[Grem] Történelmi megbékélés (Trianon után) / Székely J. püspök
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2018. Sze. 29., Szo, 12:28:01 CEST
Székely János: Történelmi megbékélés – lehetőség vagy keresztény
kötelesség?
2018. szeptember 26. szerda 19:01
http://www.magyarkurir.hu/hirek/szekely-janos-tortenelmi-megbekeles-lehetoseg-vagy-kereszteny-kotelesseg
Székely János szombathelyi megyéspüspök beszédét adjuk közre, mely
szeptember 19-én, a 48. Jean Monnet-esten hangzott el Budapesten.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=90569&v=0&img=o_szekely.jpg>
Nagyon nagy örömmel, nagy szeretettel köszöntök mindenkit*. A Biblia és
Jézus maga arra tanít minket: legfőbb parancsunk az élet, legfőbb törvény a
szeretet. *Mégpedig azért, *mert maga a Teremtő Isten, aki alkotta az
univerzumot, és alkotta az embert*,* ő is Atya, Fiú és Szentlélek örök
szeretete.* Ez az élet forrása, ebből vannak a galaxisok, atommagok, ebből
van az ember. *Akkor lesz az életünk teljes, akkor tud kibontakozni, ha
szeretetben élünk. *Ez egy léttörvény.* Aki ezzel szemben él, lassanként
elpusztul, legalábbis lelki-szellemi értelemben.*
*Ez igaz a nemzetek életére is. **Ha **magyarságunk *– *például a Trianon
miatti elkeseredésében* – * elkezd más népeket lenézni, elkezd gyűlöletben,
bosszúvágyban élni, akkor nemzetünk lelkileg elsatnyul, elpusztul.* *Az
élet törvénye csakis a szeretet útján található meg és kereshető.* *A
bibliai szeretettörvény nem **bárgyúságot **jelent.* Nem azt jelenti, hogy
a feketét is mondjuk fehérnek, a rosszat is mondjuk jónak, hogy mindenre
kedvesen mosolyogjunk. *Jézus például olyat is mond: ha vét ellened a
felebarátod, akkor fedd meg. *Nem azt mondja, hogy nyeld le, hanem* azt
mondja, hogy szólj neki.* Néha, amikor nem szólunk, nem mondjuk ki az
igazságot, nem is annyira szeretetből fakad, hanem kényelmességből. Ha a
másik élete számít, ha az igazság számít, akkor bátran – még akkor is, ha
ez nehéz – az ember kimondja.* Másutt Jézus azt mondja, hogy legyetek az
emberekkel szemben óvatosak, legyetek szelídek, mint a galambok, de okosak,
mint a kígyók.** A szeretethimnuszban azt olvassuk: a szeretet nem örül a
gonoszságnak, örömét az igazság győzelmében leli. *A szeretet tehát nem
bárgyúságot jelent. Jelenti például azt, hogy *szabad magamat védeni, sőt
néha kötelességem is.* Ahogyan az emberi szívbe nem mindent kell beengedni,
nem mindenfajta rágalmat, rosszindulatot, támadást, hanem csak azt engedjük
be, aki minket ismer és szeret.* A szívünk szentélyét védjük. Éppen így egy
népnek is szabad magát védeni, sőt kötelessége. Ahogyan ezt tette millió
alkalommal az Ószövetség népe, vagy tette Kapisztrán Szent János
Nándorfehérvárnál.*
*Az evangéliumi szeretet tehát nem bárgyúságot jelent – azonban az
evangélium határozottan tanít arra, hogy soha ne gyűlöljünk. *Az emberben*
a gyűlölet gyökerei lassanként elkezdenek növekedni, erősödni – ez mérgező
dolog, ami minket is pusztít. **Jézus ezért mondja, hogy az ellenség felé
sohase gyűlölettel fordulj, ne válj olyanná, mint ő.* *Hanem mindig
szeretettel. *Pál apostol azt mondja: *ne engedd, hogy legyőzzön a rossz,
inkább te győzd le a rosszat jóval*. Böjte Csaba atyának nagyon híres
mondata, hogy ha egy helyen sötétség van, azt karddal nem lehet
szétkaszabolni, de elég meggyújtani egy gyertyát, és a sötétség máris
menekül. *A rosszat **jóval lehet legyőzni.* Ezt teszi Jézus a kereszten: a
világ gyűlöletét szeretettel győzi le.* Böjte Csaba atya gyakran mondta,
hogy az ő egész élete egy kicsit nemes bosszú, azért amit átélt az ő
édesapja, azért amit átélt az erdélyi magyarság. Nagyon sokáig forrt benne
a fájdalom, a méreg. Egy idő múlva arra jött rá, hogy a legnemesebb bosszú,
ha szebbé teszi a világot. A gyerekek szívébe szeretetet vitt, fényt vitt.*
Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, inkább te győzd le a rosszat jóval.
Két bibliai történetet emelnék ki. Az egyik az az eset, amikor azt halljuk,
hogy valaki tartozik egy szolgatársának száz dénárral. Száz dénár akkoriban
elég jelentős összeg volt, egy dénár volt egy szegény ember egy napi
keresete, tehát száz dénár több mint három hónapi kereset volt – akár
félmillió-egymillió forint körüli összeg ez a tartozás. Abban az időben
szokásos volt, hogy az ilyen adósokat börtönbe vetették, adósok börtönébe.
Igen gyakran meg is ostorozták őket, hogy lássa a rokonság, megsajnálja és
segítsen az adósságot kifizetni. Amit a szolga tesz, amikor börtönbe
vetteti a szolgatársát, az teljesen normális. Abban az időben ezt így
csinálták. Mi is igen gyakran azt gondoljuk: hogy haragszom, bosszút állok,
veszekszem a családomban, békétlenségben élek, ez normális, mindenki így
él. Mikor válik a szolgának a tette borzalmassá, szörnyűvé? Akkor, ha
tudjuk, hogy néhány perccel azelőtt tízezer talentumot engedett el neki az
úr. Ettől válik szörnyűvé, amit tesz. Jézus arra akar tanítani, hogy az
életünket ebben a háttérben lássuk, abban hogy én is kaptam tízezer
talentumot. Ingyenesen kaptam az életemet. A Teremtő Isten hívott engem is
létre. Ha nem akarta volna, hogy létezzen a világegyetem, és létezzem én
is, akkor nem lennék. Ingyen kaptam a létemet, ingyen kaptuk ezt a gyönyörű
világot, ingyen kaptuk Istennek a keresztig elmenő szeretetét. Ha ebben a
háttérben látom az életemet, akkor nagyon természetes
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20180929/86d1cd78/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról