[Grem] Interjú Müller bíborossal, a Hittani Kongregáció leváltott prefektusával, elismert teológiaprofesszorral

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2018. Júl. 5., Cs, 15:40:16 CEST


http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/06/30/muller_biboros_az_
egyhaz_mai_reformerjeirol_teljes_interju

*Ahogy tegnapelőtt már beszámoltunk róla
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/06/28/beismeres_nyilvanossagra_hoztak_a_hittani_kongregacio_eddig_letagadott_levelet_az_interkommunio-terv>,
a német Gerhard Müller bíboros
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/M%C3%BCller>, a Hittani Kongregáció
előző prefektusa
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/07/01/varatlan_szemelycsere_a_hittani_kongregacio_elen>,
Regensburg egykori püspöke, elismert teológiaprofesszor, jelenleg pedig a
Pápai Biblikus Bizottság és a Nemzetközi Teológiai Bizottság elnöke, kedden
interjút adott
<https://www.catholicworldreport.com/2018/06/26/cdl-muller-we-are-experiencing-conversion-to-the-world-instead-of-to-god/>
a Catholic World Report (CWR) katolikus híroldalnak, amiben kritikusan
szólt az Egyházban (különösen a német egyházban) jelenleg zajló
folyamatokról.*

*Az alábbiakban ennek az interjúnak a fordítását közöljük, teljes
terjedelemben.*

[image: cardinalmuller_2016-678x381.jpg]

*****
*CWR:* 2014 óta* az Egyházban **folyamatos konfliktusok és feszültségek
vannak, amikben Németország sok** püspöke* *érintett*. Mi áll ennek a
jelenségnek a hátterében? *Mi a forrása ezeknek a különféle konfliktusoknak
az egyháztannal, a szentáldozással*, és más vonatkozó témákkal
*kapcsolatban?*

*Gerhard Müller:* *A német püspökök egy csoportja,* élükön a konferencia
elnökével <http://katolikusvalasz.blog.hu/tags/Marx>, úgy tekintenek
magukra, mint a katolikus egyház fejlődési irányának meghatározóira, akik a
modernitás felé haladnak. Ők *Európa szekularizálódását és
keresztényietlenedését visszafordíthatatlan fejleményeknek tartják.* *Emiatt
*a*z Új Evangelizáció - II. János Pál és XVI. Benedek programja -* *szerintük
*a történelem objektív fejlődése elleni küzdelem, ami *Don Quixote
szélmalomharcára hasonlí*t. Az Egyház számára egy zugot keresnek, ahol
békében átvészelhet. *Ezért* *a hit minden olyan tanítását, am*i* a
"fősodor", vagyis a társadalmi közmegegyezés ** ellen van,* *szerintük meg
kell reformálni.*

Egyik következménye ennek, hogy *szentáldozást* *követelnek még azoknak is*,
*akik nem vallják** a katolikus hitet, **és azoknak a katolikusoknak is,
akik nincsenek a megszentelő kegyelem állapotában.* A* programjukban ezek
szerepelnek még: a homoszexuális párok megáldása
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/01/27/a_torvenytelen_egyuttelesek_megaldasat_fontolgatja_a_nemet_egyhaz>,
interkommúnió a protestánsokkal
<http://katolikusvalasz.blog.hu/tags/intercommunio>, a szentségi házasság
felbonthatatlanságának relativizálása
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/02/18/amoris_laetitia_a_megvalosult_freiburgi_lazadas>,
a viri probati bevezetése
<http://katolikusvalasz.blog.hu/tags/viri_probati> és vele a papi cölibátus
felszámolása
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/03/11/a_keszulo_pan-amazoniai_szinodus_hozza_majd_el_a_papi_colibatus_veget>,
a házasság előtti és rajta kívüli szexuális kapcsolatok jóváhagyása
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/01/27/a_torvenytelen_egyuttelesek_megaldasat_fontolgatja_a_nemet_egyhaz>.
*Ezek az ő céljaik, és azért, hogy elérjék őket, hajlandóak elfogadni a
püspöki konferencia megosztottá válását is.

*Azokat a híveket, akik komolyan veszik a katolikus tanítást,
konzervatívnak bélyegzik és kiszorítják az Egyházból, **és a liberális és
katolikusellenes média lejáratókampányának teszik ki őket.*

*Sok püspök számára* *a kinyilatkoztatás és a katolikus hitvallás igazsága**
csupán egy az egyházon belüli hatalmi játszmák tényezőinek. **Egyesek
közülük privát egyezségekre hivatkoznak ** Ferenc pápával,* és úgy
gondolják, hogy az ő kijelentései és az interjúi olyan újságírókkal és
közszereplőkkel, akik messze nem katolikusok, *igazolást adnak még a hit
kimondott és tévedhetetlen igazságainak (a dogmáknak) a "kilúgozására" is*.
Mindent egybevetve, a protestantizálás kirívó folyamatával állunk szemben.

Az ökumenizmus ezzel szemben valamennyi keresztény teljes egységét célozza
meg, amit már szentségileg felismert a katolikus egyház. A püspökök és
papok világiassága a 16. században volt az ok a kereszténység megosztottá
válására, ami homlokegyenest ellenkezik Krisztus, az egy, szent, katolikus
és apostoli Egyház alapítójának akaratával. Annak a kornak a betegségét
hiszik ma a gyógyírnak, amivel a megosztottságot legyőzhetjük. Abban a
korban a katolikus hit figyelmen kívül hagyása katasztrofális volt,
különösen a püspökök és pápák között, akik önmagukat inkább a politikának
és a hatalomnak szentelték, mintsem a Krisztus igazsága melletti
tanúságtételnek.

*Ma sokak számára fontosabb az, hogy elfogadja őket a média, mint az
igazság, amiért nekünk a szenvedést is vállalnunk kell.** Péter és Pál
vértanúságot szenvedtek Krisztusért Rómában, a koruk hatalmi központjában*.*
Őket nem **ünnepelték hősként a világ urai, hanem inkább gúnyolták* *őket,
mint Krisztust a kereszten*. * Sohasem szabad elfelejtenünk a péteri
szolgálat és a püspöki hivatal vértanúi dimenzióját.*

*CWR:* Pontosan miért szeretnék egyes német püspökök megengedni a különféle
protestánsok rendszeres és gyakori áldoztatását?

*Gerhard Müller: Egyetlen püspöknek sem áll hatalmában az Oltáriszentséget
olyan keresztényeknek kiszolgáltatni, akik nincsenek teljes egységben a
katolikus egyházzal.* Csak olyan helyzetben, ahol halálveszély áll fenn,
kérhet egy protestáns szentségi feloldozást és Oltáriszentséget
útravalóként, ha a teljes katolikus hitet vallja, és így teljes közösségre
lép a katolikus egyházzal, még ha hivatalosan egyelőre nem is nyilvánította
ki a megtérését.

Sajnos ma már püspökök sem ismerik a katolikus hitet a szentségi és egyházi
közösség egységéről, és a hűtlenségüket a katolikus hithez állítólagos
lelkipásztori odaadással vagy teológiai magyarázatokkal igazolják, amik
azonban ellentmondanak a katolikus hit elveinek.* Minden tanítás és
gyakorlat a Szentírásra és az Apostoli Hagyományra kell, hogy épüljön, és
nem mondhat ellent az Egyházi Tanítóhivatal korábbi dogmatikus
megnyilatkozásainak.* *Ez azonban a helyzet annak engedélyezésével, hogy a
nemkatolikus keresztények áldozhassanak a szentmisén *- leszámítva a sürgős
vészhelyzet fent említett esetét.


*CWR:* *Milyennek értékelné a katolikus hit állapotát egyrészt
Németországban, másrészt általában véve Európában? *Ön szerint képes lesz
visszanyerni, illetve vissza fogja nyerni valamilyen formában Európa a
korábbi keresztény identitását?

*Gerhard Müller:* Rengetegen vannak, akik megélik a hitüket, szeretik
Krisztust és az Ő Egyházát, és minden reményüket Istenbe helyezik az
életükben és halálukban. De köztük sokan vannak, akik úgy érzik, hogy a
pásztoraik magukra hagyták és elárulták őket.* Manapság a közvélekedés
szerinti népszerűség a kritériuma annak, hogy valaki állítólagosan jó **püspök
vagy pap legyen. **A világhoz való megtérést tapasztalhatjuk az Istenhez
való megtérés helyett,* ellentétben Pál apostol kijelentéseivel: *"Az
emberek kedvét keresem ezzel, vagy az Istenét? Talán embereknek akarok
tetszeni? Ha még emberek tetszését keresném, nem volnék Krisztus szolgája."*
(Gal 1,10).

*Olyan papokra és püspökökre van szükségünk, akik telve vannak buzgalommal
Isten háza iránt, akik önmagukat teljesen a lelkek megmentésének szentelik,
a hitnek az örök hazánk felé tartó zarándokútján. *A "könnyített
kereszténységnek" semmiféle jövője nincs. *Missziós lelkületű
keresztényekre van szükségünk.*


*CWR:* *A Hittani Kongregáció nemrég újra kimondta az Egyház állandó
tanítását arról, hogy nők nem szentelhetők pappá. *Ön szerint ezt a
tanítást, amit az elmúlt években többször is megismételtek, *miért érik
állandó kihívások sokak részéről **az Egyházban?*

*Gerhard Müller:* *Sajnos jelenleg a Hittani Kongregáció nincs nagy becsben
tartva, és nem ismerik fel a jelentőségét a péteri elsőség számára.* Az
államtitkárság és a szentszék diplomáciai szolgálata nagyon fontosak az
Egyház kapcsolatai számára a különféle államokkal, azonban a Hittani
Kongregáció fontosabb az Egyház kapcsolata számára a Fejével, akitől minden
kegyelem ered.

A hit szükséges az üdvösséghez; a pápai diplomácia sok jót elérhet a
világban. De* a hit és tanítás hirdetését **nem szabad alárendelni a világi
hatalmi játszmák igényeinek és körülményeinek.* A természetfeletti hit a
világi hatalomtól független. *A hitben világos, hogy az egyházi rend
szentségét a püspöki, papi, és diakónusi fokozataiban érvényesen csak egy
megkeresztelt, katolikus férfi veheti fel, mivel csak ő tudja jelképezni és
szentségileg megjeleníteni Krisztust, mint az Egyház Vőlegényét*. *Ha a
papi szolgálatot hatalmi pozícióként fogják fel, úgy* a tanítás, hogy az
egyházi rend szentségét férfinemű katolikusoknak kell fenntartani,* a nők
elleni hátrányos megkülönböztetés egy formájává válik.*

*De a hatalomnak és társadalmi tekintélynek ez a nézőpontja hamis.* Csak ha
a hit valamennyi tanítását és a szentségeket teológiai szemmel nézzük
ehelyett a hatalmi nézőpont helyett, akkor fog az egyházi rend és a
házasság szentségeinek természetes előfeltételeiről szóló hitbéli tanítás
is nyilvánvalóvá válni a számunkra. Csak egy férfi tudja jelképezni
Krisztust, az Egyház Vőlegényét. Csak egy férfi és egy nő tudja jelképesen
megjeleníteni Krisztusnak az Egyházhoz fűződő viszonyát.


*CWR:* *Nemrégiben mutatta be
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/05/18/muller_biboros_homofobia_egyszeruen_nem_letezik>
Daniel Mattson "Miért nem nevezem magamat melegnek?" című könyvének olasz
kiadását.* Mi az, ami a könyvből és a megközelítéséből nyomott hagyott
önben?* Miben különbözik ez az egyes "melegpárti" megközelítésektől vagy
hozzáállásoktól, amiket egyes katolikusok is magukévá tettek? *Hogyan
magyarázhatjuk el, pozitív megfogalmazással, az Egyház tanítását a
szexualitásról, a házasságról, és más kapcsolódó témákról?

*Gerhard Müller:* *Daniel Mattson a könyvé*t személyes nézőpontból
írta. Az *mély
intellektuális reflexióra épül** a szexualitásról és házasságról,* ami
megkülönbözteti bármiféle ideológiától.* Így abban segíti a saját nemükhöz
vonzódó embereket, hogy felismerjék a méltóságukat és helyes utat
kövessenek a személyiségük fejlesztésében, és hogy ne engedjék*
*magukat **eszközként
használni az ideológiák harcában a hatalomért.** Egy emberi lény lelki és
anyagi rendezőelvek belső egysége, következésképpen személy, és egy lelki,
testi, és társadalmi természet szabadon cselekvő alanya.*

*A férfi a nőért teremtetett, a nő pedig a férfiért. A házastársi közösség
célja nem** az egymás feletti uralom, hanem az egység az önátadó
szeretetben, amiben mindketten növekednek, és amiben együtt érik el a célt
Istenben. Egy olyan szexuális ideológia, ami az embert a szexuális örömökre
redukálja, valójában ellenséges a szexualitással, mivel tagadja, hogy a
szex és eros célja az agape. Egy emberi lény sem hagyhatja, hogy egy
magasabb fejlettségű állat szintjére degradálják. **Szeretetre van hívva.**
Csak ha a másikat a saját lényegéért szeretem, akkor jutok el a
sajátoméhoz; csak akkor szabadulok fel a primitív önzés börtöne alól. **Senki
sem** teljesítheti ki önmagát ** mások kárán.*

*Az Evangélium logikája forradalmi **a fogyasztás és önimádat világában.*
Mert c*sak az a búzaszem, amelyik a földbe hullik és elhal, lesz az,
amelyik nem marad meg önmagában, hanem sok termést hoz. **"Aki szereti
életét, az elveszíti, de aki gyűlöli életét ebben a világban, az megmenti
az örök életre."* (Jn 12,25).
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20180705/b94b02dc/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról