttal is csökkenhet, és ha visszatér a
páciens a mindennapi életbe, csak 4-6 hét után áll vissza az IQ-ja a
korábbi szintre, számolt be a tapasztalatairól az intelligencia-,
memória- és demenciakutató.
A terhelés megfelelő mértéke mellett a táplálkozásnak, a minőségi
alvásnak és a mozgásnak is óriási szerepe van. A nehéz, zsíros ételek, a
kevés mozgás nemcsak a testi, hanem a szellemi teljesítményre is káros
hatással vannak. De a legfontosabb, hogy az agyat napról napra új
kihívások elé állítsuk, tanácsolja a professzor.
A XX. században az IQ folyamatosan növekedett, majd ez a folyamat a
kilencvenes években megállt, és helyette az iparilag fejlett országokban
egyre intenzívebb csökkenés kezdődött.
/Jakob Pietschnig,/ a Bécsi Egyetem pszichológiadoktora 2008 óta kutatja
az intelligencia témakörét. Úgy látja: az IQ-csökkenés azért következett
be, mert eljutottunk egy adott pontig, ahonnan már az értelmi
teljesítmény tovább nem növelhető, elértük az „üvegplafont”. Ez ahhoz
hasonló, mintha valaki rendszeresen futna: először javul a
teljesítménye, de egy idő után már a folyamatos edzés sem hoz jobb
eredményt. Pietschnig a XX. században mért 30 pontos IQ-növekedést a
jobb képzésnek, táplálkozásnak és egészségügyi ellátásnak tulajdonítja.
A kisgyermekeknél a táplálkozás során az erőforrások 90 százaléka az agy
fejlődését szolgálja. Ha a gyerek alultáplált, nem fejlődik megfelelően
az agya. Ha azonban túl van táplálva, egy idő után nem lesz okosabb,
csak kövérebb, állítja a bécsi kutató.
Ezt az állítást támasztja alá az Australian National University
professzora, /Nicolas Cherbuin/ is, aki arra figyelmeztet, hogy a
gyorsbüféből származó ételek fogyasztásával „felzabáljuk az agyunkat”.
Köztudott, hogy ezek az ételek (gyorsfagyasztott burgonya, hamburger,
pizza) egészségtelenek, ártanak a szívnek és a testnek, de azt is
kimutatták, hogy az ilyen táplálkozás hosszú távon növeli a demencia
kockázatát is.
Az egyén intelligenciája, mint olyan, nem valami fizikai jellemzőkkel
leírható, állandó tulajdonság.
Az agyunk egy sor kognitív képességnek van birtokában, amely a
civilizáció fejlődésével alakult ki, hogy a világ dolgaiban
kiigazodjunk és az új kihívásokhoz alkalmazkodni tudjunk. Az oktatásnak
ebben kulcsszerepe van. De képes-e vajon ellátni a mai iskolarendszer a
feladatát? /Michael Winterhoff,/ a Németország elbutul (Deutschland
verdummt) című könyv szerzője szerint a német oktatási és képzési
rendszerben a mai gyerekek személyiségzavarossá válnak, egocentrikussá
és narcisztikussá nevelik őket, kockára téve ezzel a jövőt, mert ha ez
így megy tovább, a mai gyerekek egész egyszerűen nem lesznek
munkaképesek. A gyermekpszichológus a Focusnak adott interjújában
elmondta, hogy a pszichés képességek fejlesztése már egyáltalán nem kap
szerepet az óvodai és iskolai nevelésben. Hiányoznak az úgynevezett soft
skillek („puha készségek”), amelyek a szakmai tudáson felül
meghatározzák egy adott munkavállaló beilleszkedési, motiválhatósági,
kezelhetőségi és kreativitási jellemzőit, például a pontosság igényét
vagy azt a képességet, hogy rendszereket és folyamatokat lássanak át.
A szociális készségek hiánya és az általánosan elterjedt túlzott
önbecsülés miatt a diákok egyre gyakrabban szakítják félbe
tanulmányaikat. A gyermekpszichológus szerint ez a jelenség az
elhibázott oktatáspolitika következménye. Körülbelül két évtizede
átalakították az oktatási rendszert, és áterőltették az autonóm
tanulást. Ezáltal hiányzik a tanulóknak a példakép, az, aki a szociális
és emocionális (érzelmi) intelligenciájukat fejleszthetné. Az autonómia
jegyében már az óvodás is maga döntheti el, hogy hol játsszon, mikor és
mivel.
Winterhoff úgy látja, a gyerekeknek példaképekre van szükségük, akiktől
a viselkedési mintákat és az emberi tartást megtanulhatják. /„Enélkül a
gyermekeink narcisztikus, egoista felnőttekké válnak, akik nem figyelnek
oda másokra, csak magukra, és azt teszik, amihez épp kedvük van. Nem
alakul ki az értékítéletük sem”,/ állítja a szerző.
Winterhoff szerint nagyon helytelen az a gyakorlat is, ahogy a szülők a
digitális eszközökkel bánnak: okostelefon nem való tíz év alatti gyerek
kezébe! Ezek az eszközök egy párhuzamos világot vetítenek a gyerek elé,
akadályozva pszichés fejlődésüket. Későbbi évfolyamokon már megengedett
a használatuk, de ott is csak mértékkel. A tanárok szerepét is újra kell
gondolni, mondja Winterhoff. A pedagógusoknak meg kell adni a
lehetőséget, hogy újra tanárok legyenek. Tanítsanak, lehetőleg kis
csoportokban. És mutassanak példát.
Még nem késő, állítja a szerző. Ha nem hinné, hogy a hibás folyamatokat
vissza lehet fordítani, nem írta volna meg ezt a könyvet.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról