[Grem] Az ellenállás szelleme, az Egyház szeretete / R.De Mattei
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2018. Feb. 18., V, 18:59:24 CET
Az ellenállás szelleme, az Egyház szeretete
<http://mandiner.hu/cikk/20180214_roberto_de_mattei_az_ellenallas_szelleme_es_az_egyhaz_szeretete_nyersforditas>
http://mandiner.hu/cikk/20180214_roberto_de_mattei_az_ellenallas_szelleme_es_az_egyhaz_szeretete_nyersforditas
Roberto de Mattei
Corrispondenza Romana
<https://www.corrispondenzaromana.it/spirito-resistenza-amore-alla-chiesa/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201802>
*Ahogy Ferenc pápa megválasztásának ötödik évfordulója közeleg, egyre
többen vélik úgy, hogy az egyháztörténelem drámai és precedens nélküli
óráit éljük.*
Ahogy Ferenc pápa megválasztásának ötödik évfordulója közeleg, egyre többen
vélik úgy, hogy az egyháztörténelem drámai és precedens nélküli óráit
éljük. Ez csak részben igaz. A*z egyház *ugyanis *megélt már tragikus
időket,* Krisztus Testének szenvedését a kálvária kezdetétől napjainkig.
A fiatalabb generációk még nem tudják, az idősebb generációk már
elfelejtették, hogy *milyen szörnyű évek követték a második vatikáni
zsinatot, ami a jelenlegi helyzetet eredményezte. **Ötven évvel ezelőtt, *
miközben kirobbant az 1968-as forradalom,* bíborosok és püspökök egy
csoportja, – akik a zsinat főszereplői voltak – arra törekedett, hogy
radikális változást érjen el az egyháznak a házasságról szóló tanításában. **A
kísérletet* *megakadályozta VI. Pál pápa 1968. július 25-én megjelent
Humanae vitae című körlevele, ami megerősítette a mesterséges
fogamzásgátlás tilalmát, helyreállítva az erőt és reményt az
összezavarodott hívekben.* *Ennek ellenére a Humanae vitae pápája volt* *az
is, aki komoly törést okozott a katolikus hagyományban, amikor az 1969-es
új miserítust bevezette, ami minden kortárs liturgiai visszaélés magva.*
*A pápa meghirdette kelet-politikáját (Ostpolitik) 1973. november 18-án,
és azzal, hogy** eltávolította* *Mindszenty József bíborost (1892-1975),
Esztergom érsekét, Magyarország prímását, **a kommunizmus **elleni harc
katolikus bajnokát,* *súlyos felelősséget vett a vállára*.
*VI. Pál pápa abban reménykedett, hogy történelmi kompromisszumot érhet el
Olaszországban, ami a kereszténydemokraták feje, Aldo Moro és a kommunista
párt titkára, Enrico Berlinguer között létrejövő megegyezésen alapult. A
művelet azonban hirtelen félbeszakadt Moro elrablásával és
meggyilkolásával. Ezt követően VI. Pál pápa augusztus 6-án elhunyt. Ennek
már lassan negyven éve.*
Az árulás és vérengzés azóta eltelt évei alatt *bátor hangok szólaltak meg.
Idézzük fel ezeket, mert segítenek eligazodni **korunk sötétségében*. Két
ilyen személyre emlékszünk még az úgynevezett Lefebvre-ügy kirobbanását
megelőzően. (Egy interjúban Athanasius Schneider püspök kiemelte a francia
érsek „profetikus misszióját az Egyház rendkívül sötét általános válsága
idején.”)
*Az első hang egy francia domonkos szerzetespapé, Roger Clamel atyáé, aki
már 1969 kezdetétől elutasította** VI. Pál pápa Novus Ordóját (új mise)*, *és
1971 júniusában ezt írta az Itinéraires magazinba:*
*»A papok és laikusok keresztény ellenállása nagyon fájdalmas ellenállás,
mert arra kényszerít minket, hogy nemet mondjuk a pápának, a katolikus mise
modernista megjelenítésével kapcsolatban. A mi tiszteletteljes, de
megingathatatlan ellenállásunkat a totális hűség alapelve határozza meg, a
mindenkor élő Egyházhoz, vagy más szavakkal mondva, az élő hűség
alapelvéből kiindulva az Egyház fejlődésébe vetett hit. Sosem gondoltunk
arra, hogy hátat fordítsunk, vagy akár egy kicsit is akadályozzuk azt, amit
ma nagyon kétértelmű szóval fejlődésnek neveznek az egyházban. Mi
inkább homogén növekedésnek hívjuk, ami a tanokban és a liturgiában jelenik
meg, és a hagyománnyal folytonosságban áll. *
*Ahogy Jézus Krisztus urunk példázataiban megmutatta, ahogy Szent Pál
tanította nekünk leveleiben, mi hiszünk abban, hogy az egyház fejlődik és
növekszik az évszázadok alatt a harmóniában. A számos támadás ellenére
is Jézus Krisztusnak, az egyház jegyesének, a Mi Urunknak a dicsőségés
visszatéréséig. Mivel meggyőződésünk, hogy az egyház növekszik, és mivel
szeretnénk részt venni ebben a titokzatos és megszakíthatatlan mozgalomban,
annyira amennyire csak lehet, ezért amennyire rajtunk múlik, elutasítjuk
azt az úgynevezett „fejlődést”, amire a második vatikáni zsinat utal, és
ami valójában egy morális eltévelyedés. Visszatérve Lerinumi Szent Vince
klasszikus különbségtételéhez, minél inkább vágyunk a jó növekedésére,
annál inkább utasítjuk el a káros „pennutatiót” és bármilyen radikális
vagy szégyenteljes változtatást. Radikális, mert a modernizmusból ered, és
minden hitet tagad. Szégyenteljes, mert a modernista tagadása ravasz és
rejtett.«*
*A második hang egy brazil gondolkodó és aktivista hangja. Plinio Corre de
Oliveira,* *a Vatikán kelet-politikája* *elleni röpirat alkotója, ami 1974.
április 10-én jelent meg a Hagyomány, Család és Magántulajdon
szervezet neve alatt: „Vatikáni Politika megenyhülése a Kommunista
kormányok felé: Avatkozzunk be vagy álljunk ellen?" címmel. *
*Plinio Correa de Oliveira kifejtette*: »*Az ellenállás azt jelenti, hogy
azt javasoljuk a katolikusoknak, folytassák a küzdelmet a kommunista tanok
ellen minden legitim eszközzel, a haza és a keresztény civilizáció
védelmében.« Aztán hozzátette, hogy: A deklaráció sorai nem lennének
hatékonyak, ha nem tartalmaznák az Egyházatyák, doktorok, moralisták és
kánonjogászok sorát,– akik közül sokakat boldoggá vagy szentté avattak –
akik megerősítik az ellenállás legitimációját. Az ellenállás, ami nem
szakadás, nem lázadás, nem tiszteletlenség. Épp ezek ellentéte, ez hűség,
egység, szeretet és engedelmesség. Az ellenállás szót szándékosan
használjuk, ahogy Szent Pál használta, hogy álláspontját kifejezze. Szent
Péter, az első pápa fegyelmezési eszközöket használt, hogy megőrizze azokat
a gyakorlatokat, amelyek túlélték az ősi zsinagógát. Szent Pál
felszólalt ez ellen, és szállt szembe Szent Péterrel, aki nem látta ezt az
energikus akciót nem lázadásként értékelte, hanem inkább az egység és a
testvéri szeretet cselekedetének tartotta. Továbbá, jól tudván, hogy
mikor tévedhetetlen és mikor nem, megfogadta Szent Pál érveit. A szentek a
katolikusok példaképei. Ebben az értelemben,** ahogyan Szent Pál ellenállt,
úgy a mi álláspontunk is az ellenállás. Ebben talál békére
lelkiismeretünk.«*
Az ellenállás nem csupán egy szóbeli hitvallás, hanem az egyház
szeretetének aktusa is, ami praktikus következményekhez vezet.* Akik
ellenállnak, elkülönülnek azoktól, akik megosztottságot okoztak az
egyházban, nyíltan kritizálják őt, és kijavítják. Ők 2017-ben megmutatták
magukat a Ferenc pápához intézett Correctio finalissal. Az életvédő
mozgalom szórólapja pedig, ezzel a címmel jelent meg: „Hűséges az igaz
tanokhoz, nem a tévedésben lévő pásztorokhoz.” *
*Ma ezen az alapon áll Zen bíboros megalkuvást nem tűrő ellenállása a
Ferenc pápa által Kínában képviselt új Ostpolitikkal szemben.* Akik azt
állítják, hogy „*meg kell találni a közös hangot, hogy áthidaljuk az
évtizedes megosztottságot a Vatikán és Kína között*”, * Zen bíboros ezt
üzeni: Lehet-e bármi közös bennünk egy totalitárius rezsimmel? Vagy megadod
magad, vagy elfogadod az üldözést, de maradj hűséges magadhoz! (El tudnának
képzelni egy megegyezést Szent József és Heródes között?) Akik azt kérdezik
tőle, hogy a Vatikán most tényleg eladja a katolikus egyházat Kínában, azt
mondja: „Határozottan, igen. Ha abba az irányba haladnak tovább, ami
mindenben egyértelmű, akkor már a következő hónapokban, években
megtehetik.” *
*Április 7-én konferenciát tartanak az Egyház* j*elenlegi válságáról, amit
még sokan nem vesznek figyelembe.* Ugyanakkor *néhány bíboros és püspök
részvétele, és mindenekelőtt Zen bíboros jelenléte maximális fontosságot ad
a rendezvénynek. Imádkoznunk kell, hogy a találkozóról egy hang szóljon,
a teljes szeretet az Egyház irányába, és kemény ellenállás **a jelenlegi
pápaság **teológiai, morális és liturgikus visszaéléseivel* *szemben*.
Anélkül, hogy abba az illúzióba kerülnénk, hogy a megoldás Benedek pápa
lemondásának vagy Ferenc pápa megválasztásának az érvénytelenségét
emlegetni. A kánonjogi problémába való menekülés, azt jelenti, hogy
elkerüljük a dogmatikai problémát, ami a jelenlegi válság gyökere.
*Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el
<https://www.corrispondenzaromana.it/spirito-resistenza-amore-alla-chiesa/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201802>.*
<https://www.corrispondenzaromana.it/spirito-resistenza-amore-alla-chiesa/>
külföld <http://mandiner.hu/tag/kulfold/> | vélemény
<http://mandiner.hu/tag/velemeny/> | belföld
<http://mandiner.hu/tag/belfold/> | Vatikán
<http://mandiner.hu/tag/vatikan/> | Kína <http://mandiner.hu/tag/kina/> |
kommunizmu <http://mandiner.hu/tag/kommunizmus/>
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20180218/f3c69315/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról