[Grem] Milyen egyházi misszió az, ahol nem keresztelnek meg senkit??

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2019. Aug. 6., K, 21:27:45 CEST


 Új utak az evangelizációban??? Egyházi misszió, ahol nem keresztelnek meg
senkit.
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/08/01/uj_utak_az_evangelizacioban_egyhazi_misszio_ahol_nem_keresztelnek_meg_senkit>
[image: mujer-yanomami-550x275.jpg]
A pán-amazóniai régióval foglalkozó őszi szinódus
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/p%C3%A1n-amaz%C3%B3nia> kapcsán
nagyobb figyelem irányult az ezen a földrajzi területen működő egyházi
missziók tevékenységére és tapasztalataira is, mint olyanokra, amik a
teljes Egyház számára segíthetnek a Ferenc pápa által is szorgalmazott "új
utak" keresésében.

Ilyen témában jelentetett meg riportot és interjút
<https://www.periodistadigital.com/cultura/religion/america/20181220/corrado-dalmonego-indigenas-ayudar-iglesia-limpiarse-noticia-689400013477/>
a katolikus teológus és újságíró José Manel Vidal tollából a portugál
*Periodista
Digital*, 2018 decemberében. A riport *a Consolata Misszionáriusok nevű
rend ún. Catrimani Misszióját mutatta be, amely 1965 óta működik az
amazóniai régió brazíliai részén, a yanomami bennszülött törzs egyik faluja
mellett [**a cikkünk kezdőképe a yanomami törzs egy tagját ábrázolja*].

A missziót két consolata rendi misszionárius alapította. Maguk *a Consolata
Misszionáriusok <https://en.wikipedia.org/wiki/Consolata_Missionaries> egy
1901-ben alapított olasz missziós rend, amely ma mintegy 1000 fős -
vegyesen férfiakból és nőkből, de főleg papokból álló - tagsággal
rendelkezik.*

*A Catrimani Misszió egy furcsának hangzó sajátossága, hogy a működésének
54 éve alatt egyetlen (bennszülött) embert sem kereszteltek meg. Míg ezt
sokan végzetes mulasztásnak tartják, a missziót működtető atyák
kifejezetten büszkék rá.*

[image: dalmonego.jpg]E büszke misszionárius papok közé tartozik *az
olaszországi születésű Consolata szerzetes pap, Corrado Dalmonego atya is
[lásd jobbra], aki 12 éve szolgál a Catrimani Misszióban a yanomamik
között, jelenleg három másik Consolata taggal. Az atya, mint mondja, a
misszióban töltött évei alatt megtanult nemcsak együtt élni a yanomamikkal,
és úgy is beszélni és gondolkodni, mint ők.*

*Az amazóniai régióra összpontosító szinódus közeledtével Ferenc pápa arra
kérte az Egyházat, hogy hallgassa meg a régió bennszülöttjeit*. *Dalmonego
atya mélyen egyetért ezzel, mert mint mondja, a bennszülött emberek*
segíthetnek a katolikusoknak a saját vallásosságuk és spiritualitásuk
felfedezésében, és *segíthetnek megtisztítani az Egyházat "a sémáitól", "az
olyan mentális berögződéseitől, amelyek ma már idejétmúltak és
használhatatlanok".*

Ahogy az atya elmondta, a Catrimani Missziót a megalakulása óta az *"állandó
jelenlét"*, és a yanomamik *"kultúrája és vallása iránti mély tisztelet"*
jellemzi. Mint mondta, a misszionáriusok legfőbb célkitűzései megvédeni a
bennszülöttek életét, földjét, egészségét, és jogait.

Ennek kapcsán Dalmonego atya szerint a missziójuk hat *"cselekvési
területre"* összpontosít. Ezek:
*- a fiatalok megerősítése a saját kultúrájuk hagyományaiban az oktatáson
és nevelésen keresztül (a törzs tagjainak mintegy 60%-a 14 év alatti);*
*- a yanomamik számára egészségügyi ellátás biztosítása és** a törzsi tagok
egészségügyi képzése;*
*- a törzsi területek védelme, kapcsolatok építése a yanomamik és az őket
körülvevő népek között;*
*- vallás- és kultúraközi párbeszéd, együttélve a közösséggel és megtanulva
a nyelvüket;*
*- a nők képzése, akár közösségvezetői feladatok ellátására is;*
*- kommunikáció a külvilággal, lehetőséget adva a törzsi vezetőknek, hogy a
népüket kifelé képviseljék.*

A misszió által a bennszülöttekkel folytatott "vallás- és kultúraközi
párbeszédről" Dalmonego atya úgy nyilatkozott:

A párbeszéd lényegi része az Egyház működésének és az evangelizációnak, ami
segít minket abban, hogy ne tévesszük össze az igehirdetést a térítéssel. A
párbeszéd a mindennapi élet során és a rituálék gyakorlásakor folyik, de
kutatásban is, amit a sámánizmusról, a mítoszokról, a különféle
bölcsességekről, világnézetekről és istenfelfogásokról folytatunk,
bizalomra alapozva, barátságban, a párbeszéd alkalmait megteremtve, ami
maga az Egyház számára is rendkívül gazdagító, mert segít felfedezni a
hitünk lényegét, amelyet gyakran elfednek a díszek és a kulturális
hagyományok.

Az alábbiakban a Corrado Dalmonego atyával készített interjúból
<https://www.periodistadigital.com/cultura/religion/america/20181220/corrado-dalmonego-indigenas-ayudar-iglesia-limpiarse-noticia-689400013477/>
idézünk részleteket:

[Arról, hogyan segíthetnék a bennszülött emberek az amazóniai régióval
foglalkozó püspöki szinódust:]

Dalmonego atya: Erről a [szinódust] előkészítő dokumentum is beszél:
meghallgatni, utakat találni, hidakat építeni, párbeszédet kiépíteni azért,
hogy választ adhassunk a problémákra, az ökológiát, a világot, a kultúrákat
érő globális fenyegetésekre. Mindenekelőtt meg kell teremteni a szinóduson
a meghallgatás tereit és alkalmait, nemcsak közvetítőkön, de néha talán
közvetlen találkozásokon keresztül is.

A bennszülött emberek segíthetnének minket a saját vallási
tapasztalataikkal, a saját lelkiségükkel, segíthetnek az Egyháznak
megtisztítania önmagát a sémáitól, az olyan mentális berögzüléseitől,
amelyek idejétmúltakká és használhatatlanokká váltak. Figyeljünk oda arra,
hogyan élik meg a bennszülött emberek például a közösségi élményeket, a
társas kapcsolatokat, a közösség vezetését! Ezeket az Egyházban is
megvitathatjuk, hogy lássuk, hogyan szerveződhetne az Egyház, hogyan
szerveződhetne a közösség, mi a vezetés szerepe, milyen eszközei vannak a
vezetőknek az emberek hibáinak kijavítására, és a meggyőzésükre.

Ezek [az eszközök] a szavak, a rituális párbeszéd, a tanúságtétel; amikor
egy vezetőt követnek, ő nem egyeduralmat gyakorol, nem felülről irányít,
hanem egyetértést alakít ki. Miért nem taníthatja ez az Egyházat abban,
hogyan gondolkodjon önmagáról? Hogyan alakítson ki egyetértést, hogyan
építsen ki utakat? Ha egy bennszülött közösséget látunk, ők maguk
megmutatják nekünk az utakat.

[...]

Az ökológiai szempont mellett a közösségszervezésben is tanulhatunk a
vezetésről, a párbeszédről. A yanomamik közelednek egymás felé, ismerik
egymást, azonosulnak egymással, hasonulnak egymáshoz, tanítanak,
elfogadnak, elfogadják egymást, elfogadnak dolgokat más dolgok feladása
nélkül. A mi mentalitásunk gyakran kirekesztő: el kell fogadnunk dolgokat,
és egy 'A' dolog elfogadásához sokszor meg kell szabadulnunk egy 'B'-től.
Ők hajlamosak egymáshoz illeszteni a dolgokat - láttam a yanomamik között
-, egyiket a másik mellé. Amikor vallási kérdésekről van szó:
beszélgethetek Istennel, a fehérek istenével, imádkozhatok hozzá? Igen!
Kérhetem őt, hogy gyógyítsa meg a beteg gyermekemet? Igen! Számunkra ezek
olyan kérdések, amik meghökkentenek minket, azon csodálkozva, hogy vajon ők
feladnak-e valamit azért, hogy megfeleljenek valami másnak? Nem, nem adsz
fel semmit.

Mi miért nem tesszük ezt egyházként a saját tapasztalatainkkal? Ezt persze
egyfelől lehet szinkretizmusnak, relativizmusnak bélyegezni, de az igazság
nem a miénk. Azt senki sem ismeri. Az Egyháznak vannak dokumentumai,
zsinati dokumentumok, amelyek megerősítik, hogy mindannyian ennek fényében
élünk, egy olyan misztériuméban, amely felett senkinek sincs hatalma.
Amikor megpróbáljuk ezt hatékonyan, gyakorlatiasan megélni, átültetni a
gyakorlatba, megijedünk attól, mit lehet és mit nem. Vajon mik az útjelzők
afelé, hogy átlépjünk ezen a korlátoltságon?


[Arról, hogyan működik ma az egyházi misszió:]

Dalmonego atya: Az Egyházban és a teljes társadalomban is van egyfajta
gyanakvás a missziós szolgálat felé. Az evangelizációs szolgálatot
bizalmatlanul fogadják, mert a történelemben az Egyházat a gyarmatosítás, a
kultúrális elnyomás, a különbségek elnyomásának eszközeként használták, és
ez erőszakos módon folyt, az Egyház részvételével. Vannak módok arra, hogy
a gyanakváson felülemelkedjünk. Az egyik talán az, hogy az arrogáns
hozzáállást arra a hozzáállásra változtatjuk, amiről két verbita
misszionárius könyve úgy ír, hogy *"a prófétai párbeszéd"* - amit én nagyon
lényegesnek tartok abban, amit a Catrimani Misszióban végzünk. Két szempont
kell, hogy kiegészítse egymást az Egyház evangelizációs tevékenységében: az
egyik a bizonyos alkalmak során folytatott párbeszéd; amelyet pedig meg
kell, hogy erősítsen - ahogy a szerzők nevezik - az *"alázatos bátorság"*
vagy *"bátor alázatosság"*.

A prófétai párbeszéd azt jelenti, hogy bizonyos alkalmak során inkább
párbeszédet folytatsz, tiszteled és értékeled a másik fél kultúráját; más
alkalmakkor pedig prófétai megnyilvánulásokat teszel: a jogaik védelmében,
az életük és az életmódjuk védelmében. A prófétai párbeszédben az
evangelizációnak ennek a két, egymást kiegészítő szempontja között
egyensúlyozol.


Ezzel a hozzáállással szemben milyen reakciókat érzékelnek az Egyházon és a
saját rendjükön belül?

Dalmonego atya: Akiről csak tudok, hogy itt dolgozott, nagyra tartják ezt a
módot. Részt vettek benne, kivették belőle a részüket, elkötelezték az
életüket, az éveiket, a munkájukat emellett, és nagyra tartják a
cselekvésnek ezt a módját, amit nem csendes tanúságtételnek mondanék,
hiszen amikor szóba kerül, beszélünk róla. Amikor beszélünk róla,
hirdetjük. Nem érdemes úgy gondolkozni, hogy a párbeszéd csupán előkészület
az igehirdetésre, mert az maga igehirdetés: amikor beszélgetsz valakivel,
hirdeted neki, hogy miben hiszel. Vannak, akik kiállnak emellett és
értékelik, olyan püspökök is, akiket ismerek, értékelik és elkezdtek
számolni vele. [...]

[*Azt, hogy a Catrimani Misszióban 54 év alatt egyetlen keresztelés sem
történt*] Vannak, akik megértik és bátorítják, de még az Egyházon belül is
vannak, akik bírálják, és azt mondják, hogy ez mulasztás.


Ha a szinódust nézzük és azokat az új utakat, amelyeket az Egyház keres -
mondhatjuk azt, hogy a Catrimani Misszió példaként szolgálhat ezekhez az új
utakhoz? Az Egyháznak még több Catrimani Misszióra lenne szüksége?

Szerintem ez a jelenlét a Catrimani Misszióban, másokkal együtt, az Egyház
prófétai jelenléte, amire felfigyeltek az emberek. Olyan jelenlét ez, amit
továbbra is bírálnak és félreértenek, amit mulasztással vádolnak. Ez nagyon
bánt, mert az Egyházon belül a bírálatok félreértésekből származnak, olyan
emberektől, akik mindezt nem ismerik, akiknek nem volt még lehetősége
megtapasztalnia ezt. Nem arról van szó, hogy ezeket az embereket
értetlenséggel vádolhatjuk. Csupán azt gondolom, hogy egy olyasvalaki, aki
még sohasem tapasztalta meg azt, amit mi egy ilyen misszióban, mint a
Catrimani megélünk, nem tehet úgy, mintha értené ezt.

Azt gondolom, a több ilyen tapasztalat egy új gondolkodást terjesztene el
az Egyház szolgálatában, az Egyház jelenlétében. Figyeljünk oda arra, miat
David Kopenawa Yanomami, a falu vezetője mond, akik azt mondja, hogy a
Catrimani Misszió jól végzi a dolgát, nem ártott a yanomamiknak, nem
pusztította el a kultúrájukat, nem ítélte el a sámánizmust, így - mint
mondja - *'ez tehát az az üzenet, amit attól az Istentől hoztatok, aki
küldött titeket'*. És ha maga David Kopenawa mondja ezt, kijelentve, hogy a
Catrimani Misszió tovább működhet, mert jó munkát végez a közösség
támogatásában, fenntartásában, a yanomamik melletti kiállásban, úgy azt
gondolom, ez egy nagyon fontos dolog. Ezt az elismerést hallani
megerősítést jelent, bátorítást ad, és ez azt jelenti, hogy megfelelünk
ezen emberek és közösségek igényeinek.
[image: jesuitas_peru.jpg]
Bruno Franguelli S.J. atya (jobbra) egy perui jezsuita misszióban.
(*Forrás: Agencia.Ecclesia.pt
<https://agencia.ecclesia.pt/portal/amazonia-ainda-hoje-se-repetem-as-historias-do-inicio-da-colonizacao-das-americas-padre-bruno-franguelli/>*)


<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190806/0e5c7b20/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról