[Grem] keresztényüldözés, iszlamizáció. / Kocsis Fülöp görögkat.metropolita
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2017. Jún. 22., Cs, 13:45:45 CEST
Európa lelkét vesztette
2017.06.21 07:50 Akt.: 2017.06.21 09:50
http://mandiner.hu/cikk/20170621_kocsis_fulop_europa_lelket_vesztette
[image: Kocsis Fülöp az iszlám veszélyéről]
Kocsis Fülöp az iszlám veszélyéről - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen –* Ha nem történik változás, *az atya szerint *a kontinensre húsz
év múlva rá se fogunk ismerni.* Interjú Kocsis Fülöppel, a Hajdúdorogi
Főegyházmegye érsek-metropolitájával.
*Az emberközpontúság mellett kőkemény realizmus cseng ki Kocsis Fülöp
görögkatolikus érsek szavaiból, aki tízmillió forintnyi adományt,
napelemről működtethető számítógépeket vitt egy szíriai faluba június első
felében.* Útjáról a keddi Naplóban olvashattak bővebb cikket
<http://www.haon.hu/penzt-es-biztatast-vitt-sziriaba-kocsis-fulop/3523292>.
De arról is beszélgettünk vele, hogy miért foglalkozik Európa viszonylag
keveset a közel-keleti keresztényekkel, illetve valódi veszélyt jelenthet-e
az iszlám befolyás erősödése.
*Mi az oka annak, hogy olyan kevés szó esik a szíriai és iraki keresztények
üldözéséről?*
*Kocsis Fülöp*: Ami nagy baj, holott a szíriai egyházi vezetők
lépten-nyomon üzeneteket küldenek, felszólalnak. De nem kapnak figyelmet.*
Talán mert a nagy nemzetközi médiumok jelentős része olyanok kezében van,
akiknek érdeke, hogy a káosz folytatódjék. A hazai újságíróknak is van
felelőssége* abban, hogy kevésbé figyelnek oda erre a témára. Lehet azért,
mert úgy vannak vele, hogy ez kisebb hírértékkel bír.
*Vagy talán mert a szíriai keresztények érdekérvényesítő képessége csekély,
és szinte nincs is, aki tolmácsolja sanyarú helyzetüket az európai
közönségnek.*
*Kocsis Fülöp*: A szíriai főpapok fájó szívvel fogalmazzák azon
véleményüket, mely szerint Európa megfeledkezett róluk. *Még maguk az
európai egyházfők sem feltétlen mérik fel, hogy a migránsok egységes
problémahalmazkénti kezelésével pont* *a keresztények *azok, akik „*kipotyognak
a rendszerből”.* *A keresztények ugyanis nem vegyülnek a muszlimok közé,*
azaz nagyrészt* a menekülttáborokban sem **jelennek meg*. Ennek oka, hogy
arányaiban jóval kevesebben vannak, ami *a táborok feszült közegében, ahol
ráadásul a saria, az iszlám vallásjoga érvényesül, veszélyes helyzeteket
teremtene* számukra.* Így azonban a segélyekből nem részesülnek.*
[image: kf2]
*Fotó: Hajdúdorogi Főegyházmegye*
A mostani támogatás rendszer és politikai szemlélet nem kedvező a nehéz
sorsú közel-keleti keresztények számára. *Az aleppói melkita érsek,
Jean-Clément Jeanbart **azt mondja, **a politikai korrektség leple alatt
őrült hazugságokat engedünk meg magunknak*, *miközben prófétai igazságokat
kellene kimondani.*
*Hogyan próbálnak túlélni? Mit várnak Európától?*
*Kocsis Fülöp*: Óriási erőfeszítéseket tesznek, az egyházi vezetők a
támogatásunkat kérik abban, *hogy a hazájukban maradhassanak.* Vagy ha el
kellett menekülniük akkor azt, hogy az életkörülmények vonzóbbá
tételével *segítsük
a visszatérésüket.* Hiszen a háború lerombolta a házaikat, elvette a
munkahelyeiket, mire menjenek akkor vissza? A legtöbben persze még ennek
ellenére is hazatérnek, a föld, az otthon, a múlt, az őseikhez való
kötődéseik miatt. Nem mellékesen *a magyar kormány az utóbbi években sokat
tett értük, *talán* erről többet kellene beszélni állami szinten, **mert **a
magyar és a nemzetközi közvélemény** sem igazán tud **róla*. Vajon a mai
plakátháborúban ezt miért nem mutatják meg? Úgy sejtem azért, mert ezért
kevésbé lehet lelkesedni… Ugyanakkor* a mostani gyűjtéssel sokakat sikerült
megmozgatni, a katolikus egyház például egész országra kiterjedő akciót
hirdetett. Az emberekben megvan a jóság és szeretnének segíteni, de
egymásra kell találjon e kettő.*
*Szíriában nagyra értékelték, hogy egy kicsi és távoli ország foglalkozik
velük.*
További fontos tanulság, hogy a személyes jelenlétem nem volt hiábavaló,
örülök, hogy nem hagytam magamat lebeszélni. Ugyanis *a személyes kapcsolat
az, amire az ottani keresztényeknek szintén óriási szüksége van.*
*Korábban járt háborús zónában?*
*Kocsis Fülöp*: Ukrajnában néhány évvel ezelőtt. Megrendítő volt. Nem
voltam kíváncsi se a harckocsik, se az egyenruhás katonák látványára, nem
mondhatom, hogy ez a fajta érdeklődés akár minimálisan is bennem lett
volna. Azért kellett elmennem, mert felelősségem volt az adományokért és
vágytam a személyes találkozásra. Ez vezetett. S nem az érdeklődés vitt
bele abba sem, hogy az életükről kérdezzem őket. Hanem hogy minél inkább
osztozhassak az együttérzésben. Szíriáról én is láttam romos felvételeket.
De a helyszínen ez más, *a családok egykori szép lakóháza **szétrombolva
iszonyú élmény… A szétlőtt **homszi püspöki székesegyházban **például a
szintén felkelő, iszlamista an-Núszra Front hozott létre katonai bázist. A
drasztikus, barbár pusztítás nyomai…! *Azért ez megint árulkodó:* a
kereszténység építeni akar*,* az erőszak rombolni. Miért volt érdekük a
kivonuláskor mindent felégetni, szétrombolni? Mi ez a gonosz erő?*
*És milyen volt az ottani keresztényekkel beszélgetni?*
*Kocsis Fülöp*: *Egyáltalán nem láttam bennük **gyűlöletet, vagy
indulatot.* *Szomorúságot
a szemükben igen*, *de derűt és életerőt is a tovább élésre.*
[image: kf1]
*Fotó: Hajdúdorogi Főegyházmegye*
Érdekes, ott fel sem merült bennem, hogy az esetleges gyűlöletükről
érdeklődjek, erre csak itthon kérdeztek rá többen is.
*És ön szerint mi a magyarázata, hogy a történtekre nem gyűlölködéssel
reagálnak?*
*Kocsis Fülöp*: Egyértelműen *a kereszténységgel átitatott gondolkodás*. Az
iszlámban *benne van a bosszú*,* míg Jézus azt tanítja, hogy ha megütik a
jobb arcodat, tartsd oda a másikat is. *Ezt mi sose merjük szó szerint
venni, legfeljebb poénból. *De ott él, hogy a gyűlöletre nem gyűlölettel
válaszolok. **Boulad atya az alexandriai virágvasárnapi prédikációján
kifejezetten ezt fogalmazta meg: nem fogtok* *rávenni **minket* *a
gyűlöletre*.* Nem adjuk* *a gyűlöletünket,* *mert mi a szeretet istene
vagyunk.*
*Miért erősebb a keresztény hit Szíriában, mint Európában? Vagy egyáltalán
a vallás, hiszen Öntől az isztambuli oda úton muzulmán fiatalok kértek
áldást a papi ruháját látva?*
*Kocsis Fülöp*: *Tényleg áldást kértek, döbbenetes volt! **Európában
**elhagytuk
**a kereszténysége*t.* Ez már nem* *keresztény Európa,* s*ajnos deklaráltan
nem az.* *Szlovákiában, Romániában, vagy Magyarországon** lehet találni
elszigetelt falvakat, ahol még él a hit. A keresztény ember alapvetően
befogadásra, segítőkészségre, szelídségre törekszik.* Amikor Krisztus
nevében tesznek szélsőséges dolgokat, az nem kereszténység, mert *annak
alapüzenete a béke, az elfogadás, Jézus is így jött közénk. Ha törekszünk
az evangélium megélésére, a krisztusi életre, akkor megtapasztalhatjuk,
hogy a békét a legszörnyűbb körülmények között is meg lehet élni.** Ahogy
Szíria háborús vidékein, családokban, amelyekben gyermekeket erőszakoltak
meg, családtagokat raboltak el, gyilkoltak meg, **és mégsem **a gyűlölet **a
válasz.*
*Mennyire látja valós veszélynek Európára az iszlamizációt? Egyszerre
látjuk a muzulmánt, aki az asztalához ülteti a vadidegen keresztényt (mint
önnel is megtörtént az útja során) és a terroristát.*
*Kocsis Fülöp*: A mérleget sajnos meg kell vonni.
*Azt mondom, mint sok más gondolkodó, hogy ha ez a folyamat valami egészen
különleges hatásra meg nem fordul, akkor húsz év múlva Európa muszlim lesz.*
*Nincs megállás, mert egyrészt tömegek érkeznek, másfelől **náluk sokkal
több gyermek születik, egy-kettő ellenében nyolc-tíz. Hangsúlyozandó, ez
nem valami muszlim sajátosság, a szíriai keresztényeknél szintén nagyon sok
a gyermek*.* Ez* *a mi kilúgozódott, elkereszténytelenedett, kényelmességre
törekvő életünknek a következménye. Félünk* *a nagycsaládtól*, *Európa
iszlamizálódásának folyamatához ez is hozzátartozik.*
*Ennyire súlyosnak látja a helyzetet?*
*Kocsis Fülöp*: Mégis mi állítaná meg ezt a tendenciát, ahol a
kereszténységnek már semmi tartása nincs, elenyészően, szigetszerűen látjuk
csak megvalósulni?!
*Európa lelkét vesztette, nincs tartása, miközben az iszlám a maga módján
hihetetlen erős lelki tartással rendelkezik. Ha mi, keresztények fel nem
ébredünk, és azt nem mondjuk, amiről Böjte Csaba is beszél, hogy helyben
meg akarjuk élni a hitünket, akkor nem lesz változás.*
*Akkor be tud beférkőzni az* iszlám,* mert* *nem* csak számokról, földrajzi
helyzetről *van itt szó,* hanem *e**gyfajta spirituális hadviselésről is:
ha vákuum van, azt valami ki fogja tölteni. Ha nem a keresztény hit, akkor
majd az* iszlám.
– Ratalics László – <laszlo.ratalics at naplo.hu>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20170622/49e65e5a/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról