[Grem] Müller bíboros / pán-amazóniai szinódus, viri probati, Ferenc p., a keresztények és az iszlám viszonya
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2019. Okt. 15., K, 21:50:31 CEST
Müller bíboros: "Óvakodjunk a báránybőrbe bújt farkasoktól!"
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/10/12/muller_biboros_ovakodjunk_a_baranyborbe_bujt_farkasoktol>
https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/10/12/muller_biboros_ovakodjunk_a_baranyborbe_bujt_farkasoktolA
Hittani Kongregáció előző prefektusa a pán-amazóniai szinódusról, a "viri
probati"-ról, a helyénvaló kritikákról, Ferenc pápa megválasztásáról, a
keresztények és az iszlám viszonyáról.
*Az osztrák kath.net <http://kath.net> katolikus híroldal még a
pán-amazóniai szinódus
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/p%C3%A1n-amaz%C3%B3nia> megkezdése
előtt, szeptember 5-én készített interjút <http://www.kath.net/news/69003>
a német Gerhard Müller <https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/M%C3%BCller>
bíborossal, a Hittani Kongregáció előző prefektusával. Az alábbiakban ennek
az interjúnak a teljes szövegét közöljük, magyar fordításban.*
*****
*[image: muller_2.png]*
*kath.net <http://kath.net>: Októberben Rómában kerül sor a pán-amazóniai
szinódusra, amelyet Ön már előre többször bírált.* Összefoglalná még
egyszer dióhéjban, mik a fő kritikai meglátásai a szinódussal kapcsolatban?
*Gerhard Müller:* *A szinódust nem bíráltam, *örömmel fogadtam azt a
szándékot, hogy az Egyház gondot fordít a bolygónk e fontos területén élők
evangelizálására és újraevangelizálására. *Az előkészítő dokumentum azonban
figyelmen kívül hagyja a kinyilatkoztatott hit lényeges tartalmait*. *Hiányolom
a kapcsolódást a II. Vatikáni Zsinatból a Dei verbum
kinyilatkoztatás-fogalmához, és a Lumen gentium egyházfelfogásához.*
*Egy püspöksüveget viselő teológiai antitalentum **úgy vélte,* *hogy az
Instrumentum laboris* nem más, mint a *"Laudato si"* enciklika alkalmazása,
és mint ilyen, *a pápa tévedhetetlen tanítóhivatalának kifejeződése,* amely
viszont Isten szava fölött áll, illetve közvetlenül mellette, mint a
kinyilatkoztatás egyik forrása*. Ezek szerint tehát aki az Instrumentum
laborist teológiai kritika alá veti, az eretnek, aki ipso facto a pokol
örök tüzében fog égni. *Ez a nagyszabású gondolkodó és főtisztelendő
apostolutód azonban elmulasztott rámutatni, hogy hol fogalmaz meg a *Laudato
si ex cathedra* olyan visszavonhatatlan tanítást, amelyet minden katolikus
köteles hinni az üdvössége érdekében - azon kívül természetesen, hogy* a
világ tökéletes és teljes teremtése a léte és rendje szerint dogma – *ezt
azonban minden gyerek tudja már az első hittanóra után.* Sajnálom Ferenc
pápát, hogy ilyen hősies barátok védelmezik vérre menően (a mások vérére
menően), akik szégyentelen félműveltségükkel aláássák Róma primátusát
azzal, hogy a pápai tekintéllyel visszaélve katolikusellenes tevékenységet
folytatnak. *Aki tegnap még az elődöket rágalmazta és álszentül gratulált
Benedek pápának, mert volt bátorsága visszavonulni, az teljesen hiteltelen
a jelenlegi pápa védelmezőjének szerepében.
*kath.net <http://kath.net>: Követni fogja a római szinódus eseményeit?*
*Gerhard Müller: A püspökké szentelésemkor ígéretet tettem arra, hogy hűen
fogom hirdetni a katolikus hitet, tehát nem hagyom, hogy a médiában
megfélemlítsenek ezek az ideológiák a szuperpapalizmusukkal, vagyis a pápa
fönségének nevetségesen túlzó hangsúlyozásával, amely élesen szemben áll az
Első és Második Vatikáni Zsinattal. Vajon kit befolyásol a teológiai
analfabéták arroganciája, akik a gyenge érvelésüket akarják személyes
sértegetésekkel kompenzálni?*
*Elvárom minden katolikustól, hogy használja a természetes hitérzékét
(sensus fidei fidelium*).
II. János Pál és XVI. Benedek nem egy elavult formáját képviselték a
katolikus hitnek, hanem az evangélium hiteles tanítói voltak, és ma is azok.
*Minden pontifikátus az Írásban és a szent hagyományban található
kinyilatkoztatással való egységből, és az elődökkel, de különösen az
ökumenikus zsinatokkal való tanítói folyamatosságból táplálkozik.* *Ugyanazok
a személyek, akik most a legnagyobb pápabarátnak adják ki magukat, és egy
emberrel szembeni bármiféle komolyabb kritikát istenkáromlásnak
minősítenek, korábban a legélesebb kritikától sem riadtak vissza Ferenc
pápa elődeivel kapcsolatban. Sőt, akkoriban a pápaság isteni jogát is
kétségbe vonták*. És ha a következő pápa nem felel majd meg az
elképzeléseiknek, az elvilágiasodott gondolkodásuk rómaellenes genetikája
újra a felszínre tör majd. Azért is készítik már elő megegyezésekkel és
taktikákkal a következő konklávét, hogy a Szentlélek nehogy elrontsa az
Isten és Krisztus nélküli "szép új egyházukat".
Mindenesetre utána lehet olvasni, mit írtam a könyveimben Ferenc pápa
pontifikátusa előtt és alatt is a római egyház és Péter utódjának
primátusáról (lásd *Katholische Dogmatik* [Katolikus dogmatika], Herder
1995), valamint a pápaságról mint a katolikus egyház alkotmányának lényeges
eleméről (lásd *Der Papst* [A pápa], Herder 2017) – mégpedig a teológia
mint tudományos diszciplína mércéje szerint, és nem pedig politikai vagy
médiabeli hangulatkeltésként a mindenkori pápa mellett vagy ellen, ahogy a
saját ízlés és előítélet diktálja.
Az egyháztörténelem ítéletet fog mondani majd arról, kire kellett volna
Ferenc pápának hagyatkoznia.
*kath.net <http://kath.net>: Valóban fennáll a veszélye annak, hogy a
szinódus eredményeképpen nős férfiak ("viri probati"
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/viri_probati>) fognak szolgálni az
Amazonas-régióban?*
*Gerhard Müller:* *Már régóta folyik a vita a családban és munkában
megbízható, szilárd hitű férfiak pappá szenteléséről*. *Nős férfiak már a
II. Vatikáni Zsinat óta végezhetnek diakónusi szolgálatot.* *Kétséges, hogy
valóban az-e a megoldás a hit átfogó válságára*, hogy pappá szentelnek
olyan idősebb nős férfiakat, akik a hivatásban, házasságban, és családban
már bizonyítottak, szilárd hitűek, és mindenekelőtt erkölcsileg,
szellemileg, és lelkileg alkalmasak a papi hivatásra.
*Az Amazonas területén is átfogóbb látásmód szükséges. Az inkulturáció
semmiképpen sem azonos a kereszténység elpogányosításával. "Hiszen egy az
Isten, és egy a közvetítő Isten és az ember között: az ember Jézus
Krisztus".* Az apostoloknak és az apostoli egyháznak, mint a hívők és
megkeresztelkedettek közösségének, feladata az üdvösség történelmi és
szentségi közvetítése (1Tim 2,4; 3,15). Az Egyház a papság szentsége fölött
nem úgy rendelkezik, mint egy egyesület a működési szabályzatával (vagy
társadalmi struktúrájával) kapcsolatban. Jézus szabadon hívja a
tanítványokat, *"akiket kiválasztott"* (Mk 3,13), a püspöki, papi, vagy
diakónusi apostoli szolgálatra. *Mindig is sok volt az aratnivaló és kevés
a munkás. *Ezért a jó pásztor, aki együtt érez az elveszett juhaival,
felszólítja az Egyházat, hogy imádkozzon jó lelkipásztorokért. *"Kérjétek
hát az aratás urát, küldjön munkásokat az aratáshoz!"* (Mt 9,38).
*Az imádság Istenhez az okos stratégiák és a rafinált manipulációk
ellentéte. Bizalom Istenben, és nem az emberi bölcsességben.*
*kath.net <http://kath.net>: A "Römische Begegnungen" [Római találkozások]
című lebilincselő könyvében megszólaltat egy kapitányt, aki szerint nem az
a kapitány legfontosabb feladata, hogy az "önfeledt fedélzeti partikon"
elbűvölően viselkedjen az utasokkal. A "kárhozattal fenyegető kötelessége"
az, hogy az utasokat biztonságban és épségben juttassa el a kikötőbe. Arról
is szó van, hogy nem kell vakon követni az előírásokat azért, hogy
behízelegjük magunkat a kapitánynál. Ez a kép a Róma és Ferenc pápa körül
kialakult aktuális helyzetet mutatja?*
*Gerhard Müller:* Ha a pápáról lenne szó, inkább az admirális képét kellett
volna használni*. Minden püspökre és papra vonatkozik, hogy ne az
embereknek akarjanak tetszeni, hanem azt hirdessék és tegyék, amit Isten
akar. Már Pétert is figyelmeztette erre Jézus,* mennyivel inkább érvényes
akkor minden egyházi szolgálatban álló püspökre, papra, laikusra (Mt
16,23). * Egyébként amikor Szent Pál megfeddte Pétert, hogy a kétértelmű
viselkedése "nem egyezik az evangélium tanításával" (Gal 2,11-21), Péter
nem úgy reagált, hogy megfosztotta Pált az apostoli hivatalától, hanem
Krisztus szolgájának alázatával fogadta a feddést - legalábbis így
értelmezi Szent Ágoston és Aquinói Szent Tamás is az Antióchiában
történteket.*
*kath.net <http://kath.net>: A könyvében az Egyházon belüli szolidaritás
eltűnésének folyamatáról is ír. Ennek csúcspontjának tekinti, hogy a "St.
Gallen-i csoport"
<http://katolikusvalasz.blogspot.com/2017/03/kiknek-is-koszonheto-ferenc-papa.html>
(ld. Austin Ivereigh) szégyentelenül dicsekszik azzal, hogy "az övéik közül
valakit" bejuttattak a konklávéba. Ezzel kapcsolatban számos katolikus
teszi fel a kérdést, vajon mennyire működött a Szentlélek a konklávéban, és
mennyi hatalmi játszadozás kap szerepet a pápaválasztásban?*
*Gerhard Müller:* Ezt olyasvalaki mondta, aki lelkes Ferenc-hívőnek mutatja
magát, hogy rá is vetüljön valami a nagyobb személyiség fényéből.
Óvakodjunk a báránybőrbe bújt farkasoktól!
Egy igazi hagiográfus azt írja le, hogyan működik a kegyelem egy gyenge
emberben, és kerül minden személyi kultuszt, amellyel – az alanya rovására
– ő szerez érdemeket. *A Szentlélek nem az emberi szabadságot és értelmet
kikerülve működik, hanem megelőzi a cselekedeteinket a sugallatával,
kinyilvánítva abban Isten akaratát, amelynek bűnös módon ellen is
állhatunk.* Ez a kijelentés valószínűleg csak egy fontoskodó ember jellemző
megnyilvánulása volt.
*Bárhogy is van, Ferenc a legitim pápa, akinek megadjuk a Krisztus földi
helytartójának járó tiszteletet és engedelmességet, és akihez gyermeki
szeretettel ragaszkodunk. Azonban minden egyházi méltóság csupán egy a
testvérek közül, akinek "félve-remegve" kell munkálnia az üdvösségét (Fil
2,12).*
Ezért kiemelt felelőssége különösen a római egyház bíborosainak, hogy a
mindenkori pápa emberi mivoltából adódó korlátokat minőségi
hozzájárulásukkal kompenzálják*. A hamis dicsőítők és a felületes
akadékoskodók **jobban tennék, ha - a kívánsága szerint - imádkoznának a
pápáért, és mindenekelőtt bibliai, és nem tömegtájékoztatási kritériumok
alapján ítélnék meg a pápai, püspöki, és papi hivatalt.*
*Én is elutasítom a pápa "kritizálását" *vagy azt, hogy a pápa kritikusának
tüntessenek fel, és ezzel megsértsenek. *A kicsinyes kritika vagy a legitim
módon hivatalban lévő pápa tekintélyének megkérdőjelezése teljesen
helytelen lenne, és a politikai vita logikájának felelne meg*.* Azonban az
Egyházban - ellentétben a politikával - nem a hatalomról van szó, hanem
Isten igazságáról, amely azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön* (1Tim
3,15). De minden katolikusnak, és különösen is minden püspöknek az *"Istentől
neki juttatott hit mértéke szerint"* (Róm 12,3) az a feladata, hogy az
Egyház, Krisztus Teste felépítésében közreműködjön. *A római egyház minden
katolikus püspökének és különösen a bíborosoknak, egységben a pápával,
tanúságot kell tenniük a mai világban a kinyilatkoztatás igazságáról, és
hirdetniük kell azt hamisítatlanul, és hiánytalanul.*
A fent nevezett szerző szomorú oktalanságát tanúsítja azzal, hogy a
püspököket és bíborosokat a pápa hivatalnokainak és funkcionáriusainak
tartja, akik azzal bizonyítják a szervilitásukat, hogy számukra uruk minden
kívánsága parancs, amelyeket már szinte ki se kell mondania. *A püspökök
nem a pápa, hanem a Krisztustól kapott szentség folytán vannak
hivatalukban, és a szolgálatukat a Róma püspökével való egységben
gyakorolják, *aki Péter utódaként a közösség és a hit egységének, a
püspökök pásztori és tanítói hivatalának örök és látható alapja és
princípiuma (*Lumen gentium* 18; 23).
*Hogy hitünk próbatételeként rossz pápák, püspökök és papok is voltak a
történelem folyamán,* nem Isten akarata, hanem az Isten üdvözítő akaratával
szembehelyezkedő ember kudarcáról tanúskodik. Azért imádkozzuk Jézus
parancsára a Mennyei Atyánkhoz, hogy *"Ne vígy minket kísértésbe"*, mert
Isten különös kegyelme nélkül gyakran nem lehet elviselni azt a
feszültséget, amely a katolikus ember Istentől kapott pásztora iránti
természetes bizalma, és a pásztorok néha bosszantó emberi gyengeségei
között fennáll.
*Jézus nem azt ígérte az Egyházának, hogy minden csodálatos lesz, és minden
úgy megy, mint a karikacsapás, hanem hogy - minden emberi butaság és
gonoszság ellenére - Isten tartja a kezében a szálakat, és a pokol kapui
nem vesznek erőt Krisztus Egyházán*.
*Nem lehet vadul kísérletezni az Egyházban, mondván, úgysem történhet
semmi. Inkább vegyük komolyan a figyelmeztetést, hogy mindig Isten akaratát
teljesítsük, és ne saját egyházat építsünk egyéni érdekből Krisztus
Egyházával szemben*.
Nem olcsó vigasz, ha hiszünk abban, hogy az Egyházat nem lehet
megsemmisíteni. Inkább *felszólítás arra, hogy jobban higgyünk Istenben,
mint* *az emberekben -* legyenek bár azok a legmagasabb egyházi
méltóságok. *Természetfeletti
hittel Krisztusban hiszünk, aki igazol és megvált minket* - *és nem a
pápában, jóllehet a vallási tekintélyét elismerjük, hiszen Krisztus
személyesen tette őt sziklává, amelyre Egyházát építi, és neki adta át a
mennyország kulcsait (de nem adott neki kompetenciát pl. a környezetvédelem
területén, vagy az empirikus tudományok kérdéseiben).*
*kath.net <http://kath.net>: A könyvében a muszlimokkal való bánásmódról is
említést tesz. Egészen nyíltan kritizálja, hogy Ferenc felhívott a
muszlimokkal való közös imára a mecsetekben, és elmagyarázza, hogy egyetlen
egyházi tekintély sem hívhat meg arra, vagy várhatja el, hogy más vallás
imaházát felkeressük. Egyszerű katolikus hívőként hogyan értelmezzük az
ilyen pápai felhívást?*
*Gerhard Müller:* *Mi, keresztények, Istenhez, Krisztus által, a
Szentlélekben imádkozunk* (Róm 8,15).* Tehát nem tudunk együtt imádkozni
Istenhez azokkal, akik Őt mint Jézus Krisztus Atyját elutasítják, akik az
Atya örök Fiának istenségét istenkáromlásnak tartják, és a Szentlelket nem
ismerik el a Szentháromság harmadik személyeként. *Ezt a logikus
ellentmondást még egy pápa sem tudja megszüntetni.
*Egészen más Ferenc pápának az a szándéka, hogy a különböző vallások
képviselői vagy a nemhívők egymás emberségét elismerjék, egymást
kölcsönösen segítsék, és a civil életben együttműködjenek a közösség
javára.*
*kath.net <http://kath.net>: Az iszlámmal kapcsolatban a Nyugat
önámításáról is beszél. De nem jött már el Európa bizonyos részein - a
muszlim népesség gyorsan növekvő aránya miatt - az a pont, ahonnan már
nincs visszatérés? Arra kell készülnünk, hogy az EU néhány országában 30,
40, vagy 50 év múlva már muszlim többség lesz? Mit tegyenek a katolikusok,
akik aggódnak e folyamat miatt?*
*Gerhard Müller:* *Ha a muszlim többségű országokban már most másodrendű
állampolgároknak számítanak a katolikusok, el lehet képzelni, mi fog
történni az egykor keresztény országokban 30 év múlva.*
*Valószínűleg az ateisták, az agnosztikusok, és a szabadkőművesek fognak
leginkább megdöbbenni, akik alattomosan és erőszakosan mindent megtettek
azért, hogy a Nyugat ne legyen többé keresztény. Vissza fogják sírni még a
kereszténységet, amely a polgárok hit- és vallásszabadságának valódi
garanciája volt.*
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_-3000115799622642763_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20191015/2b13adbc/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról