[Grem] Michels Tóni atya és a kemény szeretet ( a szakácskodás után)

Lajos dr Ván lajosvan at gmail.com
2018. Jan. 24., Sze, 05:16:16 CET


Kár, hogy nem említi hová járt teológiára? Milyen megtérés vezette az Úr
Isten elé?   VL

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

2018. január 23. 22:23 Zsolt Késmárki írta, <kesmarki.zsolt at gmail.com>:

> na ez egy jófej cikk, teccik! :-))
>
> 2018. január 23. 20:43 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>
>> Tóni atya és a kemény szeretet
>> http://nepszava.hu/cikk/1150904-toni-atya-es-a-kemeny-szeretet
>>
>> *"Azt szoktam mondani, hogy korábban az én asztalomnál, most pedig az úr
>> asztalánál látom vendégül az embereket"* -
>>
>> A menekültektől nem kell félni, hisz már rég itt élnek közöttünk – vallja
>> a szakácsból lett plébános, * Michels Antal, akit a Józsefvárosban a
>> hajléktalanok papjaként ismernek.*
>>
>> *- Nem épp szokásos a papi pályája.*
>>
>> *- Huszonkét évvel ezelőtt szenteltek pappá, 1996-tól három évig a Rózsák
>> terén voltam káplán, majd közel tíz évig Esztergomban a belvárosi plébánián
>> plébános. Már itt elkezdtem foglalkozni utcai evangelizációval, mert
>> szerettem volna kilépni a templom falain kívülre.* Ha az ősegyház
>> történetére gondolunk, az egyház mindig is odalépett a hívekhez, s nemcsak
>> a templom hűvös falain belül szólította meg őket. Nekem talán könnyebb a
>> kapcsolatteremtés, hisz *az eredeti szakmám szakács, dolgoztam a Grand
>> Hotelben, a Gellért Szállóban, a külügyminisztérium diplomáciai
>> vendéglátásában, a Tavernában és az Átrium Hyattben, voltam felszolgáló,
>> gyakornok és üzletvezető is. Főztem Margaret Thatchernek, Olof Palmének és
>> Kádár Jánosnak is.*
>>
>> *- Akkor ismeri a mondást: "a krumplileves legyen krumplileves,
>> elvtársak!"*
>>
>> - Az biztos, hogy* Kádár Jánost az egyszerű ételek híveként tartottuk
>> számon, az igazi kedvence azonban nem a krumplileves, hanem a stíriai
>> metélt volt. Abból akár két adagot is megevett egyszerre.*
>>
>> *- Felmenői között orvosok, mérnökök, tanárok vannak, mégsem értelmiségi
>> pályát választott először.*
>> *Templomban nem politizálunk!*
>> Minket úgy tanítottak, hogy a templomban se a prédikációban, se a
>> hirdetésben nem politizálunk – válaszolt Tóni atya, amikor a
>> hódmezővásárhelyi plébános nyílt templomi politikai agitációjáról
>> kérdeztük. Hozzátetette ugyanakkor, hogy "virágnyelven" azért elmondható,
>> adott esetben azokat támogassák, akik a keresztény értékeket vallják.
>> "Templomon kívül megkérdezhetik, hogy mi a véleményem, és én azt
>> elmondhatom. Ennyi. " – mondta.
>>
>> - *A vendéglátás kicsit hasonlít a papi pályához: közel kell menni az
>> emberekhez, s jól kell ismerni őket. Ha úgy tetszik, az ősegyház is
>> vendéglátó volt, hisz nemcsak ispotályok, vagyis gyógyító helyek működtek a
>> plébániákon, hanem szállást és ételt is adtak a zarándokoknak. A mi
>> épületünkben is van szálláshely, most például három brazil növendék lakik
>> itt. Talán a múltamból maradt meg, hogy minden évben karácsonykor
>> megvendégelem a munkatársaimat és a hozzánk kötődőket, kilencven-egynéhány
>> embert. Most már nem én főzök, de a menüsort mindig segítek összeállítani.
>> S ahhoz is ragaszkodtam a plébániahivatal felszerelésekor, hogy meglegyen a
>> "száz tányér, száz pohár, száz villa, száz kés, száz kanál". Adtunk már
>> helyet esküvőnek is, így nem jöttünk zavarba, amikor teríteni kellett.*
>>
>> *- Hogyan lett vendéglátósból pap?*
>>
>> *- Jól ment a szekér a vendéglátásban, s az átlagnál jóval több pénzt is
>> kerestem vele, de azt éreztem mindig, hogy hiányzik valami. Amikor a
>> nyolcvanas években bejött a diszkózás világa, a munkatársaim maszekolni
>> mentek, és még több pénzt kerestek,* *én viszont vágytam egyfajta
>> közösségre, amit* *se a versenyistállóként számontartott Trefort Ágoston
>> Gimnázium, sem a munkahelyem nem adott meg.* *Jézus mindig is bennem
>> élt,* legfeljebb abban az időben jól becsomagoltam valahová és feltettem
>> a polcra. *Egy barátom hívott a zugligeti plébániára, ahol Kozma Imre
>> atya vezetett egy közösséget, **még a kis sámlin is ültünk, olyan sokan
>> voltunk. A vele való találkozáskor értettem meg, hogy Isten nem valami
>> dogma, s a hitet nem csak a templomban, hanem a buszon, a moziban, az
>> udvarlásban is meg kell élni. Itt éreztem meg, hogy* nem a diszkózás meg
>> az étterem forgalmának növelése* érdekel,* hanem *a közösség.*
>>
>> *- S mennyi "vendéglátós" maradt meg a papban?*
>>
>> *- Azt szoktam mondani, hogy korábban az én asztalomnál, most pedig az úr
>> asztalánál látom vendégül az embereket. Az "alapszínem" továbbra is
>> vendéglátós. Amikor Beregszászra, majd Munkácsra kerültem egy ötéves
>> misszióba, nagyon szegény közösségbe, ezt akkor sem hazudtoltam meg: a
>> parókia kertjének lehullott gyümölcseit mindig összeszedtem, s abból az ott
>> nagyon kedvelt kompótot főztem*.* Ha jött egy gyerek vagy felnőtt, csak
>> leültettem, adtam neki egy pohár langyos kompótot, s máris könnyebben
>> indult a beszélgetés.* *Ma is bármikor beállok főzni vagy felszolgálni,
>> ha szükség van rá.*
>>
>> *- Nemcsak a munkatársait, hanem a hajléktalanokat is megvendégeli
>> karácsonykor...*
>>
>> - Volt is ebből némi konfliktus, akadt, aki kifogásolta, hogy *a
>> templomból "éttermet csinálunk". De ez a Józsefváros, a "nyócker", álságos
>> lenne úgy tenni, mintha nem élnének hajléktalanok itt nagy számban. S
>> karácsonykor igenis mindenkinek jár egy tál különlegesebb étel: mi ötven
>> hajléktalannak terítettünk meg a templomban. A Teréz anya nővérei rend
>> apácái két befogadóházat működtetnek Budapesten, egyiket itt, a Tömő
>> utcában, s csütörtöki napok kivételével náluk mindig van meleg étel, a
>> rászorulóknak szállás. Jómagam időnként hajléktalanoknak tartok misét, de
>> az utcai jelenlét, a "közel-menés" ott van a mindennapjaimban. Azt
>> tapasztalom, hogy aki **otthontalanná válik*,* annak **nagyjából három
>> hónapja van **arra, hogy visszafordítsa* *ezt a folyamatot.* *Ha ez idő
>> alatt nem tud* *visszatérni a családjához*, *vagy nem talál **olyan
>> munkát, amiből egy lakást fenn tud tartani*,* szinte lehetetlen** a
>> visszatérés a normál életbe.*
>>
>> *- Ebben hogyan segíthet egy katolikus pap?*
>>
>> *- Nem, vagy nem csak imával, s biztosan nem pátyolgatással.** Inkább
>> egyfajta kemény szeretet jellemez, igyekszem felrázni azt, aki hozzám
>> fordul*, megkérdőjelezem olykor, hogy nem tud bocsánatot kérni azoktól,
>> akiket megbántott, s *akár megalázkodva is, de visszatérni az övéihez.
>> Volt már rá példa, hogy sikerült.* *Néhány hónap hajléktalan lét után
>> sajnos már közel lehet kerülni a "vágytalanság" állapotához. Megszokják ezt
>> az életformát, elfogadják, ami jut, nem berzenkednek.*
>>
>> *- A hajléktalanokon túl van egy másik józsefvárosi világ: a muzulmán
>> kisboltoké és üzleteké.*
>>
>> *- Egyre több muzulmán kereskedő nyit boltot a Baross utcában, s jó
>> értelemben meg kell szokni a jelenlétüket. Itt a plébánia mögött, az
>> ablakból jól látszik, van egy egyiptomi tulajdonú telefonbolt, nem sokkal
>> arrébb egy muzulmán fodrász. *Lehetetlen eldönteni, hogy legálisan vagy
>> illegálisan érkeztek ide, tény, hogy itt vannak.* S persze köztük
>> keresztények is, jócskán. Nemrég volt például itt a körzetünkben egy
>> pásztorjáték, ahol keresztény fekete kisgyerekek alakították az angyalokat.* *Vagyis
>> effektíve a migránsok már köztünk élnek.*
>>
>> *- S Ön ezt elfogadja?*
>>
>> - Abszolút.* Természetes, hogy védjük a határainkat, de akik itt vannak,
>> azokkal foglalkozni kell*. Annak idején, mikor ez az egész "migráns-ügy"
>> elindult, lehetett látni, hogy magyar emberek kint állnak az út szélén,
>> ételt és pokrócokat osztogatva, de az egyik itteni kerületi épületben
>> polgárok álltak össze, s egy irodaépület alagsorában főztek minden nap
>> rájuk. Mi is ott voltunk a II. János Pál pápa téren, vittünk ki meleg
>> holmit, élelmet, paplanokat. A hírek mögött azért ott volt a civil segíteni
>> vágyás, s emberként fogott össze zsidó és keresztény, liberális és
>> konzervatív. Ez így van rendjén: a világ nyitott s mi sokszínűek vagyunk.
>> *Névjegy*
>> Michels Antal, Tóni atya Budapesten született 1964. július 9-én. A
>> Trefort Ágoston Gimnáziumba járt, majd szakácsnak szegődött, s munka
>> mellett végezte el a vendéglátóipari főiskolát is. Esztergomban szentelték
>> pappá 1996. június 15-én, s három év kápláni szolgálat után közel tíz évig
>> volt az esztergomi belvárosi Szent Péter és Pál plébánia vezetője, mellette
>> pedig a helyi Vaszary Kolos Kórház lelkésze, s börtönlelkész. Öt évig
>> lelkipásztori szolgálatot látott el Kárpátalján, mielőtt 2014-ben a
>> Budapest-Józsefvárosi Szent József plébániára helyezték.
>>
>>
>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Mentes
>> a vírusoktól. www.avast.com
>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>> <#m_8041239732017436640_m_-51335575051485746_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20180124/cf34566d/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról