[Grem] Kedves Emőke, közzétennéd? Ma este Pál Feri az Infórádióban!
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2018. Ápr. 1., V, 09:13:47 CEST
kiemelési korrekció:
Az interjú vége felé kiemelési hiba alább javítva:
*Két lehetőségünk van, az egyik, hogy az élet mindegyikünket megsebez, és
nézhetjük a sebeinket, és mondhatjuk, hogy a sebeinkből elszivárog az
élet. *
*De van egy másik lehetőségünk, hogy a sebeinkből élet fakadjon. Nem az
egészséges részünkből fakadjon élet, hanem a sebeinkből. És*
*ez húsvétnak is az üzenete, hogy Jézus a kereszten ott van a sebeivel, és
az az üzenet, hogy ezekből a sebekből élet tud fakadni. *
2018-03-31 11:35 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:
> Pál Feri atya: az Isten utáni vágyakozás teljesedik be húsvétkor
> *Infostart / InfoRádió - Hlavay Richárd*
> <info at inforadio.hu?subject=https://infostart.hu/kultura/2018/03/30/pal-feri-atya-az-isten-utani-vagyakozas-teljesedik-be-husvetkor> 2018.
> március 30. 19:05
> https://infostart.hu/kultura/2018/03/30/pal-feri-atya-az-ist
> en-utani-vagyakozas-teljesedik-be-husvetkor
>
> <https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https%3A%2F%2Finfostart.hu%2Fkultura%2F2018%2F03%2F30%2Fpal-feri-atya-az-isten-utani-vagyakozas-teljesedik-be-husvetkor>
> <https://twitter.com/share?lang=hu&text=P%C3%A1l+Feri+atya%3A+az+Isten+ut%C3%A1ni+v%C3%A1gyakoz%C3%A1s+teljesedik+be+h%C3%BAsv%C3%A9tkor&url=https%3A%2F%2Finfostart.hu%2Fkultura%2F2018%2F03%2F30%2Fpal-feri-atya-az-isten-utani-vagyakozas-teljesedik-be-husvetkor>
> <https://plus.google.com/share?url=https%3A%2F%2Finfostart.hu%2Fkultura%2F2018%2F03%2F30%2Fpal-feri-atya-az-isten-utani-vagyakozas-teljesedik-be-husvetkor>
> <?subject=P%C3%A1l+Feri+atya%3A+az+Isten+ut%C3%A1ni+v%C3%A1gyakoz%C3%A1s+teljesedik+be+h%C3%BAsv%C3%A9tkor&body=https%3A%2F%2Finfostart.hu%2Fkultura%2F2018%2F03%2F30%2Fpal-feri-atya-az-isten-utani-vagyakozas-teljesedik-be-husvetkor>
>
> *A feltámadás üzenetéről,* *a csak húsvétkor templomba járókról* és* a jó
> *meg* a rossz **közötti választásról is beszélt Pál Ferenc római
> katolikus pap*, mentálhigiénés szakember az InfoRádió Aréna című
> műsorában. A beszélgetésből szerkesztett interjút olvashatják.
>
> *Mi a feltámadás üzenete?*
>
> *Ugyanaz, mind mindig. A halál az életnek nem a vége, hanem a része. * Az
> ember a saját erejéből sok mindenre képes, de előbb-utóbb a gyöngeség, a
> betegség és a halál mindenkin erőt vesz, ezért* szükségünk van arra, hogy
> valaki élettel ajándékozzon meg bennünket.*
> *A saját életünk*re úgy tekintünk, hogy az nem valami birtok, hogy az
> enyém volna, hanem *ajándék,*
>
> *mégpedig Isten életéből való ajándék,* és amikor meghalunk, akkor Isten
> azt akarja, hogy éljünk, és a saját életéből akar nekünk ajándékozni. És
> ezért így ismerem föl az életemet, húsvétnak, Jézusnak, az Istennel való
> kapcsolatomnak az összefüggésében mint ajándék. És ennek aztán lehet egy
> másik gondolatszála: *megpróbálok úgy élni ezen a Földön, hogy az ajándék
> legyen másoknak, hogy mások azt mondhassák, de jó, hogy ezzel az emberrel
> találkoztam.*
>
> *Hogyan illeszkedik be ez a modern életbe a feltámadási ünnepe, a húsvét?*
>
> Ez egyáltalán nem könnyű kérdés. Mikor kimondjuk azt, hogy *kereszténység
> vagy a keresztény kultúra, hagyomány,* beleértve a föltámadás ünnepségét,
> a vallási szertartásokat, akkor legalább* három különböző területet
> érdemes megkülönböztetnünk.* Az első *a politikai kereszténység**,
> amelyben a kereszténység elsősorban egy ideológia.* A második* a
> kultúrkereszténység, ebben a kereszténység kulturális elemek összessége,
> ide kapcsolódik a vallásosság, a vallásgyakorlat, az egyházias
> vallásgyakorlat.* Európa lényegéből adódóan keresztény, de nem azért,
> merthogy egy csomó hívő ember lakja, hanem mert a kultúrája keresztény. *A
> harmadik dimenziója a kereszténységnek a hívő kereszténység.*
>
> *A hívő keresztény az, akinek személyes bizalmi viszonya van Jézussal.*
>
> És ezért aki önmagát, az önazonosságát meghatározza akármelyik csoportban
> is, tulajdonképpen másképp határozza majd meg magát. Más gondolatai
> lesznek, más érzései, mást tart majd fontosnak és lényeginek.
>
> *A hit szempontjából mi a feltámadás jelentősége?*
>
> A hívő ember szempontjából az, hogy *az ember saját magát nem tudja
> megmenteni, az ember a halálból saját magát nem tudja kiemelni, szükségünk
> van Istenre. *De ez a kevésbé fontos, a fontosabbik vagy a szebbik, hogy *az
> ember egy olyan lény, aki szíve mélyéből vágyakozik Isten után, hogy van
> bennünk egy vonzalom, egy vágyakozás valaki több után, valaki más után.*
>
> Az emberi szívben *ez a vágyakozás teljesedik be húsvétkor.*
>
> Mert a beteljesedés, ahogy Jézus a kereszten ezt mondja, azt jelenti, hogy *az
> ember rengeteg szörnyűségre képes, akár az Istent is meg tudja ölni,* és*
> Isten még az őt megölő, bántalmazó, vele igazságtalan embernek is azt
> mondja, hogy te akármit tehetsz velem, ez nem másítja meg azt, hogy én azt
> mondom neked, hogy szeretlek, hogy fontos vagy nekem.*
>
> *Ez a kereszthalál üzenete.* Isten és ember kapcsolata örök érvényű, nem
> tudok olyat tenni, amire Isten azt mondaná, hogy én megszakítom ezt a
> viszonyt.
>
> *Isten kinyitotta az eget, és az ég nyitva van*. És* ezért az ember újból
> és újból dönthet Isten mellett. A föltámadás pedig azt jelenti, hogy a jó
> győzött, az igaz győzött, a szép győzött*.* A jó *és *a rossz* *küzd
> egymással,* *de azzal, hogy Jézus föltámadt *a halálból, *a jó győzött,*
> és* a mi kérdésünk* nem az, hogy a jó erősebb-e, vagy a rossz, mert mi
> tudjuk, hogy a jó erősebb, hanem* az, hogy melyik oldalra állok.*
>
> *Min múlik ez? Mitől függ?*
>
> A nagyon egyszerű válasz: *azon múlik, hogy éltünk.* Nem az érzéseinken,
> nem is a gondolatainkon, nem a vágyainkon és nem a szándékainkon, hanem*
> a tetteinken.* Egy gondolkodó megkérdezte Pilinszky Jánost: te hiszel
> ebben az ítélet dologban? Te tényleg el tudod képzelni, hogy majd angyalok
> jönnek harsonával, és akkor aztán ott az égből majd mennydörög valaki, és
> ránk olvassa ezt meg azt? Erre Pilinszky János azt mondta, nem, én
> egyáltalán nem gondolom, hogy ez így lenne, ebben egy kicsit sem hiszek.
> Sokkal inkább azt gondolom, ez ahhoz fog hasonlítani, és talán inkább úgy
> lesz, hogy ott, *abban a pillanatban mindenki nyakába akasztanak egy
> táblát,*
> *és a táblán az lesz, ahogy éltünk, a táblán ott lesz, amit tettünk.*
>
> *Jónak kell lenni.*
>
> Igen, de van nyilván mindenkinek az életben olyan, amit nem szívesen látna
> ezen a táblán, és főleg nem szeretné, hogy mások lássák! Mi, hívő emberek
> pontosan tudjuk, hogy azok a mondatok, amelyek ezen a szimbolikus táblán
> vannak, nem ponttal fejeződnek be, hanem
>
> mindegyik mondatnak a közepén egy vessző van, és a vessző utáni részt mi
> fejezzük be szabadon.
>
> Ott van az a mondat, hogy csúnyán beszéltem a feleségemmel, vessző, de
> utána odamentem hozzá, és azt mondtam, nagyon szeretlek. Hogy nem voltam
> elég gondos a gyerekeim nevelésében, de egyszer csak fölismertem ezt, és
> rájöttem, hogy tulajdonképpen a gyerekeim sokkal fontosabbak, mint a pénz,
> és ezért ezt és ezt csináltam utána.
>
> *Tulajdonképpen arról szól ez a kép, kicsit leegyszerűsítve, hogy
> egyszerre megvan az életünkben a jó és a rossz is?*
>
> Nemcsak erről szól, hanem arról, hogy miközben megvan az összetettség az
> életünkben, mi szabadon döntéseket hozhatunk arról, hogy melyik irányba
> lépünk, hogy a döntéseinkkel mennyire tesszük valósággá azt a jót, ami
> bennünk van.
>
> *A kulturális kereszténység körében mi rakódik még a feltámadás
> üzenetéhez?*
>
> *A nagyheti szertartásokra* *sok olyan ember eljön a templomba, akit
> egyébként sosem látok.* Ez nagyon örömteli, kicsit sem gondolom azt, hogy
> miért csak most jöttetek el, hanem arra gondolok, hogy ezek kivételes
> lehetőségek arra, hogy valakinek valamit a hívő részből el tudjunk mondani.
> Mert azt föltételezem, hogy
> * talán a bizalmi viszonya Jézussal nem elég kidolgozott, de valami miatt
> mégis eljön,*
>
> *a szív vágya miatt, az Isten iránti vonzalom miatt és talán valamiféle
> hagyománytisztelet vagy szokás miatt,* amit ő nem is tudna pontosan
> megfogalmazni, hogy miért.
>
> *Ez lehet valami módon az ő életükben a remény megjelenése?*
>
> Lehet a reményé, lehet a gyermeki kíváncsiságé, a vágyé, tulajdonképpen a
> szívünk legmélyebb tartalmait annyira nehezen fogalmazzuk meg. És ezért az
> a meggyőződésem, hogy érdemes nagyon jóhiszeműen, nagyon pozitívan látni
> mindazokat, akik ezeket a kulturális elemeket valamilyen oknál fogva
> értékesnek vagy fontosnak tartják.
>
> *A remény önmagában mennyire fontos része a feltámadás ünnepének?*
>
> *A remény nagyon fontos. *Mi nagyon világosan és pontosan
> megkülönböztetünk két tartalmat.
>
> *Az egyik tartalom a vágy, a másik a remény. És a kettőt nem tévesztjük
> össze.*
>
> *A szívünkben nagyon sok vágy van, vannak fölszínes és pillanatnyi vágyak,
> *és *vannak nagyon mélyek,* *de a vágyaink vagy beteljesednek, vagy nem,
> és sokszor szomorúsággal és hiányérzettel éljük az életet. *A reménynek
> azonban más a természete. Mert *a hívő keresztény ember szemléletmódja
> alapján az emberiség reménye és az egyes ember reménysége beteljesedett
> Jézus föltámadásával, ez pedig azt jelenti, hogy számunkra a remény
> tartalma mindaz, ami be fog teljesedni, *ami meg fog történni, ami meg
> fog születni, ami úgy lesz, de most még nem végérvényes, most még nem
> teljes, most még nem látható. *Az, hogy a jó már győzött, **ez
> kétségkívül ma, ebben a világban, még nem egyértelmű, *ezért sokak
> számára ez inkább egy vágy, de* a keresztény ember számára remény. *Mi
> biztosan tudjuk, hogy a jó győzött a rossz fölött, és ennek a
> kinyilvánulását, a beteljesedését egyrészt várjuk, másrészt, merthogy ez
> reményünk, teszünk is érte.
>
> *A negyvennapos böjt a része, vagy csak az előkészítése?*
>
> Mind a kettő. Része is, mert *a böjti időszak lényege, hogy átélem, nekem
> valaki hiányzik, mégpedig Isten.*
>
> *A böjti gyakorlatok*kal nem erénygyakorlatokat végzünk, még csak nem is
> valami lelki élsportolás, hogy mire vagyok képes, valami sajátos lelki
> teljesítményhajhászás. A *lényege, hogy merek szembesülni azzal, hogy
> Isten csillapíthatatlanul hiányzik nekem, hogy Isten után vágyódom.*
>
> És hogy az emberi életutam során az Isten utáni vágyakozásom és vonzalmam
> teljesen soha nem elégül ki és nem teljesedik be, és *a böjt
> gyakorlataival azt is átélem, hogy megvan mindegyikünkben a késztetés, hogy
> az Isten utáni vágyakozásunkról elfeledkezzünk, vagy pedig, hogy azokat a
> hiányérzetek, amelyeket az Isten utáni vágyakozásunk természetesen magába
> foglal, elkezdjük tompítani és betömni más természetű dolgokkal: étellel,
> itallal, szórakozással, élvezetekkel, birtoklással, hatalommal.*
>
> *És ezektől tisztulunk meg?*
>
> *A megtisztulás arra vonatkozik, hogy közel kerülök a saját szívem
> középpontjához, ahol az Isten utáni vágyakozásom lakik*. És *azokhoz az
> élményekhez **képest,* *ami az Istennel való kapcsolatomból származik,**
> egy nagyot enni, egy nagyot inni vagy egy nagyot táncolni sokkal kevesebb.*
>
> *A böjtnek rendkívül nagy divatja van egyébként a kulturális kereszténység
> részében vagy a világi részében. Miért van ez így?*
>
> Nyilván azért is, mert van bennünk egy keresés. És ameddig a szívünk
> mélyéhez nehezen érünk el, addig keresünk. Ez valami olyasmi, hogy ameddig
> nem éltem át, milyen szerelmesnek lenni, és kívülről nézegetem a
> szerelmeseket, azt látom, fogják egymást kezét, néha csókolóznak, olyan
> egész érdekes a tekintetük, és látszik, hogy nagyon elvesztik a külvilággal
> való kapcsolatukat, és ugye megpróbálom ezeket ismételni vagy megpróbálom
> akkor én is.
>
> *Van elég időnk az ünnepeinkre?*
>
> *Az ünneplésben ott van az az érzékenységem, hogy tudom, mi az, ami igazán
> lényeges.* Ma már a többség elkezdte megkülönböztetni azt, hogy mi a
> fontos és mi a sürgős. Az első, hogy rájövök, a kettő között van különbség,
> hogy sürgős, de nem fontos. De a következő lépés még érdekesebb:* minden
> fontos dolog se fér bele az életünkbe, ezért van egy másik
> megkülönböztetésünk, hogy elkezdem megkülönböztetni a fontos dolgokat a
> lényegtől vagy a lényegestől. És kezdek tudni fontos dolgokat is elengedni,
> mégpedig azért, hogy a lényeg megmaradjon.* *Az ünneplés világa* akkor
> tud bennem kibontakozni és realitássá válni, ha ezekre a megkülönböztetésre
> képes vagyok. Az első föltétele, *hogy képes legyek a lényegben lenni, a
> lényeget megragadni, tudni, hogy a személyek fontosabbak, mint a tárgyak.
> Hogy** a boldogság fontosabb,* *mint az élvezet.*
>
> A második szempont pedig, hogy amikor képes vagyok a lényeget megragadni,
> akkor nagyon sok mindent képes leszek elengedni.
>
> *Mi az, ami segít a lényeget felismerni?*
>
> *Felnőtt ember esetében nem egyszer a hiányaink, a szenvedéseink, vagy a
> csalódásaink azok, amelyek elvezetnek a lényeg fölismeréséhez.*
>
> A kereszténységbe nagyon fontos üzenete, hogy *a csalódásaink, a
> fájdalmaink, a veszteségeink, a vereségeink, a gyöngeségeink, a kudarcaink **azok,
> amelyek nem egyszer fölnyitják a szemünket, de a szívünket* *is arra,*
> hogy te jó ég, *hogy elmentem* *a lényeg* * mellett.*
>
> Ezért egyáltalán nem az a leglényegesebb célunk, hogy minden szenvedést és
> fájdalmat megszüntessünk, hanem szüntessünk meg minden fölösleges és
> értelmetlen fájdalmat és szenvedést. *Két lehetőségünk van,* *az egyik,
> hogy az élet mindegyikünket megsebez, és nézhetjük a sebeinket, és
> mondhatjuk, hogy a sebeinkből elszivárog az élet.* De* van egy másik
> lehetőségünk, hogy a sebeinkből élet fakadjon. Nem az egészséges részünkből
> fakadjon élet, hanem a sebeinkből.* És
>
> *ez húsvétnak is az üzenete, hogy Jézus a kereszten ott van a sebeivel, és
> az az üzenet, hogy ezekből a sebekből élet tud fakadni.*
>
> *És amikor átéljük azt, hogy az élet megsebez, vagy mi magunk megsebezzük
> magunkat vagy egymást,* utána eldöntjük, hogy *azt akarjuk-e, hogy a
> sebeinkből élet fakadjon, mert ez lehetséges.*
>
>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Mentes
> a vírusoktól. www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> <#m_2559097779255892012_m_8844434876024896548_m_4958297603485901383_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20180401/ffc09a25/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról