[Grem] A svéd keresztényi önfelszámolásról (leszbikus érsekassz. leveteti a keresztet, h. ne zavarja a muzulmánokat)

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2019. Ápr. 23., K, 21:09:23 CEST


A svéd bezzegkeresztényi önfelszámolásról
<https://mandiner.hu/cikk/20190423_mozes_szabolcs_a_sved_bezzegkeresztenyi_onfelszamolasrol>
https://mandiner.hu/cikk/20190423_mozes_szabolcs_a_sved_bezzegkeresztenyi_onfelszamolasrol

Mózes Szabolcs
Mandiner
<https://mandiner.hu/cikk/20190423_mozes_szabolcs_a_sved_bezzegkeresztenyi_onfelszamolasrol?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201904>

*A svéd lutheránus egyház **társadalmi nyomásra* *sorra föladja **a
keresztény elveket és erkölcsöket*: sokan ezt ünneplik, pedig a
folyamat *eredménye
a tragikus önfelszámolás*.

*Nyitókép: Örebro Szent Miklós-temploma és Pride-ra járó lelkésze
szivárványos szőnyeggel vár mindenkit a nyitottság jegyében
<https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6VB7W/regnbagsmatta-har-rullats-ut-i-svensk-kyrka-antligen?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201904>*

 Az északi protestáns egyházak *minden liberális álmát beteljesítik*.
Menetrendszerűen vezetik be az aktuális etikai-kultúrpolitikai
változásokat, és nem szólnak vissza.
..............
Az adott helyzet nagy paradoxona, hogy* a liberálisok mai példaképei
olyan északi protestáns egyházak,** amelyek* *a közelmúltig államegyházként
működtek,* vagy egyenesen még mindig azok. Egy ilyen státus hátulütője az
önállóság vagy az autonómia hiánya a legfontosabb ügyekben – nem, nem a
pénzügyekben, hanem a hitbéli kérdésekben –, ami elsősorban a
társadalmi-politikai változások gyors átvételében, *az eredeti keresztény
tanítás** felülírásában ölt testet. *

*Ahogy „fejlődik” a társadalom, úgy „fejlődik” az egyház is. *Ami
vulgárliberális nézőpontból* progressziónak tűnik *– *„az egyház reagál a
társadalmi változásokra”* –, valójában pont egy klasszikus liberális
rémálma. *Az állam és a többségi társadalom de facto befolyással van egy
ideális esetben tartalmilag tőle független intézményre, aminek hatására
utóbb**i sorra feladja az eredeti küldetését meghatározó elveket.*

Ez egyébként egy izgalmas kérdésköre lehetne egy svéd érseknővel folytatott
interjúnak, ha a cél nem valami más volna. Hogyan lehet valóban független
egy északi államegyház? Hogyan tarthat ki a keresztény tanítás és értékek
mellett a rá nehezedő társadalmi nyomás mellett? Miben és hogyan szabad
engedni, mik azok az elvek, amelyeket nem lehet kiárusítani?

*Míg a mi tájainkon a kommunisták zárattak be* *a templomokat **és szedtek
le* *feszületeket,** addig Svédországban a stockholmi leszbikus
püspökasszony vitetné ki a kikötői templom keresztjeit
<https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/biskopen-vill-ta-bort-kristna-symboler-i-sjomanskyrkan?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201904>,**
mert azok távol tartják a muszlimokat.* Ez a mondat nem egy abszurd
drámából vagy egy '80-as évekbeli olcsó amerikai vígjáték forgatókönyvéből
mászott elő, hanem *a skandináv valóság produkálta*, ám a svéd érseknővel
folytatott interjúban nem kerül elő. Kihagyott ziccer.

Az Antje Jackelén által legnagyobb keresztény kihívásoknak nevezett
klímaváltozás és digitalizáció mellett
megért volna pár kérdést a család válsága és az erkölcsök kérdésköre is.

*Svédországban a gyerekek bő fele házasságon kívül születik, amivel
ötödikek
<https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20180416-1?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201904>
az EU aktuális rangsorában,* vajon erről mi a véleménye egy keresztény
egyházfőnek? Mit tesz a negatív folyamatok visszafordítása érdekében,
egyáltalán, a pusztuló jegesmedvék és a mesterséges intelligencia fenyegető
megjelenése mellett ezt még problémaként tartja számon? Hogy olyan
kérdéseket már ne is feszegessünk, hogy *a sola scriptura talaján álló svéd
protestáns egyház mégis a Biblia melyik passzusából vezette le a
melegházasságot és az abortusz támogatását
<https://www.svenskakyrkan.se/filer/665f8452-87e7-4a27-96dd-47b6d0398c04.pdf?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201904>?*

*Az érseknő **szerint* a melegházasság támogatása után és az egyház nem
tűnt el.* „Nem az történt, hogy tömegesen elhagyták volna az emberek az
egyházat, épp ellenkezőleg: korábban veszítettünk el híveket, mert úgy
ítélték meg, hogy nem vagyunk elég befogadóak a meleg párokkal, és nem
követjük a krisztusi szeretet-parancsot ezen a téren” *– véli.

Elég egy pillantást vetni a hivatalos svéd statisztikákra
<https://www.svenskakyrkan.se/filer/Medlemmar%20i%20Svenska%20kyrkan%201972-2017.pdf?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201904>,
s láthatjuk,

az érseknő állításainak bizony a fele sem igaz.
Míg Svédország lakosainak száma folyamatosan nő, a lutheránus hívek száma
és aránya csökken.

Ez persze a nyugati világ más országaiból is ismert tendencia: a gond az,
hogy a társadalmi progressziónak megfelelni akaró egyházak belülről,
tartalmilag üresednek ki.

Nincs ugyanis az a fokú felekezeti modernitás, amivel meg lehet felelni a
21. századi liberális elvárásoknak.

Egy egyházkritikus – valójában hitellenes – liberális nem azért nem jár
templomba, mert ott nem ismerik el a melegházasságot, hanem mert nem akar,
mert nem hívő. Így akármennyire is próbál az egyház ehhez a csoporthoz
igazodni, megnyerni sosem fogja, ellenben elveszti kitartó híveit – azokat,
akik egyszerűen azt várják el tőle, hogy következetes legyen és ugyanazt a
krisztusi igazságot hirdesse holnap is, mint amit tegnap.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190423/43017e00/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról