[Grem] ismt az ISZLM /A.Was az iszlm valls professzora
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Mr. 22., K, 15:24:41 CET
http://www.magyarkurir.hu/hirek/vallasok-egyuttelese-europaban-kerdesek-es-valaszok-sapientia-nap-konferenciajan
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68345&img=o_IMG_1236.jpg>
Adam Was SVD, az iszlám vallás professzora Lengyelországban az iszlamizáció
folyamatáról beszélt Európában. Az előadó elmondta, *mai adataink szerint
55 millió muszlim él kontinensünkön, ez a népesség 8 százaléka. Legnagyobb
számban Franciaországban élnek – hét millióan –, ezt Németország, az
Egyesült Királyság, Hollandia és Belgium követi, de a hagyományos katolikus
országok, így Spanyolország, Olaszország, Írország is gyorsan növekvő
muszlim jelenlétről számolhatnak be*. Számos helyen a muszlimok demográfiai
tényezővé váltak, Franciaországban például az iszlám a második legtöbb
követőt felmutató vallás. A 70-es évek óta az is megváltozott, hogy a
muszlimok nem átmeneti időre Európába érkező férfiak, hanem a kontinensen
letelepedett családok, * akiknek immár a negyedik generációjuk él itt. *Otthon
érzik magukat, és *messzemenően kiépült vallási infrastruktúrájuk.* Az
iszlám dinamikusan növekvő vallás, amelynek számos kulturális, életmódbeli
megnyilvánulása van – mutatott rá az előadó.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68345&img=o_IMG_1244.jpg>
Adam Was elmondta,* a muszlim ember számára a vallás identitást megalapozó
tényező*. Az iszlám missziós vallás, ennek módját *az úgynevezett dáva
(térítés, misszió) írja le, ami a globalizáció korában európai jelenséggé
vált.* A dáva meghívás az „egy Istenben” való hitre, az akaratának való
engedelmességre, a békében való életre.* A dáva tolmácsolói a próféták.* *Míg
a kereszténység az igazság átadásáról, az emberekhez való odafordulásról
beszél *a missziós tevékenységet illetően, *addig az iszlám szerint minden
ember eredendően muszlim.* A dáva emlékeztet erre az eredetre, és meghív az
egyetlen igaz hitbe. *Az első muszlim Ádám volt, vallja az iszlám. Az ember
feladata, hogy visszatérjen az igaz hitre, mert aki ezt visszautasítja, az
bűnös. Így az ember nem homo religiosus, hanem homo islamicus.* A muszlim
közösségek kialakulásával a dáva normatív és politikai dimenziót öltött, *célja
az lett. hogy a modernkori Európát behódoltság alá vonja. A gazdasági
indíttatásból érkezett és érkező muszlim bevándorlás idején Európa
iszlamizációs célponttá vált,* amit demokratikus berendezkedésünk szabad
vallásgyakorlata meg is enged számukra – hangsúlyozta Adam Was.
Az előadó *az Európában élő muszlimokat három csoportba* sorolta be: a
legnépesebb *a hagyományokhoz ragaszkodó, konzervatív csoport*, mellettük
van két kisebbségben lévő csoport: *a fundamentalisták*é és *reformokra
nyitott liberálisabb felfogású muszlimok*é. Alapvető azonban, hogy egymást
minden muszlim testvérnek tekinti, és *nézeteltérések ellenére is
egységfrontot alkotnak a hitetlenekkel szemben.*
Adam Was bemutatta a dáva három modelljét. Az „Európának szánt dáva az
iszlám minták exportálást jelenti, tekintet nélkül arra, beleillik-e
befogadó kontextusba.* A behozott mintát kényszerítő erővel kínálják fel.
Számukra a világ két részből áll: az iszlám és nem iszlám, s az emberek is
két csoportot alkotnak: a hívők és hitetlenek csoportját. *Az Európának
szánt modell fókuszában a nagyobb európai városok állnak, ahol tekintélyes
kulturális-vallási infrastruktúrát hoznak létre. Támogatói Szaúd-Arábia és
Törökország, híveit a konzervatív beállítottságú többség és a
fundamentalisták adják.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68345&img=o_IMG_1241.jpg>
A második modell* az „európai dáva”, ami a liberalizáltabb elvekkel
gondolkodik az iszlám terjesztéséről, és európai kontextusba helyezi a
vallási tanítást*. Elve, úgy éljen egy muszlim, hogy nyilvánvalóvá váljon
az isteni törvény. Hirdeti a spirituális fejlődés fontosságát, az egymás
mellett élők felelősségét. Ez a modell érveléseiben az emberi jogok, a
vallásszabadság nyelvi készletét használja. Közeledését a nyitottság
jellemzi, meghívja a hitetlent az iszlám világába. Ez a modell a vallásközi
párbeszéd platformja lehet, de óvatosságra int, ahogy felhasználja az
európai értékrendszert az iszlamizációban.
A harmadik, az úgynevezett egyetemes dáva, az első két modell elemeit
egyesíti.
*A fundamentalista felfogás a dzsihád militáns felfogását vallja, hirdeti,
minden rossz Nyugatról származik. A fundamentalizmus integrista: az élet
minden területét a vallás ellenőrzése alá veti, de a vallást is
átpolitizálja. Ha ez a felfogás lesz aktívvá Európában, az állam-egyház
szétválasztását valló kontinensünkön az összeütközés garantált.*
Végül az előadó a vallásközi párbeszéd lehetőségére kérdezett rá: elenyésző
azok száma, akik részt vesznek a párbeszédben, de *számukra a vallásközi
találkozás is az iszlamizáció platformja. A nyitottságot és kölcsönösséget
igénylő párbeszéd eredményességét eleve kétségbe vonja, hogy a magát
partnerként definiáló Szaúd-Arábia esetében gondolni sem lehet arra, hogy
beengedi országába a mi vallásunkat, és a híveiknek eleve tiltja,
büntetéssel sújtja az áttérést.*
Adam Was szerint, *ha van is nyitottság a vallásközi párbeszédre**, azt a
muszlim fél saját céljaira akarja felhasználni*. Adam Was végül Bernard
Lewis brit-amerikai történészt, a ma élő orientalisták, iszlám/arab
szakértők doyenjét idézte: a 21. század végére Európa iszlamizálódása
ténnyé válik.
Ezt az e-mailt egy Avast védelemmel rendelkező, vírusmentes számítógépről
küldték.
www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#4495927742592308709_DDB4FAA8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160322/6e1a71e0/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl