[Grem] Gulys G. interj - keresztnysg a politikban??
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Aug. 23., K, 14:55:52 CEST
A politikusról tettei alapján derüljön ki, hogy keresztény
<http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160823_gulyas_gergely_a_politikusrol_tettei_alapjan_deruljon_ki_hogy_kereszteny>
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160823_gulyas_gergely_a_politikusrol_tettei_alapjan_deruljon_ki_hogy_kereszteny
2016. augusztus 23. 14:32
Amikor viszont politikai értelemben használjuk a kereszténység fogalmát,
akkor többszörösen óvatosnak kell lenni. Interjú.
*„Hívő református, mégsem látni keresztet vagy bármilyen keresztény
jelképet az országházban lévő irodájában. Tudatos döntés ez?*
*Nem tudatosan van ez így. Amikor beköltöztem ide az irodába, változatlanul
hagytam a berendezést, leszámítva egy kis polcos szekrényt, ahova a
politikához kötődő személyes tárgyakat teszem. Mentségként csak azt tudom
mondani: mindig is átmeneti állapotnak tekintettem, hogy itt vagyok.*
*Milyen Európát akarunk? Van-e közép-európai keresztény vízió Európa
számára? címmel tartottak előadást 27. tusnádfürdői nyári egyetemen az ön
részvételével, de ott nem tudta elmondani: ön milyen Európát szeretne? Ön
szerint létezik keresztény Európa?*
*Mint vízió természetesen létezik, mint valóság távolodunk tőle. Azt is
újra meg kell határoznunk, hogy mit jelent ma ez a fogalom és egyáltalán mi
az, ami elérhető belőle. Ha azt nézzük, milyen a vallásgyakorlók aránya
Európában, azon belül is Nyugat-Európában, akkor a helyzet
elkeserítő. Amikor viszont politikai értelemben használjuk a kereszténység
fogalmát, akkor többszörösen óvatosnak kell lenni. Ez a kategória
semmiképpen nem szűkíthető a gyakorló hívek közösségére. A politika
szempontjából nem az a legfontosabb – persze nem is érdektelen –, hogy ki a
gyakorló hívő, hanem, hogy elfogadjuk-e még társadalmi mérceként azokat az
alapelveket, sarokköveket, amelyeket keresztény etika Európában
megteremtett. Tusnádfürdőn nem említettem Antall József rendkívül kifejező
mondását, amely szerint **»Európában az ateista is keresztény«*
*, hiszen a kereszténység ebben az értelemben etikát, viszonyulást,
kultúrát – a szó nem lejáratott, eredeti értelmében – európaiságot jelent.*
*Tusnádfürdőn úgy fogalmazott, hogy nem csak hitbeli kategóriát jelent a
keresztény Európa, hanem például viselkedési kultúrát is. A
kereszténységnek, mint alapértéknek meg kell nyilvánulnia a
társadalompolitikai kérdésekben, a nemzetpolitikában egyaránt. Mit jelent a
keresztény értékrend ön szerint?*
*Mércét. Kerülve az álszentséget, természetesen a politika a különböző
vélemények ütköztetésének színtere. Éles, sőt olykor személyeskedő viták
nélkül a demokrácia elképzelhetetlen. Tudomásul kell venni, hogy ez ezzel
jár, hiszen senkit nem kényszerítettek arra, hogy politikával foglalkozzon.
Mégis, közéletben részes emberként szerintem mindenkinek fel kell tennie
önmagának a kérdést, hogy ugyan mindannyian gyarló emberek vagyunk, de
van-e még olyan mérce, amihez megpróbáljuk tartani magunkat? Felülírhatja-e
az alapvető fontosságú kérdésekben az érdek az igazságot, a fényképek
keltette látszat a sokszor mélyben szunnyadó valóságot? Ki tudunk-e tartani
bármilyen reménytelen küzdelemben, ha tudjuk, hogy igazunk van? Őszintén
hiszünk-e abban, hogyha Isten velünk, kicsoda ellenünk? Ez a magánéletben
sem sikerül sokaknak – még a hívők között sem –, a közéletben pedig még
nehezebb.”*
- Kötőszó Gulyás Gergely: A politikusról tettei alapján derüljön ki,
hogy keresztény
<http://kotoszo.blog.hu/2016/08/23/a_politikusrol_tettei_alapjan_deruljon_ki_hogy_kereszteny?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160823/2ef6ce2e/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl