[Grem] Egykor uralkodók kedvence volt, ma már alig ismerik a tokaji aszút
KEA
kea at turul.banki.hu
2019. Sze. 24., K, 08:13:01 CEST
Egykor uralkodók kedvence volt, ma már alig ismerik a tokaji aszút
Index, 2019.09.24. -- Kovács M. Dávid
https://index.hu/kultur/cinematrix/2019/09/24/almasi_tamas_folyekony_arany_dokumetumfilm_tokaji_aszu/
A szüret idejére került mozikba Almási Tamás (Puskás Hungary, Ballagás,
Kölyköd voltam, Ítéletlenül, Sejtjeink, tititá) legújabb
dokumentumfilmje, a szebb napokat is látott tokaji aszúról szóló
Folyékony arany. Először készült mozifilm a magyar borról. De vajon egy
film meg tud menteni egy hungarikumot a feledésbe merüléstől?
Jóságos ég, most tényleg ezt fogom csinálni? Közel másfél órán
keresztül nézek majd egy dokumentumfilmet a tokaji aszúról?
Kapcsolódó
Először készült mozifilm a magyar borról
Először készült mozifilm a magyar borról
Az aszúkészítés erőfeszítéseiről a Puskás Hungary és a Kölyköd voltam
rendezője készített filmet.
– kérdeztem magamtól a moziban ülve, miután a vásznon megjelentek a
Folyékony arany legelső képkockái. És igen, amikor az ember jegyet vált
Almási Tamás legújabb filmjére, akkor tényleg ezt csinálja: nyakig
elmerül a legismertebb magyar borban (sajnos nem szó szerinti
értelemben), illetve a készítésével járó küzdelemben.
A Kossuth-díjas dokumentumfilmes a Puskás Hungary után ugyanis újra egy
nemzeti szimbólumról készített filmet: a Folyékony arany témája nem más,
mint az a rengeteg szívás, küzdelem és elszántság, ami egy-egy üveg aszú
mögött van. “Három megszállott ember harca” – így foglalta össze
legújabb munkáját Almási, de hogy tulajdonképpen ki is ez a három ember,
az csak a film legvégén derül ki.
Mert a Folyékony arany nem feltétlenül róluk szól, hanem sokkal inkább
arról a rengeteg munkáról és energiáról, amit abba fektetnek, hogy
életben tartsanak egy brandet, amiért XIV. Lajos, Viktória királynő,
Nagy Péter cár, Goethe és Beethoven is odáig volt, és amire mostanra –
lássuk be – igencsak ráférne némi ráncfelvarrás.
De mivel nem spoiler, és nem is titok a kilétük, nevesítsük ezt a három
embert, akik valószínűleg mindent tudnak az aszúkészítésről, és – ahogy
a filmből kiderül – képesek kiszimatolni a nyár illatát, valamint
felismerik, amikor kacagnak a szőlőfürtök:
Szepsy István, a mádi Szepsy pincészet alapítója, aki 2013-ban
megkapta a borvilág Oscar-díját, a Les Seigneurs du Vin (magyarul: A bor
urai) nevű elismerést;
Bacsó András, a Tokaj-Oremus pincészet igazgatója;
és Alkonyi László, az egykori Borbarát magazin főszerkesztője, aki
jelenleg a tállyai Kaláka Pincészet társtulajdonosa és borásza.
Hogy tényleg megértsük a tokaji aszú aranykorát, érdemes visszaolvasni a
Nobel-díjas Anatole France idealizáló sorait az aszú hazájáról, aki
francia létére úgy lelkesedett a magyar borért, ahogy csak kevesen tudnak:
Felhajtottam egy pohárral írás közben, és egyszerre az édes
nyugalom tündére kezdett velem játszadozni. Mily boldog lehet ez a
vidék, ahol ily mézédes források törnek fel a porhanyós anyaföldből!
Milyen jókedvű, kiegyensúlyozott, egészséges nép lakhatik a magyar
Tokajon! Milyen derűs harmónia lakozhatik ott. Milyen forró szerelem,
mennyi kultúra, hűség, barátság, értelem! Ülnek az aranyfolyó partján és
kedvükre meríthetnek belőle. Ilyennek képzelem a görög Istenek tanyáját
az Olümposzon.
A francia szerzőnek tehát csak a fantáziálás jutott, legjobb tudásom
szerint sosem szelte át aranyfolyó a tokaji borvidéket, és még abban sem
vagyok egészen biztos, hogy annyira jókedvűek és kiegyensúlyozottak
lettek volna az itteniek, mint ahogy Anatole France néhány korty aszú
után elképzelte azt. Legalábbis amikor Vizkelety Márton operatőr képeit
nézi az ember napjaink eladó házakkal teli vidéki Magyarországáról,
valahogy nem ez jut az eszébe. Hanem az, hogy vannak olyanok, akik
minden nehézség ellenére maradnak, és akik – minden túlzás nélkül – az
életüket teszik fel arra, hogy megajándékozhassanak másokat az
aszúfogyasztás élményével.
Márpedig aszút készíteni baromi körülményes dolog: a későőszi szüret
során a megtöppedt, nemesrothadásnak indult szemeket kézzel csipegetik
le a fürtökről, majd azonos évjáratú musttal vagy borral áztatják, ami
után a bor felszínére emelkedő ún. aszútésztát leszűrik, és hordókban
érlelik tovább, legalább két évig. Tehát azért olyan drága az aszú, mert
baromi sok munka van benne. Almási pedig ezt a rengeteg munkát próbálta
meg bemutatni a Folyékony aranyban.
A jó dokumentumfilm legfontosabb ismérve, hogy akár egy első blikkre
rémunalmas témát is érdekessé tud tenni, hiszen valójában tényleg csak
tálalás kérdése, hogyan tekintünk mondjuk az origamizásra vagy egy
nyugdíjas golfklubra. Almási van annyira tapasztalt dokumentumfilmes,
hogy elérje: feszültség legyen egy szimpla időjárás-jelentésből, és
fordulat, amikor a szomszéd leszüretel, majd dráma, amikor a még le nem
szedett szőlőszemekből belakmároznak a seregélyek.
És miközben Almási be tudja mutatni a természetnek kiszolgáltatott
főszereplői megszállottságát, addig a saját szenvedélyét a téma iránt
már nem érzékeljük.
De miért is érzékelnénk, amikor a Port.hu interjújában ő maga beszél
arról, hogy film felkérésre készült, ő maga pedig a refluxa miatt még
csak nem is nagyon iszik bort.
Márpedig egy dokumetumfilm az alkotó szenvedélye nélkül a témája iránt
nem lehet teljes, így a Folyékony arany inkább egy tisztességes
imázsfilm, ami önmagában rettenetesen kevés ahhoz, hogy a tokaji aszút
újra vonzóvá tegye – ami, gondolom, a film/megrendelők célja lett volna.
=== === ===
A magyar felsőoktatás előtt két út áll. Az egyik az alkoholizmus útja, a
másik járhatatlan. És nincs a világon annyi pia... KEA.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról