[Grem] A Katekizmus megváltoztatásának újabb javaslata Ferenc pápától

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2019. Nov. 27., Sze, 19:51:14 CET


A Katekizmus megváltoztatásának újabb javaslata Ferenc pápától
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/11/27/a_katekizmus_megvaltoztatasanak_ujabb_javaslata_ferenc_papatol>
Kevesebb,
mint két héttel a legutóbbi változtatási javaslat után.
https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/11/27/a_katekizmus_megvaltoztatasanak_ujabb_javaslata_ferenc_papatol

*[image: pope_on_japan_flight.jpg]*
*"Ez bele kell, hogy kerüljön a Katolikus Egyház Katekizmusába."* - jelentette
ki
<https://www.catholicnewsagency.com/news/full-text-of-pope-francis-in-flight-press-conference-from-japan-36598>
az atomfegyverek használatának és birtoklásának erkölcstelenségéről Ferenc
pápa azon a keddi sajtótájékoztatóján, amelyet a Japánból Rómába tartó
repülőútján tartott.

Az Egyház eddigi tanítása, és így a Katekizmus is az atomfegyverek
használatának tényét, hanem annak módját ítélte erkölcstelennek: *"Minden
olyan háborús cselekmény, mely egész városoknak vagy széles területeknek és
lakosságuknak különbségtétel nélkül való elpusztítását célozza,
bűncselekmény Isten és ember ellen, amit következetesen és habozás nélkül
kárhoztatni kell. A modern háború azzal a kockázattal jár, hogy alkalmat
nyújt ilyen bűntények elkövetésére azoknak, akik [...] atomfegyverek
birtokában vannak."* (KEK 2314
<https://archiv.katolikus.hu/kek/kek02196.html#K2314>)

Az atomfegyverek használatáról mint nagyon súlyos felelősségről és
mérlegelendő kérdésről ír a Katekizmus az "igazságos háború"
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2017/04/10/6_dolog_amit_minden_katolikusnak_tudnia_kellene_az_igazsagos_haboru_elverol>
feltételei közt: *"a fegyverek alkalmazása nem okoz súlyosabb kárt és
zavart, mint maga a megszüntetendő rossz. A modern pusztító eszközök
hatékonysága nagyon súlyosan esik latba e föltétel mérlegelésében"* (KEK
2309 <https://archiv.katolikus.hu/kek/kek02196.html#K2309>). Igaz, Ferenc
pápa 2017-ben úgy nyilatkozott
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2017/09/09/ferenc_papa_felul_kellene_vizsgalni_az_egyhaz_igazsagos_haborurol_szolo_tanitasat>,
hogy az Egyháznak az "igazságos háborúról" szóló tanítását is felül kellene
vizsgálni, mivel szerinte *"egyetlen háború sem igazságos"*.

Az atomfegyverek birtoklásával kapcsolatban közvetlenebbül "Az Egyház
társadalmi tanításának kompendiuma"
<http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/justpeace/documents/rc_pc_justpeace_doc_20060526_compendio-dott-soc_hu.html>
ad iránymutatást. A Kompendium az 508-as pontjában megemlíti, hogy a
hidegháború még a nevét is arról kapta, hogy az atomfegyverek birtoklását a
háborútól elrettentés eszközeként használták, ugyanakkor szorgalmazza, hogy *"A
nukleáris elrettentés politikáját [...] a párbeszéd és a multilaterális
tárgyalások alapján konkrét leszerelési intézkedésekkel kell felváltani"*.
A Kompendium az 509-es pontban szintén nem erkölcstelenségnek, hanem *"Isten
és az egész emberiség előtt"* viselt *"különösen nagy felelősségnek"*
nevezi az atomfegyverek birtoklását, mivel *"A tömegpusztító – biológiai,
vegyi és nukleáris – fegyverek különösen súlyos fenyegetést jelentenek"*.

*Mindezekből világos, hogy az Egyház az atomfegyverek birtoklását és
használatát is a körülményektől függően ismeri el erkölcstelennek. Ferenc
pápa szavaiból azonban az valószínűsíthető, hogy ezeket a körülményektől és
a szándéktól függetlenül, vagyis a belső természetük szerint kívánja
kimondani erkölcstelennek (bensőleg rossz cselekedeteknek).*

Hasonló változtatással élt Ferenc pápa a halálbüntetéssel
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/hal%C3%A1lb%C3%BCntet%C3%A9s>
kapcsolatban 2018-ban, amikor a Katekizmus ezzel kapcsolatos pontját írta
át úgy
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/02/ferenc_papa_atirta_a_katolikus_egyhaz_katekizmusat>,
hogy az immár a halálbüntetés alkalmazásának minden körülmények közötti
megengedhetetlenségét mondja ki. Ez a tanítás bizonyíthatóan nem felel meg
az Egyház 2000 éven vallott erkölcsi tanításának, amely a halálbüntetést
csak a körülményektől és szándéktól függően mondta erkölcstelennek (lásd a
cikkeinket erről a listánkban
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/hal%C3%A1lb%C3%BCntet%C3%A9s>).

Idén szeptemberben Ferenc pápa már nemcsak a halálbüntetés, de a tényleges
életfogytiglani börtönbüntetés megszüntetéséhez is
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/09/17/az_eletfogytiglani_bortonbuntetest_is_megszuntetne_ferenc_papa>
ragaszkodott. A Szentatya mindössze két héttel ezelőtt, november 15-én
szintén a Katekizmus átírását javasolta
<https://www.facebook.com/KatolikusValasz/posts/2637550476306058> annak
érdekében, hogy abba bekerüljön az általa *"öko-gyilkosságnak"* (a
pán-amazóniai
szinódus <https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/p%C3%A1n-amaz%C3%B3nia>
résztvevői által *"ökológiai bűnnek"*) nevezett bűn, amelyet környezeti
károkozással követhetünk el.

Az 1566-ban, a Trienti Zsinat után kiadott *"Római Katekizmus"* (*Catechismus
Romanus*) volt az Egyház Katekizmusa egészen 1992-ig, amikor azt hasonló
szerkezettel és tanításbeli folytonossággal, de megújított nyelvezettel *"A
Katolikus Egyház Katekizmusa"* (*Catholicae Ecclesiae Catechismus*)
váltotta fel. A Katolikus Egyház Katekizmusában 1997-ben II. János Pál pápa
tett kiegészítést a halálbüntetést tárgyaló pontban: elismerve a
halálbüntetés bizonyos körülmények közötti megengedhetőségét, annak a
modern körülmények között szükségtelen vagy ritkán alkalmazandó volta
mellett tett hitet. A KEK 1997 után 2018-ban változott csak ismét (mint
láttuk, szintén a halálbüntetést tárgyaló pontban).


(*Kép: Ferenc pápa a november 26-ai repülős sajtótájékoztatón; Hannah
Brockhaus/CNA
<https://www.catholicnewsagency.com/news/full-text-of-pope-francis-in-flight-press-conference-from-japan-36598>*
)
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20191127/9e3083e7/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról