[Grem] A CEU nem valódi egyetem / Botond B. szociológus

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2018. Dec. 6., Cs, 19:56:15 CET


 *A CEU nem valódi egyetem*
https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html
*A szélsőliberális ideológiák igazságként történő oktatása bűn és merénylet
**az ifjúság **ellen. *
2018. december 6. 10:19
<https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/111715-A_CEU_nem_valodi_egyetem.html#>

*Egyetem-e egyáltalán a CEU? *Biztos van olyan hely a földön, ahol jogilag
igen. De nagyon ostobák lennénk akkor, ha komolyan azt gondolnánk, hogy egy
egyetem jogilag jön létre. Nyilván nem kell meggyőznöm a kedves olvasót
erről, de ugye csak egy liberális hiheti azt, hogy egy egyetem tényleg egy
jogi aktus során jön létre.

Nem, *egy egyetem attól jön létre és attól létezik, hogy bölcs emberek át
akarják adni a tudásukat, a tapasztalataikat és az életük során
felhalmozott kérdéseiket a következő nemzedékeknek*. *Az egyetem csak ennek
ad szervezeti kereteket, épületet biztosít, illetve fizeti az oktatókat és
a takarítónőt. Sok, társalgásra alkalmas helyet kínál, olcsó és jó büfét
üzemeltet. Jó könyvtára is van meg sportpályái.*

A kollégiumában jó bulik vannak, mondjuk szerda esténként, emiatt pedig
nincs komoly óra csütörtök tíz előtt. De még ettől sem egyetem. Sem az
oktatók, sem a diákok nem értenek egyet az élet nagy kérdéseiben, hanem
beszélgetnek, vitatkoznak ezekről. A vizsgákon az első években a tudás apró
morzsáit kérik számon, és a végén sincs vizsga a végső igazságról.

*Liberális felebarátaink az elmúlt évtizedekben már liberalizálták a
demokráciát, a szólás­szabadságot, az emberi jogokat, logikus, hogy lassan
sor került a tanszabadságra is*.* A liberalizmus számos kellemetlen
tulajdonsága között az egyik legkárosabb, hogy a liberális ötletek elsőre
mindig jól hangzanak.* *Ne legyen osztályzás! Legyenek kötetlenek az órák!
Ne kelljen tisztelni a tanárt! Legyen integrált oktatás! Lehessen
felmentést kapni olvasásból, írásból, testnevelésből, matematikából,
iskolába járásból! Járjon pluszpont a hátrányos helyzetért! Ne legyenek
szigorlatok! Járhasson mindenki egyetemre! Azok is, akiknek az összes
felmentése megvolt!*

De mindezek csúcsa nyilván a tanszabadság. A tanárok azt kutathassanak és
taníthassanak, amit akarnak, sőt Magyarhonban arra is van bírósági ítélet,
hogy azt ne tanítsanak és ne kutassák, amit nem akarnak, tehát be se
kelljen járniuk, sőt publikálniuk se kelljen, mert. A diákok meg azt
tanulhassák, amit akarnak, és ne kelljen olyat tanulniuk, amit nem akarnak
(nyilván). A többiek, az államon keresztül meg fizessék ki a költségeket. A
szabadságnak ára van ugyebár. De hála istennek mindez nem vonatkozik a
CEU-ra, mert ott magas tandíj van ugyan, de szinte mindenki ösztöndíjas, és
Európa ifjúságának színe-java jön ide, Magyarországra, hogy egy amerikai
egyetemre járhasson.

* Régóta figyelem** a CEU és a Közép-európai Egyetem (KEE) körüli
hercehurcát, *de van néhány dolog, amit sosem sikerült megértenem, pedig
semmiből nem voltam felmentve általános iskolában.* Soha senki nem tudta
elmagyarázni nekem, hogy mi a különbség a KEE és a CEU között, azonkívül,
hogy az utóbbi amerikai diplomát (oklevelet, papírt, dokumentumot) ad.
Valami olyat, amit állítólag jobban fel lehet használni, mint egy magyart.*

Legutoljára meghallgattam a CEU egyik rektorhelyettesének nyilatkozatát, és
elégedetten állapítottam meg, hogy alapvető rosszindulatom jó irányba
vezetett ebben az ügyben az első perctől kezdve. *Nincs itt semmi
különbség, ez csak egy adminisztrációs elkülönítés. *Egyébként gratulálnom
kell ennek az egyetemi vezetőnek, mert olyan hihetetlen
professzio­nalizmussal hagyta a nézőt a teljes meg nem értés állapotában,
hogy csak na. Bizonyára ő a Ködösítés-Ködszurkálás Tanszék vezetője, sőt
megálmodója.

Az előbb nem hangsúlyoztam, de *egy egyetem a saját egyedi, speciális
oktatói közösségeitől, a professzoraitól egyedi, attól, hogy saját
tanszékei vannak, amelyek értelemszerűen nem más intézmények tanszékei. Egy
tanár természetesen oktathat másutt is, akár az összes is, de egy tanszék
vagy a KEE tanszéke, vagy a CEU-é*. De az az igazság, hogy ez már teljesen
mindegy. *Az egyetem fogalmának inflálódása odavezetett, hogy olyan
valamiket lehet egyetemnek nevezni manapság, amik szembemennek az emberi
tudás alapvető ethoszával.*

*Egy egyetem például nem alkalmazhat pénzszerzési okokból adminisztratív
trükköket, és nem használhat a közmegegyezés szerint mást jelentő
fogalmakat azért, hogy más képet mutasson magáról, mint a valóság. **Hiszen
például az emberek azt gondolják, igen alapos indokkal egyébként, hogy egy
amerikai egyetem az Egyesült Államokban van*.* Vagy Amerikában is létezik
egyetemként. Tehát van épülete, vannak tanszékei, kutatói, oktatói. Egy
ottani tudományos közösség, amely kihelyezett képzéseket folytathat a világ
más pontjain, de alapvetően az Egyesült Államokban végzi a tevékenységét.*

*Egészen nyilvánvaló, **hogy a CEU nem ilyen.* *Azt bizonyosan nagyon
helyesen tette a magyar kormány és a magyar Országgyűlés, hogy a
Magyarországon kihelyezett képzést folytató egyetemek itteni működését csak
akkor engedélyezi, ha azok minden lényeges tulajdonságukban egyetemek a
saját országukban is. Sőt, igazából még nagyvonalúak is voltak, amikor
megelégedtek egy nyilvánvalóan létező egyetemmel történő együttműködéssel
is.*

*A CEU azonban még ezt is meg akarta úszni, egy lepapírozott bulival akarta
letudni az egész hercehurcát*. Vagy azért, mert azt gondolták, hogy az
amerikai kormány úgyis nyomást gyakorol a magyarra, és úgysem merik őket
abajgatni végül, vagy azért, mert úgyis át akarták költöztetni a képzéseik
jelentős részét Bécsbe, és számukra természetes, hogy ezt kihasználják egy
Magyarország elleni hangulatkeltésre.

*A CEU-nak nincs otthona, nincs lokális kötődése*, *Közép-Európához sem
kötődik *valójában,* hiszen annak a nemzetek feletti projektnek az
„értelmiségi” és „akadémiai” képviselőit gyűjti egybe, akik mindenfajta
lokális kötődés megszüntetését akarják minden erejükkel elérni. És néhányat
integrál azok közül is, akik ugyan nem harcos hívei a nyílt társadalomnak,
de jó fizetésért gondolkodás nélkül, talán sokan naivitásból legitimálnak
egy ilyen projektet a részvételükkel. De arról sem feledkezhetünk el, hogy
a CEU volt az egyik eszmei központja azoknak a programoknak, amelyek a
teljesen vállalhatatlan szélsőliberális eszmék erőszakos, de álcázott
terjesztését végzik *Közép-Európa ifjúsága körében.

Eddig kényelmes volt nem tudomást venni arról, hogy *valójában milyen
ideológiavezérelt aktivistaképzés folyik ezen az egyetemen*, mint ahogy más
teljesen magyar egyetemek társadalomtudományos karainak szélsőliberális
elfogultsága fölött is átnéztünk. Sajnos azt kell mondanom, hogy ha a nyílt
társadalom projekt nyugat-európai kudarcának látványos volta nem döbbent rá
minket arra, hogy* a saját akadémiai értelmiségünk egy tekintélyes része
mennyire szélsőliberális lett az elmúlt évtizedben*, a tanszabadság és úgy
általában a szabadságban való hitünk miatt teljesen természetesnek
tartanánk azt, hogy az ilyesfajta „behatolásokat” toleráljuk.

A CEU–KEE diplomái lehet, hogy piacképesek, bármit jelentsen is ez, csak
azt nem tudom, hogy jó-e az nekünk, hogy a gyermekeink jelen vannak azon a
bizonyos piacon. *A szélsőliberális és a szélsőbaloldali ideológiák
igazságként történő oktatása pontosan olyan bűn és merénylet az ifjúság
ellen, mintha a náci eszméket tálalnák nekik ugyanígy.*

*Hiába **megy e*l* a CEU f*ormálisan Bécsbe, attól tartok, *valójában
marad. Miután a KEE vígan működik tovább, bizonyos, hogy gyakorlatilag az
utolsó papírkosárig marad minden*. Akkor meg ez egy politikai csata volt,
amit egy gátlástalan politikai szereplőként viselkedő szervezettel vívtunk.
Ebből következőleg itt az ideje, hogy elgondolkozzunk azon,* miért engedjük
meg azt, hogy bizonyos civil szervezetek után már az egyetemek egy része is
nyíltan politikai szereplőként viselkedjen?*

A tanszabadság nem az oktatási rendszeren belüli politizálás lehetőségéről
szól, hanem valamiféle észszerű szabadságról a tanulási irány
választásában, és arról különösen nem, hogy egyetemek és oktatók, tudósok,
illetve maguk a hallgatók dönthetnek úgy, hogy kizárólag teljesen
ideológiavezérelt oktatást akarnak.

Illetve dönthetnek így, csak akkor a mondjunk kedvenc, éppen Bécsbe
költöző *egyetemünket
úgy is kéne hívni például, hogy Szélsőliberális Ideológiát Tanító
Közép-európai Egyetem, *amely egy Central European University néven
amerikai egyetem is. Habár elismerem, ez egy kicsit nehézkes elnevezés.

A CEU (nevezzük már így az egész miskulanciát) *magyar családok és fiatalok
tömegei*t* téveszti meg akkor, amikor azok adottnak véve a világnézetileg
semleges oktatást, a külföldi piacképesség igézetében ide küldik a
gyermekeiket. Az ideológiai szennyezettség mindig rejtett és alattomos.* *A
feladatunk most az, hogy ne **engedjük meg, hogy ez a propaganda termékeny
talajra hulljon.*

A magyar családok számára ne legyen már automatikus választási lehetőség,
hogy a gyermekeikből olyan világpolgárokat nevelnek, akiknek minden hazai
kötődésük elvész.* A CEU-ügyből* *azt kell megtanulnunk**, hogy milyen
könnyű egy politikai programot olyan magasztos kifejezések mögé bújtatni,
mint tanszabadság, egyetem vagy a fiatalság lelkesedése.*

*Egy egyetem alapvetően jó szándékú, nem akarja* *eltorzítani* *azt a
társadalmat, amelyből táplálkozik*. Egy jó egyetem nem hiteti el az
ifjúsággal, hogy ők már 24 évesen tudják az abszolút és végleges igazságot. *És
nem küldi* *tüntetni a diákjait.*

*Botond Bálint*

*A szerző szociológus*
magyaridok.hu
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20181206/9585f44f/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról