[Grem] a krisztusi etika s a ! KEGYELEM !
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Sze. 1., K, 16:56:26 CEST
Jézus ki az én számomra?
2015. szeptember 01. kedd, 14:00 | Írta: Jorsits Attila
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2348:jezus-ki-az-en-szamomra&catid=34:ittesmost&Itemid=58
*[image: jézus]Te kinek mondod az Emberfiát? Mi a hitvallásunk tétje a
hétköznapokban?*
*"Amikor Jézus Cézárea Filippi területére ért, megkérdezte tanítványait:
Kinek mondják az emberek az Emberfiát? Ők így válaszoltak: Némelyek
Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy
valamelyik prófétának. Erre megkérdezte tőlük: Hát ti kinek mondotok engem?
Simon Péter megszólalt, és így felelt: Te vagy a Krisztus, az élő Isten
Fia."* (Mt 16,13-15)
*A kérdés, amit Jézus ebben az idézetben a tanítványoknak feltesz, a
kereszténység egyik legfontosabb kérdése:* *Kinek mondjátok Jézust?*
Mielőtt bárkinek meglódulna a fantáziája, le kell szögeznünk, hogy az itt
szereplő ige (legó) jelentése ténylegesen „mondani, beszélni,
elbeszélni". *Jézus
itt *nem *arra kíváncsi, hogy* az emberek vagy a tanítványok hogyan, milyen
bonyolult teológiai elméletekben gondolkodnak Jézus lényéről,
természetéről, hanem arra, hogy *mit mondanak el Róla * pl. egy beszélgetés
során. A kérdés lényege tehát nem az, hogy mit tudnak vagy hisznek, hanem
az, *hogy **ténylegesen mi hangzik el, amikor valakinek Jézusról beszélnek.*
Jézus itt a tanítványok gyakorlatban megvalósuló hitvallására kérdez rá.
Azt hiszem, minden keresztény tudja, hogy ez a legnehezebb kérdések
egyike. *Bennfentesek
között, gyülekezeti közösségben sokkal könnyebb és egyszerűbb Jézusról
beszélni, mint olyanoknak, akik számára idegen az istenkérdés*. Nem könnyű
egy Jézust nem ismerő ember számára röviden és érthetően elmondani, hogy
kicsoda is Ő.
*Mivel ez a misszió központi kérdése, rengeteg jó és *rossz* válasz
született már rá a történelem során.*
A válaszok két alaptípusát szemlélteti következő igeszakaszunk is.
*"Kinek mondják az emberek az Emberfiát? Ők így válaszoltak: Némelyek
Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy
valamelyik prófétának."*
*A válaszok egyik alaptípusa a különböző prófétákhoz hasonlóan Jézust is
isteni üzenetek hordozójaként definiálja.* Ez a szemlélet a kereszténység
célját a különböző isteni parancsok és útmutatások megvalósításában látja.
Ebben a gondolkodásban – a prófétasághoz hasonlóan –* a központi cél az
isteni üzenet megcselekvése,* az üzenetet átadó személynek kisebb
jelentősége van. *A prófétai üzenet célja ugyanis, hogy megmutassa, az
emberek mi módon élhetnek, cselekedhetnek Istennek tetsző módon.* *Ez a
megközelítés egy törvény- és parancsolat-központú felfogást eredményez,*
amit leginkább a kereszténység erkölcsi oldalról való megközelítéseként
(pl. erkölcsprédikációkból) ismerünk –* a keresztény ember ismérve, hogy
nem lop, nem csal, nem hazudik* stb. *Ez a megközelítés* – bár alapvető
igazságokon nyugszik – a kereszténység lényegének megragadására önmagában
nemhogy nem alkalmas, hanem *egyenesen káros, sőt veszélyes
következményekkel jár. **A jézusi etika egyik lényeges tanulsága ugyanis,
hogy Isten akaratát nem tudjuk teljesíteni.*
*"Aki haragszik atyjafiára, méltó arra, hogy ítélkezzenek felette, aki
pedig azt mondja atyjafiának: Ostoba! – méltó a főtörvényszéki eljárásra;
aki pedig azt mondja: Bolond! – méltó a gyehenna tüzére." (Mt 5,22)*
Jézus etikai tanításával azt is hangsúlyozza, hogy* az Istennek tetsző,
tökéletes erkölcs szerinti életre képtelenek vagyunk.* Ezért, *ha a
kereszténység lényegét csupán etikai oldalról próbáljuk megközelíteni,
akkor előbb vagy utóbb csapdába esünk,* hiszen a jézusi etika a bűnös ember
számára megvalósíthatatlan. A kereszténység évszázadok során tette – és*
teszi ma is – hiteltelenné magát azzal, hogy Jézus szavainak nyomán olyan
erkölcsi követelményeket prédikál, amelyeknek valójában önmaga sem tud
megfelelni.*
*Mi a megoldás?*
Péter ezt mondja: *"Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia."*
Az apostol válasza nem az üzenetet, a tanítást, hanem Jézus személyét
helyezi a középpontba. Mi a különbség?* A kereszténység erkölcsi
követelményeihez hasonlót már Jézus előtt is prédikáltak más vallások, és
hirdetnek napjainkban is.* Attól, hogy valaki ezek szerint próbál élni, még
nem lesz keresztény. Péter apostol viszont a lényegre tapint rá, ami nem a
tanítás, hanem a személy. Jézus a Krisztus: a Felkent, a Megváltó; *Ő az
élő, vagyis a mindig élő, mindig velünk lévő, és hathatósan cselekvő Isten
Fia. Isten Fia, aki azért jött ebbe a világba, hogy az isteni etikának
megfelelni képtelen, menthetetlen, bűnös emberiségért meghaljon.* Azért,
mert képtelenek vagyunk az isteni parancsolatoknak, erkölcsöknek
megfelelni, mert menthetetlenül bűnösek vagyunk, mert
*nincs más esélyünk, mint Jézus kegyelme. *
*Jézus személye és küldetése a kereszténység lényege és tanításának
középpontja. *Ez az üzenet alkalmas rá, hogy valódi válasz legyen a magunk
számára is, és azok számára is, akiknek Jézusról beszélünk. *Aki ezt
megérti és elfogadja, az az isteni etikának is igyekszik majd megfelelni,
de legfőképpen: felismeri az ajándékba kapott kegyelmet, és felismeri az
Ajándékozót, az életünket megváltó Jézus Krisztust.*
*A cikk forrása: TeológiaBlog
<http://www.teologiablog.hu/milyen-a-jo-hitvallas/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+teologiablog+%28Teol%C3%B3giaBlog%29>*
*A kép forrása <http://www.gatheringnow.org/portfolio_page/who-is-jesus/>*
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150901/fad8f2cc/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl