[Grem] Bagdy Emőke interjú - bodogság, keresztény konzerv. vs. liberális életfilozófia
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2018. Okt. 28., V, 08:42:42 CET
Bagdy Emőke .......
https://888.hu/article-bagdy-emoke-a-neoliberalis-szabadsagelv-a-szabadossag-kaoszat-teremti
Horváth Zsófia <https://888.hu/szerzo/horvath-zsofia>
2018. október 27. 16:18
*Az emberi biztonság **megrendül a liberális értékrendek teremtette
szabados káoszban *- mondta Bagdy Emőke, klinikai szakpszichológus a
888-nak. Bagdy szerint* az új neoliberális trendek a boldogtalanság
irányába fordítanak *minket, *pedig a "konzervatívnak" nevezett értékek
követése kedvezőbben szolgálja az emberi életet, mint* *a "liberális".*
*HZS: A klasszikus filozófiai irány szerint az ember célja a
boldogság.Tényleg a boldogságot kell a legmagasabb polcra tenni?*
*Bagdy:* *A boldogság valójában életünk minőségét fejezi ki, hogyan érezzük
magunkat a bőrünkben és abban az emberi világban, amelyben élünk. A
legelfogadottabb meghatározás szerint a boldogság megelégedettség és
elegendő pozitív élmény az életünkben. *Miért is ne kerülhetne magas
polcra ez a pozitív életélmény? Ritkán gondolunk arra, vajon miért annyira
szubjektív ez a megélés és mitől is függ. *Sajnos manapság *gyakran rossz
kérdést teszünk fel a boldogságra vonatkozóan. Például "Mitől vagy boldog?"*
Az a konzumkultúra, amiben élünk, alaposan meg is téveszt, mert azt
sugallja, hogy attól leszünk boldogok, ha birtokolunk új és új dolgokat, és
többünk van, mint másnak*. *Csakhogy a boldogsághoz való hozzájárulása az
anyagi javaknak alig tíz százalékot tesz ki.* Ha viszont azt kérdezzük:*
mikor voltál boldog az életedben? Erre a válasz a leggyakrabban egy-egy
fontos érzelmi kapcsolat, szerelem, szeretet, családi esemény, gyerekek,
baráti és társas kapcsolatok, sőt a siker, a nehéz helyzetekkel való
eredményes megküzdés, a megszabadulás valamilyen élettehertől.*
Az tehát közös emberi vonásunk, hogy *boldogságforrás az emberi kapcsolat.*
*Ha ez harmonikus, pozitív élményeket ad, nagyobb esélyünk van a létezés
örömének átélésére*.
*HZS: A pszichológia azért is lehet annyira sikeres, mert abból a
közhelyszerű gondolatból indul ki, hogy az emberek boldogtalanok. Azért
boldogtalanok, mert elrontottak valamit, vagy mert a boldogság nem stabil,
állandó állapot, így kicsúszhat a kezükből?*
*Bagdy:* * A gyakori boldogtalanság nem közhely, sőt egészségrontó
szövődményeit is szenvedjük.* Ezt hazai statisztikák is igazolják, pl. Kopp
Mária és munkatársai évtizedes követéses vizsgálatai. Közhely az is, hogy
a „boldogság kék madara” elröppenő természetű, mert az állandó boldogság
ingerszegény állapota szinte unalmassá válhatna. Ilyen persze ritkán
fenyeget.. *A boldogtalanság a létezés élményének negatív pólusa. Ha a
boldogságforrások, emberi kapcsolatok sérülnek, ha senkinek nem fontos az,
hogy vagyunk a világon, ha nincs biztonságunk és nem vagyunk „otthon”
valahol a világban, akkor emberi alapszükségleteinkben leszünk
megfosztottá: a biztonság, szeretet, tisztelet és az önmegvalósítás
törekvése meghiúsul. *E szükségletek fontos boldogságfeltételek , hiányuk
boldogtalanság érzéshez vezet.* Csakhogy van egy -a körülményeknél is
fontosabb- emberi képesség: a dolgok értelmezése, a jelentésadás. Az a
képességünk, amellyel minden, velünk történt eseményt érteni és
magyarázni szeretnénk, milyen szerepe van az életünkben, miért történt,
milyen jelentősége,értelme van a mi egyedi életmenetünkben.** Ez a
csodálatos képesség az, mely „boldogságfokozó”,mellyel a valóságos
nehézségek fölé tudunk emelkedni, bízni tudunk a jövőben, optimista módon
tudunk reménykedni,* hinni tudunk a hepe-hupás életmenet jobbra
fordulásában is, hiszen nincs két hupa egymás után! Ez a szemléletmód akkor
is jobb életérzést teremt bennünk, ha sorsunk éppen a hullámvölgybe jutott. *A
hit a dolgok pozitív változásában, a reménység naponta újjászülető érzése
átemel **a nehézségeken és nem tud a negatív életérzés eluralkodni*. Ha van
felelősségünk saját és szeretteink boldogságáért, akkor éppen az*, hogy a
boldogsághoz és egyensúlyhoz hozzásegítő képességeinket állandó edzésben
tartsuk. „Nincs veszve bármi sors alatt, ki el nem csüggedett”.*
*HZS: Az életünkben sokszor kerülünk instabil helyzetekbe. Mik lehetnek
azok a protektív tényezők, amikkel, ha körülvesszük magunkat, segítenek
stabilnak, esetleg boldognak maradni a nehezebb helyzetekben is?*
*Bagdy:* Az úgynevezett boldogságkutatás pontosan azoknak az egyensúlyban
tartó vagy abba visszasegítő erőknek, képességeknek és viszonyulás
módoknak a feltárásán fáradozott, amelyek edzetté, „golyóállóvá”,
boldogságképessé és a talpon maradásra alkalmassá teszik az embert. Ez volt
az igazi paradigma váltás az egészségpszichológiában is.
Már nem azt kutatjuk, mitől leszünk betegek, hanem azt, hogy* mitől
maradunk egészségesek, sőt még boldogok, elégedettek és örömképesek is.*
Azt vizsgáljuk*, hogyan hozhatjuk ki a legrosszabb helyzetből is a
legjobbat, milyen viszonyulás, viselkedés, képesség szükséges ehhez*.
Valóságos arzenáljára világítottak rá ezeknek a képességeknek*. Pl. derűs,
optimista viszonyulás, a nehézségek fölé emelő derű, a vicc, a végzetes
helyzetekre nemet mondó, kacagtató humor, a belső önmegnyugtatás és
erőforrásainkból merítés képességének gyakorlása, a testünk
aktivitásképességének és nyugalomba hozásának gyakorlása, karbantartása,
az emberi kapcsolatok fizikai és szeretetkapcsolati érintkezéseinek
aktivizálása, az egymással való kommunikáció kultúrájának finomítása, a
megbocsátás művelése, a hála és köszönet kifejezésének gyakorlása, az
altruista segítségnyújtás és adni tudás cselekedete, valamint az élet
értelmének saját filozófiai keretekbe helyezése, kiért-miért élünk és mit
tehetünk egymásért, a világért, az Univerzumért. Nagyon sok protektív
tényezőnk létezik,* de az személyes felelősség kérdése, hogy ezekből mit
mondhatunk magunkénak.
*HZS: Isten is lehet protektív tényező?*
*Bagdy:* Rátapintott arra, amit imént mondtam. Az ember valamiként
kénytelen a világnézetét megfogalmazni, ez az identitás építéshez és
felnőtté váláshoz tartozó feladat. *Az életfilozófiában benne foglalt:
honnan jöttél, hová tartasz, mit gondolsz az életed értelméről, vajon csak
véletlen műve a léted *és* elég, ha hedonista módon végigélvezed, amit csak
lehet, úgyis totális nemlét a vége*. Avagy a hited szerint van másik
valóság is, vannak olyan dimenziók, amelyekhez nem férhetünk hozzá és a
végtelen Univerzumban van egy rend, a Teremtő szellem bölcsessége. Az
anyag-energia-információ hármasában az információ az elsődleges, a szellem
primátusával magyarázható a világ.* Ebbe a „saját filozófia” építésbe
tartozik a vallási hitrendszerek, felekezetileg különböző, de Isten
létezésében közös világnézetének elfogadása, a vallásos lelkiélet.** Isten
létezésének hite egyszersmind a legmagasabb szintű protektív tényezőt
kapcsolja be az életünkbe. Ha a kontrollt már végképp elveszteni véljük a
dolgaink felett, átadhatjuk Istennek és az életbátorsághoz újabb erőt
meríthetünk. Van kinek hálát adni az életünkért, az egészségünkért és
szeretteinkért*. *Manapság a szekularizálódó világban jobbára a „maga
módján vallásos”-nak nevezett, spirituálisan hívő, de nem vallásos emberek
saját filozófiája, világmagyarázata és szemléletmódja gyakori, de az
ateista hitű embereknek is van életetikája, a tudományos tételek
bizonyosságára épülő szilárd filozófiája.*
*Minden ember identitásának koronája a meggyőződése, hite, mert ez adja a
legfőbb megtartó erőt.*
A világnézeti szabadság jegyében egyezség van arra nézve, hogy nincs
egyedül üdvözítő, kizárólagos érvényű igazság, mely e tekintetben
szubjektív érvényesség. „Legyen mindenkinek a hite szerint”.
*HZS: A sajtóban megjelent kutatásokat olvasva az a gondolatunk támadhat,
hogy a nyugati pszichológia a baloldali, vagy liberális emberképet erősíti.
Igazoló érvekkel látja el az ehhez tartozó feltevéseket. Ha egy
pszichológus konzervatív értékek mellől akar érvelni, akkor rögtön
hátránnyal indul. Mit gondol erről?*
*Bagdy:* Az a hatalmas változás, amelynek tanúi és átélői vagyunk, hosszú
előzményi út eredménye. *Manapság konzervatív és liberális, sőt
neoliberális irányzatról beszélünk, noha a konzervatív alatt a
teremtés-elvű, Isten központú világképet és értékrendet követőket, a
liberális, sőt neoliberális alatt a tudományos, evolúció-elvű világképet és
ezen alapuló értékek /harc a túlélésért, természetes kiválogatódás, stb./
követőit értjük. A liberalizálódás gyökere a felvilágosodás kora, mely az
észt, értelmet, rációt, a tudományos gondolkodást helyezte a trónra. „Az
ész az isten, mely minket vezet, az ő szavára minden meghajul” - írta a mi
Berzsenyi Dániel költőnk is. Az Istent és az ember hitéletii, spirituális
dimenzióját tagadó, a tudományt istenítő, despiritualizáló, folyamat a
vallást, a hitéletet a tudomány ellentéteként tévesen értelmezve száműzte
a teremtés-elvű világmagyarázatot. **A fürdővízzel együtt a gyermeket is
kiöntötték, amikor a legcsodálatosabb emberi képességet, a hitet a vallási
hittel, vallásossággal azonosítva jelentőségében degradálták.*
*A szellemi, spirituális erők **kiűzetése folytán az értékvilág is
materializálódott, anyagi értékek /pénz, tulajdon/ kerültek a csúcsra és
megjelent a versengés, harc, a hatalomért folyó ádáz küzdelem.** Új
emberkép formálódott ki: a materiális dimenzió foglya, a hatalomért,
tulajdonért, javakért küzdő, fogyasztói szemléletű ember, aki már úgy bánik
az embertársával is, mint a tárgyakkal: felhasználó, elhasználó, kihasználó
és eldobó, a kapcsolati hibákat nem is javító lényként „üzemel”, működik,
mint egy mechanizmus.* *A spirituális szeretet erők **háttérbe kerülésével
együtt fontos humán értékek sorvadtak el, és az élet-törvény parancsán
alapuló együttműködés helyét a versengés foglalta el. A jelen „liberális
emberképe” a materializálódás szélsőségeit hordozza, „lélektelen”, minden
humán értéket relativizáló, a szabadság és esélyegyenlőség szélsőséges
értelmezéseivel önnön létezés-törvényeit is kétségbe vonja.*
*A neoliberális szabadságelv a szabadosság káoszát teremti, amelyben az
emberi biztonság rendül meg.*
*Sajnálatosan ez a világtrend, a világerők mozgásiránya. Ebben az
állapotában az ember robottá váló és boldogtalan lény. A korszellem és
mentalitás hordozza ezt a változást, amelynek szelidítetlen nyers erői
elsöprik a szelíd, szeretetelvű, „konzervatívnak” nevezett, a harcra ab ovo
készületlen vagy képtelen embert. **A „konzervatív erők” hátránya
értékrendjük, elveik másságából fakad: nem képesek /még akár egy
kisebbséggel szemben sem/ az erőszakot alkalmazni, érvrendszerükben a
másik ember tisztelete alkot szabályokat és tartja tiszteletben az emberi
méltóság határait. **Ezzel magyarázhatjuk a harcos liberális erők könnyű,
gyors győzelmét.*
*HZS: Mit köszönhetünk a „konzervatív szemléletnek „a pszichológia
tudományában?*
*Bagdy: *Igazi öröm a számomra, hogy az újabbkori pszichológiai irányzatok,
mint az egészségpszichológia, stressztudomány, az életminőség kutatás, a
boldogság értelmezésével foglalkozók és az ember megküzdési képességének és
eszköztárának felderítését végzők meglepő tudományos bizonyítékokat
szolgáltattak arról, *mi teszi az embert életigenlő, küzdő, megelégedett,
egészséges és boldog lénnyé*.* A versengés* *helyett az együttműködés
eszménye bizonyult nyerőnek*. *A tulajdonközpontú örömelv* *helyett az
emberi kapcsolatok szeretet-kötelékei azok, amelyek az életet értékké és az
egészséget megőrizhetővé teszik. Az élet értelme, értelmezése, ennek
pozitív megválaszolása, ha van kiért-miért élnünk, olyan vitális erőket
szabadít fel bennünk, amelyek a leghátrányosabb életfeltételek között is a
túlélést szolgálják. **A szeretet, a kötődés, az odatartozás érzései
életbentartó kötelékek, a boldogság titka pedig- minden egyedisége
ellenére- alapvetően és elsősorban a szerető emberi kapcsolatokban és a
teremtő, alkotó, megküzdő és ezáltal sikereket elérő emberi sorsmenetekben
rejtezik.*
Tudásunk mai szintjén úgy tűnik, hogy a „konzervatívnak” nevezett értékek
követése kedvezőbben szolgálja az emberi életet, mint a „liberális”
,noha magam e két jelzőt a sok félreértés-félremagyarázás miatt nem
szívesen használom.
*HZS: Mit üzen a fiataloknak?*
*Bagdy:* * Elsősorban azt, hogy legyenek élet-tervezők, a jövőre
orientáltak, használják a teremtő képzelet és lelkierő, hit képességét az
életük megtervezésére. Amelyik hajó nem ismeri a célt, annak soha sincs jó
széljárás: *T*ervek, bizalom,reménység, hit önmagukban és az élet
értelmében, mindezek a „spirituális” , szellemi képességek és értékek
lehetővé teszik a megelégedettséghez, pozitív örömökhöz, azaz a
boldogsághoz érkezést. Kapcsolatokban élünk, keressék azt, akit boldoggá
tehetnek, hogy amit adnak, azt maguk is megkaphassák. Legyenek bátrak és
merjenek felelősséget vállalni, elköteleződni, házasodni, gyermeket
vállalni, teljesíteni az élettörvényt: „ védd, óvd, szeresd az életet és
vidd tovább!”*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20181028/4162c465/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról