[Grem] Interjú Jordan Petersonnal, világhírű pszichológussal Budapesten

Rita Kunsay-Sipos ritakunsay at gmail.com
2019. Május. 31., P, 14:28:35 CEST


Kikerülte a kérdést, hiába tették fel, illetve válaszolt, amiben nem
vallotta annak magát.
És egy ilyen körültekintő ember, aki azt is ismeri, hogy "legyetek
tökéletesek..."
és azt is, hogy "hirdessétek az Evangéliumot akár alkalmas, akár nem..."
és azt is, hogy„Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek.
Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a bűnösöket.”.

Szóval, az ember alig várja, hogy megvallhassa a hitét, ha van neki.
Ő népszerű ember, sokaknak szolgálna mintául. És mégsem.

Inkább nemmel válaszolnék.
Üdv: Rita

Tehát

Tamas Godolle <tamas_godolle at hotmail.com> ezt írta (időpont: 2019. máj.
31., P, 8:58):

> ez egy érdekes ember, sok jó gondolattal, érvvel.
>
> de egy pontjánál nem állom meg, hogy ne szóljak, hogy ez nem így van:
>
> éspedig:
> *De így nem érnek fel **a keresztény etika követelményeihez.* Akkor
> viszont nem nevezhetik magukat kereszténynek. Én messze vagyok attól, hogy
> tökéletes személy legyek, így nem fogok magamra venni ezt, nem fogom
> hirdetni istenhitemet és a hűségemet a keresztény elvekhez, mert* messze
> esek az ideáltól.*
>
>
> nem attól keresztény valaki ugyebár, hogy tökéletes stb. nem is
> magyarázom.  ugyanakkor szerintetek ő végülis istenhívő?
>
> üdv:   Tamás
> ------------------------------
> *From:* Grem <grem-bounces at turul.kgk.uni-obuda.hu> on behalf of Emoke
> Greschik <greschem at gmail.com>
> *Sent:* Thursday, May 30, 2019 9:39 PM
> *To:* grem at turul banki. hu; Dorottya Mogyorósi
> *Subject:* [Grem] Interjú Jordan Petersonnal, világhírű pszichológussal
> Budapesten
>
> Tudnunk kell, mik az utópisztikus víziók veszélyei – Jordan Peterson a
> Mandinernek
> <https://mandiner.hu/cikk/20190530_jordan_peterson_interju_mandiner>
> 2019. május 30. 20:45
> https://mandiner.hu/cikk/20190530_jordan_peterson_interju_mandiner
> *Írta: Rajcsányi Gellért <https://mandiner.hu/szerzo/rajcsanyi_gellert>*
>
> „A baloldal utópisztikusságában abban kezdett hinni, hogy a
> csoportidentitás mindenek fölött áll. De ez nem más, mint visszatérés a
> veszélyes törzsi gondolkodásmódhoz” – mondja Jordan Peterson a Mandinernek.
> A budapesti Brain Bar jövőfesztiválon előadó*, világhírű kanadai
> pszichológus és gondolkodó *lapunknak kifejtette: *mélyen csodálja
> Európát, ugyanakkor hibának tartja, hogy társadalmaink elvesztették a
> hitüket. *Interjúnk Dr. Petersonnal *az élet jó rendjéről, civilizációnk
> vívmányairól és a ránk leselkedő veszélyekről. *
>
> *„Előbb rakj rendet a szobádban!” – hangzik az egyik legkonkrétabb
> életvezetési tanácsa. Ha valaki nem értené a gondolatát, hogyan magyarázná
> el?*
>
> Sok mindent rendbe kell tenned az életedben. Tudod, hogy így van. És a
> lelkiismereted folyton emlékeztet erre. *A legjobb, ha megpróbálod előbb
> magadat rendbe rakni*, *mielőtt a nagyvilág felé fordulnál.*
> Ez a fejlődés alázatos útja.
>
> Ha a világod nem úgy alakul, ahogy reméled, ahogy szeretnéd, ahogy
> szükséged lenne rá, akkor állj le minden téves cselekedeteddel. Tudod, mit
> csinálsz rosszul.* Mindenki tudja, mit csinál rosszul. Lehet, hogy nem
> mindent, de valamit biztosan.* És ha szenvedsz, ha megkeseredett,
> sértett, dühös, destruktív vagy, akkor megkérdezheted magadtól: ha hibákat
> követsz el, amikről tudod, hogy hibák, akkor mi lenne, ha kísérletbe fognál
> és abbahagynád azt, amivel kárt okozol magadnak?* Azt kezdhetnéd
> csinálni, ami helyes, és felelősséget vállalhatnál magadért és a
> családodért.*
>
> Mennyivel jobb lenne, mennyi panaszom eltűnne,* ha megszüntetném a bűnre
> való hajlamomat. Ez egy biztos, intelligens, felelősségteljes és értelmes
> út a fejlődés felé*. Az emberek sokszor nihilisták és reménytelenek, és
> azt várják, hogy az élvezetek és a jogok sokasága majd helyre teszi a
> nihilizmusukat. De ez nem így működik. Minél több felelősséget veszel a
> válladra, annál jelentőségteljesebb, értelmesebb lesz az életed. Nagyon
> fontos ezt megtanulni. Mert az embereket nem erre tanítják.
> *Arra tanítanak minket, hogy pont úgy vagyunk rendben, ahogy vagyunk. De
> nem vagyunk rendben! *
>
> *Meg kell tenni dolgokat, meg kell oldani problémákat a családodban,
> emberi és intim kapcsolataidban, magadban.* Csak legyél jóakaratú és
> fegyelmezett, s ne árts másoknak. Ez az idea. Nem az vagy, aki lehetnél; de
> tehetsz azért, hogy eljuss oda. Ez az élet célja. És miért? Mert túl sok a
> szenvedés,* túl sok a rosszakarat, túl nagy a romlottság, **de van, amit
> megtehetsz ellene.* *Ha valahol rendet raksz,* a dolgok kevésbé lesznek
> rosszak a jelenlétedben. És* ez már valami. *A szenvedés és a romlás
> cinikussá tesz, kételkedni kezdesz az életedben: meg kell tenned mindent,
> hogy ezt kordában tartsd.
>
> *Ön végső soron mit képvisel?*
>
> Én *arra bátorítok mindenkit, hogy igazságban éljen.*
>
> Ahogy megnézed a jövő lehetőségeit és összeméred a jelen valóságoddal,
> ahogy élsz, szembesíted a lehetséges önmagadat a mostani éneddel. Etikai
> választásaid alapján teszed ezt. És *ha igaz módra cselekedsz és
> beszélsz, akkor megpróbálod a lehető legjobban megvalósítani azt, ami
> lehetséges számodra*.* Ez a kötelességed. *Ez azzal egylényegű, hogy *Isten
> képmására vagy teremtve, s a teremtés ügyét előre kell vinned. Ez rajtad
> áll! *A világban elfoglalt, saját kis sarkodat pokolinak is
> berendezheted, vagy választhatod azt is, hogy a körülötted lévő dolgokat
> olyan jóvá alakítod, amennyire csak lehet.
>
> *Politikailag továbbra is klasszikus liberálisnak tartja magát?*
>
> *Igen. Hiszem, hogy az individuum az alapvető egység és az alapvető
> felelősség – és elsősorban a felelősségről és nem a jogokról beszélek.
> Ugyanakkor bizonyos mértékig konzervatív is vagyok, mert szkeptikus vagyok
> a radikális változásokkal szemben. *
>
> Ez amiatt is lehetséges, mert társadalomtudós vagyok, és azt megtanultam,
> hogy a hülye kis teóriám tévesek, nem működnek. *Csak óvatosan és lassan
> lehet bármit is megváltoztatni. És elemezni kell mindent, amit csinálsz,*
> hogy megbizonyosodj arról: az eredmények a szándékaid szerint alakulnak.
>
> *A baloldaliság és a liberalizmus sokat változott az utóbbi évtizedekben,
> és ön a jelenkori ideológiai küzdelmek frontvonalába került. Mi a gondja a
> mostani liberálisokkal és baloldaliakkal?*
>
> *A baloldal utópisztikusságában abban kezdett hinni, hogy a
> csoportidentitás mindenek fölött áll. De ez nem más, mint visszatérés a
> törzsi gondolkodásmódhoz, és a törzsi társadalmak rendkívül veszélyesek. *Ha
> együtt élünk, akkor kell, hogy legyenek dolgok, amikben egyetértünk.
> A világ, az multikulturális. És tele van háborúkkal és romlással.
>
> Nem látok érvet arra, hogy egy ilyen* multikulturális sokszínűség *importálása
> miért is járna mással, mint annak megismétlésével, amit a világban
> láthatunk. *Nem fog valami csoda történni azzal, ha az embereket úgy
> csoportosítod egy helyre, hogy nincs közben* *egy mindent átfogó etika,
> erkölcsiség, ami egyesít minket*. Mint amikor a gyerekek a játszótéren
> eldöntik, hogy ugyanazt a játékot játsszák. Nem kell pontosan egyformának
> lennünk, mind képviselhetjük a saját egyéni nézőpontjainkat, szükség van a
> vélemények sokszínűségére a problémák megoldásához. De *az a felfogás,
> hogy téged az határoz meg, hogy ciszheteró fehér férfi vagy, az
> felfoghatatlanul ijesztő.*
>
> *Egy mindent átfogó etika szükségességéről beszélt: mi lenne az?*
>
> Az, hogy *a szuverén individuum az alap, és mindannyiunknak megvan az
> egyedi felelőssége, hogy szembenézzünk a világ adta lehetőségekkel. Legyen
> egy víziónk és vállaljuk a felelősséget azért, hogy a dolgokat jobbá
> tegyük, hogy helyrehozzuk a szükségtelen szenvedéseket és hogy kordában
> tartsuk a szükségtelen romlást*. És mindezt magunkkal kell kezdeni. *Csak
> az a feladatunk, hogy valamennyire jobbá tegyük a dolgokat. És ez egy jó
> cél.*
>
> *Húszévesen, 1982-ben egy évet töltött a hidegháborús Európában: milyennek
> találta akkoriban a kontinensünket?*
>
> Ugyanolyannak láttam, mint most: *mélyen tisztelem és rajongok Európáért.
> Ez a világ legnépszerűbb turisztikai célpontja, az emberek zarándokolnak
> ide – nem tudják, hogy zarándokolnak, pedig azt csinálják. Mert Európa
> olyan városokat és társadalmakat tudott szülni, amelyek páratlan
> szabadságban létezve tudtak szépséget alkotni. *
>
> Az emberek ezt akarják megnézni, látják* a katedrálisok*at,* a városok *szerkezetét,
> olyat látnak, *ami sehol máshol nem történt meg. Szabad társadalmakat
> látnak, amiket becsületes, őszinte emberek alkotnak. És ez egy csoda. *Az
> emberek azért jönnek ide, hogy életre keltsék a lelküket. Én is ezt érzem,
> amikor – elsősorban – az európai városokat meglátogatom. *Lenyűgöz a
> kifinomult politikai gondolkodás és az emberek szabad, harmonikus és
> minőségi egymás mellett élésének kombinációja.* És ez tényleg egy csoda,
> mert nem ez jellemezte az emberiséget a létezése legnagyobb részében, és
> most sem jellemző ez a világ legtöbb országára.
>
> *Sok vita zajlik manapság Európa jövőjéről: mit gondol, mik az erényei és
> hibái a mai társadalmainknak?*
>
> *A hiba az, hogy elvesztettük hitünket a társadalom alapvető struktúráiban*.
> Ez valószínűleg inkább igaz Nyugat-Európára, mintsem Kelet-Európára. *Leválasztottuk
> **magunkat a társadalmaink metafizikai támasztékairól*. Abból indulok ki,
> hogy* az individuum egy szuverén lény, amely bizonyos fokig szabadon
> hozhat etikai döntéseket. Ennek metafizikai alapjai vannak, miszerint az
> embert Isten képmására teremtették,* és ezt nem veszíthetjük el, mert ez
> az alapköve a kultúránknak. Mégis *elveszőben van*. *És a helyére a
> törzsiség kerül*, ami az eddig érvényes alapok előtti világot jelenti a
> történelemben. A történelem egymásra rakódó rétegekből áll, ha eggyel
> korábbihoz térünk vissza, az a törzsiséget jelenti.
> *És a törzsi felfogás mindig háborúkat jelentett. *
>
> *Ha már háborúk: mégis csak Európa adta a világnak a két pusztító modern
> ideológiát, a nácizmust és a kommunizmust. Ön mindkettőről szokott beszélni
> – s miközben a nácizmust mindig mindenki elítélte, volt, amikor a
> kommunizmus tetteiről nehezebb volt beszélnie a nyugati körökben?*
>
> *A diákjaimnak bemutattam Szolzsenyicint*, és* a nagy többségüknek* *fogalma
> sem volt arról, mi történt a Szovjetunióban.* Ez szörnyű és érthetetlen
> fejlemény. Negyven évnyi hidegháborút vívtunk meg e horrorisztikus
> struktúrák ellen, és most nem beszélnek erről az oktatási rendszereinkben.
> Erre nincs semmi mentség. A kommunizmus 20. századi horror volt, nagyjából
> olyan súlyú cselekményekkel, mint a nácizmus. És már a nácizmus
> emlékezete is kezd némileg törlődni, és ez rendkívül veszélyes.
> *Tudnunk kell,* *mik az utópisztikus víziók veszélyei. *
>
> *Sokat beszél az isteni, metafizikai alapokról: ön kereszténynek tartja
> magát?*
>
> Nagyon arrogánsnak kell lenned ahhoz, hogy kereszténynek tartsd magadat*.
> Ha hiszel Istenben, akkor az életed minden pillanatában mindent megtennél,
> hogy helyesen cselekedj*. *Az emberek nem csinálják **ezt. **Mert
> gyengék. De értem, hogy dühösek és keserűek, látva a világban a szenvedést
> és a romlást, és ezért végül ők maguk is elengedik magukat. De így nem
> érnek fel **a keresztény etika követelményeihez.* Akkor viszont nem
> nevezhetik magukat kereszténynek. Én messze vagyok attól, hogy tökéletes
> személy legyek, így nem fogok magamra venni ezt, nem fogom hirdetni
> istenhitemet és a hűségemet a keresztény elvekhez, mert* messze esek az
> ideáltól.*
> *Nagyon könnyű valaminek nevezned magadat.* *De nagyon nehéz úgy is
> cselekedni. *
>
> *Ma egyre többet beszélnek – sokan nagyon radikálisan – a környezetvédelem
> ügyéről. Hogyan viszonyuljanak a klasszikus liberálisok és a konzervatívok
> ehhez a témához?*
>
> Úgy gondolom, az emberek összefognak, hogy megoldják az előttük álló
> problémákat, és ezt egyre gyorsuló tempóban teszik. Csak a hatvanas évektől
> foglalkozunk az emberiség bolygóra gyakorolt hatásáról. Hat évtizede
> kezdtük el felfogni, hogy hátrányos hatással lehetünk a környezetünkre;
> viszont azóta ráébredtünk az ezzel járó feladatokra, hogy helyretegyük a
> hibákat, amilyen gyorsan csak lehetséges. De tegyük mindehhez hozzá, hogy
> miközben nehézséget jelentettünk a természet számára, a természet mindent
> megtesz, ami a hatalmában áll, hogy megöljön minket.
>
> Nagyon kényes egyensúly ez: *meg kell tartanunk a társadalmunk
> struktúráit is, hogy védelmezzük magunkat;** de eközben problémát
> jelentenek a nem hatékony módszereink, a szeméttermelésünk, a
> nemtörődömségünk.* *De úgy vélem, elég gyorsan ébredünk fel ahhoz, hogy a
> dolgokat rendben tartsuk. *
>
> *Mondhatjuk akkor, hogy ön optimista.*
>
> Szerintem realista vagyok.
>
> *Ha már ember és természet: ön Kanada távoli vidékén, az észak-albertai
> Fairview nevű kisvárosban nőtt fel, nagyon távol minden metropolisztól.
> Milyen hatással volt ez az ön nevelkedésére és gondolkodására?*
>
> A távolság csak földrajzi volt leginkább. Ahol felnőttem, nagyon hideg
> volt telente, az embereknek nem voltak romantikus gondolataik a
> természetről.
> Annak örültek, hogy a civilizációs vívmányok ott is léteznek.
>
> Tudtuk, hogy ha pár órát kint lennénk a mínusz 40-ben, meghalnánk. Így a
> tény, hogy volt fűtés és elektromosság, hogy a házakat szigetelték, hogy
> működött az infrastruktúra, az nem opcionális volt, hanem életbevágó
> fontosságú. Így sokkal realistább felfogásom lett a természetről, mint
> azoknak, akik városokban lakva utópisztikus ábrándokat szőnek róla.
>
> *Fotók: Földházi Árpád*
>
>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Mentes
> a vírusoktól. www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> <#m_6713232054270660173_x_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190531/cc15f14f/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról